Hárommillióra büntették a Notebook.hu-t

A GVH Versenytanácsa tegnapi tárgyalásán 3 millió forintos versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte a Notebook.hu Kft.-t a törökbálinti GL Outlet Centerben üzemeltetett boltjának (HP Outlet) reklámjai miatt. A GVH szerint "az outlet rendszerű értékesítésről való tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas volt, mert az akció keretében olyan termékek is értékesítésre kerültek, amelyeket a fogyasztók szokásszerűen nem soroltak az outlet jellegű termékek közé".

A GVH kifogása az volt, hogy a HP Outletben forgalmazott notebookokat több minőségi csoportra (arany, ezüst, bronz, platina) osztva árusították, és míg álláspontjuk szerint az arany, az ezüst és a platina kategóriákba tartozó készülékek megfelelnek az "outlet" fogalom hétköznapi értelmezésének, addig a bronz kategóriába soroltak nem. Ennek oka, hogy a bronz kategóriába olyan termékek tartoztak, amelyeket a HP anyavállalat francia felújító üzemében újrateszteltek – erre rendszerint azért került sor, mert a forgalmazás során a termék csomagolása megsérült vagy megbontott lett. Az újratesztelés során előfordulhatott, hogy valamely tesztelési fázisban hibát találtak, és ha szükséges volt, akkor alkatrészt cseréltek benne.

A gyártó által kijavított készülékekkel kapcsolatban a Versenyhivatal kifejtette, hogy "a szokásos fogyasztói megítélés szerint" az újabb meghibásodás kockázata nagyobb az egyszer már javított termékek esetében, ezért ez egy olyan körülmény, amelyről a fogyasztót megfelelően tájékoztatni kell. Mivel a notebook.hu elmulasztotta ezt megtenni az óriásplakátjain, a GVH elmarasztalta a céget.

Az outlet vajon mi?

Lapunk megkereste a Notebook.hu Kft. ügyvezetőjét, Miklósi Zsoltot, hogy kommentálja a GVH határozatát. Miklósi az IT.newsnak elmondta, hogy az akció során augusztusban nettó 99 ezer forintos indulóáron kínált hordozható számítógépek között nemcsak bronz, hanem silver kategóriájúak is voltak, amelyek – amint a határozatban áll – a GVH szerint is megfelelnek az outlet értékesítés hétköznapi értelmezésének. Így a vásárló az akció ideje alatt szabadon dönthetett, hogy a meghirdetett áron alacsonyabb műszaki paraméterekkel bíró silver vagy bronz kategóriájú, de többet nyújtó készüléket vásárol.

Az ügyvezető azt is kifejtette, hogy azért, mert a hivatal szerint az "outlet" kizárólag az előző évek kollekciói kifutó termékeinek és bemutatódaraboknak a forgalmazását jelenti, ez nem feltétlenül van így. Mint mondta: a HP Észak-Amerikában is ugyanilyen rendszerben működő online outletáruházban végzi az újratesztelt vagy felújított gépek forgalmazását. "A vásárlók érdekében, a HP Magyarországgal egyetértésben egyetlen dolgon változattunk: a closed-out, overstocked, refurbished kategóriamegnevezéseket arany, ezüst és bronz elnevezésekre cseréltük" – nyilatkozta Miklósi. "Mi érthető okból úgy gondoltuk, hogy az eredeti HP Outlet adaptációja és a vele teljesen megegyező termékkínálat Magyarországon is kimeríti az outletrendszerű kereskedés fogalmát, melyet a GVH jelen határozata megcáfolni látszik." A GVH szerint az elnevezés mást jelenthet az Egyesült Államokban, és mást hazánkban.

A notebook.hu vezetője azt is elmondta, hogy a Versenytanács határozata nem azt mondja ki, hogy bronz kategóriájú termékek a HP Outletben nem árusíthatók, hanem csak azt, hogy outlet termékként nem reklámozhatók. Hozzátette, a GVH határozata bíróság előtt megtámadható, és ennek lehetőségét jelenleg fontolgatják.

Azóta történt

Előzmények