Ismét elmarasztalták a Notebook.hu-t

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a 2006. augusztus 21-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Notebook.hu Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor reklámjaiban azt a látszatot keltette, hogy az általa forgalmazott termék a feltüntetett összegért megvásárolható, holott ezen az áron csak meghatározott feltételek teljesítése esetén, akkor is csak a fogyasztók korlátozott köre, csakis a vásárlást követő évben, az adóbevallással kapcsolatos eljárás lezárásával juthatott az adott termékhez. A Notebook.hu jogsértő magatartásáért 3 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles – olvasható a GVH közleményében. A hordozható számítógépek hazai piacának egyik vezető cégét idén már egyszer megbírságolták hasonló okok miatt; akkor az outlet-értékesítési módszerük váltotta ki a hivatal nemtetszését, s ezért szintén 3 millió forint bírsággal sújtották a vállalkozást.

A mostani esetnél a Notebook.hu által közzétett óriásplakát felső részén feltűnő betűméretben a „neked egyre megy?” (a fogyasztókat megszólító szlogen) volt olvasható. Jobb oldalon szerepelt maga a meghirdetett termék, egy notebook, rajta a Sulinet embléma, amely arról informált, hogy a termék a Sulinet program keretében is megvásárolható. A termék áraként a plakát majdnem egynegyedét elfoglaló betűméretben a termék árát – 111 111 Ft – tüntették fel, s mellé *-ot illesztettek. A nagy számok alatt kiegészítő információkat helyeztek el kétféle kisebb méretben: a termék nettó és bruttó árát rendkívül kicsi betűméretben, valamint a Sulinet programban való részvétel feltételeit.

A Notebook.hu által közzétett óriásplakát reklámtájékoztatásának fő mondanivalója a határozat szerint, hogy 111 111 Ft-ért kapható a megjelenített notebook. A 111 111 Ft-os árközlés azonban részletes magyarázatra szorul, mert a jelzett áron – meghatározott feltételek teljesítése esetén is – csak a fogyasztók korlátozott köre és csak a vásárlást követő évben az adóbevallással kapcsolatos eljárás lezárásával juthat a 60 000 Ft-os árkedvezményhez. Ennél fogva mindkét közlés (nagybetűs ár + magyarázat) azonos fontosságú, s egyenrangú egymással. Mindkét közlés befolyásolja a fogyasztó döntését abban, hogy megvásárolja-e a kínált notebookot vagy sem. Amennyiben a Notebook.hu az egymáshoz tartozó közlések egyensúlyát megbontja (akár az észlelhetőséget, az olvashatóságot bizonytalanná, kétségessé tevő módon), valójában a versenyjogi tilalmakat szegi meg, mert csak formálisan tartja be azokat, s (bár reklámszakmai okokra való hivatkozással) indokolatlanul háttérben maradnak az értékesítést előnytelenül befolyásoló lényeges tulajdonságok és körülmények.

Azóta történt

Előzmények