Pörög a szponzorgyűjtő weboldal

Az amerikai Kickstarter.com weboldal arra hivatott, hogy egyszeri szponzorokat gyűjtsön össze egyedi elképzelések, projektek finanszírozásához. A négy hónappal ezelőtt indított felületen eddig mintegy 500 ezer dollár (94 és fél millió forint) összegben érkeztek felajánlások változatos munkákra, tervekre: az anyagi támogatást igénylők táborában elsősorban zenészpalántákat, amatőr filmeseket, utazni vágyókat vagy művészeti kiadványok tervezőit találjuk, de találkozni rekordöntési kísérlet szereplőjével, jótékonykodni vágyókkal vagy éppen szoftverfejlesztőkkel is. Az oldal mérlege szponzorációs szemszögből nézve sikeresnek mondható, hiszen eddig több mint 100 projekt nyert el teljes körű támogatást, vagyis az összes hirdetés bő 60 százalékára vevők voltak az adakozni vágyók. Adakozni bárki adakozhat, de projektet – sokak legnagyobb sajnálatára – egyelőre csak amerikai címmel és bankszámlával rendelkező felhasználók indíthatnak.

A Kickstarter.com hangsúlyozza, hogy az adakozást nem befektetési célzattal kell érteni, hiszen az anyagi támogatást sikerrel begyűjtők abszolút elvi tulajdonjoggal és ellenőrzéssel bírnak a továbbiakban saját projektjük felett, vagyis az adakozók irányába semmiféle elkötelezettségük nem keletkezik, értelemszerűen szerződést sem kell kötniük nagyvonalú szponzoraikkal. Lehetőség van azonban különféle felajánlásokkal ösztökélni a potenciális támogatókat: ha szimplán el szeretnénk utazni világ körüli útra, meghirdethetjük, hogy a bennünket egy bizonyos összeg felett pénzelő személyeknek valamiféle exkluzív ajándékot adunk a későbbiekben. Így tett a 24 éves Emily Richmond, aki egymagában kívánja körbevitorlázni a Földet két esztendő leforgása alatt. A hölgy 8142 dollárt szedett össze 148 különböző személytől, s megígérte, hogy az útjáról készült fényképekkel, illetve egy origami kishajóval ajándékozza meg támogatóit, sőt az egyenlítő keresztezésekor mindenkit majd felhív telefonon.

Az adományozás a mindent vagy semmit alapelve szerint működik: amennyiben egy projekthez 8 ezer dollárra van szükségünk, az összeget mindenképpen el kell érnünk a sikerhez, ráadásul a finanszírozási kampányhoz időlimit is társul. Ha nem tudtuk összeszedni a szükséges pénzt a megadott időkereten belül, nem kapunk egy árva petákot sem, viszont az addig adakozó számlája sem terhelődik: mintha mi sem történt volna, mindenki nyugodtan térhet napirendre az események felett. Projekt indításakor megadhatjuk a minimálisan várt összeget dollárban, illetőleg beállíthatjuk, mekkora szponzorációs pénz mellé milyen ajándékot küldünk támogatónknak – már amennyiben erre igény mutatkozik. A Kickstarter.com felületén egyébként eddig ingyenesen lehetett támogatókat keresni, szeptember 15-től azonban az üzemeltető minden sikerrel zárult projekt után 5 százaléknyi díjat von majd el a felhasználóktól.

Azóta történt

  • Súlyos milliárdok a semmire

    Fűti Ázsia lakosságát a virtuális javak birtoklása. A nyugatitól gyökeresen eltérő üzleti modell immúnis a válságra.

  • Mennyit érsz a weben?

    Egy frissen gründolt amerikai cég arra kíváncsi, kik a legbefolyásosabb személyiségek az online világban.

  • A webkettő is csak üzlet

    Nagyon jó, hogy van egy ilyen rendezvény, de a lényeg: a „webkettes” ma már egy szakma az üveges és a víz-, gáz- és központifűtés-szerelő között a névsorban.

Előzmények