Külföldi jelenléttel erősít az Albacomp

Stratégiája részeként valamivel több mint egy éve lépett ki az Európai Unió piacára a székesfehérvári Albacomp Rt. – mondta a Napi Gazdaságnak Deme Csaba kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettes. (A kontinens keleti felére elsősorban az ottani piacok bizonytalanságából fakadó viszonylag nagy üzleti kockázat miatt egyelőre nem szándékoznak szállítani.) E lépés megtétele előtt figyelembe kellett venniük, hogy szakterületük, a számítástechnikai eszközök gyártása, összeszerelése meglehetősen speciális terület – nagy számban tevékenykednek rajta kis- és közepes vállalkozások a néhány nagy márkanevet képviselő cég és azok beszállítói mellett. Ennek megfelelően az Albacomp előtt két lehetőség állt: egyrészt az, hogy nagy kiskereskedelmi láncoknak szállítson gépeket; másrészt pedig az, hogy nagyjából hozzá hasonló méretű, Nyugat-Európában jól ismert számítástechnikai vállalatokkal lépjen együttműködésre a partnerek egymást kiegészítő kompetenciái alapján, a szakterületek összekapcsolása, átfogó termék-, illetve szolgáltatáskínálattá alakítása érdekében.

Először az első lehetőséggel éltek. Arra alapoztak, hogy gyártási rugalmasságuk éppen egybeesik a kiskereskedelmi láncok beszállítókkal kapcsolatos igényeivel. Végül a cég vezetői egy angliai üzleti utazáson a Dixon's üzletláncban találták meg az Albacomp külföldi partnerét, amelynek – hangsúlyozottan saját márkanevük alatt – asztali számítógépeket szállítanak. 2002-ben még eseti megrendeléseket kaptak, tavaly azonban már 4000 gépet szállítottak a Dixon's boltjaiba. Ezek azonos konfigurációjú komputerek voltak, gyártásukhoz a nagy mennyiség miatt szalagos rendszert kellett bevezetni Székesfehérváron, a gépekre angol nyelvű szoftvereket telepítenek és ugyancsak angol nyelvű használati utasítást adnak hozzájuk. Az export megszervezése tehát összetett technológiai, kereskedelmi feladatot adott a magyar vállalkozás szakembereinek.

Ami a másik külföldi terjeszkedési lehetőséget illeti, Deme Csaba elmondása szerint ezt hosszabb előkészületekkel kell megalapozniuk. Jelenleg keresik azokat a helyi partnereket az Európai Unió területén, amelyekkel kölcsönösen előnyös együttműködésre léphetnének. A kiindulópont az, hogy az Albacomp eszközgyártó tevékenységéhez kapcsolható, vélhetően az informatikai termékpalettán ezt kiegészítő szakterületen működő cégekkel, például szoftverfejlesztőkkel tudnának előnyös kapcsolatot kialakítani. A vállalkozások hozzáértésének összekapcsolásával hozhatnának létre új értékeket. Ezt persze alaposan elő kell készíteni, különösen a folyamatos szerviz, a terméktámogatás megszervezése látszik bonyolult feladatnak, mivel ezt egy viszonylag távoli, ismeretlen piacon kell nyújtaniuk.

A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozza: meggyőződésük szerint az Albacomp versenyképességének növeléséhez feltétlenül szükséges megvetni a lábát a közösség más országaiban is. Közhely, hogy a magyar piac kicsi, a cég idehaza évente 20-30 ezer asztali számítógépet és notebookot értékesít, ám ahhoz, hogy a nyitott uniós piacon is versenyképesek maradjanak, ennek legalább a duplájára kell emelni termelésüket.

 

* Az Albacomp a héten mutatta be legújabb, Intel Centrino platformra épülő notebookját. Az elmúlt években a hordozható gépek eladásai az asztali számítógépekével szemben folyamatosan nőttek Magyarországon: 2001-ben a noteszgépek aránya 16,3, 2002-ben 19,5, 2003-ban pedig már több mint 21 százalékot tett ki. Idén a notebookok aránya előreláthatólag eléri a 25 százalékot – közölte Deme. Becslése szerint a mobilszámítógépek magyarországi piaca idén mintegy 30 százalékkal nő, és a tervezett értékesítési darabszám meghaladja a 80 ezret.

Azóta történt

Előzmények