Lelassult a laptopboom

Amikor az Intel piacra dobta notebookokba szánt Centrino processzorát, abban reménykedett, hogy töretlen lendületű értékesítési offenzívába kezdhet a hordozható számítógépek piacán. Tavaly be is indult az üzlet, sokan már arról beszéltek, hogy a notebookok felváltják a PC-ket az asztali számítástechnikában, ám az idei év elején megtorpant a lendület. Több tényező is fékezi a fejlődést. Egyrészt a PC-piacon megfigyelhető árháború átterjedni látszik a hordozható gépekre, ami azzal fenyegeti az eddig igényesebb, következésképpen ismert gyártók által kínált, jobb profitot hozó notebookokat, hogy tucattermékké válnak, annak minden következményével. További probléma, hogy a karácsony utáni értékesítési hullámvölgy, amely a korábbi években nem érintette a hordozható gépeket, idén visszavetette ezek eladását is – a kereskedők felhalmozott készleteiket élték fel, így kevesebb terméket rendeltek a szállítóktól. Végül, mintegy a másik oldalról, a beszállítóktól érkező rossz hírként az is szorongatja a notebookfejlesztőket, hogy hiány alakult ki néhány kritikus alkatrészből, leginkább folyadékkristályos képernyőkből, ami növeli a költségeiket. "Úgy tűnik, a hardvercégek egyik menedékének számító noteszgépgyártás ebbéli funkciója megszűnőben van" – idézi az International Data Corp. egyik elemzőjének véleményét összegzésképpen a Business Week

Voltaképpen meglepő, hogy a notebook-értékesítésben 2003 harmadik negyedévében tapasztalt 35 százalékos bővülés, illetve az év végén majdnem hetvenszázalékos ütemre gyorsuló növekedés után 2004 februárjában a legnagyobb márkáknak, a Hewlett-Packardnak és a Dellnek gyártó tajvani cégek 10-15 százalékos visszaesést tapasztaltak. Nagy tévedés volt például azt hinni, hogy a hordozható gépek népszerűsége átsegíti őket a karácsonyt követő kiskereskedelmi visszaesésen, s bár a fejlesztők kitartanak amellett, hogy a növekedés visszatér a korábbi tempójához, a Merrill Lynch & Co. várakozásai szerint a piacbővülés üteme húsz százalékra szelídül a 2003-ban tapasztalt 27,2-ről.

A kilátásokat még sötétebbé teszi az árcsökkenés várható mértéke. A Merrill úgy számolja, hogy a tavaly év végi árszint egy év alatt 8,5 százalékkal esik, 1409 dollárra visszavetve egy átlagos noteszgép árát. Ha ez a jóslat teljesül, akkor az elmúlt három év legdurvább árcsökkenését lesznek kénytelenek elszenvedni a gyártók. Steven Milunovich, a Merrill elemzője úgy véli, az árzuhanás miatt az ágazat profitrátája a tavalyi 18-ról 10 százalékra esik 2004-ben.

A már említett alkatrészprobléma sem enyhül az idén: igaz ugyan, hogy várakozások szerint 35 százalékkal nő a lapos képernyők gyártási kapacitása a világon, ám a kínálat nagy részét elviszik a jobb profitot ígérő tévé- és asztalikomputer-gyártók. Az iSuppli Corp. előrejelzése szerint a folyadékkristályos képernyők iránti kereslet ebben az évben 1,8 százalékkal meghaladja majd a kínálatot. Nem véletlen, hogy a HP 150 millió dollár értékű készletet halmozott fel, nehogy a hiány megállítsa a laptopgyártást.

A noteszgépek tucattermékké válásának része, hogy a kisebb gyártók is megjelentek a piacon: a hétköznapi használatra szánt, átlagos PC-k második legnagyobb gyártója, az amerikai eMachines például közölte, hogy kilenc százalékot akar megszerezni a notebookpiacból. E cég mellett számos kisebb – a HP-nek, az IBM-nek és másoknak dolgozó – bérgyártó is el akarja kezdeni saját márkás terméke forgalmazását.

Azóta történt

Előzmények