Ma még viszik a laptopot

Miközben az elmúlt években egyre kevésbé volt jövedelmező a PC-gyártás, a komputergyártók szép jövedelmet söpörtek be a hordozható számítógépek forgalmazásából. A vásárlók lelkesen megadják ez utóbbiak magasabb árát – a hordozhatóság és az, hogy kisebb bútordarabbal kell számolniuk irodáikban, lakásukban, megéri az asztali gépekénél nagyobb költségeket. Nemrégiben még Mark V. Hurd, a világ egyik legnagyobb hardvergyártójának számító Hewlett-Packard új vezére is megjegyezte, hogy a bajokkal küszködő hardvergyártáson belül a notebookok „szép profitot hoznak” – idézte a szakembert a Business Week.

Kérdés, hogy meddig tartanak még ezek a – gyártók számára – szép idők. Sok piackutatás szerint a 79 milliárd dollár értékű laptopvilágpiac hasonló utat fog bejárni, mint az egykoron hatalmas profitokat produkáló PC-gyártás. A Gartner Group it-piackutató például arra számít, hogy az idei csúcsütem után jövőre már lassulni fog e részpiac jövedelmezőségének növekedése. Míg 2004-ben 14,5 százalékos volt a hordozható gépekből származó bevételek bővülésének tempója, 2005-re pedig 15,9 várható, addig 2006-ra már „csak” 12,6 százalékot jeleznek előre a Gartner szakértői.

A jelenség hátterében a hardvercégek által igen jól ismert fejlemény található: esnek az árak. Ma már 400–500 dolláros notebookok is kaphatók, és Roger D. Kay, az EndPoint Technology Associates tanácsadó cég elnöke úgy véli, hogy bár jelenleg az ágazat árrése kilenc százalék szemben az asztali gépeken elérhető öt százalékkal, ezt a különbséget hosszabb távon semmi sem indokolja. Ezt támaszthatja alá, hogy a fejlesztők kezdenek kifogyni a költségcsökkentést szolgáló ötletekből, de mivel az értékesítés legnagyobb részét az olcsó gépek adják, akkor is csökkenni fog a gyártók profittömege, ha az árrés szűkülése megáll egy szinten. Emellett arra is számítaniuk kell a forgalmazóknak, hogy a következő időszakban az üzleti vállalkozások kereslete nem nő olyan tempóban, mint eddig, mert a cégek már jól ellátták menedzsereiket hordozható gépekkel, és így inkább csak a cserék állnak vásárlásaik hátterében.

A kereslet jelentős része az árérzékeny feltörekvő piacokon, például Kínában jelentkezik. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy – az IDC piackutató előrejelzése szerint – 2008-ra átlagosan 717 dollár lesz egy notebook ára, szemben a mai 1050-nel. Ha az árrés hat százalék körüli értékre süllyed, akkor ez azt jelenti, hogy gépenként mindössze 50 dollárt kereshetnek majd a gyártók. Ennek a forgatókönyvnek a megvalósulását sejteti, hogy úgy tűnik, a piaci szereplők elfogadják a keményebb feltételeket: az amerikai Gateway Inc. például nemrégiben egyesítette erőit az olcsó asztali gépek specialistájával, az eMachines Inc.-vel. A kaliforniai Santa Ana-i székhelyű – az ázsiai TriGem Computer Inc. támogatását élvező – Averatec Inc. elnöke, Saeed Shahbazi nemrégiben elismerte, hogy jelenleg legkeresettebb termékeiken, az ultrakönnyű, ultravékony, ezerdolláros laptopokon már nem érnek el nagyobb hasznot hat százaléknál.

Látva a fejleményeket, az érdekeltek abban bíznak, hogy a gépekhez adott kiegészítők (extrák), például pótakkumulátorok, szervizszolgáltatás, dokkolóállomások értékesítésével megmenthetik a gépeladások csökkenő profitjának egy részét. Emellett még mindig van terük az alapvető újításoknak is: a Gateway például nemrégiben jelentett be egy olyan lopás elleni szerkezetet, amelynek segítségével a rendszergazdák nyomon követhetik a gépeket, s így eltulajdonítás esetén megtalálhatják azokat. Számos gyártó pedig olyan pluszt épít legújabb laptopjaiba, amely lehetővé teszi CD-k és DVD-k lejátszását akkor is, amikor az operációs rendszer még nem állt fel.

Azóta történt

Előzmények