Magyar Telekom: Kontroll

Mint arról nemrég beszámoltunk, a többszörös botrány kirobbanása és a pozitív eredménnyel járó vizsgálatok után a Magyar Telekom vezetése komoly intézkedéseket vezetett és vezet be. A társaság legutóbbi közleménye részletezi a vizsgálat megállapításait, s tételesen felsorolja a feltárt hiányosságok orvoslása és a jövőbeni hasonló esetek megelőzése érdekében meghozott határozatait.

Az el nem végzett munkákra kötött álszerződések okozta kár és a vizsgálatot iratmegsemmisítéssel akadályozó dolgozók ügye ráirányította a figyelmet a vállalat belső ellenőrzésének gyenge pontjaira, ezért „a Társaság bizonyos, a belső kontrollok, valamint a megfelelőségi és irányítási modell javítását célzó helyesbítő intézkedéseket hagyott jóvá, amelyek megvalósítása jelenleg is tart. Ezen intézkedések keretében a Társaság elsőként elhatározta a Magyar Telekom Csoport Megfelelőségi Igazgatói pozíció létrehozását, amely vezető közvetlenül a Társaság gazdasági vezérigazgató-helyettesének, a Felügyelő Bizottságnak és az Audit Bizottságnak tartozik jelentéstételi kötelezettséggel. Ennek az új pozíciónak a létrehozásával párhuzamosan a Társaság áttekinti szabályzatait és elindít egy átfogó megfelelőségi képzési programot, amelynek témái a Társaság Etikai Kódexére, a bennfentes kereskedésre vonatkozó szabályozásra, az iratmegőrzés szabályozásra, szabályozói kérdésekre, valamint az egyesült államokbeli külföldi korrupcióellenes gyakorlatról szóló törvényre fókuszálnak.”

Második intézkedésként a Magyar Telekom felülvizsgálja a beszerzéssel kapcsolatos belső kontrollfolyamatait, beleértve a leányvállalatoknál működő összes SAP-rendszerhez való hozzáférést.

A következő új intézkedés, hogy a vállalat felülvizsgálta a vállalati összeolvadásokra és akvizíciókra (M&A) vonatkozó folyamatait. Ezek után minden M&A-ügyletet az igazgatóságnak kell jóváhagynia, és az Audit Bizottság ezekről féléves jelentéseket kap.

Utolsóként közzétették, hogy a vállalat igazgatósága a továbbiakban is hozhat döntést vagy tehet javaslatot bármely felsővezetőnek a vizsgálat tárgyát képező négy szerződéssel kapcsolatos érintettségével kapcsolatban.

A botrány és az átfogó vizsgálatok miatt a Magyar Telekom 2005-ös pénzügyi jelentései késtek, s ennek következtében más, leányvállalati jelentések is késtek és késhetnek; eddig a Magyar Telekomra 12 millió Ft bírságot róttak ki ezek miatt. A cég ezért tájékoztatta a vizsgálatról a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, valamint az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletét és Igazságügyi Minisztériumát, és kapcsolatban áll a fenti hatóságokkal a vizsgálatot érintő információcsere érdekében.

Azóta történt

Előzmények