Európában a fejlett skandináv országokban használják legtöbben az internetet legalább havi rendszerességgel, míg a sereghajtó Albánia – derül ki az osztrák Fessel-GfK 2005. decemberi jelentéséből, mely az egyes európai országok internet-hozzáférésre vonatkozó kutatási adatait összesíti.
A GfK Hungária közleményében ismertetett jelentés azt találta, hogy internet elterjedtségében erős észak-déli, illetve nyugat-keleti megosztottságot figyelhetünk meg Európán belül. A 15 évnél idősebb lakosság körében – Észtország, Svédország, Franciaország, Csehország, Norvégia, Dánia és Hollandia esetében ennél fiatalabb korosztályra is kiterjedt a vizsgálat –, 37 ország bevonásával végzett kutatás tanúsága szerint a skandináv országokban 70 százalék feletti azoknak az aránya a társadalmon belül, akik rendszeresen használják a világhálót. A lista végén – nem nagy meglepetésre – a legkevésbé fejlett országok, így Albánia, Fehéroroszország és Macedónia állnak. Albániában a lakosság alig 1 százaléka használja az internetet.
Magyarország a 29. helyet foglalja el a rangsorban, hazánkban ugyanis a 15 éven felüli népesség (8,5 millió állampolgár) 33,2 százaléka fér hozzá az internethez. Közülük még kevesebb, mindössze 23,8 százalék tekinthető tényleges internet-felhasználónak, azaz csatlakozik havonta legalább egyszer a hálóra.
Az internet magyarországi elterjedtsége és kihasználtsága messze elmarad az európai átlagtól, a vizsgált országokban ugyanis összességében 41,8 százalékot tesz ki az internethasználók aránya. A hazaihoz képest magas átlag is eltörpül azonban az itt csak viszonyítási alapként közölt amerikai adat mellett: az USA-ban mintegy 70 százalékos az internethasználók aránya a társadalmon belül. A magyar adatok gyakorlatilag megegyeznek a csupán három százalékkal lemaradó Romániáéval, míg a Visegrádi Négyek mindegyik tagállama megelőz minket.
Nem terjed az internetes vásárlás
A legfrissebb hazai kutatási adatok szerint Magyarországon a legalább havi rendszerességgel internetezők 14 százaléka használja az internetet vásárlásra, viszont ennél lényegesen több, 53 százalékuk keres információt a világhálón a (akár online, akár hagyományos) vásárlásokat megelőzően. Sokan – ha nem is az interneten rendelik, vásárolják meg a terméket – kihasználják az internet információbőségét.
Az információt keresők többsége (79 százalék) kulcsszavas keresőoldalakon kutat termékek után. Jellemző még, hogy a felhasználó közvetlenül ellátogat a termék vagy a gyártó honlapjára (62 százalék), illetve hogy szakoldalakat és teszteket hív segítségül a vásárlás hatékonyabbá tételéhez (49 százalék). Az online információszerzés szempontjából a műszaki cikkek a legnépszerűbbek (68 százalék), de sokan kutatnak könyvek, zenei kiadványok, utazási szolgáltatások vagy számítógépes hardvereszközök után.
Az online vásárlók alacsony, 14 százalékos aránya valószínűleg nem indul növekedésnek a közeljövőben sem, ugyanis a havi rendszerességgel internetezők mindössze egynegyede mutat hajlandóságot a netes vásárlásra. Az online vásárlás iránti egyfajta távolságtartást mutatja Magyarországon az is, hogy a vásárlók elsősorban megrendelni szeretik a kívánt terméket, szolgáltatást, viszont fizetni jellemzően nem az interneten keresztül szoktak. A vásárlók a készpénzes utánvételt részesítik előnyben, 64 százalékukra jellemző ez a fizetési forma. 38 százalék interneten rendeli meg a terméket vagy szolgáltatást, de a helyszínen fizet és veszi át az árut. A vásárlóknak csak töredéke, kevesebb mint egyötöde használ bankkártyát a fizetéshez, a kuponos, mobiltelefonos vagy „prepaid” kártyás fizetés használatának aránya pedig elenyésző – áll a sajtóközleményben.
Magyarország: nethasználatból elégtelen
- Írta: Barna József
- Forrás: IT.news
Azóta történt
-
Internet-ellátottságból bukásra állunk
Legalábbis a legfrissebb európai statisztikai adatok szerint 2005 első negyedévében ez volt a szomorú helyzet.
Társadalom 0
-
Az életünket is rábízzuk az internetre
Egy friss kutatás szerint az amerikai internetezők fele a sorsfordító, kritikus döntések előtt az internethez fordul.
Társadalom 0
-
Internethasználatban sereghajtók vagyunk Európában
A Gfk Hungária piackutatása a vezetékes telefónia látványos visszaszorulására is felhívja a figyelmet.
Távközlés 6
-
Hobbiból világszínvolanú weboldal
Mark Smith, a vonattal utazás szerelmese hobbiból működtet világszínvonalú szolgáltatói oldalt.
Közösségi média 4
Előzmények
-
Látványosan nőtt az ADSL-hozzáférések száma
Miközben tovább csökkent a vezetékes vonalak száma, felpörgött az xDSL-piac – derül ki az NHH jelentéséből.
Távközlés 9
-
Nem gyorsul a lakossági ADSL
Az üzleti felhasználóknak kedvez a Magyar Telekom új ajánlata, de tervben van az ADSL2 bevezetése.
Távközlés 70
-
Ingyenes internet a fővárosban
Már eltemették, de feltámadt poraiból az erzsébetvárosi ingyennet projekt. Helyzetjelentés tendereztetés után, eredményhirdetés előtt.
Társadalom 11
-
Még van hová fejlődnie a széles sávú netnek
Itthon egyre olcsóbb, nekünk mégis drága; egyre terjed, mégis el vagyunk maradva.
Közösségi média 4
Percről percre
ph Leteszteltük az OLED evo paneles, 4K felbontású, mélynyomókkal is felszerelt, 65 hüvelykes televíziót.
gp Látványos akciójáték soulslike-elemekkel, amelynek legközelebbi rokona sok szempontból a Nier Automata. Hát csoda, hogy azonnal belevetettük magunkat?
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Apple AirPods Pro (2. generáció) - csiszolt almaságok
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Külföldi rendelések: boltok, fizetés, postázás
- Gran Turismo
- Politika
- Bittorrent topik
- ubyegon2: Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- Suzuki topik
- További aktív témák...