Magyarország okosország lesz

Szerda reggel tájékoztatót tartott a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF Zrt.) a hazai közszolgáltatások intelligensé tételével kapcsolatban. A mobilparkolási megoldásával elhíresült állami cég vezérigazgatója, Veres Mihály bejelentette, hamarosan elindul a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform (NEJP), amit az intelligens közösségi közlekedés egyik alappillérének szánnak.

Veres elmondta, hogy intelligens, működő és fenntartható megoldásokat szeretnének létrehozni a hazai közszolgáltatásban, minimális erőforrással a hatékonyság maximalizálását tűzték ki célul, ez a smart korszak legfontosabb jellemzője. Jelenleg 350-400 ezer felhasználó napi szinten igénybe veszi a mobilparkolási rendszert, ez tehát egy működő, valódi igényekre reflektáló projekt, amire büszkék az NMF Zrt-nél, hiszen országosan egységes rendszert sikerült kialakítani. Bár kezdetben nem volt egyértelmű, hogy hol, hogyan kell fizetni, melyik önkormányzat csatlakozott és melyik nem, mára a rendszerből felszámolták a szigetes működési formát.


(forrás: Nemzeti Mobilfizetési Zrt.) [+]

Sikerként értékelte a Magyarországon egyedülállónak számító GPS alapú parkolást is, ez a rendszer 2011-ben indult, a lényege pedig az, hogy amikor megáll az autó a díjfizető zónában, a gyújtás levételét követően két lépésből elindítható a fizetés (parkolás indítása, személyes kód megadása). A parkolási fizetés a gyújtás ráadásával automatikusan megszakad.

Az NMF Zrt. vezére arról is beszélt, hogy a valós idejű utastájékoztatásnak ma még igazából nincsen túl nagy tétje, de a NEJP bevezetésével ezek az információk felértékelődnek, hiszen az multimodiális elektronikus jegyrendszernek az átszállásokkal is kalkulálnia kell, ha pedig az utazás egyik része megcsúszik, a csatlakozó járatokat újra kell tervezni, ami esetleg a jegyeket is érinti.

A tájékoztatón már nem is smart city volt a fő téma, hanem egyenesen a smart country, melybe a legkisebb települések is beszállhatnak, akár időszakos jelleggel. A mobiltechnológia előretörésével elég lehet például virtualizálni a fizetőautomatákat, így a fizető parkolók létrehozása sokkal kisebb költséget jelent az önkormányzatoknak, mint korábban. Az egységes rendszer kialakítása olcsóbb, mint a helyi megoldások, emellett értelemszerűen átláthatóbb is.

A Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform az egységes közlekedési rendszerben biztosítani tudja az intelligens szolgáltatásokat, mint a valós idejű utastájékoztatást, a helyi szolgáltatások elérését biztosító intelligens kártya megoldásokat, illetve akár a P+R parkolók is bevonhatók a rendszerbe például a Barcelonában alkalmazott szisztéma szerint, mely a foglaltságot és a kapcsolódó közösségi közlekedési alternatívákat is egy rendszerben kezeli.


(forrás: 2424.hu) [+]

A smart-fejlesztéseket több szempont szerint alakítják: a vonatkozó kormányzati stratégiák, a piaci szereplők véleménye és elképzelései, a projektekben érintett önkormányzatok elvárásai, illetve a felhasználók igényei alapján. Az NMF Zrt. országos, reprezentatív felmérést végez majd az igények megismerése érdekében.

A smart parkolási rendszerben nyárra 76 hazai település vesz majd részt, a NEJP tervezési szakasza pedig már lezárult, most a központi elemek kiépítése történik, jövő tavasszal pedig több helyszínen (például Debrecenben) megkezdődik a pilot program. Veres szerint a 2017-es távolsági buszközlekedés piacnyitására készen áll majd a rendszer az éles használatra.

A fejlődésre rengeteg lehetőség van, Barcelona például a felszíni, a mélygarázs, illetve a parkolóházakat is integrálták a rendszerbe, Koppenhágában a közlekedési lámpákat vezérlik intelligensen a buszforgalomnak kedvezve, Isztambulban pedig a multimodiális közlekedési rendszerbe a hagyományos tömegközlekedési alternatívák mellett (busz, villamos, hajó) a közösségi kerékpárokat, de a 8 helikopterleszállót is integrálták. A törököknek viszont mobilfizetési rendszerük még nincs, ezzel kapcsolatban már zajlanak az egyeztetések a hazai rendszer bemutatásával, lehetséges bevezetésével kapcsolatban.

Azóta történt

Előzmények