Michael Dell elzarándokolt Indiába


A Dell indiai eladásai óriási mértékben ugrottak meg tavaly, ám a magas adók még mindig akadályozzák az amerikai céget a terjeszkedésben és a piac bővítésében – nyilatkozta ma Új-Delhiben Michael Dell, a vállalat elnök-vezérigazgatója.

A nagyobb gépek eladásai kifejezetten jó mérleget mutatnak (a tavalyi 500 millió dolláros forgalom 70 százalékos növekedés az előző évhez képest, s a Dell célja mihamarabb elérni az egymilliárdot), ám az asztali gépek és a laptopok piacán az adók miatt a Dell nem versenyképes a hasonló profilú cégekkel szemben. A vállalat indiai piaci részesedése mindössze 5 százalék, messze elmaradnak a versenytársaktól, a HP-tól és a Lenovótól, akik már régebben jelen vannak az indiai piacon, s termékeik is olcsóbbak. Michael Dell ezért a helyzetért az indiai adózás rendjét hibáztatja, mert – míg a világ nagy részén a számítógépeket alacsony vagy nulla kulcsos adó terheli – Indiában még fel is emelték az import gépekre kirótt vámot, illetve az eladási árra kivetett fogyasztási adót, ez utóbbit 20-ról 25 százalékra.

A Dell gépei részben azért drágábbak mert összeszerelt gépeket szállítanak az országba, míg a riválisok helyben szerelik össze termékeiket. Emiatt már építenek is egy összeszerelő üzemet Dél-Indiában, ám ez nem lesz elég az áttöréshez. A Szriperumbudurban júliusban megnyíló gyár 30 millió dollárba kerül, s várható évi termelése 400 ezer gép lesz.

Ezek mellett további befektetési terveket is meglebegtetett az elnök-vezérigazgató, ám Michael Dell ma az indiai miniszterelnökkel, Manmohan Szinggel találkozik, s az adók kérdését tartja a tárgyalás legfontosabb napirendi pontjának. Az egyeztetés sikere vagy kudarca „…fogja meghatározni befektetéseink mértékét és minőségét” – jelentette ki Dell kissé fenyegetően. Nyilatkozatából kiderült, hogy a személyi számítógépek iparában elvesztett első helyük – az egész világot tekintve a HP jelenleg megelőzi a Dellt – visszaszerzését az indiai és a kínai piac lefölözésével kívánják megvalósítani. De a cégvezető számára elsődleges szempont a nyereségesség, csak utána következik az eladási számok növelése: „Lojális, hűséges fogyasztókat akarunk, és nyereségesek akarunk maradni. Ha mindkettő sikerül, akkor végül mi leszünk a No. 1.”

  • Kapcsolódó cégek:
  • Dell

Azóta történt

Előzmények