Miért nem kell a Windows Vista?

A vállalatok eddig sem siettek meglépni a generációváltást a Windows Vistára, de kezdeti langyos érdeklődésük mára gyakorlatilag közönybe fordult – ezt mutatja egy informatikai vezetők megkérdezésén alapuló minikutatás. Charles Di Bona, a Sanford C. Bernstein egyik vezető elemzője úgy kalkulál, hogy emiatt a Microsoft a július 1-jével kezdődő 2009-es pénzügyi évében 395 millió dollár árbevételtől esik el, részvényenkénti profitja pedig 2 centtel lesz alacsonyabb, mint korábban jósolta.

A Bernstein májusban 372 – javarészt amerikai – nagyvállalati informatikai vezetővel töltette ki internetes kérdőívét. A felmérésből kiderül, hogy az illetékes menedzserek szerint a céges számítógépeknek csak 26 százalékán fog futni Vista 2011-ben, holott egy éve még 68 százalékról beszéltek. Az egyik visszatartó tényező az új operációs rendszer relatíve nagy hardverigénye. Emiatt a meglévő vállalati számítógéppark mindössze 10 százalékát tervezik átállítani Vistára (egy éve 27 százalék volt ez a mutató).

„Nincs olyan funkció az operációs rendszerben, ami meggyőzné a vállalatokat, még azok között sem, amelyeknek nem volt negatív sajtója” – mondja a BusinessWeek-nek Di Bona. A felmérésből kiderült – tette hozzá –, hogy a rendszer új grafikus technológiája, a Windows Presentation Foundation például teljesen hidegen hagyja a vezetőket.

Macerás az átállás

A Vista vállalati terjedését nemcsak az igazán átütő újdonságok hiánya és a hardveres követelmények, de más tényezők is hátráltatják, például az, hogy nem minden bejáratott alkalmazás költöztethető át zökkenőmentesen az új operációs rendszerre. Mindezek miatt több cégnél is felmerült – legutóbb a General Motors keltett ezzel a tervével feltűnést –, hogy érdemes átugrani a Vista-generációt, és az XP-ről rögtön a következő, most még Windows 7 kódnéven ismert Windowsra áttérni.

Steve Ballmer Budapesten
Ballmer Budapesten: nem túl derűs (Fotó: IT café)

Steve Ballmer Microsoft-vezér maga is elismerte, hogy a lelkesedés a vállalatok körében nem olyan viharos, mint remélték. „A Vistában sok olyan változtatást vezettünk be a biztonság javítása érdekében, amelyek miatt részben feláldoztuk a kompatibilitást. Hosszú távon ez jó befektetés, rövid távon néhány ügyfelünk számára fájdalmas. Ezért is adjuk meg a lehetőséget a vállalati ügyfelek számára a Windows XP-s downgrade-re” – mondta erről egy hónappal ezelőtti, másról emlékezetessé vált budapesti látogatásán. Igaz, hozzátette, hogy ma már egyre többen választják üzleti környezetben is a Vistát.

Csepp a tengerben

A szakértők szerint a Vista erőtlen szereplése megmutatkozik a pénzügyi mutatókban is, és részben ennek tudható be, hogy az asztali Windowsok forgalma az elmúlt negyedévben 2 százalékkal csökkent (4,03 milliárd dollárra). Mégis, a Di Bona által jósolt 395 milliós árbevételmínusz csak egy csepp a Microsoft várható forgalmának tengerében, a Wall Street prognózisa szerint ugyanis a vállalat nagyjából 67 milliárd dolláros árbevétellel számolhat a következő üzleti évben.

Vannak azonban jelei annak, hogy a cég nem fogja tétlenül nézni a helyzetet, és beindítja a marketinggépezetet az üzleti ügyfelek meggyőzésére – egy hete például „öt érv az áttérés mellett” címmel egy propagandaanyagot adtak ki. Di Bona szerint nagy szükség is van a Vista előnyeit kidomborító kampányokra. „Annak idején azt mondták, hogy hagyják majd, hogy a tények magukért beszéljenek. De néha a tényeknek sem árt egy megafon” – mondta.

Azóta történt

Előzmények