Sokat érnek a magyar online vállalkozások

A hazai internetes ipar nagykorúvá vált, s egy újabb internetes boom van kibontakozóban, amely mögött már valódi üzleti modellek csapnak össze. A verseny egyre erősebb, s nemcsak a fogyasztókért, hanem a hirdetőkért is, s mindennek üzletileg teljesen racionális következménye, hogy a szektorban egyre több a felvásárlás. A hazai nagyok igyekeznek tovább növelni kínálatukat, ám eközben külföldi szereplők is – a növekedési kényszer miatt – célpontként kezelik a magyar internetes vállalkozásokat. Információink szerint az utóbbi néhány hónap tranzakciója (iwiw, Habostorta, Sztaki-szótár) után rövid időn belül újabb üzletek kerülhetnek tető alá. Hírek érkeztek arról, hogy előrehaladottak a tárgyalások a Hírkereső, a Ma.hu és az SG.hu portálok értékesítése kapcsán. A Napi Világgazdaságnak nyilatkozó szakértők szerint a felvásárlásoknak egyedül az árak szabhatnak határt, s mivel néhány milliárd forint szabad tőke még elköltésre vár az iparágban, az árak az utóbbi időben annyira elszaladtak, hogy több befektetőt elriasztanak a magyarországi terjeszkedéstől. Már az iwiw négymillió eurós ára is soknak tűnt, bár később kiderült, hogy jó befektetés volt – nyilatkozta a Napi Világgazdaságnak Novák Péter, a Kirowski Zrt. ügyvezetője.

A tulajdonosok egy része arra vár, hogy befektetése jövőben még többet érjen. Egyelőre nem szeretnénk eladni sem a Myvipet, sem az érdekeltségünkbe tartozó más weboldalakat, pedig az iwiw-tranzakció után 15-20 érdeklődő is jelentkezett – válaszolta kérdésünkre Holman Endre, a Myvipet is üzemeltető Virtual Media Kft. ügyvezetője. A hazai piacot tesztpiacnak tekintik, külföldön szeretnének terjeszkedni, s már az idén olyan újdonságokkal jelentkeznek, amelyekkel felvehetik a versenyt a leglátogatottabb közösségépítő oldallal, az iwiwvel. Emellett azonban dolgoznak internetes tartalmaik összekapcsolásán is – tette hozzá Holman. Szerinte a befektetés néhány év múlva a mainak a többszörösét fogja érni, ekkor már időszerűvé válhat az eladás.

Minden magyar tartalomszolgáltató felvásárlási célpont lehet, még a hazai piacvezető hármas, a T-online-, a Sanoma- és az Index-csoport is – véli Nemes Dániel, a filter:max stratégiai igazgatója. Hozzátette azonban, hogy a T-online médiaportfoliójának eladása csak nemzetközi szinten képzelhető el. A nagy nemzetközi cégek közül csak a Google van jelen Magyarországon, s ők most is a leglátogatottabb oldalak közé tartoznak. A teljes hazai piacot átrendezheti, ha a nagy nemzetközi szereplők elindítanák magyar nyelvű szolgáltatásaikat, bár ez ellen szól az óriási beruházási igény. Novák szerint középtávon a legnagyobb változást az okozhatja, hogy a hirdetési piac növekedésének lassulásával a hagyományos médiavállalatok is megjelennek az online-piacon, mert bár ezek a vállalkozások ebben a szegmensben jelenleg kevésbé aktívak, viszont hatalmas mennyiségű tartalom fölött rendelkeznek.

Azóta történt

Előzmények