A Vista az évtized legnagyobb bukása

Vista Business BoxA múlt héten napvilágot látott egy lista, amely az elmúlt évtized legnagyobb bukásait veszi számba az informatikai és a távközlési iparban. A citromdíjra esélyesnek tartott termékek, technológiák és szolgáltatások toplistáját egy pénzpiaci híreket közlő amerikai híroldal, a 24/7 Wall St. szerkesztői állították össze, de emeli a tekintélyét, hogy a héten teljes terjedelmében leközölte a Time magazin is – mely nemcsak az „Év embere” címet találta ki, de rendszeresen publikál hasonló, figyelemre méltó embereket, termékeket, filmeket, regényeket stb. rangsoroló listákat.

„A 24/7 Wall St. kezdő vállalkozásokat és azóta már tönkrement cégek termékeit is megvizsgálva állított össze egy olyan listát, amely az elmúlt évtized technológiai termékbevezetéseinek legnagyobb bukásait mutatja be. Ahhoz, hogy a listára kerülhessen, a terméknek széles körben ismertnek és hozzáférhetőnek kellett lennie. A gyártó szándéka szerint világszerte meg kellett jelennie. Technológiailag legalább olyan jónak vagy jobbnak kellett lennie, mint a rivális termékek. Olyan terméknek vagy cégnek kellett lennie, amely a hasonló vagy konkurens termékek eladásai alapján dollármilliárdos árbevételt hozhatott volna. És végül: egyértelműen kudarcot kellett vallania a készítői által remélt célok elérésben” – foglalja össze a listára kerülés feltételeit Douglas A. McIntyre szerkesztő.

Az első helyen rögtön a Microsoft Windows Vista áll. Az indoklás szerint azért, mert bár mást ígért a gyártója, a tesztek szerint az operációs rendszer biztonságot javító funkciói nem jelentettek nagy előrelépést a korábbi Windows-kiadásokhoz képest. Aztán: nem futott a régebbi PC-ken, ami behatárolta a célközönségét, és – írják – sokak szerint lassabb is volt elődjénél, az XP-nél. Ezek miatt az új operációs rendszert általában nem tartották egyértelműen jobbnak az előzőnél, amely a mai napig jóval nagyobb részesedéssel rendelkezik. „A vállalat most igyekszik minél hamarabb kiadni a Vistát felváltó Windows 7-et, és reméli, hogy az év vége előtt piacra tudja dobni” – írja McIntyre.

A hetedik helyen egy másik Microsoft-termék, a Zune zenelejátszó szerepel. A rangsor összeállítói szerint azért, mert a termék a gyártó szándékait meghazudtolva a közelébe nem jutott annak, hogy érdemben versenyezzen az e kategóriában etalonná vált Apple iPod-családdal. Míg a Zune-hoz kapcsolódóan a Microsoft a tavalyi ünnepi szezonban 85 millió dollár árbevételt könyvelt el, az iPodok 3,37 milliárdot hoztak az Apple konyhájára.

Az ötödik helyen a YouTube található. Az oldal – írják a szerkesztők – kétségkívül a legnépszerűbb videomegosztó az interneten, és a világ egyik leglátogatottabb szájtja is egyben. Mégis: a Google által 2006-ban 1,65 milliárd dollárért megvásárolt üzlet csak nyeli a pénzt, és talán sosem hozza vissza a vételárát. „A YouTube-ra feltöltött videók jó része annyira színvonaltalan, hogy a marketingesek nem szívesen pakolják melléjük az üzeneteiket. […] A YouTube hatalmas, de ez nem tette üzletileg sikeressé” – áll az indoklásban.

A tízes bukáslistán sorrendben a következő nevek szerepelnek: 1) Windows Vista; 2) Gateway; 3) HD DVD; 4) Vonage (amerikai VoIP-szolgáltató); 5) YouTube; 6) Sirius XM (műholdas rádió); 7) Zune; 8) Palm; 9) Iridium (műholdas telefonálást nyújtó vállalat); 10) Segway (kétkerekű személyszállító jármű).

Előzmények