Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Frawly

    veterán

    válasz arn #74261 üzenetére

    Ja, azért írtam kifejezetten, hogy a saját maga korában nem volt rossz, az nem is vitatom. Nem csak az Amiga, de a C64 meg a C/+4 és társai sem. Pont ugyanazt írjuk, hogy sok fan elfogultságból túltolta, nem csak a 90-es évek elején, hanem a mai napig túlhájpolják.

    Erre kiváló példa a kolléga is, aki most itt az előző válaszomra besértődött, meg akkoriban is olyan felhasználásra Amigát tartott, amire a PC-k voltak jobbak. Én először 1988-ban ültem gyerekként PC elé, azonnal megfogott. Pedig az a gép egy XT volt csak, 640 KB RAM, Hercules kártya, borostány monokróm 13 colos monitor, PC speaker, MS-DOS 3.30, nuku 8087-es FPU, ezek abban az időben is elavultak voltak, mert akkor már a 286/386 + 287/487, EGA/VGA, 1 MB RAM, volt menő, meg volt már Adlib, stb., csak az a gazdag nyugat volt, és nem a rendszerváltozás előtt álló Cocom-listával sújtott kishazánk. De én már akkor is azonnal láttam, hogy komolyságban köröket ver azokra a Commodore-okra, amikkel addig dolgom volt (az Amiga nekem akkoriban kimaradt, megint: Cocom lista, nem nagyon volt senkinek ott, ahol én nőttem fel, csak becsempészett Commodore mikró, meg elavult PC). Egyszerűen aki nem volt elfogult, és nem a felszínen a grafikát, hangchip hangzását nézte, hanem azt, hogy milyen komoly alkalmazások vannak rá, mennyire szabványos-rugalmas megoldás, iparilag sztenderd perifériákkal, az azonnal látta már a 80-as évek elején is, hogy ez lesz a jövő, multimédia nélkül is látszott. Egyszerűen dimenzióugrás volt még az Amiga megjelenése előtt, a korai PC-k is, az előttük lévő megoldásokhoz mérten, hiszen nem voltál serial konzolra szorítva, meg nem tévére kötve, homályos képpel kellett nézni a 40 oszlopos karakteres üzemmódot, elmosott pixeleket, hanem magasabb volt a felbontás, rendes 80 oszlopos karakteres mód volt elérhető, rendes digitális kimenetben is, rendes nemzetközi karakterekkel, különböző kódolásokat támogatva, nem volt az ember BASIC interpreterre szorítva, hanem rendes OS, fájlrendszer, mappakezelés, 64-128 KB helyett 640 KB memória (korai PC-kről beszélünk itt még, nem a 386+, XMS-EMS megoldásokról, amik később jöttek), HDD, jobb minőségű mechanikus billentyűzet, komolyabb alkalmazások, komolyabb text editorok, komolyabb nyelvekhez compilerök, CAD, stb.. Nyilván játékok nem voltak olyan jók, csak ilyen egyszínű monokróm, meg 4 színű CGA-s marhulások, karakteralapú játékok, egy sávon prüntyögő PC speaker, szóval az átlag embernek nem tűnt nagy számnak.

    Nyilván mikrókat is lehetett már akkor is hekkelni, meg RF-tv kimenet helyett kompozit monitorra kötni, mindenféle cartridge-dzal és perifériákkal bővíteni, de hát akkor majdnem annyiban is voltak akkor, mint egy pár gennel korábbi PC.

    Ja, meg ott volt már akkor is a Mac, ami ugyan bizonyos szempontból megelőzte a GUI-jával a korát, de hát az meg megint már akkoriban is csak gazdag amerikaiaknál játszott a horibilis ára miatt, nem az átlag magyarnál.

    Aztán nyilván ezek még fejlődtek is az évek során, de végül teljesen érthetően a PC-k jöttek ki győztesen, ez nem is lepett meg már akkor se senkit, előre lehetett látni. Mondom, a titka, hogy nem a játékokat, meg a grafikát, multimédiát kell nézni, mert azok is erős mozgatórugói az IT fejlődésének, de nem a legmeghatározóbbak. Van ugyan némi húzóerejük, mert vetetik meg upgrade-eltetik a gépet a felhasználókkal emiatt, de nem ezek a legdöntőbbek a nagy fejlődési trendek szempontjából.

    Ez a mai napig látszik. Elég ha megnézzük a mai 8-16 magos, 16-32 szálas procis, 32-64 giga RAM-os gépeket, 10-16 gigás GPU-kat, 4+ GB/sec NVMe SSD-ket, hát játékok, amik jellemzően konzolportok, nem nagyon használják még ki ezeket a hardvereket, mégis a technológia fejlődik, tolják előre a hardverteljesítményt. De pár évvel korábban is, ha nézzük, hogy a játékok milyen konzervatívak voltak, sokáig a 64 bitet se használták, meg csak 1-2 prociszálat, stb..

Új hozzászólás Aktív témák