Új hozzászólás Aktív témák

  • Motion_Blur

    félisten

    válasz koxkids #249631 üzenetére

    Szerintem holnap, de legkésőbb pár napon belül eltörlik az ársapkát.

    Elég jó írás a témában:

    KARD facebook:

    58 perce

    "Aki nézi a focimeccsek szünetében az egy perces fideszhíradót, az le is tudja fordítani, mi lesz most:

    1. Elengedik az üzemanyagok árstopját, mert nyilvánvaló, hogy ez a helyzet nem tartható.

    2. A dolgot Brüsszelre meg az ellenzékre fogják, hisz most fogadta el a nemzetközi közösség az orosz olajra kivetett ársapkát, amely ugyan közvetlenül nem érinti a mi ellátásunkat (hacsak Putyó azt nem mondja, hogy ennyiért nekünk se szállít, de az nagyobb gond lenne, lásd alább), de ez nem számít. Csak az, hogy az érv, igazságtartalmától függetlenül elég egyszerű ahhoz, hogy a híveket le lehessen nyugtatni. Mást lassan nem kell, mert aki próbált mostanában tankolni, annak beugrik, hogy a kommunista időkben is sok mindennek rögzített volt az ára, cserébe nem is volt belőle.

    A dologban az a csavar, hogy a kivezetésnek az új embargós csomagra fogása még nem is teljesen valótlan. A korlátozás része ugyanis, hogy orosz olajból finomított terméket (benzin, gázolaj) az országon belül forgalmazhatsz, de nem exportálhatod. A MOL pedig üzemszerűen ezt csinálja, még csak nem is klasszikus nyerészkedési céllal, hanem a termelését optimalizálandó. Két finomítójából a nagyobbik (Százhalombatta, Magyarország) inkább dízelolajat, a kisebbik (Pozsony, Szlovákia) inkább benzint finomít a Barátság vezeték két ágán érkező orosz olajból. A két terméket most a két ország közt "keverik", így juttatnak Magyarországra és Szlovákiába is mindkét anyagból. Ebből Szlovákia ellátása a kisebb gond: ott nincs árkorlátozás, tehát oda mind Schwechatról, mind a cseh és lengyel finomítókból megéri szállítani - hozzánk meg persze sehonnan.

    Ha ez a százhalombatta-pozsonyi munkamegosztás kényszerűen leáll, akkor vagy gazdaságtalanabbul (kevesebbet termelve) lehet a hazai piacra üzemanyagot termelni, vagy van elég gázolaj, de benzin nincs. Egyik sem vállalható a jelenlegi helyzetben, az elengedés tehát kötelező lépésnek tűnik, a kérdés már csak a "mikor". Elvileg persze az is lehetőség, hogy a benzin ársapkáját megszüntetik, a dízelét meg fenntartják, de ez túl sok járulékos feszültséget visz a rendszerbe (konkrétabban: nem hiányzik nekik, hogy a narancstábor benzines fele utálni kezdje a dízelest), szóval ennek kicsi az esélye.

    "Brüsszel tehet róla", "az ellenzék megszavazta" - erre a narratívára tessék felkészülni a hírekben, társadalmi (oppardon: fidesz) célú hirdetésekben, youtube-videók előtti szpotokban és a meccsek szüneteiben, talán még óriásplakátokon is. És még csak nem is 100% marhaság, csak olyan 80 - az ugyanis pont most látszik, hogy embargó nélkül is bedől a rendszer.

    Persze ha - mint fent említettem lehetőségként - Putyó ennyiért nem ad olajat se Százhalombattára, se Pozsonyba, akkor eleve baj lesz. Akkor hirtelen és kapkodva kell majd valahogy üzembe helyezni az Adria-vezetéket, meg tele tartályhajókat hozatni a horvátországi végébe, a kikötőbe, plusz átállítani a finomítót uráliról Brent-olajra. Ezt persze eddig is meg kellett volna tenni, de hát akkor mit szólt volna a nagy KGB-s testvér a kéthetenkénti moszkvai Szíjjártó-viziten. Amíg pedig ez a lánc be nem indul, pont annyi üzemanyag lesz itthon, amennyi a stratégiai tartalék (ja, hogy abból már az ársapka fenntartására el is használunk, bocs), meg amennyit piaci alapon tartálykocsin el lehet hozni Schwechat, a csehek meg a románok még le nem kötött kapacitásából."

    Stavelot 2, easily full throttle into another twenty second top gear flatout section

Új hozzászólás Aktív témák