- Linux kezdőknek
- Ubiquiti hálózati eszközök
- Linux - haladóknak
- Már nem hisz a nagy európai EV-forradalomban a Ford
- Android programozás, Android alkalmazások készítése
- Aliexpress tapasztalatok
- Xiaomi AX3600 WiFi 6 AIoT Router
- Sikeres volt a teszt, elpusztítja internetes műholdjait az Amazon
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Hálózati / IP kamera
-
IT café
Általánosságban a napenergiáról (alapinformációk)
Kezdjük Ádámtól, Évától! Napenergiát nagyon sok mindenre lehet hasznosítani, nagyon sokféleképpen, de ezek közül a legelterjedtebb a napelem és a napkollektor.
Napelemmel villamos energiát lehet előállítani, napkollektorral hőenergiát állítunk elő, amivel vizet vagy levegőt lehet melegíteni, amit a használati meleg víz melegítésére, vagy épp fűtésrásegítésre lehet használni. Utóbbi előnye, hogy rendkívül magas hatásfokkal (<95%) tudja a beeső napsugárzást hasznosítani, hátránya, hogy akkor adja a legnagyobb meleget, amikor süt a nap – jellemzően amikor nincs rá szükségünk (nyáron)! Mosodáknak, autómosóknak (ahol sok hőenergiára van szükség nyáron is) ideális befektetés! Háztartásoknak már több problémát hordoz, mint előnyt, mert a nyáron keletkezett energiával valamit kezdeni kell, különben néhány év alatt saját magát fogja károsítani a rendszer!
Könnyű megjegyezni, hogy melyik-melyik, mert anno iskolában majdnem mindenkinek volt napelemes számológépe! Ez a topic a napelemekről szól!
Új hozzászólás Aktív témák
-
addikt
Akkor leírom harmadszor is: a szubjektív érzékelésed nem releváns. Itt a sarkon X6-os áll a panel előtt, tehát a te logikád alapján a panellakók mind gecigazdagok, mert 30 milliós kocsira is telik nekik. Nem, nem így van. A statisztika nem hazudik. A magyar gépjárműálllomány siralmas állapotban van, öreg lerobbant roncsok alkotják a többségét.
-
oxox
addikt
Sziasztok,
huawei inverterek mennyire hangosak (10Kw)? csakmet bentre rakatnám (a kazán mellé)
köszi
oxoxKi gépen száll fölébe.... SC2 nick: oxox character code: 698...dio3/ow: oxox#1525 + #21838
-
Degeczi
nagyúr
Nincs még napelemem, de érdekel a téma és akinek régóta van, az biztosan rögtön tud segíteni ebben az elméleti kérdésben: ha mondjuk 9 kW-os háromfázisú invertered van, akkor az tiszta sor, h fázisonként 3 kW a maximum kinyerhető teljesítmény.
De mi a helyzet rossz idő esetén?
Ha mondjuk 3 kW a teljes aktuális termelés, vajon annak is szimmetrikusan kell megoszlania a fázisok között, vagy olyankor lehetséges, hogy egy jobban leterhelt fázis kapja meg? Hiszen pl. egy mosógép vagy elektromos sütő csak egyetlen fázison jelent nagyobb terhelést, így nem mindegy, h az teljesen fedezhető-e helyben.
Vagy ez az inverter típusától is függ? -
asdf_
veterán
válasz Degeczi #43404 üzenetére
Szimmetrikus a termelés, de mivel a villanyórának (jelenleg) halálmindegy, hogy
3000-3000-0 wattot termelsz be (6kW) és 1000-1000-5000-at (7 kW) vételezel, vagy pedig 2000-2000-2000-t (szintén 6 kW) termelsz be és emellé 2000-2000-3000-t (szintén 7 kW) vételezel, így ezzel nem kell foglalkoznod, amíg a kitáplálási stopban nem vagy érintett (mert ott viszont ha az önfogyasztásod 1000-1500-2500 watt, akkor az inverter 1000-1000-1000-t szabad csak, hogy termeljen, mert az elsőn csak így lesz nulla).[ Szerkesztve ]
-
Degeczi
nagyúr
Köszi! Főként arra gondolok, ha nem lenne szaldó: ott már nagyon nem mindegy, h bár az inverter 3 kW termelést mutat, ezek szerint a szimmetrikus előállítás miatt valójában egy 2 kW-os mosógép fogyasztásának is csak a felét fedezi azon a fázison, a másik felét föl kell venni a hálózatból.
Másrészt azt is jelenti olvasatomban, h ha csak az egyik fázison nagy a szolgáltatói feszültség, már az is elég ahhoz, h a másik kettőre se termelhessen az inverter, hiszen különben nem tudna szimmetrikusan dolgozni. -
Empire
tag
Persze, ki. Általában. Aztán majd egyszer nem. Majd amikor, szépen lassan, átcsorogsz (úgy 200 tájékán) a szomszéd faluba vásárolgatni, és eléd ugrik egy nyúl. Ugye itt nem kell magyarázni, jó vagy fizikából, gyorsan, fejben kiszámolod, mennyi időd van cselekedni, milyen messziről kéne észrevedd a nyulat, hogy esélyed legyen. Félrerántod a kormányt, csak úgy reflexből. Vagy csak egyszerűen elveszted az uralmat a kocsi felett, az ütközéstől. Tudom, tudom: a fizika veled van! De mi van, ha egyszer mégsem? Ilyenkor általában két dolog szokott történni:
1. az a nagy arcod kiadja a fa lenyomatát az út szélén. Ez a szerencsésebbik eset. Ne felejtsük, te döntöttél így!
2. jön szembe egy vétlen szerencsétlen, általában sokkal rosszabb autóval. Te karcolás nélkül megúszod, ő(k) ottmaradnak. Mert hát ugye ismered a fizikát, nem kell magyarázni mi történik, ha összetalálkozik egy 1 tonna alatti jármű egy 2,5 tonnás SUV-al.Maradjunk annyiban, hogy nem sok közöd van a fizikához, eddig szerencsés voltál...
Komolyan, ennyire felelőtlen hogy lehetsz? De hogy erre még büszke is vagy, és itt kérkedsz vele...
-
cOxeR
Ármester
válasz Degeczi #43408 üzenetére
Ez a havi szaldó, merőben új fejtörést fog okozni, miként lehet minél ideálisabb eloszlásában használni a fogyasztókat. Nem lesz egy egyszerű dolog… automatizálást, meg sok manuál időzítését fog maga után vonzzani. Én egy ideje pl csak nappal oltom az autót, kíváncsi leszek javul-e illetve mennyivel a helyben elhasznált energi.
[ Szerkesztve ]
-
senki68
senior tag
válasz Degeczi #43408 üzenetére
Azért kár ezen agyalni, mert még senki nem tudja hogy lesz a mérés és elszámolás.
Most az órák külön mérik a fázisokat, de ha lesz bruttó elszámolás, vagy esetleg havi szaldo, akkor lehet szummát fog mérni az óra. /lásd Szlovákia/.
Ha szummát mér, akkor is mindegy lesz, hogy az egyik fázison termelesz a másikon meg fogyasztol.
Havi szaldoban is mindegy, hó végi leolvasás lesz. Elvileg.
Bruttónál meg lehet 15 perces.Jelenleg még semmi biztosat nem tudni, ami jelenleg biztosnak látszik, hogy 2024.01.01-ig még éves szaldo van.
-
addikt
Ha majd jön a szabályozás, akkor hidd el, meg lesz ez oldva. Szigeteseknél rengeteg tapasztalat gyűlt már össze ezzel kapcsolatban, nem kell feltalálni újra a spanyol viaszt.
Én is most egy sziget invertert állítottam munkába addig, amíg megjön a termelőre a csatlakozási engedély.
A szabályozás pedig pofonegyszerű. Nagyfogyasztókra raksz egy időkapcsolót, vagy csinálsz egy smart home rendszert relékkel, vezérléssel, minden franccal, és csókolom.
[ Szerkesztve ]
-
süti5
őstag
Attól még, hogy 80éves néniknek nincs kocsija, és a gyerekek sem rendelkeznek vele, valamint akinek van, simán lehet egyszerre több is, egyáltalán nem értem, minek erőlteted ezt a szubjektív érzékelésedet. Sokan simán felvesznek hitelt is kocsira úgy, hogy nincsen 5-6 milliójuk kocsira. Akkor, amikor a legolcsóbb új autó gyakorlatilag nincsen 5 millió alatt, ne áltassuk már magunkat, hogy senkinek sincs pénze kocsit venni.
Ez megint arról szól, hogy sokan kifogásokat keresnek, miért ne vegyenek elektromosat. Most nyilván nem arról beszélek, aki 1. nem tud kocsit venni 2. tud venni de csak 1-2 millióig.
Menj fel szépen a használt autóra, van 82500 hirdetés. Ennek több, mint a fele 3 millió felett van, ahol már elérhető elektromos autó. Tudom, szerinted, senkinek nincs ennyi pénze Magyarországon, hagyjuk már... -
Catman
aktív tag
Havi szaldónál miért kellene trükközni? A nappali/éjszakai fogyasztás kiegyenlítése továbbra is megoldott lesz, a téli/nyári kiegyenlítést bukjuk...
-
addikt
Állítottál valamit: azt, hogy a nép többsége 5-6 milláért simán vesz autót. Ha ez így lenne, akkor nem 15+ éves roncsok járnának az utakon átlagban. Ugyanis ez a valóság, ezt mutatja a statisztika. A 15+ éves roncsok nem 5-6 millába kerülnek.
Tudom, szerinted, senkinek nincs ennyi pénze Magyarországon, hagyjuk már...
A szalmabáb érvelést inkább hagyd meg magadnak! Én nem állítottam ilyet, de még ehhez hasonlót sem. A 80 éves nagymama, meg az unoka, meg a többiek sem értem, hogy hogy jönnek ide. Ők nincsenek benne a statisztikában. Elmondom, hogy ez hogyan működik: megnézik a forgalomban lévő gépjárművek életkorát, és ennek veszik az átlagát. Lényegtelen, hogy ez 2., 3., 5. autó. Amúgy a lakosság nagy részének nincs 2. autója. Vazze, szakadj már el a kib@szott Budapesttől és agglójától, a lakosság 80%-a nem ott él!
A nettó átlagbér 350 ezer. Szerinted ebből hogy jön ki 5+ milliós autó az átlag alatt keresőknek? Még hitellel is necces lenne.
[ Szerkesztve ]
-
süti5
őstag
Az autós részre nem fogok reagálni, nézzük most az átlagbért.
Szerinted hogy van az, hogy nem keresek annyira rosszul, de nem tudok úgy kihívni szerelőt/kőművest/asztalost stb., nem tudok úgy elmenni bármilyen szolgáltatásra, hogy ne kérné el az én órára vetített fizetésem 4x-5x-ösét?
Ez szted mind benne van az átlagban?
A másik, hogy kissé csúsztatsz, de jól hangzik, mert nagyon nő az átlagbér, és sok embernek jár egyéb adókedvezmény stb, ráadásul általában kétkeresősek a családok, így az átlaggal számolva is közelebb van a 800-hoz a nettó, mint a 700-hoz. Ennyiből miért ne lehetne, hitellel 5-6 milliós autó? -
senki68
senior tag
Azért az is hozzátartozik az autó életkorához, hogy ha jó egy autó minek cseréljem?
Cserélném a családi sedant, de kisebb nem lehet mint a mostani, és csakis hibrid lehet.
Erre kellene ráfizetnem kb 8-9 millát. Annyit meg nem teszek bele, mikor a mostani sedan is kielégíti minden igényünket. Igaz már 14 éves, de marad.
Cserélném a mindennapi használatban lévő kistehert, de mivel a mostani piaci értéke 1 milla alatt van az új meg min. 5 milla meg az áfa, így marad, mivel új kora óta nálam van, az új meg nem termelné ki az árát.
Lecserélném egy elektromosra, de olyan nincs 10 milla alatt ami kiváltaná.
Így ez is marad, pedig már 15. éves.Úgyhogy nem feltétlenül azért 15 év az autók átlagéletkora, mert nincs pénz újabbra, hanem a 2008-as devizahitelválság volt egy olyan pofon, hogy meggondolják az emberek mennyi pénzt tartanak az autóban. És valjuk meg a legtöbb évi 10 ezer km futás alatt van használva.
-
addikt
válasz senki68 #43422 üzenetére
Ahhj, nemár! Nyugaton töredéke az autók átlagéletkora az itthoninak. Nyilvánvalóan azért, mert sokkal jobban élnek nálunk. Vagy szerinted ők poénból dobálják el a verdákat? Te is azért tartod meg a régit, mert nincs pénzed átülni egy újabba. És akkor el is érkeztünk az eredeti állításhoz. Mind1, hagyjuk is, csak áltatjátok magatokat fiúk!
-
senki68
senior tag
Éltél nyugaton? Javítattál már ott autót?
Ott jobban megéri újat venni, mint a régit javítattni, otthon meg sokkal olcsóbb a javítás. Tehát nem éri meg annyira újat venni.
/Nem tudom Svájc mennyire számít nyugatnak, de ott is járnak 15 éves autóval, mert ritkán használják javítani nem sokat kell mert megbízható japán autó. És lenne fedezet akár 3 új autóra is /
Azért tartom meg a régit, mert nem sokat használjuk, évi 10-12 ezer azt is jellemzően autópályán, és nem szívesen tennék bele 8-9 millát, hogy ott nézegessem a garázsban. -
addikt
válasz senki68 #43425 üzenetére
Na jó, szerintem most hagyjuk abba, mert a végén még kiderül, hogy itt mindenki gazdag valójában, a Nyugat meg hanyatlik.
Azért tartom meg a régit, mert nem sokat használjuk, évi 10-12 ezer azt is jellemzően autópályán, és nem szívesen tennék bele 8-9 millát, hogy ott nézegessem a garázsban.
Figyu, ilyen magyarázatokat én is tudok ám alkotni! Valójában azért nem veszek Audi Q8-ast a 10 éves Toyotám helyett, mert félek, hogy lehúzom a pláza parkolójában. True story, eskü. -
süti5
őstag
Figyu, ilyen magyarázatokat én is tudok ám alkotni! Valójában azért nem veszek Audi Q8-ast a 10 éves Toyotám helyett, mert félek, hogy lehúzom a pláza parkolójában. True story, eskü.
Az a baj, hogy hasonló true story a tied is, hogy senkinek sincs pénze se új kocsira, se 10 éven belüli használtra, mert bizony ezek indulnak 3-4 milliótól.....
Közben viszik ezeket is mintha nem lenne holnap.... -
edeleny
őstag
válasz Empire #43409 üzenetére
Tök nem ide tartozik, de
Hagyjuk már, a hova ugrik ki a szarvas eléd, dumát.
Ha gyökkettővel poroszkálsz, és fél méterre eléd ugrik akkor sincs esélyed. És , ha történetesen oldalról megy beléd. Akár állhatsz is!
Én azért megyek gyorsan, hogy mögém ugorjon ki!Az interneten előtt is ugyan ennyi hülye volt mint most, csak a világ nem tudta róluk, hogy azok.
-
HunChris
senior tag
Szerintem el lehetne menni az (e)-autós topicban vagy privátba.
Köszönjük a napelemes topic nevében.
-
HunChris
senior tag
Napelem és napkollektor egyben: [link]
A cellák nem túl hatékonyak.[ Szerkesztve ]
-
asdf_
veterán
válasz HunChris #43438 üzenetére
Nem látom, hogy a Dualsunnál mivel lenne jobb. Az 425W egy picúrt nagyobb méreten, a melegvíz kicsit talán gyengébb, viszont SOKKAL könnyebb és van belőle hőszigetelt meg nem hőszigetelt verzió. Más ezt már megcsinálta jobban és régebben így első blikkre.
[ Szerkesztve ]
-
asdf_
veterán
Kis guglizásra olyat találtam (ami már biztosan nem aktuális ár), hogy amikor 300 euró volt a 375W-os csak napelemjük, akkor 1230 euró a vizes, szóval pénzügyileg biztosan nincs a realitás talaján. Meg gondolom felkent szerelő is kell hozzá, országunkban meg olyan valószínűleg nincsen (bár ezt nem a mi pénztárcánkhoz mérték amúgy sem).
-
koti
tag
Frónius 5MTL inverter 16 Risen napelem. Elemezve a termelési és fogyasztási diagramot. A tüskékből látszik mikor kelek én, vagy a család. Néhány furcsaság a termelés láttán amire azt hittem felhő az ok a visszaesésre, vagy leállásra. Ma aztán láttam nem az. Az EON leállíthatja a termelést? A feszültség nem emelkedett egyik fázison sem 240 V fölé.
-
edeleny
őstag
-
ftamas0201
senior tag
Sziasztok.
Egy picit off a dolog, de hátha elfér itt a sok között
Vennék egy Shelly 3EM okos cuccot, egy olyan kérdésem lenne vele kapcsolatban hogy nekem nincs okos otthon rendszerem meg semmi ilyesmim, Önmagában is képes működni wifire csatlakoztatva és adatokat szolgáltatni nekem? Van egy appja és felhőn keresztül kommunikál ez is ilyen esetben? Szeretném követni a fogyasztásomat és most lesz egy kisebb átalakítás a villanyszerelésemben, ezért gondoltam beiktatni egy ilyen kütyüt oda a sok közé -
HIJ
őstag
válasz ftamas0201 #43449 üzenetére
Igen, pontosan ahogy írod. Saját app, saját felhő…
Új hozzászólás Aktív témák
Az összefoglaló tartalma:
1. Alapfogalmak
2. Napelemekről
3. Napelem típusok
4. Inverterekről
5. Várható termelés kiszámítása
6. Mi történik működés közben?
7. Mi az engedélyeztetés menete?
8. Rendszer-méretezés és hibák(!)
9. Villámvédelem
10. Árak és megtérülés
11. Hibrid rendszerek
12. A megújuló energiák helyzete napjainkban
13. Egyéb
14. Telepítés után
- Skull and Bones - Egy hétig ingyen játszhatunk vele
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Ukrajnai háború
- Skoda, VW, Audi, Seat topik
- Linux kezdőknek
- Óra topik
- Ubiquiti hálózati eszközök
- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- eBay-es kütyük kis pénzért
- További aktív témák...
- Delonghi mobilklíma eladó, megkímélt, hibátlan
- Eladó Családi Ház Nőtincsen 70 négyzetméter Lakó rész + 40 négyzetméter beépíthető rész
- Leárazás! AKCIÓ, BOLTI ÁR ALATT! Xiaomi HUTT C6 ablaktisztító robot
- AKCIÓ! Okos otthon és biztonság - BOLTI ÁR FELÉÉRT!
- ABSINA 1 fázisú elektromos autó mobil falitöltő 3kW, 13A
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen