Új hozzászólás Aktív témák
-
tha_answer
őstag
Akkor sztem nem olvastad el a linket.
Pl a shuttle nagyhajtomuvei csak ballasztnak voltak jok meg felesleges helyfoglalonak. -
nagyúr
válasz tha_answer #101 üzenetére
Bárr nem írtam oda, az első mondatom irónia volt.
A Jalopnik se találta fel a forró vizet - fogták a Buranról szóló orosz oldalakat (Russianspaceweb, Buran.ru) és kiemelték a hírértékűnek vélt részeket. A teljes kép nélkül így úgy tűnik, hogy jajj, mennyivel okosabban csinálták a szovjetek. Csakhogy ez hülyeség.
Azt felejtették el megemlíteni, hogy az amerikai űrsikló eredendően arra épült, hogy minél olcsóbb legyen a világűrbe jutás. A koncepció az volt, hogy a lehető legtöbb újrafelhasznált elem legyen a járműben, így végül ugyebár csak a külső hajtóanyag-tartály veszik el az indításnál. Mi az, ami drága? Például a hajtóművek. Tehát azok visszahozatala nem is lehet kérdéses. Ezt a Buran / Enyergia párost tekintve hibának nevezni finoman szólva is nevetséges, hiszen a szovjetek eredendően azért építették függetlenül működő rakétának az Enyergiát, mert Valentyin Glusko egy olyan óriás-rakétát akart, amelyik képes 20 tonna körüli terhet eljuttatni a Holdhoz, az általa vágyott Szovjet Holdprogram számára. Ezért nincs a Buran-on főhajtómű. Igen, ez mellékesen megnövelte a teherbírását, hiszen nem kell magával cipelni a hajtóműveket és azok kiszolgáló berendezéseit. Cserébe azok a hajtóművek mindig odavesznek, nem lehet őket újrafelhasználni...
Utólag azon is könnyű mosolyogni, hogy mennyivel jobb folyékony hajtóanyagú gyorsítórakétákat használni a szilárd hajtóanyagú SRB-k helyett. Csakhogy az amerikai űrsikló azért kapott Szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétát, mert ez volt az olcsóbb megoldás. Eredetileg ők is folyékony hajtóanyagú megoldást akartak, sőt, folyamatosan lebegtetve volt a lehetőség - csak hát pénzt nem kaptak rá. Az SRB olcsóbb volt, így azt valósították meg.
A McDonnell-Douglas újrafelhasználható folyékony hajtóanyagú gyorsítórakéta terve az 1970-es évekbőlErre olvasható a döntés részletes háttere.
Az automata repülésről már írtam - a szovjet megközelítés az volt, hogy minden űrhajójuknak képesnek kell személyzet nélkül is végrehajtani az űrrepülést. A Vosztoktól a Szojuzon át a VKK űrrepülőgépig ez mindig így volt. Ezzel szemben az amerikai megközelítés az volt, hogy az emberrel repülő űrhajó az emberrel repüljön, ha csak lehet. Mindkettő megközelítésnek megvan a pro és kontra oldala. Ha olvastad a cikksorozatot, tudhatod, hogy a szovjet űrhajósok (Gagarin, Tityov) és az űrhajósok vezetője (Kamanyin) is több esetben kikelt amiatt, mert a rosszul működő automata rendszerek miatt volt sikertelen a személyzet nélküli tesztrepülés (pl. korai Szojuz tesztrepülések). Az ő nézetük is az volt, hogy az űrhajós olyan, mint a tesztpilóta, rizikós a feladata, de ha a fedélzeten van, akkor ő oldja meg a felmerülő problémákat.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
tha_answer
őstag
Koszonom a valaszt!
Új hozzászólás Aktív témák
- Hivatalosan is reagált a Core CPU-k stabilitási gondjáira az Intel
- Asztrofotózás
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- TCL LCD és LED TV-k
- EAFC 24
- Samsung Galaxy Z Fold5 - toldozás-foldozás
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Milyen okostelefont vegyek?
- Vicces képek
- További aktív témák...
- Keresek - Macbook Air M3 16GB / 24 GB - 512 GB SSD - Magyarországi beszerzés, tehát kb. 3 év garit
- Tyű-ha Lenovo Thinkpad T14 G2 Üzleti "Golyóálló" Laptop 14" -50% i7-1185G7 4Mag 16GB /512GB FHD IPS
- Ej-ha Lenovo Thinkpad T14 G2 Üzleti "Golyóálló" Laptop 14" -50% i7-1185G7 4Mag 32GB /512GB FHD IPS
- Eladó Nitro Venture TLS Snowboard Bakancs 46-os
- Eladó Nitro Team 2022 162W Snowboard Deszka
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen