Új hozzászólás Aktív témák
-
-
edk-
őstag
válasz Lalikiraly #50 üzenetére
A szilárd hajtóanyagú rakétában nem üzemanyag- és oxidálószer-tartályok plusz rakétahajtómű van (mint itt), hanem az üzemanyag és az oxidálószer keverékét porból préselik vagy formába öntik. Ezt ha meggyújtják, nem állítható le az égés. Az STS SRB képén a rózsaszín a hajtóanyag, aminek a közepében hosszanti üreg van. A tetejénél gyújtják meg. Animáció az égésről
"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://cutt.ly/edkelado
-
-
Egyébként arról vannak külön adatok, hogy mag a a létfentartó rendszerel miből és hogy? Mert gondolom amikor még Gagarin repült, persze csak rövid űrben tartózkodásnál max a levegő kellett meg vitt egy üveg vizet magával. De hosszabb távon mire és hogy támaszkodtak? Pl a levegőszűrés meg a tisztítas a vegyszerrel. Meg gondolom fűtés is kellett rendesen.
Egyébként megnéztem a Salyut-7-et. Nagyon nagyon tetszett.
Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!
-
nagyúr
válasz Lalikiraly #55 üzenetére
Nézz vissza, volt szó róla a Szojuz kapcsán
Röviden: régebben plusz oxigént vittek magukkal, azzal dúsították a légkört, a hosszabb utaknál viszont probléma volt a szén-dioxid (CO2) felgyülemlése, ezért ezt valamilyen módon meg kell kötni. A legáltalánosabb a lítium-hidroxid vagy lítium-peroxid alapú megkötőágyak alkalmazása, ezeken átvezetik az űrhajó belsejéből érkező levegőt, és ez megköti a szén-doxiodot. Apró probléma, hogy a reakció miatt értelemszerűen időnként cserélni kell az ágyakat. Az amerikai űrrepülőgépen szabályosan 6 óránként kellett ezeket cserélni az első időkben, amikor 6-7 ember volt a fedélzetén. A szovjet / orosz rendszerek a mai napig lítium-hidroxid alapúak, még az ISS orosz részén is a Szaljut / Mir fedélzetén is használt Vozduh CO2 megkötőágyak dolgoznak.
Az 1990-es évektől jelent meg egy új, regeneratív megoldás, ahol a megkötőágyakban nyomás és hő ciklikus változtatásával a felgyülemlett CO2-őt le tudja választani az ágyakról (ez a regenerálás folyamata). Az így összegyűjtött CO2-őt pedig régebben a világűrbe engedték, manapság kísérleteznek azzal, hogy sabatier-reaktorokban felbontják és oxigént nyernek ki belőle. Az ilyen rendszerek váltották ki az amerikai űrsiklók fedélzetén az egyszer használatos lítium-hidroxid ágyakat, illetve ilyenek vannak az ISS amerikai moduljaiban (egy a Destiny modulban és egy a Node3-ban).
Ez a megoldás is rendelkezik problémákkal persze, műszaki hibák többször előfordultak, amelyek érthető okokból komoly fejtörést okoznak, hiszen itt a Föld körül ezek még relatíve könnyen elháríthatóak, de egy Hold- vagy Mars-állomás esetén csak a pótalkatrészekben bízhatnak. Ha pedig abból nincs elég, akkor ciki van. Elég nagy...
Mivel nem lehet mindenhova létfenntartó rendszert szerelni, ezért használnak rugalmas vezetékeket, amelyeken keresztül friss levegőt juttatnak el az olyan helyekre, ahol nincs létfenntartás, és úgy próbálják a légáramlást vezetni, hogy az elhasznált levegő a CO2 megkötő ágyak felé mozogjon.
Ez a kép például a Miren készült, lehet látni a három légvezetéket, amit az ajtónyíláson keresztül hoztak el.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
arelim
tag
a buran képernyővédő is fasa dolog: http://buran.ru/htm/scr_en.htm
nagy kár, hogy nem a leg-energyija-takarékosabb.[ Szerkesztve ]
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
-
-
-
kamov.
újonc
A Vozduh rész félreérthető.
A Vozduh nem lítium-hidroxidot használ, hanem PSA (Pressure Swing Adsorption) elven működik és zeolit ágyakat használ.
A hő alkalmazásának fő oka a Vozduh-ban a CO2 elnyeletőágyak (három van belőle) előtti szilikagél alapú párakivonó ágyak működtetése, azon belül az éppen nem kivonó ágyak kifűtéssel regenerálása.
Mivel a zeolit CO2 szűrőn a víz is fennakadna, ezért azt előtte ki kell vonni. Erre van a szilikagél ágy.Két szilikagél ágy van. Az egyiken a hideg beáramló levegő áramlik át, ez vonja ki a párát. Ez persze idővel telítődik.
A másik ágyon már a CO2 elnyeletőt elhagyó felfűtött kimenő levegő áramlik át. A hő hatására a szilikagél kiadja a párát amit előzőleg elnyelt.
Mikor az egyik ágy telítődik, akkor a két ágy funkciót cserél egy szelep átváltásával.
Így a Vozduh pár percenként váltogatja a három CO2 elnyelető ágyat és a két párakivonó ágyat, jó hangosan kattogva.A Vozduh három főre van tervezve tehát amikor a Miren (ahova a Kvant-2-vel került fel) háromnál többen voltak akkor mentek mellette a lítium-hidroxid elnyeletők is.
Ami még majd elő fog kerülni a CO2 kivonás témában az az ISS-en használt amerikai űrruhákon az utóbbi pár évben bevezetett METOX (ezüst-oxid alapú) elnyeletője amit kifűtéssel lehet regenerálni.
-
nagyúr
-
#78693120
törölt tag
Köszönöm ezeket a remek cikkeket és majd a folytatást is olvasom.
-
ZsugabubusHU
csendes újonc
Minden tiszteletem a cikk írójának!Hatalmas lett!
-
Rive
veterán
válasz kago akira #65 üzenetére
A 'rend' fogalma hajlamos átértékelődni, amikor egy padló, négy fal és a menyezet helyett nyolc egyenértékű , tetszőlegesen felcserélhető felület áll rendelkezésre - viszont nincs egy rendes sufni, ahova kipakolhatná az ember a rumlit
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
kago akira
tag
Nem vitatom, csak kifejtettem hogy most sem másabb a helyzet. Ahogy most látom minden eddigi állomásnál elöjött ez, mert a vezetés csak küldi az újjabbnál újabb cuccokat. Hely meg szükén van. Én csak arra lennék kiváncsi honnan tudják mit hova tettek 1 hónapja xd
[ Szerkesztve ]
Ryzen 2600x - 32GB RAM - SAPPHIRE RX580 - 970 EVO 500Gb SSD - INWIN 301 sevenfan eDition :D
-
bandiras2
senior tag
Elvileg rengeteg hely van "odakint", csak macerás hogy mindig be kell öltözni ha az ember pakolni akar valamit. Nameg nem lehet akármit kint tárolni.
Az egyik zsilip mellett lehetne telepíteni egy drótvázas "szobát" üvegszálszövet hevederhálóból kialakított falakkal. Ha megtelik, akkor egyben hozzá lehet drótozni a visszatérő Progressz-hez, had égjen.A társadalom amely az egyenlőséget a személyes szabadság elé helyezi, egyiket se fogja elérni. A társadalom amely a személyes szabadságot az egyenlőség elé helyezi, mindegyikből bőségesen részesedik. Milton Freedmann
-
nagyúr
Kétlem, egyre valószínűbb, hogy a NASA 2024 után kiszáll az ISS-ből. Én inkább arra tippelek, hogy a Lockheed Martin és Bigelow nekiáll versenyezni, ki csinálja a Deep Space Gateway moduljait. Bigelownál van a térfogat / tömeg előny...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
opr
veterán
Az ISS-nek terveznek konkret utodot, vagy egyelore csak a Deep Space Gateway van tervben? Csak mert gyors utananezes alapjan az egy ISS-nel sokkal kisebb/korlatoltabb valaminek tunik, cserebe a hold korul kering, ha jol ertem.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
nagyúr
Nincs tervben a NASA-n belül. Az ISS sorsa erősen kérdéses, a NASA benne lenne, hogy más országok / űrügynökségek, vagy akár kereskedelmi partnerek működtessék tovább, de a NASA (legalábbis a vezetése) ki szeretne maradni belőle. Egyszerűen a jelen költségvetési számokba az ISS mellett nem igazán fér bele más nagy volumenű személyzettel ellátott űrprogram, pláne, ha a méregdrága SLS / Orion párosra építik. Márpedig arra kell építeni...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
kago akira
tag
Nekem ezzel kapcsolatban mindig az jut az eszembe hogy egy ilyen komplexum meddig maradhat müködésben. Mert már a Miren is volt olyan hogy panelek mögött ilyen joféle vizgömböket találtak amik nem éppen voltak sterilek : D
Tehát mikro gravitációban a kosz, baktériumok mennyire vágják tönkre a körülményeket.
Ryzen 2600x - 32GB RAM - SAPPHIRE RX580 - 970 EVO 500Gb SSD - INWIN 301 sevenfan eDition :D
-
nagyúr
Azt sose értettem (nem csak itt, hanem pl. az Airbus A380-asnál se), hogy mi a bánatért nem egy helyen gyártják az egészet, és akkor nem kellene a bazi nagy elemeket ezer kilométerekről irdatlan bonyolult módon szállítani. Csak a nyersanyagokat kellene, az meg vonattal sima ügy. Gyorsabb, egyszerűbb, olcsóbb stb-bb...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
A kettő eltérő körülmények szülötte.
A szovjet esetben az indítóállás (a mai Bajkonur) alapvetően egy kényszer szülötte hely, ez a legdélibb pontja az országnak, amelynél észak-keletre haladva nincs sűrűbben lakott település vagy ország (avagy tenger, ahol a lepotyogott elemeket esetleg az USA felnyalábolhatja). A tervező- és gyártóhelyeket pedig a szovjet idő szülte helyükön voltak. Senki sem akarta a mai Kazakhsztán területére "száműzni" a gyártást, mert akkor minden egyebet ide kellett volna szállítani (hovatovább Kazakhsztán eléggé száraz hely, ahol vízhiány is előfordult eleve). Ráadásul a gyártással foglalkozó irodák és gyáregységek eredetileg csak "mellesleg" foglalkoztak az űriparral, eredendően főleg katonai rakétákat és robotrepülőgépeket gyártottak (még az 1950-es és 60-as években, de Cselomej tervezőirodája a mai napig például).
Az EU és az USA más okból lőtte magát lábon. Ott a politika miatt lettek szétszórva a gyáregységek. Az Egyesül Államokban különféle államok nem kapnak közvetlenül a központi költségvetésből pénzt, de a katonai és állami megrendelések nagyban meghatározhatják egy állam helyzetét. Emiatt kerültek a NASA központjai az ország különböző államaiba: politikai szinten nem volt vállalható, hogy mindent Floridába telepítsenek, mert ott vannak az idítóállások.
Az EU / ESA hasonló eset, a ESA által pénzelt Vega és Ariane 6 rakétaprogramban az "arányosnál" több pénz csapódott volna le Olaszországban, így az Avio (az olasz cég, aki szilárd-hajtóanyagú rakétákra specializálódott) kénytelen volt a kompozit szerkezeti elemek gyártásának egy részét Németországba kiszervezni / Német alvállakozókat bevonni, mert hát a dolog úgy néz ki, hogy ha Németország X arányban pénzeli a programot, akkor elfogadhatattlan, hogy X(-n) arányban részesüljenek német cégek a megbízásoknál.
Az Airbus ugyanez pepitában...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
opr
veterán
Tudom, hogy kicsit extrem a kerdes, de ugy vagyok vele, hogy hatha itt valaszra lelek. Gugli nem igazan segitett, bar oszinten szolva keresni is nehez ra, mert sok trajectory lib van, de mind max GEO-ig mukodik, En meg eleve kb onnan "indulnek".
Szoval, esetleg nem tud valamelyikotok olyan (akar fizetos, akar opensource) C/C++/C#/akarmi, max atirom librol, amit lehet hasznalni palyatervezesre/inditasi ablak keresesre varialhato inditasi es celbolygoval, kulonbozo hajtomuvekre (deltaV, toloero ido, akarmi) parameterezhetoen?Egy sajat hazi projekthez kene, de eleg brutal mennyisegu idot venne igenybe a megirasa, igy remenykedem benne, hogy hatha van valaki, aki mar megirta. A NASA-nak van ilyenje, de az egyszeru halando szamara nem igazan elerheto.
[ Szerkesztve ]
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
nagyúr
Sajnos ilyen komplex libről még nem hallottam.
Van Resonant Orbit Calculator (kiválasztható a valós naprendszerünk)
Van LEO/MEO/GEO calculatorErre van egy oldal, ami a számításokat végigvezeti
Ezek különféle Kerbal Space Program kalkulátorok, de talán találsz valamit, ami segíthet.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-
Sziasztok!
Ezt most kezdtem olvasni éppen.
Esetleg érdekes lehet!
https://qubit.hu/2018/05/06/hogyan-lettunk-a-vilag-hetedik-urhajos-nemzete-nyolc-magyar-aki-nelkul-nem-tortenhetett-volna-meg
Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!
-
#78693120
törölt tag
A napokban néztem a NASA legnagyobb pillanatai dokumentum sorozatot. Mivel végigolvastam a cikksorozatot (még egyszer köszönet érte), ezért fejben jól össze tudtam vetni, hogy a szovjetek éppen hol tartottak, meg min dolgoztak.
Nagyon érdekes volt így együtt.Szerintem nagy hiba volt, hogy az űrsiklókat használható utód nélkül váltották le. Akár egy korábbi programhoz is visszanyúlhattak volna, pl.: az Apollo kapszulákat előtte továbbfejleszhették volna. Pont azt mondták a NASA irányítók, űrhajósok, stb. is a filmben, hogy már rutinszerűen tudtak azokkal repülni.
-
nagyúr
válasz #78693120 #87 üzenetére
Szerintem nagy hiba volt, hogy az űrsiklókat használható utód nélkül váltották le.
Apró probléma, hogy ha nem így történik, akkor lehet, hogy sose váltják le őket. A NASA nem kapott extra pénzt az űrsikló leváltására vonatkozó programokra - se az X-30-ra, se az X-33 / Venture Star, sem a CCDev programra. Az Orion nem az űrsikló leváltására született meg végül! És mégis irgalmatlan pénzt költöttek el rá. Ehhez képest az Orion várhatóan 2022 előtt nem fog embert vinni a világűrbe, a CCDev két űrhajója, a SpaceX Dragon v2 és a Boeing Starliner pedig ahogy most kinéz, csak 2019-ben mehet először személyzettel az űrbe, és akár 2020-ig se tudja betölteni az ISS ellátását célzó feladatukat.
Ha az űrsiklót tovább reptetik, akkor a törvényhozásnak több pénzt kellett volna biztosítania, amit valahonnan el kell venni - a NASA költségvetését érdemben 4 évtizede nem emelték...
Az pedig tény, hogy az űrsikló abban a formájában bizony veszélyes volt. Meg drága.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
válasz #78693120 #89 üzenetére
Nézd egy kicsit a másik oldalról.
Ha az űrsiklót nem állítják le, akkor indításonként nagyjából 500-600 millió dollárt kell biztosítani. Valójában még ennél is többet, mert életben kell tartani az űrsikló működését biztosító háttér-gépezetet. Még ha csak évi 3 repüléssel is számolsz, akkor is elmegy 2 milliárd dollár erre. Mivel nincs plusz keret a pótlásra, csak abban bízhatnak, hogy ezt az összeget "egészben" megkapja az űrsiklót váltó megoldás - legyen bármi is az.
A másik óriási kötél a nyakon egy újabb katasztrófa megtörténése. A NASA két űrsiklót veszített el, és komolyabb átépítés nélkül az űrsikló nem lett volna biztonságosabb. Csúnya statisztikával élve 50 indításonként egy űrsiklót vesztettek. Közel volt a 150-edig indítás (134.-dik volt ugye az utolsó), és még ha nem is vagy babonás, ott a félsz mindenkiben, hogy mitörténik, ha...
Több olvasata is van a dolognak.
Lehet úgy kiolvasni, hogy a NASA ezzel a drasztikus módszerrel akarta a törvényhozás orra alá dörgölni, hogy oké, ha nem akarjátok, hogy repüljön az űrsikló, adjatok több pénzt. Adtak, csak éppen az Orion / SLS programra, ami nem oldja meg a NASA rövid távú gondjait.
Lehet úgy kiolvasni, hogy a törvényhozás akarta végre agyoncsapni az űrsikló programot, mielőtt újabb amerikai űrhajósok halnak meg benne. A NASA-n belül is volt egy erős nyomás, hogy repüljön tovább, és végül ugye két részletben további utakat "nyert" az űrsikló a végső nyugdíjazása előtt. A törvényhozás nem akarta, hogy a NASA ilyen "trükkökel" a végtelenségig elhúzza a váltást, ezért elvágták a köldökzsinórt. Kerül amibe kerül.
Lehet olyan olvasata is, hogy az SLS / Orion lobby úgy volt vele, hogy őket nem érdekli az űrsikló, arra számítanak, hogy az űrsikló pénze az SLS / Orion felé folyik majd, amely így több pénzt kap, hamarabb elkészülhet, és megoldhat minden gondot. Az egyik fele ennek megvalósult (rohadt sok pénzt költenek az SLS / Orion-ra), a másik nem, mert az Orion nem fog LEO feladatokat (mint az ISS űrállomás személyzetcseréje) végrehajtani, erre a NASA kereskedelmi alapú megoldást akart.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
válasz #78693120 #89 üzenetére
Ja, várom a folytatást.
A folyatás készül(get), csak több döccenő volt benne, mint számítottam rá. Most megvettem egy Mir-el foglalkozó könyvet, hogy kicsit színesítsem a szöveget, mert a cikk "első" 0.99-es verziója olyan száraz és élvezhetettlen volt, hogy az agysejtjeim rituális öngyilkosságot követtek el, amikor UnA-nak való küldés előtt még egyszer átolvastam. Így nem küldtem el lektorálásra (emberségből nem akartam, hogy UnA is átélje ezt ).
Nekiálltam több körben további háttéranyag-gyűjtésnek, de effektíve értékelhető dolgot nem találtam a neten. Se angol, se orosz nyelven. A Spacefacts.de és az astronautix.com is pár mondatos, általában száraz tényeket közöl (a Progressz XY bedokkolt..., lekapcsolódott...., a Szojuz TM-XY bedokkolt, lekapcsolódott, végrehajtottak ABC tudományos feladatokat... és így tovább - és tényleg ennyire rossz volt a 0.99-es változat, magyar nyelven). Az orosz oldalak se nagyon mondanak többet, sőt, általában kevesebbet.
Most dolgozom tehát azon, hogy az eredeti szöveget valahogy fogyaszthatóbb formába öntsem - amiben a 8 ezer forintért megvett David M. Harland - The Story of Space Station Mir c. könyv nyújt némi segítséget...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
@BatchMan & @doberman: Köszönöm a drukkolást, igyekszem.
@serrin: Szerintem, ha nem lenne ennyi politika a történetben (USA és orosz oldalról sem), akkor lehet, hogy már sokkal előrébb járnánk...
Megint visszájára kell fordítanom témát: ha nincs a politika, akkor ki pénzelte volna az űrprogramokat? A politika volt az, amely jóváhagyta a (katonai) rakétaprogramokat, amelyek irgalmatlan pénzt égettek el, és elnézték neki azt, hogy annyi rakéta robbant fel az indítóálláson vagy nem sokkal a start után. Az ilyen események egy kereskedelmi program gerincét megroppantják. A politika támogatta a Szputnyik és Vanguard műholdak létrehozását. A politika támogatta azt, hogy ember menjen a világűrbe.
Ha mindez kereskedelmi alapon kellett volna, hogy megvalósuljon, bizony lehet, hogy még itt sem járnánk...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-
nagyúr
válasz nalaca000 #96 üzenetére
Ezen a héten biztos nem. Még korrekúrára is vár, tehát leghamarabb jövő hétvége szerintem.
Nagyon hosszú lett. Az biztos, hogy átszervezem a jövőbeni részek gondolatmenetét, mert ha minden Mir EO-ról (tartós személyzet) 10 000+ karaktert írok, akkor sose lesz vége, plusz én is belebolondulok....
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
tha_answer
őstag
https://jalopnik.com/did-the-soviets-build-a-better-shuttle-than-we-did-1713379466
"The Soviet Energia-Buran system did have some real technical advantages over the NASA Space Shuttle program. But, NASA did manage to do a hell of a lot more with their program, like, you know, actually going to space and doing interesting things. In an ideal world, there would have been cooperation, and perhaps US orbiters could have been retrofitted to work with Energia launchers, and perhaps we’d even have been able to use Energia rockets for Mars missions and and and we’d have permanent lunar bases and Space Unicorns and Infinite Energy satellites that run on rainbows and love and and and...
Sorry. I guess that’s just not the way the world works."
-
nagyúr
válasz tha_answer #99 üzenetére
Azért kiváncsi lennék azokra a bizonyos "technikai előnyökre". Az orosz források folyton felhozzák az automata repülés lehetőségét, dehát alapvetően sose kellett volna személyzet nélkül repülniük.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
- Hivatalosan is reagált a Core CPU-k stabilitási gondjáira az Intel
- TCL LCD és LED TV-k
- Milyen videókártyát?
- Asztrofotózás
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- EAFC 24
- Samsung Galaxy Z Fold5 - toldozás-foldozás
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Milyen okostelefont vegyek?
- További aktív témák...
- Keresek - Macbook Air M3 16GB / 24 GB - 512 GB SSD - Magyarországi beszerzés, tehát kb. 3 év garit
- Tyű-ha Lenovo Thinkpad T14 G2 Üzleti "Golyóálló" Laptop 14" -50% i7-1185G7 4Mag 16GB /512GB FHD IPS
- Ej-ha Lenovo Thinkpad T14 G2 Üzleti "Golyóálló" Laptop 14" -50% i7-1185G7 4Mag 32GB /512GB FHD IPS
- Eladó Nitro Venture TLS Snowboard Bakancs 46-os
- Eladó Nitro Team 2022 162W Snowboard Deszka
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest