Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz SaGaIn #4 üzenetére

    A két szélső Block 2-es, a középső Block 3-as Core modul volt.

    A hivatalosan megadott teherbírási értékek szvsz Block 5 modulokat van megadva, de az ugye még sose repült (pár hónapon belül fog, Musk szerint).

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Eastman #11 üzenetére

    Erősen kétlem. :D

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Eastman #15 üzenetére

    Az ISS-nek van egy cirka 10x10x30km-es biztonsági zónája, abba csak felügyelettel lehetne belépni. Tavaly volt egy vitás eset, ahol ezt megsértették, de amúgy arra nagyon ügyelnek, hogy ebbe ne lépjen be hívatlanul senki.

    Adott esetben utána lehetne nézni, hogy az indítás pillanatában merre járt az ISS, de most telefonról nem tudom prezentálni. :D

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #18 üzenetére

    1. Igazából nincs is űrverseny, csak mondják. Musk van és ennyi. Mint amikor Katinka 8 testhossz előnnyel beúszik a célba, formálisan verseny, de igazából nem, valójában csak önmagával versenyzik.

    Ez sacc per kábé azért a jövő. Ha nem lenne verseny, nem lenne megrendelése a többi cégnek. Most még van.
    Az tény, ha dömping módra elkezdik az újrafelhasznált Falcon 9 és Falcon Heavy indításokat beárazni, akkor a SpaceX agyonveri a jelenlegi piaci szereplőket...

    Csakhogy ott van a fekete ló Blue Origin... mögötte a világ leggazdagabb emberével, aki évente mostanában egy milliárdot fektet a saját űrcégébe...

    És ugyan azt a megoldást használja, mint a SpaceX (sőt, ugye eredetileg ők nyújtottak be szabadalmi védelmet rá, akkor, amikor a SpaceX még ejtőernyőkkel bohóckodott).

    2. Bármekkora eredmény is ez, én főleg azért örülök hogy nem robbant fel, mert az visszavetette volna a fő projektet, a Marsot. A BRF így remélem a tervezett időre elkészül.

    Nem a Mars a fő projekt. Ha az lenne, akkor a Red Dragont megvalósították volna....

    A Mars egy szép cél, egy kitűzött cél. De nem a fő projekt...

    3. Ha már BFR és Mars: ugye a Marshoz nem csak a rakéta kell, de kifejlesztett és alaposan letesztelt összelegózható Marsbázis, energiarendszerek, növénytermesztés, levegő, a pontos leszállás helyének kijelölése és felderítése, vízbeszerzés, és még ezer dolog. Nem is szólva az emberek kiválasztásáról és felkészítéséről. Ezek megtervezésére és kifejlesztésére mennyi idő kell? Meg ezek finanszírozásának kitalálására? Mert így ránézésre is több év.... csak azért írom hogy akkor lassan ezeket is el lehetne kezdeni, nehogy már ezek egyike miatt csússzon majd a projektet miközben a kész BFRek ott porosodnak a hangárban...

    Javaslom a Musk IAC előadásait elemző cikkeim újraolvasását. ;)

    Musk továbbra is úgy képzeli el a SpaceX-et, mint a vadnyugati időszakban a vasúttársaságokat. Ő biztosítja a járművet, amivel el lehet juttatni a terhet és az embereket a Marsra. A többi már a telepesek dolga (lenne)...

    5. Ezzel biztos kiváltom pár ember haragját, de most hogy pár percig néztem Muskkal az élő közvetítést, megfogalmazódott bennem hogy ez a fickó azért nem százas. Nagy rajongója vagyok meg minden, tiszta szívemből drukkolok neki, de akkor sem. Nem vagyok szakértő, talán enyhén autista, vagy nem tudom, de egyszerűen nem képes természetes, könnyen kommunikációra, egy egyszerű kérdésre is csapongó választ ad, olyan furi az egész.

    Ajánlom figyelmedbe az IAC előadások videóit. Akkor sem folyamatos és egységes a beszéde, és olykor beledadog a szövegbe, ha nem párbeszéd van, hanem előadás.

    Ettől még én se tartom százasnak, de inkább az üzleti szemlélete miatt. Egy kamikaze a fickó. Aki viszont élő adásban, showműsor keretében adja el azt, ahogy kamikazet játszik. És piszok jól csinálja, mint a kép mutatja...

    Kíváncsi vagyok annak mikor látjuk az első tesztrepülését...

    Most 3-4 év múlva ígéri (alig több, mint fél éve még 2-3 évet mondott)...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Szabaka #27 üzenetére

    De gyorsan rákerestem, hogy mondjuk az ISS mennyi hát... :) Űrhajó tömege kb 450 000 kg.

    Viszont kisebb, cirka 15-20 tonnás modulokból épül fel, egyes részeket pedig külön vitt fel az űrrepülőgép.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #46 üzenetére

    Tavaly ugye 20 (sikeres) kilövése volt a SpX-nek orbitális pályára. Van még olyan magáncég, amelyik akár csak megközelítette ezt?

    Az a 20 valójában 18, és nem nem volt ilyen számú, noha az ArianeSpace mérhető hozzá (az Ariane 5 2 műholdat visz GTO pályára, míg a Falcon 9 csak egyet).

    Csak Bezos lépkedi a mikrolépteit iszonyú szorgalmasan, de olyan nagyon szorgalmasan hogy ahogy elnézem nem csökken, hanem nő a távolság a két cég között....

    Leírtam, hogy szvsz pont a Blue Origin megjelenése ösztökélhette Muskot arra, hogy a BFR felé nagyobb lépéseket tegyen. A New Glenn az F9 és az FH között van nagyságrendileg, és újrafelhasználható módban repül csak - vagyis olcsóbban vihet fel nagyobb terheket, mint a Falcon Heavy....

    Talán pont te írtad (de lehet más?) hogy Musk egyszer már utalt arra hogy egy alap szintű infrastruktúrát ők összedobnak, aztán tényleg vége, de a minimumot megcsinálja.

    Ez volt a terv, azóta nincs előrelépés e téren....

    Ez a fickó már 20 éves kora óta sikert sikerre halmoz, ráadásul többféle iparágban, az IT-től az autóiparig.

    Hátőizé... A SpaceX-et az mentette meg 2007/8-ban, hogy megnyerte a NASA COTS CRS tendert.
    A Tesla a mai napig egy nyereséges évet nem hozott, csak a hype eladja a befektetőknek.

    Azt sose vitattam el, hogy Musk rohadt ügyes üzletember. Valahogy mindig szerez pénzt, hogy folytassa, de ettől még ez egy kamikaze menet.....

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #50 üzenetére

    Pardon, de az Enyergia mindkét repülése sikeres volt. Az első úton a Poljus műhold irányítórendszerének hibája miatt nem nem állt megfelelő pályára, maga az Enyergia tökéletesen működött...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Szabaka #73 üzenetére

    Így hirtelen kettő:

    Virtualscope.eu

    Elecnor-Deimos:

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz 2xar #82 üzenetére

    Yepp, de per pillanat nem tudja még a BFR-re fordítani a figyelmét, noha folyton azt hangoztatja, hogy most már az lesz a prioritás...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #94 üzenetére

    Nem akarom szegény Zubrint bántani, mert amúgy innovatív és okos megoldásokkal rukkol elő a terveiben, de...

    -"demonstrating a capacity to lift 60 tons to low Earth orbit" Csakhogy semmi ilyet nem demonstrált az FH. Sőt, mivel ugye régebbi Core modulokból épült fel, így valójában jóval alacsonyabb a teherbírása, mint a propagált 63,8 tonna - arra a Block 5. változatú Core modulokkal lesz képes. A Block 5. pedig még sose repült (pár hónap múlva fog).

    -"And, to cap it all, the launch vehicle is three quarters reusable." Nem igaz. Három opció van,

    @LEO:
    3 Core modul visszahozása: ~25 tonna
    2 Core modul visszahozása: ~55 tonna (ha igaz Musk állítása)
    Egyszer használatos: 63,8 tonna

    -Nem tesz említést róla, hogy az FH tesztindítás után kinyilatkoztatásra került, hogy a korábban belengetett kereskedelmi Hold-megkerülő Dragon v2 repülésből nem lesz semmi - a Falcon Heavy-t nem akarják emberes repülésre engedélyeztetni. Így a Marsra se fog senkit vinni....

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #96 üzenetére

    Egyfelől üdvös, másfelől kínos.

    Van egy rakéta, amely egy-két éven belül valóban használható lenne emberes Mars-repülésekre Dragon v2-vel, vagy akár Orionnal is, miközben ugye a nem is arany, de gyémánt-áron készülő SLS indítását most csúsztatták tovább 2020-ra.

    Csak éppen a SpaceX maga nem fogja / nem tudja ezt finanszírozni, a NASA keze pedig oda van béklyózva az SLS / Orion pároshoz, tehát ő sem fogja kifizetni ezt.

    Szóval roppant kínos, hogy azt a pénzt, amit az elkövetkezendő években az SLS-re költik, abból akár egy Mars-missziót is össze lehetne szvsz. hozni...

    Hogy miért üdvös?

    Mert a BFR/S egy hosszú lépéssel az FH előtt jár(na). Teljesen újrafelhasználható rendszer....

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz apatyas #99 üzenetére

    A Falcon 9 és a Falcon Heavy esetében a második fokozat (ami a Core fokozatok után jön) egyaránt elveszik. Nincs is mód arra, hogy visszahozzák. Márpedig az a Falcon 9 ~60 millió dolláros árának nagyjából a harmada egymagában. Ezt a részt pedig pótolni kell minden indítás után.

    Jelenleg az áramvonalazó kúp visszaszerzésével próbálkoznak még, az cirka 5 millió dollár, ha elveszik.

    A BFR/S esetében minden visszatér, tehát "csak" az üzemanyag és a járulékos költségek vannak, de nem kell (elméletben) semmit sem újra legyárta a következő indításhoz.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #101 üzenetére

    ...de közben nem tudsz kontextusában értelmezni egy cikket.

    Először is ha visszanézed az írásaimat, én messzemenően elismerem Zubrin munkásságát, és ezt ki is fejtettem sok, amúgy Elon Musk neve mellé felvésett "vívmánnyal" (lásd még metángyártás a Marson). De ettől még nem fogok vakon elmenni amellett, ha (hogy diplomatikusan fogalmazzak) költői túlzásokba esik azért, hogy a saját nézetei vagy véleményei vonzóbbak legyenek a hétköznapi ember számára. Egy kicsivel kevesebb túlzás, egy kicsivel több tárgyilagosság nem tette volna értéktelenné a cikket, ellenben tényszerűbb és korrektebb lett volna az olvasóval.

    Nem véletlenül említettem a teherbírás és az újrafelhasználhatóság kontexusát, ugyanis nem szakértő újságíróktól / médiamunkásoktól meg simán jön vissza az egész úgy, hogy a Falcon Heavy 64 tonnát tud pályára állítani, miközben csak 90 millió dollárba kerül és mindhárom Core modult visszahozza.

    Ha most elolvasod laikus szemüveggel Zubrin írását, szerintem ezeket a problémákat te magad is meglátod...

    Az a cikk a Weekly Standard közéleti magazinban jelent meg, nem hozzád hasonló szakértőknek íródott hanem laikusoknak akik két Trumpos botrány között elolvasnak erről max. pár bekezdést.

    Ettől még tárgyi tévedéseket tartalmaz. Mibe került volna azt írni, hogy demonstrálták a Falcon Heavy koncepcióját, a helyett, hogy azt írja, hogy demonstrálták a 60 tonnás teherbírást?

    :F

    Ki ne találjuk már hogy "szegény" Zubrin nincs tisztában a FH műszaki paramétereivel, mert leesek a földre a röhögéstől.

    Hol állítottam ilyet?

    "Szegény" Zubrin egy agyonképzett szenior mérnök, innovátor, több száz könyv írója, egész élete a Mars és az űr körül forgott és forog ma is, az amerikai Mars Társaság alapítója és elnöke, és bármennyire is elismerem a tárgyi tudásod, abban is biztos vagyok hogy az övé még nagyobb.

    Akkor még egyszer olvasd el, hogy mit írtam, és mire.
    Majd dőlj hátra, és olvasd el még egyszer ezt a mondatodat, és helyezd te magad is kontexusba az egészet.

    Ő arról írt mire lenne képes ez a most bizonyított technológia (illetve hogy szerinte mire lenne érdemes használni), és ebben igaza van.

    Miután 19 éve olvastam először Zubrin Mars-terveiről, azt hiszem elég jól le tudom követni azért azt, hogy mi az, amiben Zubrin realista, és mi az, amiben nem.

    Zubrin az 1980-as évek végétől olyan terveket tesz le, ami mindig 10 év múlva elérhetővé teszi a Marsot. Elon Musk Mars terveit is mindig kritizálja, hol élesebben, hogy diplomatikusabban. Ha engem amiatt szapulsz, mert én sehol sem vagyok Zubrin eredményeihez képest, akkor ezzel az erővel azt is mondhatjuk, hogy Zubrint lehetne szapulni amiatt, mert Musk rövidebb idő alatt többett tett a Marsraszállásért, mint Zubrin (lásd az IAC 2016 és IAC 2017-el foglalkozó cikkem). De ez kb. ugyanúgy fals lenne. ;)

    Zubrin cikkével kapcsolatban a tárgyi csúsztatások piszkálják a csőrőm, mert én más értékrendet képviselek ilyen téren. Nekem nem fér bele ez a fajta csúsztatás. Már elnézést.

    Nocsak, de hát ezt írta Zubrin is, akkor mégis egyetértesz vele?

    Abban igen, hogy az FH-ra ezerszer jobban megérné költeni, mint az SLS-re. ;)

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #107 üzenetére

    Pont az a poén, hogy gyakorlatilag a GTO pályára induló F9 pályán ment az FH:

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #111 üzenetére

    Tegyük hozzá, hogy mit látunk. ;)

    Ez a Mr. Steven, a pletykák szerint ezzel próbálják elkapni a visszatérő áramvonalazó kúpot.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák