Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Eastman

    őstag

    válasz Cifu #13 üzenetére

    A Holdat sem láttam Starman mellett, gondolom kilövésnél erősen kalkulálnak azzal, hogy ne gombázzák el se' az ISS-t, se' semmi más űreszközt. Figyelembe veszik ezt a pályára állításnál, ugye?

    All:

    Musk Wiki szócikkét lehetne frissítgetni...

    https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #7 üzenetére

    Ameddig én eljutottam a verziók kibogozásában, a "sima" Full Thrust lenne a Block3, más számozással v1.2. Korábbi verziót épségben nem hoztak vissza.
    A most repült Heavy esetén elvben mindhárom fokozat Block3 volt (azaz "sima" Full Thrust).

    Az "én listám":

    V1.0 alias Block1 (nyilvános neve: Falcon 9)
    V1.1 alias Block2 (nyilvános neve: Falcon 9 v1.1)
    V1.2 alias Block3 alias Full Thrust (nyilvános neve: Falcon 9 Full Thrust)
    A Block4 lenne egy átmeneti változat a Block3 és a Block5 között (de egyes elemeket már a Block3 változaton is kipróbáltak), innentől már nyíltan a Falcon 9 Block4 vagy Bolck5 neveket használják, a verziószámmal hivatalos vagy félhivatalos helyeken nem találkoztam.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #43 üzenetére

    1. "Ha nem lenne verseny, nem lenne megrendelése a többi cégnek. Most még van."
    Azt nem írtam hogy más nem létezik, csak hogy utcahosszal vezet. Tavaly ugye 20 (sikeres) kilövése volt a SpX-nek orbitális pályára. Van még olyan magáncég, amelyik akár csak megközelítette ezt?

    És ez még csak a kilövések gyakorisága, ha az innovációs versenyt, a technológiai fejlettség versenyét nézzük, akkor van bármelyik magáncégnek (vagy akár államnak) piacképes visszatérős rakétája? Tudtommal nincs. Ez nekem olyan, mintha a sok buta-telefonos cég között Musk cége egyedül kifejlesztette volna az okostelefont.
    Csak Bezos lépkedi a mikrolépteit iszonyú szorgalmasan, de olyan nagyon szorgalmasan hogy ahogy elnézem nem csökken, hanem nő a távolság a két cég között....

    2. Nekem a Mars a fő :)

    3. Talán pont te írtad (de lehet más?) hogy Musk egyszer már utalt arra hogy egy alap szintű infrastruktúrát ők összedobnak, aztán tényleg vége, de a minimumot megcsinálja. (Ebben szerintem mondjuk érdekelt is, mert a Marsbázis, rajta nagy betűkkel hogy "SpaceX" , na ez kb. minden idők legnagyobb reklámja lesz, még több száz év múlva is benne lesz a történelemfájlokban, illetve ha valóban elindul egy civilizáció fejlődése a Marson, akkor az lesz az origó.)
    Lehet elmélkedni erről hogy mások csinálják meg, de hát nem csinálja meg senki, Musk meg akarja annyira hogy miután a BFR-rel a meló 90%-át megcsinálta, nem fogja hagyni elveszni élete nagy álmát csak mert hiányzik még 10%-nyi meló.

    5. Igen, ezt már írtad. Továbbra sem tudom mit gondoljak erről. Szerintem nagyon irreális ez az "örökké kockáztat és örökké nyer" logika. Ez a fickó már 20 éves kora óta sikert sikerre halmoz, ráadásul többféle iparágban, az IT-től az autóiparig. Nem lehet hogy esetleg mégis tud valamit? Meg hogy sokkal több infóval bír mint te vagy mások, és azok birtokában hozza a döntéseit, amik nem is akkora kockáztatások mint kívülről látszik? Olyan nincs hogy valakinek mindig mázlija van...

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #51 üzenetére

    Nem értünk egyet továbbra sem pár dolog megítélésében, de annyi baj legyen, nem akarom a vitával terhelni a fórumot, meg téged sem, szép napot :)

  • Szabaka

    tag

    válasz Cifu #74 üzenetére

    Hát a "Don't panic" felirat nem látszik rajta, szóval nem győztél meg :P :DD

    De köszönöm! Szuper!

    Majd a John Webb telescoppal levadásszák biztosan :) nyilván ilyen céllal küldik fel :)

    Ami nem oldódik meg magától, azzal nem érdemes foglalkozni.

  • 2xar

    tag

    válasz Cifu #43 üzenetére

    Nem a Mars a fő projekt. Ha az lenne, akkor a Red Dragont megvalósították volna....

    Miért, mi a cél? Én úgy emlékeztem Musknak az állandó Mars-bázis a fő célja, többi projekt csak azért van, hogy az ehhez szükséges pénzt előállítsa.

  • schawo

    titán

    válasz Cifu #95 üzenetére

    Falcon Heavy-t nem akarják emberes repülésre engedélyeztetni. Így a Marsra se fog senkit vinni....
    Állítólag a BFR-rel olyan jól állnak, hogy nem érti meg ezzel bohóckodni. Meglátjuk.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • apatyas

    Korrektor

    válasz Cifu #97 üzenetére

    Tök jó a BFR, de nem értem, hogy mitől lenne gazdaságosabb. Azzal az esettel összevetve, hogy visszahozzák a FH darabjait. Bazinagy egydarab raketta, aminek a teljes terhét fel kell emelni odáig, ahol leválik róla a teteje. Míg a FH-nél a boosterek mennek amíg mennek és utána még gyorsít tovább a középső alsó fokozat.
    Elismerem, nem értek hozzá, de nem érzem hogy miért lenne jobb.
    Hacsak úgy nem, hogy teljesen más kategória, és a teherbírása jóval nagyobb teljes újrafelhasználással, mint a FH, így a felvitt tömeg/üzemanyag+indítási költsége jobbra jön ki (azért /üzemanyag, mert a vasat újrahasználnák)
    Szóval, a kisebb multiblokk megközelítést nem érzem hogy legyőzné a nagy monolitikus design, de ez legyen az én bajom.

    pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #95 üzenetére

    Én mélyen elismerem a tárgyi tudásod, kifejezetten hálás vagyok a magyar nyelven hiánypótló és rendkívül alapos cikkeidért, de közben nem tudsz kontextusában értelmezni egy cikket. Az a cikk a Weekly Standard közéleti magazinban jelent meg, nem hozzád hasonló szakértőknek íródott hanem laikusoknak akik két Trumpos botrány között elolvasnak erről max. pár bekezdést. Őket naná hogy nem lehet bombázni részletekkel, az ilyen cikkek ilyen újságokban ilyen célközönségnek mindig leegyszerűsítőek az adott kontextushoz idomulva.

    Ki ne találjuk már hogy "szegény" Zubrin nincs tisztában a FH műszaki paramétereivel, mert leesek a földre a röhögéstől. "Szegény" Zubrin egy agyonképzett szenior mérnök, innovátor, több száz könyv írója, egész élete a Mars és az űr körül forgott és forog ma is, az amerikai Mars Társaság alapítója és elnöke, és bármennyire is elismerem a tárgyi tudásod, abban is biztos vagyok hogy az övé még nagyobb.

    Amit ír a cikkben az azon az elvi szinten ami egy ilyen magazinban elvárható: igaz. Semmi jelentősége annak hogy a most kilőtt FH-nak milyenek a paraméterei, a lényeg hogy maga a konstrukció bizonyított, és feltételezhető hogy Block 5-tel is működni fog (meg akár még fejleszthető is), ő pedig nyilván ebből indult ki. Igen, el lehetne merülni a részletekben ahogy egy ilyen fórumban tesszük, de akkor a WS nem hozná le a cikkét.
    Azt sem értem miért számít hogy nem akarják az FH-t emberes repülésre engedélyeztetni. Ő arról írt mire lenne képes ez a most bizonyított technológia (illetve hogy szerinte mire lenne érdemes használni), és ebben igaza van. Zubrin vérprofi, egy cikket meg a közlő szándéka, logikája és minimális jóindulattal érdemes olvasni szerintem.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #97 üzenetére

    "Van egy rakéta, amely egy-két éven belül valóban használható lenne emberes Mars-repülésekre Dragon v2-vel"
    Nocsak, de hát ezt írta Zubrin is, akkor mégis egyetértesz vele? ;)

    Azt meg kisebb tragédiának tarom hogy a világ pénzét elbasszák az SLS-re politikai okokból, miközben Musk rakétáin egészen rövid időn belül indulni lehetne a Marsa. De hát ez van :(

    Ráadásul az amerikai költségvetéshez képes piti összeg lenne az egész.... de persze ez nem számít mert minden fillérért élethalál-harcot vívnak a politikusok.

  • apatyas

    Korrektor

    válasz Cifu #100 üzenetére

    Szóval, akkor a BFR visszatérő része úgy funkcionál, mint a F vagy FH a 2. fokozattal bezárólag.
    Pont ezért nem érzem jónak, mert a második fokozat gyorsításakor már jóval kevesebb tömeget kell gyorsítani mert az első fokozat(ok - FH) rég leváltak. A BFR-nél meg az egész kib.tt tömeget fel kell gyorsítani végsebességre, hogy a cumót pályára / útnak indítsa.
    Visszanéztem a FH felvételt, a side boosterek leváltak 6848km/h -nál 60 km magasan, a core booster levált 9500km/h -nál 90.5 km magasan. De a második fokozat vége 26603 km/h és 179 km magasan volt (legalábbis első körben a kocsival), egy műholdfellövést megnézve pedig (Govsat1 2018 jan 31) 2. fokozat 26250km/h 164km (kb, mert nem mutatták a telemetriát a kikapcsolásig) egy alacsony tartózkodó pálya amíg eléri az egyenlítőt, ahonnan további egy perces gyorsítással értek el 35980km/h 264km állapotot, amiből repült fel a Geo pozícióhoz.
    Vagyis, amit ki akarok hozni, hogy a komplett BFR-t kellene 3-5-ször akkora sebességre gyorsítani, mint a FH első fokozatokat, ennek költségvonzata 1/2mv^2 alapon 4*4 vagy 5*5 = 16 .. 25 szörös durván (és akkor a helyzeti energiával még nem számoltam, és a saját megnövekedett üzemanyagának feljuttatásáról). De úgy látszik, a gazdasági oldala felülírja a fizikai racionalitását, és a 2. fokozat 20 milla dodója olcsóbb, mint a BFR teljes üzemanyagköltsége. Jópár liter kerozint lehet venni 20 milláért, ok, felfogtam.
    Asszem, feldolgoztam és megértettem amit mondtál.

    [ Szerkesztve ]

    pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #106 üzenetére

    Nehéz erre mit mondani... úgy látszik más algoritmusok futnak a fejünkben, más értünk a tények alatt, mi több, úgy látszik több magyar nyelv van, mert láthatóan nem ugyanazt értjük magyar szavak és kifejezése alatt :(

    Amiket írtam az utolsó szóig fenntartom. Abszolút jogosnak, tényszerűnek, hitelesnek és jónak tarom Zubrin cikkét, és nem győzök hová lenni a csodálkozástól a válaszodtól. De nem akarom egy láthatóan reménytelen vitába fullasztani a fórumot, szóval hagyjuk.

  • Rive

    veterán

    válasz Cifu #106 üzenetére

    Mibe került volna azt írni, hogy demonstrálták a Falcon Heavy koncepcióját, a helyett, hogy azt írja, hogy demonstrálták a 60 tonnás teherbírást?

    Nehéz tényszerűnek lenni. Anno, mikor az első booster szétcsapta magát a landolózónában, azt merészeltem írni (nem itt, valahol), hogy ez így is nagyon jó demonstráció, innentől egészben visszahozni már csak mérnökórák kérdése.

    A haterektől azért kaptam, mert szerintük ez a teljes kudarc bizonyítéka, a fanoktól meg azért, mert azután nekik az összes Falcon9-valahány már mind teljesen újrafelhasználhatónak volt emlegetve...

    /// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

  • apatyas

    Korrektor

    válasz Cifu #112 üzenetére

    Aha. szóval annak is kontrollált visszatérési pályája lesz, legalább annyira, hogy alá lehet állni egy lassú hajóval.
    Most jutott eszembe egy megoldás, amiben az orrkúp még az első fokozathoz tartozna és arról nyílna fel, kijön a második fokozat, visszacsukódik és visszatér az 1. De hülyeség, mert a jelenlegi felépítés marhára nem ilyen struktúrájú, az orrkúp a második fokozat tetején van. És valószínűleg a műholdakat is tovább kell védeni mint ahol az első leválik.

    pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

Új hozzászólás Aktív témák