Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Kaoru

    aktív tag

    Teljesen egyetértek Cathfaern-nel.

    Általános iskolában 2 irodalomtanárom is volt. Aki hatodikig tanított minket nagyon jófej volt, alapvetően akkor guye meséket és mondákat tanultunk, s mindíg segített minket rávezetni a mögötte rejlő üzenetre, tanulságra, szóval alapozott. Hetedik és nyolcadik évfoylmaon egy alapvetően irodalomszerető tanárt kaptunk, de átlagolva hülyének nézte az osztályt és körmölős módszerrel 10 oldalakat íratott velünk, amit be kellett vágni és abból felelni, hát azt nagyon utáltam.

    Középiskolában viszont egy nagyon jó tanárt kaptunk,s viszonylag egész jó tankönyveket kaptunk, bár szerintem a legtöbb tankönyvnek hasonló a felépítése. Először kezdi a korszakelemzéssel, mi az akkor meghatározó ars poetica, filozófiai hátterek, stílusirányzatok. Ezek nélkül sajnos nem lehet igazán megérteni 1-1 művet, s gondolom sokan ezt is a ''hülyeségnek'' tituláljátok, pedig nem az. Majd aztán jönnek a költők, az életrajz is nagyon fontos, mert így lehet csak úgy nagyjából elképzelni, h az x időpontban írt versében, milyen környezeti, gondolkodásmódi változás érte. Ha ezekkel tisztában vagy utána lehet neki állni és elemezni egy verset igazán jól. És igen kell hozzá egy kis logika.
    A tankönyvek alapvetően nem mondanak hülyeséget, az egy íránymutató, hogy mikre is kéne alapvetően gondolnod. A mi irodalomtanárunk ezt nagyon jól csinálta, elemzéseknél mindíg tankönyvből és életrajzból indultunk, s mindíg próbált visszkérdezni, mi mit látunk benne, s akinek tényleg jó gondalatai voltak az bele került az órajegyzetbe, aki meg hülyeséget gondolt... annak szólt, h sajnos akármennyire is szeretné, több mint valószínű nem így volt.

    És ne haragudj(atok), de igen csak szánalmasnak találom, ha többnyire így tudtok csak nyilatkozni nagy költőkről és írokról: ''depresszív hülyeségeket írt, aminek mára már nincs semmi mondnaivalója'', ''egyébként is milyen ember volt már, nem élt példaértékű életet''.
    Én ilynekor a helyetekben elgondolkodnék azon, h vajon mennyire vagyok érett, érzelmileg és lelkiekben mennyire vagyok gazdag (illetve inkább szegény)...

    A mai sci-fi, fantasy, horror, thriller többsége meg tényleg szórakoztató irodalom (amivle nincs is semmi gond, de tényleg nincs nagy irodalmi értékük).

    Wake Up, You are dead! || Wacom Intous4 || http://youtube.com/KaoruHUN

  • Kaoru

    aktív tag

    válasz Foxi #21 üzenetére

    Azért Shakespeare mégiscsak szonetteket írt ;), meg a szerelmi lírák egyik klasszikus alakja lett... de egyébként igen, az idő majd eldönti... de akkor is van egy olyan érzésem, h nem a sci-fi/thriller/fantasy könyvek lesznek azok.

    Ennek ellenére én is szeretem pl a fantasyt, de ez hogy is mondjam... olyan mintha egy sorozatot hasonlítanánk össze egy mélyebblélegzetű filmmel.

    Wake Up, You are dead! || Wacom Intous4 || http://youtube.com/KaoruHUN

  • Kaoru

    aktív tag

    válasz harry #22 üzenetére

    Igen ebből a szempontból szerencsés vagyok, s örülök neki.. hiányoznak is az irodalomórák rendesen (szgépes suliba járok én is :|)

    De alapvetően nekem az jött le Sir Pocok írásából, h összekeveri a szezont a fazonnal. Azt írhatja, hogy a tanárok x %-a monoton módon, hozzá nem értve, lélekölően tartja az óráit, hogy rossz tankönyvből kell tanulniuk (Amiből mi tanultunk: dr. Mohácsy Károly Irodalom I-II-II-IV, Krónika Nova kiadó). De olyat, hogy ''Szerintem sok olyan művet tanítatnak meg velünk ami jelenre nézve haszontalan, a benne felelhető értékek már egyáltalán nem aktuálisak.'' ''Nagyon sok a belemagyarázás ami sok esetben nem vélhető felfedezni a műben.'' ''Sok olyan emberről tanulunk akiknek élete egyáltalán nem nevezhető példaértékűnek.'' ''A művek többségéből sugárzik a pesszimizmus, a melankólia, elég depresszív hatásúak amik szerintem nincsenek jó hatással a fiatalokra.'' csak az ír, aki egyáltalán meg sem erőlteti magát irodalom terén, nincs semmi rálátása az egésznek a lényegére, s a mibenvalójára (ami szvsz csak részben a tanár felelőssége, mert aki lesz belőled, ami vagy, az a te cselekedeteidnek, s döntéseidnek eredménye). Mert még ha azt mondaná, h x korszak, stílus nem tetszik neki, mert: Nem tud azonosulni a kor szellemével/a felhasznált irodalmi eszközökkel/távol áll az ő gondolkodásmódjától, az még egy elfogadható érvelés, bár megint nincs sok köze az irodalomoktatáshoz.

    Ami legjobban fájt, az pedig a következő:
    ''Szerintem az irodalomnak az lenne a célja, hogy megszeretesse az olvasást, de sok esetben az előírt művek pont az ellenkező hatást érik el nyelvezetük miatt illetve tartalmuk miatt.''

    A zene célja, hogy megszeressük a hallgatást? A festészet célja, hogy megszeressük a látást? Az irodalom művészet, a művész önkifejezésének egy eszköze.

    ''Másrészt szerintem az irodalom meglehetősen szubjektív. Kinek-mi tetszik, hogy értelmezi, értékeli, mit tartunk értékeknek, mi a fontos. Szerintem ezt így nemigazán lehet tanítani. A tanárokat érdekli az irodalom, mások véleménye, mindenféle költői eszközök, szeretnek olvasni, de nem értem miért baj, ha valakit ez teljesen hidegen hagy...''

    Mindez azért van, mert az általános műveltség része, az amit oktatnak nekünk a 4 évben. És éppen azért , mert annyir akülönbözünk nem állíthatnak össze szeméylreszabott órarendet, szerintem ez eléggé egyértelmű. Nem kötelező szeretni, de ha szóba kerül a klasszicizmus, ars poetica, metafora, allegória, dadaizmus stb fogalama egy beszélgetés folyamán, akkor illene nem zavarba jönni, hogy azt eszik-e vagy isszák...

    Wake Up, You are dead! || Wacom Intous4 || http://youtube.com/KaoruHUN

  • Kaoru

    aktív tag

    válasz Sir Pocok #29 üzenetére

    Nem az osztályzatodat kérdőjeleztem meg, sem azt, h megtanultad-e a tananyagot, v sem. A lényeg, h megérted-e vagy sem, tudod-e hogy miről írsz/beszélsz/alkotsz véleményt, vagy sem.
    Sajnos, számomra az jött le, hogy nem. Holtáig tanul az ember, legyen ez tanulság a számodra, legközelebb talán jobban átgondolod, hogy miről is akarsz írni.

    Wake Up, You are dead! || Wacom Intous4 || http://youtube.com/KaoruHUN

  • Kaoru

    aktív tag

    válasz harry #26 üzenetére

    Remélem te is érzed a különbséget aközött, hogy miről akart írni és miről írt.

    Azért jó a továbbtanulás és a munka, olyat helyet válaszz, ahol azzal foglalkozol, amivel szeretsz ;). Bár volt pár tantárgy, vagy anyagrész, amiket én sem csíptem és feleslegesnek tartottam, de ez már tényleg csak szvsz, amitől az ember több lesz, az soha sem lehet rossz. Így nem bánom, hogy azokról is tanultam.

    Wake Up, You are dead! || Wacom Intous4 || http://youtube.com/KaoruHUN

  • Kaoru

    aktív tag

    válasz harry #35 üzenetére

    ''Persze nem alapvetően a tantárggyal van a bajom nekem sem, csak sokszor a módszerekkel, elképzelésekkel - és mint láthatjuk nem csak nekem, hanem még sokaknak, ezért lenne célszerű valahogy az oktatás ezen részén is változtatni.''

    Na végre csak kilyukadunk oda, ahova ki akartam, h lyukadjunk. És akkor máris nem arról beszélünk, hogy ''mivel én nem értem a Fanni naplóját, s hányingerem támad az Egy Dög c. verstől olvassunk inkább Démon ébredését, mert az tetszik!''. Hanem arról, hogy fizessük meg a tanárokat, reformáljuk a felsőoktatást, hogy azok akik tanárokká lesznek, ne 2 lábon járó enciklopédiák legyenek, hanem tudatába legyenek abban, h az, amit tanítanak azért felelősséget is kell, hogy vállaljanak, hogy szeressék a munkájukat. Szervezzenek tanulási tréninget az iskolákban rendszeresen, legyen korrepetálási és fakultációs lehetőség. Jajj a bilibe lóg a kezem :W ... és még akkor is 90%-ban rajtad fog múlni, hogy mit kezdel a lehetőségeiddel.

    Ugye, hogy teljesen másként hangzik?

    Wake Up, You are dead! || Wacom Intous4 || http://youtube.com/KaoruHUN

Új hozzászólás Aktív témák