Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #7 üzenetére

    "De a BFS-el kezdik, nem a BFR-el (én maradok a korábban bevett elnevezésnél). "

    A viszonylag gyors kivitelezhetőséget csak a BFR esetén látom. Az relatíve "egyszerű" szerkezet a BFS-hez képest.

    "A BFR a BFS nélkül nem sokat ér,"

    Csak valami jó 2. fokozat kellene rá :)

    "és ugye hangoztatják, hogy a BFS-el ballisztikus pályán haladó távolsági repüléseket akarnak majd."

    Erről szerintem komolyan beszélgetni csak azután lehet, ha legalább már a teherszállító változatot tesztelésre kész állapotban kitolták a hangárból. Az FAA engedélyek beszerzése sem lesz egyszerű.

    "De, rengeteg dolgot eleve beszállítóktól vásároltak / vásárolnak."

    Ez inkább tekinthető bérgyártásnak. Én itt az Atlas / Delta hajtóműveit, felsőbb fokozatait tekintem beszállításnak, amit a SpaceX rendel az inkább bérgyártás.

    "Yepp, de ott a NASA megkövetel mindenféle teszteket, mielőtt repülésre alkalmasnak minősítik. Például a Falcon 9 Block 5. esetén 5 indítást követelnek meg, most emiatt is vannak kérdőjelek"

    Itt megint jelen van az FAA is, lévén teljes mértékben kereskedelmi fejlesztés.

    "Én is úgy vélem, hogy az FH egy légüres térbe érkezett / érkezik, mert a legtöbb valós igényt a Falcon 9 is ki tudja szolgálni"
    "Ha lesz olcsó és hatékony hordozórakéta, amely nagy terhet vihet fel, jöhetnek a 20+ tonnás GEO műholdak..."

    Szerintem előbb a FH-nek bizonyítania kellene, többet, mint eddig. Az F9-nek is kellett néhány sikeres repülés, hogy szállingózzanak a kereskedelmi megrendelések, ne csak a Dragon-nal repkedjen. Nagyjából két év és 3-4 repülés után kezdtek komoly szereplőként számolni velük. Ráadásul ezek olyan űreszközök, amik több másik rakétával is indíthatók lettek volna.
    Az FH és majd a BFR/S esetében más a helyzet: az ezek képességeit igénylő hasznos terhek tervezése kezdődhet a sikeres bemutatkozás után. Szerintem azért sem nagyon mernek előre tervezni, mert 20+ tonnás GTO kapacitás másoknál még tervben sem nagyon létezik. Ott, ahol ilyen igény felmerülhet (USA, katonai/kémműholdak), a Long March 9 nem játszik, az SLS meg egyszerűen túl drága és jelenleg nem is számolnak vele a NASA-n kívül.

    "Egyébként ez valahol kritizálható kettős játék, hiszen a NASA a "saját" SLS / Orion párosánál nem követel meg ilyen szigorú tesztelést,"

    Ez mindig is érdekes volt...
    Mondjuk hozzá kell tenni, hogy egy "Amos-6 típusú" balesetnél még a mentőrendszer sem biztos, hogy segítene. A Dragon esetén ott a "szoknya" is sérült volna, az meg kell a mentőrendszer megfelelő működéséhez. (Ellentétben a CRS-7 esetével, ami akár mentőrendszer nélkül is túlélhető lett volna, ha éppen személyzetet visz.)
    Ugye eredeti terveik szerint hajtóművel, szárazföldre akarták letenni a Dragon 2-t. Ezt megint "túl bátor" elképzelésnek gondolom. Ejtőernyő tartalékának minden szituációban alkalmas a SuperDraco, fordítva már nem annyira... Ha későn jön valami gixer, akkor nincs tartalék. Szerintem ez a fajta hozzáállás is kell a NASA szigorúbb fellépéséhez, illetve az is, hogy igazolják a kereskedelmi alapú űrrepülés létjogosultságát, ami csakis nagyon szigorú biztonsági követelmények mellett tekinthető "jó döntésnek".
    Az SLS/Orion esetén sok a kipróbált technika, az Orion-nak min. a 3. útja lesz személyzettel, "hagyományos" a mentőrendszer is.

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #11 üzenetére

    "Ez meghatározás kérdése, nálam a beszállító az, aki egy alkatrészt, részelemet szállít le.
    A bérgyártás az, amikor megrendelsz egy terméket egy OEM gyártótól, aki leszállítja a kész, teljes terméket neked, csak a logódat kell ráütnöd, hogy a "tiéd" legyen."

    Igazából minden bérgyártó beszállító, de nem minden beszállító bérgyártó.
    A bérgyártó az általad tervezett/fejlesztett terméket/részegységet gyártja számodra.
    A klasszikus beszállítás az, amikor a saját fejlesztését kínálja a cég, vagy legalábbis a megrendelő a fejlesztést is a témára szakosodott cégre bízza (pl. autó generátora, sebességváltója, de szám szerint egy autó alkatrészeinek többsége ilyen). Az RD-180 és az RS-68 is ilyen. Az RS-68 célzottan a Delta 4 sorozathoz fejlesztődött, de teljes mértékben a Rocketdyne műve, az MD, majd Boeing csak felhasználója. Az RD-180 alapjának (RD-170) fejlesztésekor még sehol nem voltak az USA cégei a megrendelők között, ez kb. fel sem merülhetett.

    Ezzel áll szemben a SpaceX, ahol azért házon belül fejlesztenek. Ha nem is mindent a kezdetektől, de mára minden főegység saját fejlesztés.

    "A 'milestones'-okat a NASA állapította meg, nem az FAA."

    Én azt nem tudom ott hogyan működik, de szerintem az a minimum, hogy az összes vonatkozó FAA irányelv be van építve a NASA elvárásaiba. (Már amikor mástól vár el valamit...)
    Mindenesetre a kereskedelmi (miért csak az???) rakétaindítások egyik fontos felügyelő szerve az FAA. Pillanatnyilag azt sem tudom (utána kellene nézni), hogy az űrhajókra csak mint repülő objektumra tekintenek a repülés légköri szakaszában (ez biztos), vagy mint személyszállító járműre is.

    [ Szerkesztve ]

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #22 üzenetére

    Oké, Musk is zavaros néha kissé, de ahogy én követtem őt azért többségében úgy használja a szavakat ahogy írtam. Na meg az hogy S = "ship", a B meg "booster", ez az én fejemben egy kristálytiszta kész logika, így használom hónapok óta. Én maradok ennél.
    A reditten én is követem a SpaceX fórumot. Szoktál ott kommentelni? Ha nem titok, milyen néven? Mert akkor ott a te kommenteidre külön figyelnék.

    "A "kész 3D modell" azért fenntartással kezelendő. A mostani 3D modellről például lemaradt a gyorsító fokozat három vezérsíkja (grid fin)..."
    Oké, a látványterveket elrontották, de ez mellékes. A lényeg akkor is az hogy évről évre változnak még olyan alap jellemzők is mint hossz meg átmérő, meg szárnyak nőnek ki a semmiből, és ezek csak a legfeltűnőbbek, szóval a lényeg hogy látványosan változik a terv, értem hogy harmadjára már ciki lett volna megint más tervekkel előjönni.

    "Pedig valahol logikus a három láb."
    Na ez már komolyabb téma. Igen, a Marson kicsi a gravi. Igen, nyilván leviszik a lehető legalacsonyabbra a súlypontot a gép segge felé. Igen, egy 3 lábú szék nem tud billegni. De eldőlni el tud. Ezt kell nézni: 55 méter magas lesz! A kieresztett teleszkópos lábakat nem számolva, mert azzal még több. Ez egy közel 20 emeletes épület magassága! Ez brutális! Még egy 10 emeletes épület is hatalmas, de ez kb. kétszer akkora lesz! És 37% gravi ide vagy oda, akkor is több száz tonna súlyú lesz az egész még egy marsi mérleggel mérve is! (Mi több a földet érés pillanatában tán még picit nagyobb is lesz mert nem teljesen nullára fékez le).

    A terepkiválasztás nyilván nagyon gondos lesz, de centire pontosan nem tudják sem kiválasztani, sem irányítani az első hajót. A másodikat már igen, mert az első legénysége nyilván épít majd egy leszállópadot a 2.-nak, amit jeladókkal, kommunikációs egységekkel körbevesznek, amik szépen lehozzák a 2.-at a kör közepébe, de az első hajó még a sima "vad" terepen kell leszálljon.
    Te is tudod mennyire sok szikla és kő van a Marson. És az is biztos hogy a közvetlenül felszín alatt is ugyanilyen sűrűn vannak. Akár csak 1-2-5 vagy 10 centi porral takarva. Több százmillió éve keringenek ott a rendszeres porviharok, biztos sok sziklát betemettek már pár centi por alá. És nincs most ott olyan műhold amelyik pár centi felbontással belátna a felszín alá. Szóval ha nem is vakon, de kissé homályos látással lesz kiválasztva az első landolási helyszín. Ami nem is egy konkrét pont lesz, hanem egy több száz négyzetméteres (vagy akár egy négyzet-km-es) terület lesz.

    Azt is bele kell számolni hogy a Marson nincs esőzés, és kicsi a gravitáció. Így alapból lazább, kevésbé tömörebb lehet maga a talaj, nincs olyan fizikai erő ami annyira tömörítse mint itt nálunk. Ugyanaz a gravitáció ami jól jön az űrhajó súlyának csökkentésénél, a talajerősségnél, a felszíni talaj tömörségénél ugyanolyan mértékben rosszul jön. Ha az egyik láb egy felszín alatti sziklára érkezik, ami megtartja a súlyt, a másik két láb meg szépen elkezd süllyedni a lazább talajban, az szerintem elég gáz egy 20 emelet magas szerkezetnél...
    Nem látom okát, hogy legalább az első emberes űrhajót ne szereljék fel még három lábbal. Hat láb már sokkal stabilabb lenne és a súly is több felé oszlana. Később a kiépített padokra már elég a 3 láb.

    "Ez ma már biztos nem hivatalos menetrend"
    Árgus szemekkel nézem az infókat. Újra és újra rákérdeznek, újra és újra kimondják hogy ez a terv. Azt is hozzáteszik persze hogy ambiciózus és nem garantált, de fenntartják hogy ez a terv. Mint írtam én sem hiszem hogy tartható, de a tény az hogy ők kimondják.

    "Musk abban bízik, hogy lesz, aki majd kifizeti az utakat, ő csak olyasmi akar lenni, mint a XIX. században az amerikai vasúttársaságok. Csak hát ez nem így működik."
    Ezen a korszakán ma már túl van. Már belátta hogy senki nem fog helyette Mars-bázis építeni, meg a többi cuccot sem gyártja le senki magától.
    Ezzel együtt nem látni hogy nagyon csipkedné magát a további felszerelések és technológiák legyártásában, mintha csakis a BFR-re koncentrálna. Azért remélem a háttérben, szépen csendben elkezdtek már ezzel is dolgozni.

    Izgalmas sztori, én nagyon várom már, szerintem olyan lesz az első emberes BFS leszállása a Marson mint amikor Kolumbusz kikötött Amerika (azaz Haiti, mindegy...) partjainál :)
    Egy történelmi pillanat lesz. Behűtöm majd a pezsgőt aznapra :)

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #24 üzenetére

    A rövidítések témához többet nem tudok hozzátenni, már leírtam az érveimet. Én használom úgy ahogy szerintem logikus, te meg írd úgy ahogy te gondolod jónak, valahogy csak megértjük majd egymást :)

    Ami a BFS belső szerkezetét illeti: Valóban nincs érdemi kidolgozás, de szerintem ez másodlagos jelentőségű, és nem is a legsürgősebb. Bárcsak ez lenne a legnagyobb hiányosság... :)

    Lábak száma és tömegközéppont:
    Itt is leírtam kb. mindent, abban igazad van hogy érdemben csak akkor lehetne folytatni ezt a vitát ha több műszaki adatunk lenne, ami nincs és nem is lesz. Meg hát képlékeny még a mostani terv is. De abban kétségtelenül igazad van hogy a tömegközéppont számít. Na meg Muskékat sem tartom olyan hülyének hogy ne tudnák mit csinálnak, pár körrel okosabbak nálam.
    Ezzel együtt továbbra is rossz érzés van bennem: egy olyan bolygón és olyan terepen ahová még egy űrhajó sem szált le soha, és a talaj szerkezetéről, a rajta vagy benne benne esetlegesen megbúvó sziklákról (vagy éppen a felső porréteg alatti jégrétegről amit a fékező hajtóművek tüze megolvaszthat/elpárologtathat) nincs semmi infó, erre rátenni egy 20 emelet magas, több száz tonnás szerkentyűt, hát na... maradt bennem egy kis félsz :)

    "Én csak fotelszakértő vagyok, de especiel biztos, hogy valamelyik sziklás vagy lávafolyamos területre tenném le az első űrhajót..."
    A célterület az egyik kedvenc témám, erre külön reagálok majd.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #24 üzenetére

    "Én csak fotelszakértő vagyok, de especiel biztos, hogy valamelyik sziklás vagy lávafolyamos területre tenném le az első űrhajót..."

    No. Az van hogy a célterületnek több szempontnak is meg kell felelnie, és ezek alapján kis túlzással tulajdonképpen alig van olyan rész amelyik a több szempont metszetének, vagy valamilyen kompromisszumának megfelelne. Sok választási lehetőség nincs.

    Először is egyből meg kell felelnie egymásnak két teljesen ellentmondó szempontnak: legyen jó hideg hely, ahol az év legmelegebb napjának legmelegebb percében sem megy fagypont fölé a hőmérséklet, de azért közben legyen a lehető legmelegebb hely is :) Előbbi szempont a víz miatt van ugye, ahol fagypont fölé megy, ott jóval kevesebb fagyott vízjég várható a felszínen vagy a felszínhez közel, hisz felolvadt és/vagy elpárolgott, vagy beivódott mélyen a földbe. A meleg-szempont meg az emberek miatt van, senki nem akar két évig a mocsok hidegben és az egyenlítőtől távol, kevés napfényt látva élni, ez pszichésen rossz (na meg a fűtésre is több energia megy). Pláne egy olyan bolygón ahol még maga az egyenlítő is egy cudar hideg hely.

    E két ellentmondó szempont alapján valahol a 30-35. szélességi körök sávjában lesz a landolás és a bázis (a kettő természetesen nem lehet egymástól túl távol, maximum pár km), mert itt már örök fagy van, de ezen belül a lehető legközelebb az egyenlítőhöz.

    Na most lávafolyamos helyre nem lehet letenni a gépet. Azért nem mert az magos. Kicsi és ritkás légköre van a Marsnak, amit maximálisan ki fog használni fékezéshez a BFS, és ebben az utolsó pár km is számít, sőt az számít legjobban, mert az a legsűrűbb. A Mars nagy lávás felföldje, ami a Tharsis Montes vulkánhegyek környékén meg a Valles Marineris kanyonrendszer régiójában van, az egyszerűen túl magasan van, nem tud eleget fékezni ott a gép. Alföldre, mélyföldre kell elszállni, minél mélyebbre hogy sok legyen a fékező légkör felette.
    Mutatom a lávás fennsíkokat:

    Ez ugye egy olyan színkódos kép, ahol a színek a magasságot jelzik. És mit tesz isten, pont a lávás fennsíkok a legpirosabbak, azaz legmagasabbak. Ráadásnak nagy részük az egyenlítő környékén van, tehát a fenti szempontnak sem felelnek meg.

    Nekünk olyan hely kell, ami ezen a térképen kék színű, azaz mélyen fekszik. Mint látod ez szinte kizárja a déli féltekét, mert az északi félteke felső fele kék, ott volt a marsi óceán is. Délen csak a Hellas Planitia óriáskráter elég mély, de az meg más okokból nem jó.
    Északon azét is jó a volt óceán alja, mert az valószínűleg simább, kiegyenlítettebb talaj mint ami sose volt víz alatt.
    Arról hogy a SpX milyen helyszínekben gondolkodik, eddig egyetlen infó van, Paul Wooster pár héttel ezelőtti előadása, ahol egy ilyen képet is kitett a projektorra:

    A 4 darab sárga színű téglalap az érdekes. Jobbára mélyen fekvő, valaha óceán borította helyszínek, még az örök fagy területén, de annak is a legdélebbi sávjában. Itt tartanak, a további szűrés főbb szempontjai a felszín sziklássága, és persze a fellelhető-remélhető fagyott vízjégbázis valószínűsége. Én nagyon remélem hogy a bal szélső téglalapban lesz a végső pozíció, annak is a jobb alsó, azaz dél-keleti sarkában. Egyszerűen azért mert az van a legközelebb a Mars legizgalmasabb, geológiailag legváltozatosabb régiójához, a hatalmas óriáskanyonokhoz, na meg az óriás vulkánhegyekhez. Így is lesz vagy 10-20 év mire legyűrik azt az ezer-kétezer km távolságot, de ha még messzebb landolnak akkor még jóval több évtized is lehet. Jó lenne megélni nem csak a landolást, de az esetleges nagyobb felfedezéseket is. Az első pár év úgyis csak a helybeni túlélésről fog szólni, max a szűk környéket tudják felfedezni.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #29 üzenetére

    Mi az a Wot? :)
    Valóban hosszan írtam ha erre gondolsz, de nyilván nem csak neked írtam, gondolom olyanok olvassák ezt a fórumot akiket érdekel ez a téma. Szerintem ez egy tök izgi kérdés. Na meg bevallom jólesik magyarul kommunikálni erről annyi hónap angolja után.

    "Én egyébként biztos vagyok benne, hogy az első BFS Mars-leszállás előtt a kinézet területet alapos rover / űrszonda felmérésnek veszik alá."

    Hát ha komolyan veszik a 2022-t, akkor addig már csak egy időablak van amikor odaküldhetnek egy rovert vagy egy szondát: 2020. Soha sehol nem hallottam még csak ötlet szintjén sem említeni hogy 2020-ban bármit is küldeni akarna oda a SpX.... Pedig egy szatelit szerintem is jó ötlet lenne, de nem említenek ilyet.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #33 üzenetére

    Az FH-ra már fentebb reagáltam llax-nak, itt nem ismétlem meg.

    Köszi az aprólékos leírást és menetrendet, de neked is csak azt tudom mondani hogy én sem hiszek 2022-ben. Persze valahol sajnálom, mert örömmel nézegetném már a Mars felé tartó gépeket, meg ha ők ezt mondják akkor ez alapján jogom van számon kérni, de hát nyilván csúszni fognak.

    "én úgy gondolom, ha megfelelő hőszigeteléssel látják el a járművet"
    Ott éjjel mínusz 100 fok alá is fog menni a hőmérséklet. Iszonyú hőszigetelés kell ahhoz a roverhez ha ez nem szívja le a hőt a kocsiból....

    "Az első telepeseknek a CH4 és LOX gyárakat kell felhúzniuk, aligha a felfedezés lesz a fő gondjuk... :)"
    Erről szívesen olvasnék többet hogy ez hogy fog kinézni? Én azt hittem ez pár önműködő gép, amit magukkal visznek, és amit maximum felügyelniük kell.

    "Ott van náluk a CH4 és a LOX, simán használhatnak belsőégésű energiaforrást, ami könnyen szállítható, nem kell napelemekkel szórakozniuk és a többi. Mondjuk szépen nézne ki, ha a Marson a SpaceX által odavitt telepesek metán üzemanyagú Tesla roverekkel rongyolnának... :DDD"
    Hogy Tesla roverek lesznek az tuti, meghajtástól függetlenül :) De a metános meghajtásban van ráció.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #38 üzenetére

    "A többi projekt is csúszott, az F1, F9, Dragon, Dragon v2 is."
    Tudom. Kiemelném a legutolsó szót abból amit te is bemásoltál tőlem: "ennyit".

    "Ne feledjük, hogy a SpaceX eddig jobbára kipróbált dolgokat lapátolt össze. A BFR/S egy új út lesz, tele olyasmivel, amit más nem csinált még. Teljesen kompozit tartályok és rakétatest ilyen méretben, ilyen megoldású rakétahajtómű ilyen magas égőtér-nyomással, hajtóanyaggal való túlnyomás-biztosítás (eddig ilyen csak az űrsikló LOX tartályánál volt), és a többi. Még ha minden elsőre jól is jön össze (szinte kizárt), akkor is brutális kihívás."
    Nagy kihívás ez nem vitás, de azért ne kicsinyeljük le az eddig elérteket sem, nem csak legózni kellett, ha ilyen egyszerű lett volna akkor mások is megcsinálták volna :)

    "Az ilyen ígéretek nem az embereinek, hanem a környezetnek szólnak... :)"
    A környezetnek IS. De eleve nem mondhat más dátumokat a gyár falain kívül mint belül, mert akkor amikor visszamegy a gyárba, kiröhögik a beosztottjai. Azok is olvassák a híreket, nézik a TV-t.

    Akinek volt már komolyabb (pénzes) projekt a vállán és látta hogy még a legjobb minőségű munkások is csak a maximális és folyamatosan fenntartott-hangoztatott nyomás alatt hozzák ki amit ki kell (vagy még úgy se), és a legkisebb, pillanatnyi "kiengedés" hatására azonnal ők is leállnak/belassulnak, az nagyon más szemmel nézi ezt az egészet. Én már éltem ezt meg.

    "a gyakorlatias és korrekt projektvezetők nem szabnak irreális célidőpontokat, hanem éppen ellenkezőleg, igyekeznek előre lehűteni az erre vonatkozó nyomást, mert csak tönkreteszi a munkamorált"
    És mi a reális célidőpont? :) Ki mondja ezt meg? :)
    Az emberekből sokkal többet ki lehet sajtolni ha hajtják őket, sajnos ez van.
    Meg én eleve azt mondom, hogy a reális időpont eléréshez irreális időpontot kell megadni, mert csúszás mindenképpen van, akármilyen a dátum. Nyomás alatt kell tartani egy szervezetet hogy produkáljon, ez van.

    "Dolgoztam hőerőműben, ahol a 400°C fokos túlnyomásos gőzt elvezető csővezetéken cirka 1 centiméter vastag szigetelés volt, és a külső oldala nagyjából 50°C-os volt 25°C környezeti hőmérséklet mellett."
    Na ez érdekes infó, köszi. Akkor sokkal fejlettebb a hőszigetelés mint gondoltam. A cső szigetelés nélkül átmérője mekkora volt? És milyen anyagból volt a cső maga?

    A linket köszönöm, jó hosszú fórum, később fogom beleásni magam. De ezt a kommentet pont kiszúrtam ahogy belegörgettem:
    "An optimized system of this design massing 50 kg "is projected to produce 1 kg/day of O2: CH4 propellant ... with a methane purity of 98+% while consuming 700 Watts of electrical power." Overall unit conversion rate expected from the optimized system is one tonne of propellant per 17 MWh energy input."

    Ez egész jó hír, még ha a Marsra fejleszteni is kell a cuccot nyilván. Egyszerre több rendszer kell párhuzamos működéssel és energiaellátással. Ez a redundancia miatt egyébként is javasolt. Viszont jó sokba fog kerülni...

    [ Szerkesztve ]

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #43 üzenetére

    :)
    Írok egy jó hosszú, alapos kommentet hogy megtudjam el lehet-e fektetni a gépet, mire írsz egy hasonlóan hosszú választ mindenféle érdekes dologgal, csak épp arra nem kapok választ ami annyira, de annyira érdekelne :D Így jártam.... :)

    Na jó, akkor lenyelem a békát.... mást úgysem tehetek.... talán majd llax megválaszolja amit kérdeztem :)

    Ezzel együtt is érdekes dolgokat írtál, ezekre reagálok:
    1. Bigelow féle felfújható modulok
    Érdekes, tetszető, izgi. Megfontolásra érdemes. A képeket már láttam korábban de nem mélyedtem el benne, most majd pótolni fogom.

    Ezzel együtt csípőből van pár kritikám:
    - Egy ilyen modul 13,7 m hosszú, és 6,7 m átmérőjű. Namost egy tartályaitól és Raptorjaitól megfosztott, végén lezárt BFS ugye egy 55 m hosszú, 9 m átmérőjű henger (egyik végén kúpba megy át). Tehát 4 db ilyen modul lenne olyan hosszú mint egy darab BFS, de átmérőre, belső térfogatra még így is kisebb lenne. Szóval a kérdés: Akkor meg minek az egész? Hol itt az előny az űrhajó saját teréhez képest? Átmenni egy nagy hengerből több kisebbe? Minek? Ráadásul ezek között a modulok között sokkal nehézkesebb a közlekedés mert elvékonyodnak a végükön, ha jól sejtem egy egészen szűk járaton lehet kikúszni a végükön. Ki költözne át egy nagy villából 4 kicsi lakásba? :)

    - Súlya: 20-23 tonna. Tehát ha néggyel számolunk, ami még mindig kisebb mint egy BFS, de legalább hosszában közelíti, akkor az 80-92 tonna. Én értem hogy 6 BFS fog menni az első két turnusban, ami kb 600 tonna terhet fog majd tudni vinni, is ezt nyilván ki is használják, de akkor is nagyon erős luxusnak érzem 80-92 tonna elhasználását olyan élőhelyre ami egyébként semmivel sem jobb mint maga az űrhajó, lényegében indokolatlan kapacitás-duplázás.

    - Az is érdekes hogy ez az egyik érved: "Ha elfekteted, akkor viszont ez fennáll, tehát a hengeres fal lesz a padló, az oldalfal, minden, ami nehezen kihasználhatóvá és felhasználhatóvá tenné azt." - Majd kínálsz helyette egy ugyanúgy hengeres testet ami ugyanúgy fekszik vízszintesen :)

    Amúgy nyilván simán át lehet majd építeni egy BFS belső terét, ez még csak nem is űrtechnika, ha el tudnak jutni a Marsra a történelem legfejlettebb rakétáival, akkor némi belső átrendezés sem lesz megoldhatatlan probléma nekik :)

    Összegezve: nem mondom hogy nem tetszik, mert tetszik, a Holdon vagy a világűrben pl. jól fog jönni, de pont a Marson ahol már eleve lesz 6 darab hatalmas és erős cső, ott így nem látom értelmét.
    Talán egyet lehetne vinni a Marsra is ha tényleg nem tudják mivel kitölteni az utolsó 20-23 tonnát, tesztelésre, próbának, vagy "intim helységnek" - :) - jól jöhet. Vagy ha nagyon ki akarnak települni valami valamiért érdekesnek tűnő, de a fő bázistól távoli helyre (pl. találnak valahol egy barlangot, vagy egy hosszú tanulmányozásra érdemes helyet, föld alatti tavat, netán élő mikroorganizmusokat, vagy valami más izgit), akkor oda lehet egyet vinni amolyan lakókocsinak. De összességben ahol lesz 6 BFS (és ebből kettő eleve emberi tartózkodásra tervezett), ott még egy ilyenre sem pazarolnék 20 tonnát. Kell az a 20-23 tonna nagyon majd másnak....

    2. "Ha már mindenáron fel akarod használni, miért nem merevíted ki, és használod fel lakó- és élettérként a hajtóanyag-tartályokat is."
    A kimerevítős részt nem értem, de igen: fel akarom használni az egész hajótestet. A tartályokat akár külön élettérként használnám, akár tartályként, hisz ugye nekik is kell majd bőven tartály víznek, oxigénnek, hidrogénnek, metánnak, meg még szennyvíznek is....

    3. Beton: :DD Nem hiszem el hogy ehhez is értesz, mi vagy te egy polihisztor? :D
    Én nem tudtam hogy vannak ilyen adalékanyagok, de ez jó hír, akkor - ha nem is simán, de elvben - lehet betonozni a Marson is, akár mínuszban is. Ez nagyon jó hír, csak idő kérdése és ezt használni fogják.
    Egyúttal a leszálló-padok kiépítésének problémájára is ez a válasz gondolom.

    Visszatérve a legnagyobb bánatomra válasz nélkül maradt fő-kérdésem, amennyiben az az elfektetés teljes biztonsággal megvalósítható, akkor számomra továbbra is az tűnik nyerő megoldásnak.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #41 üzenetére

    Na akkor erre is válaszolok.... igazából sokat gondolkodtam hogy milyen mélységben válaszoljak, vagy egyáltalán nekikezdjek-e, érdemes-e ilyen hatalmas, és fórumos keretek között rendesen nem is átbeszélhető témába belevágni. Ezek a kérdések ugyanis egyszerre erkölcsi kérdések, és világnézetet is érintenek, kurva nagy falat.

    De mégis, egészen tömören próbálok reagálni, de messze nem a teljesség igényével, mert arra egyszerűen nincs időm.

    Úgy általában is nem szeretek ítélkezni tőlem több ezer km-re élő emberek magánélete kapcsán, akikről még a saját szomszédaiknak és az édes jó anyjuknak sincs elég infója, nemhogy a nyilvánosságnak. Ezt ha másról nem, még magamról is tudom. Legfeljebb ostoba celebek élnek a nyilvánosság előtt (és -ért) kiteregetve mindent, 50-es IQ felett az emberek nem így működnek. Mi több pl. egy váláskor még az is bőven reális hogy maguk az érintett felek sincsenek minden infó birtokában, mert a felek még egymásnak sem mondanak el mindent, akár taktikából, akár - idealisztikus esetben - a másik óvásából, és életük végéig őrzik a titkaikat.

    Szóval ez az "azt olvastam, ez az ítéletem" - féle móka nekem annyira nem jön be.

    Egy. Kettő: Lila gőzöm sincs arról milyen volt Musk válása. Lehet hogy utolsó rohadt szar ember. Tényleg. Nem tudom. De az is lehet a felesége ki akarta forgatni a vagyonából, vagy legalábbis irreálisan sokat akart tőle, és ezért kényszerült Musk arra a taktikai önvédelemre amit leírtál. Nyilván egy férfitől, pláne egy dúsgazdag férfitől elvárható, hogy ha elválik, akkor tisztes anyagi támogatásban részesítse a gyerekeit, illetve az azokat tovább nevelő anyjukat. A kérdés hogy ki mennyit ért "tisztes" alatt. És ez ugyebár nagyon szubjekítv.... Van egy olyan sejtésem hogy Musk exfelesége nem a magyar átlag-élet-színvonalból indult ki :) De valószínűleg nem is az amerikai középosztályéból.

    Ismét mondom: lila gőzöm sincs a részletekről, tehát minden eset játszik. És az is biztos hogy a nyilvánosság nem tud mindent, egyszerűen a magánügyek természetéből fakadóan.

    Három.: vannak emberek akik 25 éves és 75 éves énje között annyi a különbség hogy öregebbek, csúnyábbak és gyengébbek lettek 50 év alatt. Ismerek én is ilyeneket, úgy maradtak ahogy voltak. És vannak olyanok akik nem bliccelték el az életüket és fejlődtek. Tehát az hogy valaki hogy viselkedett fiatalon éretlenül, az nem biztos hogy úgy is maradt. Én pl. nagyon másképp viselkednék a mai agyammal ha ismét 20 éves lehetnék, sok mindent bánok. Mondjuk drámai hibákra nem kell gondolni, de azért nem tetszik minden amit csináltam. Meg hát ki nem követett el hibákat az életében? Csak nem vagyok ezzel egyedül... Ha az a mércéje egy embernek hogy hibázott-e valaha, akkor mindenki szar alak.

    Hogy maga Musk fejlődött-e morálisan vagy sem azt nem tudhatom. Azt sem hogy tényleg fasz volt-e a válásakor. De elég okos embernek tűnik, ami ugyan nem garancia a morális építkezésre, de azért az esélyt megadja rá.

    Amit a 2. bekezdésedben írsz, az üzleti kavarásokról a Tesla és a SpX kapcsán.... Hát bocs, de ez végképp nem ütős érv a szememben. Mérnöki kérdésekben láthatóan nagyon jó vagy és köztiszteletnek örvendesz itt a logouton, teljesen jogosan, de ez más természetű kérdés, és amit itt felhoztál az egy "12-egytucat" kavarás-taktikázás az üzleti életben. Ebben semmi különös nincs. Ezek a biznisz világában nem hogy mindennaposak, de természetesek. Egy részük nyilván immorális, de bőven lehet és van is olyan ami a morális szűrőn is átmegy.

    Ismét a saját példámat tudom felhozni amikor elég nagy felelősség nyomta a vállam egy projektért - és ezt mindenkinek aki ítélkezni akar javaslom, hogy előtte ő maga is vállaljon egyszer hasonló felelősséget. Nagyon másképp néz ki ám abból a szemszögből a világ... A fotelből meg könnyű ítélkezni. Képzeld el - én átéltem ezt - hogy benne vagy egy projektben ami már sok pénzt, időt (éveket), rengeteg munkát felemésztett. Nem csak a te időd, pénzed, munkád, de másokét is. Főleg másokét... Olyanokért akik miattad szálltak be. Már mások beleölt energiájáért, hitéért, bizalmáért is felelős vagy. És jön egy válság, ami az egész projektet bedőléssel fenyegeti. És akkor oda az egész, nem csak a te álmod dől be, de azok is elveszítik a beleölt bizalmukat, pénzüket, munkájukat akik eddig neked hittek és ezért dolgoztak neked. Viszont mindebből egy kis hazugsággal ki tudod menteni a projektet. És tudod is előre hogy azzal megmenekül a projekt. Mit választasz? Persze fekete-öves fotel-morál-szakértőként könnyű ítélkezni, de azért, na. A saját maximális morális tisztaságod a fő szempont, vagy hogy az egész félkész projektet és sok ember munkáját, pénzét, hitét megmentsd egy kis hazugság árán?
    Csak a mesékben van az hogy mindig a jó és a rossz közül kell választani. A valóságban gyakran két rossz közül kell választani. Van hogy mások érdekében kell hazudni. Vannak ilyenek, nem is ritkán.

    Az meg hogy egy cég hazudik a saját részvényeseinek, befektetőinek, az nem hogy gyakori, de tán nincs olyan cég a világon amelyik nem ezt csinálja. A cégek önvédelmi-túlélési természete ez. Igen, ha ez átlép egy határt, akkor már bűn. Mind morálisan, mind jogilag bűn. Bár az is biztos hogy céget - és így a befektetők pénzét - mentettek már meg ilyen hazugságokkal. A Tesla is így élt túl, ahogy sok más cég is.

    Azok a cégek, amik sokra vitték, azok sokat is kockáztattak. Másképp nem lehet. Sokszor jutottak a lehetőségek határaihoz (vagy azon túl is) mert másképp nem mehetett a dolog. Ha lenne könnyű és biztos módja milliárdos cégek felépítésének, akkor minden embernek milliárdos cégei lennének.
    Ha egy cég úgy dönt hogy a maximális biztonság és kényelem útját választja, akkor a fékezés-leállás, hátradőlés útját választja. Ami lehet teljesen jó és legitim is, sokan mondják is hogy oké, már akkora a cégem hogy ez így jó nekem, tetszik, szép az éves haszon is, nem akarok tovább fejlődni, szépen beállok erre a méretre.Ilyen is van, ismerek olyat aki a saját egészsége miatt fékezett be (a stressz kezdte kinyírni). Nincs ezzel baj, de aki újat akar, fejlődni annak ennél sokkal többet kell tennie.

    Amúgy azok a barátai akik befektettek, azok gondolom a Paypalos haverjai voltak. Ha már moralizálunk: szerintem az internetmilliárdosok nem érdemelnek annyi pénzt amennyit kerestek-keresnek. Ahogy Bill Gates sem. Egyszerűen a világ igazságtalan, amivel sokan pórul járnak, kevesek meg jól. Az internetmilliárdosok a nyerő felén vannak annak hogy a világ igazságtalan szerkezetű, messze túl vannak fizetve. Annyira nem jók, annyit nem tesznek hozzá a világhoz amennyi pénzt kerestek. Tehát az hogy Musk pár túlfizetett netmilliárdos haverjától kölcsönkért 2-2 millió dollárt, ami egyébként nekik annyi mint neked 20 ezer forint, és ami morális alapon amúgy sem lehetett volna az ő pénzük így viszont jó célt szolgáltak, azzal nekem semmi bajom nincs. Ilyen 2 meg 20 millió dollárok az amerikai üzleti életben egyszerűen nevetséges összegek. Vannak olyan amerikai startupok, amik a nagyi dugi 5-10 millió dollárjából indultak el. Ezek csak a magyar kisemberek szeméből nézve gigantikus összegek.

    A NASA-s vonalra meg végképp nem tudok mit mondani :D
    Először is amit vállalt hogy "a SpaceX elég érett az ISS ellátó küldetések teljesítésére", ez igaz volt. Így is lett. Tehát eleve nincs semmi gond. De ha át is verte volna a NASA-t, azaz az amerikai államot.... könyörgöm.... az USA-nak régóta milliárd dollárokkal kéne tömködnie Muskot.... a két kezüket össze kéne tenniük az örömtől hogy valaki megteszi helyettük azt, amit nekik már évtizedek óta meg kellett volna tenniük... Most kezdjem sorolni mekkora az USA költségvetése, meg mekkora a hadseregük költségvetése? És hogy mennyit szánnak eközben progresszióra?

    A világ már (több) ezer évvel előrébb tarthatna ha a progresszió erőit támogatják. Az első igazán nagy, mai értelemben is értelmezhető tudományos-technológiai forradalma az ókori Görögországban volt (Illetve erről tudunk, valószínűleg sok civilizációról nem tudunk semmit amik nyom nélkül tűntek el. A majákról pl. épp most derült ki hogy sokkal nagyobb és fejlettebb civilizáció volt mint eddig hittük). Ha nem szakad meg az, ami ott a görögöknél elkezdődött, akkor már az ük-ük-ükapáink is mobillal telefonáltak volna az elektromos helikopterjükről, meg már városok lennének a Marson, meg kutatóállomások a Jupiter és a Szaturnusz holdjain. Az átlagéletkor 100 év felett lenne, egy halom betegséget végleg megszüntettek volna, automata orvos-robotok műtenének meg 5 perc alatt, laborban fejlesztett új egészséges szervekkel pótolnák a sérült vagy csak elöregedett szerveket, már magzat-korban kiszednék a később hibát okozható géneket, és a többi, és a többi... Már itt tarthatnánk és ezen is túl, ha a progresszív embereket támogatták volna a történelem során. Ahogy azt kellett volna és kellene ma is. És ez mesze nem csak az adott emberek haszna lett volna, hanem az egész emberiségé. Bőven..... Musk átbassza NASA-t, azaz az amerikai államot? Nagyon helyes!! Tegye csak minél többször! Így is kurva kicsi támogatást kap a közösségtől, és több pénzzel jóval előrébb lenne már ő is. A progresszió erői képviselik az igazi közérdeket, tehát azokat kell előre sorolni!

    Kissé messze mentem, de itt ugye világnézeti ütközések is vannak amire ki kellett térnem, és erről még rengeteget lehetne írni, amire nincs időm, de próbáltam felvillantani pár másik szempontot is.

    Mindettől Musk lehet egy ócska szar ember. Tényleg. Nem ismerem személyesen, nem tudom milyen. De amiket leírtál azok alapján ítélkezni nem lehet, és azok alapján Musk épp olyan eséllyel lehet egy szent lovag is mint sötét alak.

    A SpX-es csapat préseléséről már nincs erőm írni, csak annyit hogy nem kötelező ott dolgozni, aki kényelmes melóra vágyik az elmehet, vagy eleve ne is menjen oda. Pontosan lehet tudni hogy a SpX nem egy átlagos zabhegyező cég, nem átlagos ambíciói vannak és nem is átlagos a munkatempó sem. Aki nem akar részt venni egy nagy dologban, kiszállhat. Ha meg benne akar lenni akkor vállalja a nyomást.

    [ Szerkesztve ]

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #47 üzenetére

    Ne haragudj, eddig csak finoman utaltam rá, de most már kénytelen vagyok egyenesen kimondani: te kissé felületesen olvasod amit írok.
    A kábeleket - mint írtam - nem csak az orrszárnyakhoz kötném, hanem a három félkör alakú bilincses tartószerkezethez is. Ez utóbbiról egy egész külön bekezdést is írtam. De nem is a részleteken kéne rágódni, pl. én is pontosan tudom hogy a lábak nem bírnák az oldalirányú erőket, stb., de hát pont ezek miatt írtam hogy:
    "Ennél azért bonyolultabban képzelem az egészet csak nem akartam túl sokat írni, a részletekbe, illetve azok hiányába ne kössetek bele. De a lényege ez, csak egyszerűsítettem."

    Szóval maga a csörlős elfektetés alapelve érdekelt volna hogy működne-e (a részletek kellő kidolgozásával), bár már ez sem érdekel annyira mert időközben meggyőztem magam hogy igen: működne :)

    A Von Braun-féle képet köszönöm, ismerem jól, én is sokat nézegettem már, próbáltam tanulni tőle. Bár eddig azt hittem ez is egy elfektetési ábra, de ezek szerint felállítási :) Von Braun az űrhajó testére akarta szerelni az a segéd-póznát, amit én külön a gép mellé helyeznék, de végső soron hasonló a két logika.

    Ami a Bigelow felfújható blokkjait illeti: szerintem te is érzed hogy nem írtál igazán semmi olyat ami erős érv lenne a használatuk mellett. Persze úgy általában tök jópofák, de ahol egy vagy több BFS van már, ott egyszerűen nincs hozzáadott értékük, nem adnak annyi előnyt amennyit az áruk súlyban.

    Amikor a BFS-ek leszállnak a Marson akkor már a BFS-ek is létező technológiák lesznek, tehát az az előny hogy a Bigelow cuccai már ma is léteznek, az elvész. Más előnyüket nem látom. Oké, van 10 méteres verzió is (én a wikiről lestem le az adatokat tegnap, a B330-as jelű egységet, ott a 6,7 métert említették). A 10 méteres nyilván még nehezebb.... És egy méterrel nagyobb átmérőt adnak mint a BFS, miközben a BFS ugye egy 18-20 emelet magasságú épület méretű és egy egységes belső teret nyújtó hatalmas nagy tömb. Azaz olyan nagy igény sem lesz szerintem még több helyre, illetve ha mégis, akkor másodlagos helyszínnek, vagy külön "munkahelynek", kísérleti zöldháznak/farmnak, üzemanyag-gyárnak, vagy bármire, be lehet fogni a többi BFS-t is.

    Jó cucc ez a Bigelow-kamra, a Holdon vagy a világűrben jól fog jönni, de a Marson indokolatlan. Az a 20+ tonna kell majd fontosabb dolgokra. Egyelőre kitartok a saját verzióm mellett, de örömmel fogadok más ötletet ha van jobb, realisztikus, előrelépést jelentő, és nem túl drága.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz Cifu #54 üzenetére

    Nagyon nem szívesen írom ezt le, mert hát szar így befejezni, de így nem látom az értelmét a beszélgetésnek. Már nem csak egy-egy szavam vagy rövidebb bekezdésem nézed egyszerűen levegőnek, hanem fél kommentnyi írásaim. Az ellenérveket meg gúnyos szmájlikkal pótolod.

    A Bigelow témáról a 45-ös számú kommentemben vagy 5-6 bekezdésen át írtam jó hosszan, aztán az 52-es számúban még legalább 10 sornyit. Sok mindent lehet rám mondani, de hogy nincsenek érveim, nem fogalmaztam meg jó alaposan konkrét, kézzelfogható állításokat (amik lehetnek hülyeségek is persze, de léteznek, ezt csak nem lehet tagadni), na ezt nem.

    Ezek után minderre egy darab konkrét ellenérvet kapok: "de ha kéznél van egy technológia, amit erre fel lehet használni, akkor miért ne éljenek vele?"
    Leírtam hogy miért ne?
    Nagyon-nagyon alaposan leírtam.
    Akkor miért van levegőnek nézve?
    Minek írjak ha átnézel rajta?

    Mindezt úgy hogy az előző kommentemben is már kénytelen voltam szóvá tenni hogy mintha átsiklanál a mondataimon..
    Aztán meg fokozod is:
    - "Lakótér, munkatér indokolatlan? :F" (Hol is írtam én ilyet??)
    - "Na ez az a kategória, amire köpni-nyelni nem tudok. :DDD" (Én se...)

    Továbbra is érdeklődéssel fogom olvasni a cikkeid, elismerem az érdemeid a témában, de azért hogy folyamatosan levegőnek nézd amit írok (ellenben olyanra kérdezz vissza amit nem írtam), hát ezért nincs értelme írnom neked. Kár pedig mert a téma a szívem csücske, de ha nem megy akkor nem megy.

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #58 üzenetére

    Ez a repedéses dolog viszonylag régi, azt hittem, ezen már túlléptek. Itt (is) mutatkozik egy óriási haszna a fokozatok visszahozásának, az esetleges problémák nem csak egy nagy tűzijáték után jönnek a felszínre, hanem akár hamarabb is. Jelenleg talán a világ talán legmegbízhatóbb hajtóműve a Merlin, az F9 korszaktól 638 (+ 9 fél) bevetés, egyetlen, nem végzetes hibával.
    Mondjuk az már nagy előrelépés, hogy nem utaztatják annyit a boostereket, de még mindig sok a két indítás között eltelt idő. Végül is ez kövezné ki az utat a BFR előtt, ezért is lenne fontos elérni a sokkal gyorsabb újrahasznosítást.

    A boosterek útjait többen követik, így lehet tudni, mennyi áll rendelkezésre. Eredetileg az év második felére is sok indítás volt tervezve, a jelenleg alaposan megritkított naptárhoz már bőven utolérték magukat, de a korábbi sokkal több indítás az nem menne. Ugye kettőt kapásból félre kellett tenni, az B1050-et az EELV adapter, a B1051-et a Dragon 2 illesztése miatt, ezekkel 2-3 hónapos időtartamra legalább 4 indítás lehetett volna, méghozzá pont abban az időszakban (aug.-okt.), amit korábban emlegettem, hogy csak havi 1-1 indítás maradt. Ha innét nézzük, nincsenek nagyon lemaradva a gyártással, inkább a gyártás tervezett "felpörgetése" az, ami elmaradt, így nagy kiesés, hogy 2 darab, rég elkészült példányt is "félretettek". (Viszont ez jó előre látható volt, ezért tekinthető hiánynak.)

    Ami jelenleg rendelkezésre áll: B1047 és B1049, ezek egyszer már repültek (és talán a B1048). B1050 és B1051 már lekötve. B1052 és B1053 McGregorban tesztelve, mehetnek az indítás helyére. A B1054 a cikkedben is látható, annak hajtóművei előtt tartotta a mondókáját Musk, az utána ment McGregorba. Ebből nem lesz januári FH (Arabsat-6) indítás sem (ha nagyon összekapnák magukat, a B1055 FH core lenne, akkor talán az esélye meglenne...).
    Ebben csak az az érdekes, hogy ami itt "kevés" (~6 bevethető 1. fokozat) az mások számára még álomnak is túl szép lenne :)

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #61 üzenetére

    "az első Block 5-ösök állítólag régi COPV-al készültek"

    A B1051-ben már minden hír szerint a 2.0 verzió van.

    "Szerintem azért az RD-107A/-108A még jobban áll."

    Ez igaz :) (csakis az "A" változatokra) Talán 700 darabnál járnak? (ha jól számoltam... ott a felsőbb fokozatokkal szokott gond lenni)

    "Mérvadó, hogy az ArianeSpace eleve úgy készül, hogy 5-nél többször nem fog újrafelhasználni első fokozatot a jelenlegi tervek szerint."

    Ennek várjuk ki a végét. Előbb legalább egyet, egyszer használjanak újra :) Az nagyon odébb van. A közeli jövőben egyedül a Blue Origin esetén láthatunk valamit. Még akár a BFR első tesztrepülése is megelőzheti őket.

    "Szigorúan saját vélemény, de csodálkoznék, ha egy-egy BFR / BFS 5-10 alkalomnál többször lenne újra hasznosítható. Ez egyébként csak azért elgondolkoztató, mert ugye űrugrásra épülő távolsági járatokban gondolkoznak - állítólag."

    Mindegy honnét nézzük, ez a földi személyszállítós dolog valahogy nem nagyon akar összeállni.
    Nekem pl a BFS ablakai sem tetszenek, még tized annyi ablakfelület is jelentős tömeggel "büntet" (erősebbeknek kell lenniük egy utasszállítóénál)...
    Aztán ott a gyorsulás: ha ballisztikus pályára indul, nem lehet a végletekig mérsékelni, egyszerű polgári utasszállításra perceken át tartó, min. 2G terhelés nem túl szerencsés... (+ üléshelyzet, övek, tárgyak az utastérben, stb...)

    "A B1046-ost miért nem sorolod ide?"

    Az már 2x repült. Több helyen is max. 2 útról beszélgetnek az első néhány B5 kapcsán. Ezek szerint a B1047-nek van még egy útja, állítólag a B1048-nak egy 3. útja is lehet.

    "A hangárban Musk és Maezawa bejelentésekor legalább két kész vagy legalábbis közel kész Core fokozatot látunk."

    A B1054 hajtóművei előtt áll Musk. Ami mellettük van, annál gyanúsan fehér az interstage... Az vagy B3/B4, vagy valami más, pl. FH core van készülőben :)

  • llax

    senior tag

    válasz Cifu #61 üzenetére

    "A B1046-ost miért nem sorolod ide? :F"

    Vagy mégis soroljuk oda? :) Egyre inkább úgy néz ki, hogy egy hónap múlva az viszi az SSO-A műholdjait. Bár a példány nincs megerősítve, csak arról beszélnek, hogy ez a küldetés megy harmadjára használt fokozattal. 2x repült B5 csak kettő van, a B1048 nem túl régen repült, a B1046-ot eddig ugyan Floridában használták, de tett egy látogatást McGregor-ban.

Új hozzászólás Aktív témák