Új hozzászólás Aktív témák
-
dsandor
csendes tag
Sziasztok !
Első hozzászólásomban már rögtön 2 dolgot szeretnék megkérdezni. Skoda Favorit 1.3-as, '94-es, porlasztós. A hátsó ablaktörlő motor nem kapja meg a fixen a 12V-ot, így nem tér vissza a lapát az alaphelyzetébe. A biztosítótáblán megtaláltam honnan indul oda a 12V, ott meg is van, útközben lehet valahol szakadás. Meg tudná-e valaki mondani, hogy hol halad a motor 2 vezetéke ? Addig látszik, hogy a hátsó ajtó felső részéből kibújik és egy gumicsövön át bebújik a tető alá. Innen már nem tudtam követni. Nem szeretném fölöslegesen felfeszegetni a műanyag lemezeket leszorító "pöcköket", egy 20 éves autónál már nehéz törés nélkül megoldani. De a mennyezet kárpitot se szeretném letépni feleslegesen.
A másik kérdés pedig az, hogy hova tűnhet el a hűtővíz ? Néhány nap alatt napi 20-30km-es részben városi menet után úgy 1-2 dl víz tűnik el. Sehol nem látok szivárgást, alatta nincsenek nyomok, nemrég cseréltem kiegyenlítő tartályt, repedés volt rajta, ott szivárgott is. Legutóbb pedig úgy tűnt beleszagolva a tartályba, mintha benzinszaga lenne. Lehet, hogy a hengerfej tömítésnél van szivárgás ?
Válaszotokat előre is köszönöm ! -
dsandor
csendes tag
válasz rob210 #13008 üzenetére
Úgy van, ahogy gondoltad, trutyis az olajbetöltő kupakja alul. A szokásos szerelőm nem is akarta elvállalni annyira, így aztán kerestem egy másikat, meglátjuk, reméljük, jelentősebb károsodás nem lett. Én kellő tapasztalat és eszközök (nyomatékkulcs stb.) hiányában nem vállalkozom rá.
Az ablaktörlő problémával nem is foglalkozom, jelentéktelen ehhez képest, majd ha lesz a motorból még valami. -
dsandor
csendes tag
válasz dsandor #13011 üzenetére
Sziasztok !
Visszautalok az 13007-es problémafelvetésemre is. Nos, egy régivágású szerelő elvégezte a javítást, persze teljesen át volt égve több helyen a hengerfej tömítés. A hengerfej síkjában több helyen bemaródás is volt, ezért azt síkba köszörültette. Mellékesen vezérműláncot is cserélt, meg még egyéb tömítéseket. Végül is jó lett, csendesebb hanggal. Elvileg a porlasztót csak levette és visszarakta (nem tudom a részleteket), azonban azóta nem működik az automata szívató, azaz hidegindításkor gáz nélkül szinte rögtön megáll. Amint kicsit is felmelegszik a motor, már van alapjárat. Visszavittem neki, kicserélt kisebb csöveket, repedés látszott, ellenőrizte a vákuum jelenlétét, ahol kellett, de nem sikerült megcsinálnia. Közben én is belenéztem, és azt láttam, hogy hideg motornál indítás után a levegőcsappantyú nincs bezárva. A lépcsőstárcsa körüli mozgatással sikerült kézzel bezárnom, így már hidegen is járt, ahogy szokott, olyan 1200-as fordulattal. Ahogy melegedett a hűtővíz, úgy a szívatóház mechanikája szép lassan kinyitotta a csappantyút, aztán már rendben is volt minden. Viszont kihűlt motornál ugyanúgy nem zárt le. Most nyáridőben ez nem olyan nagy gond, de télen már biztos, hogy rengeteg indítást és túlfogyasztást fog okozni ez az állapot.
Én annyira nem szeretném bolygatni a szerkezetet, ezért azt szeretném kérdezni, hogy Egerben és környékén tudtok-e olyan szerelőt, aki biztosan ért még a porlasztókhoz ? Ha nem lenne, akkor örülnék néhány ötletnek is. Köszönöm ! -
dsandor
csendes tag
válasz goldblum #13062 üzenetére
Sziasztok !
Idézem a korábban leírt problémát még júniusból : "....Elvileg a porlasztót csak levette és visszarakta (nem tudom a részleteket), azonban azóta nem működik az automata szívató, azaz hidegindításkor gáz nélkül szinte rögtön megáll. Amint kicsit is felmelegszik a motor, már van alapjárat. Visszavittem neki, kicserélt kisebb csöveket, repedés látszott, ellenőrizte a vákuum jelenlétét, ahol kellett, de nem sikerült megcsinálnia. Közben én is belenéztem, és azt láttam, hogy hideg motornál indítás után a levegőcsappantyú nincs bezárva. A lépcsőstárcsa körüli mozgatással sikerült kézzel bezárnom, így már hidegen is járt, ahogy szokott, olyan 1200-as fordulattal. Ahogy melegedett a hűtővíz, úgy a szívatóház mechanikája szép lassan kinyitotta a csappantyút, aztán már rendben is volt minden. Viszont kihűlt motornál ugyanúgy nem zárt le.... "
Erre válaszolta goldblum: "Ha a karbit úgy szedte ki, hogy lekötötte az automata szívatót és nem a vízcsöveket vette le, az is előfordulhat, hogy összeszereléskor a szívatóházban lévő, hőre táguló spirálba nem a megfelelő helyen akadt meg a szívatószelep mozgatópöcke. Ha szétszeded az oldalán lévő három csavarral és belenézel, érteni fogod, mert lehet, hogy leírva így kicsit kínai."
Csak most tértem vissza ehhez, mert a kánikulában pillanatok alatt meleg lett a motor, így vizsgálódásra nem igazán volt idő, és gondot se okozott a szívató hiánya. Megnéztem a szívatóházat, minden a helyén volt, az ikerfém spirál hurokjában benne volt a csappantyú mozgatópöcke. Nem sok minden derült ki. Továbbra sincs bezáródva hidegen a csappantyú, és ne is tudom, hogy minek kellene bezárnia. Ha a gázbowden meghúzásával elemelem az szabályzócsavart a lépcsős tárcsáról, akkor kézzel be tudom forgatni a csappantyút, és úgy is marad, megvan a kis hézag.
Így beindítva a motort rendesen megy, majd ahogy melegszik a víz, csak az ikerfém spirál elkezdi nyitni a csappantyút. Könyv szerint a nyitást a vákuumos működtető (74) kezdi el a vonórúdjának (77) a behúzásával. De én úgy láttam, az nem mozdul meg. Végül a spirál hurokja kb. egy jó negyed fordulatot tesz meg, és elfordítja a csappantyút. Persze, ezután vége a kísérletezésnek, mert sokára hűl le a szívatóház a hűtővíz miatt.
Ellenőriztem még a termoszelephez menő feszültséget, gyújtást ráadva a 12V megvan. A könyv szerint a szelep elektromos ellenállása 20-30 fokon 1,9-2,6 ohm. Nálam ez kb a 10szerese. Amúgy kicsit furcsának tartom ezt az alacsony ellenállást, mert ha pl. 2 ohm lenne, akkor 12V-nál 6A áram folyna benne, és 72W elektromos teljesítményt adna le. Annak már rendesen kellene fűtenie.
Szóval, egyelőre nem tudom, mi van. Jó lenne látni egy jól beállított porlasztót, miknek hogyan kellene állnia. Lehet, hogy nem kap vákuumot a pulldown ? Ezt még nem ellenőriztem. A szerelő nézett valamit ekörül. Meg a működést is jobban kellene érteni.[ Szerkesztve ]
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #13210 üzenetére
A pulldownban lévő hajszálrugókra gondolsz ? Azokat nem néztem közelebbről. A csappantyú könnyen mozgatható a mozgatójával, csak a lépcsős tárcsa nem engedi bezáródni.
-
dsandor
csendes tag
válasz Ysthvaan #13213 üzenetére
Ezekhez a benzin-levegő állítócsavarokhoz nem nyúlnék. Ugyanis a hengerfejtömítés csere előtt tokéletes volt a szívató. A bontás és visszarakás során valami történt, de nem valószínű, hogy ezek az csavarok elállítódtak volna. Annyi változást azonban hozhatott a tömítéscsere, hogy a jobb tömítettség miatt nagyobb lett a vákuum, minden bizonnyal.
[ Szerkesztve ]
-
dsandor
csendes tag
válasz dsandor #13209 üzenetére
Sziasztok !
Még mindig a szívató probléma. A 13209-es hozzászólásomban vannak a részletek. Sok vizsgálódás után arra juottam, hogy lehetséges, hogy a bimetállal van valami gond, ezért itt egy fotó róla hideg állapotban:
A piros pöttyig tágul ki a mozgató hurok melegen, és a zöldnél kellene lennie, hogy rendesen bezáródjon a csappantyúszelep. De nekem ott áll a hurok, ahogy a képen látszik, kb 12 C-fokon. Nem tudom, hogy egy jól működő szerkezetnél, hol kellene állnia. A házon tudtam annyit forgatni a felerősítéssel, hogy egy kicsit jobban zár a szelep, de nem lehet tovább forgatni, mert nem engedi a hűtővízcső, és amúgy se az lehetne a megoldás, mert elég sokat kellene így fordítani rajta.
-
dsandor
csendes tag
válasz pentoda1 #13424 üzenetére
Én nem tekergettem a bimetálon semmit, csak arra voltam kíváncsi, hogy hidegen hol kellene állni a mozgató huroknak. Amúgy elég acélos, nem olyan könnyű csavarással állítani rajta. pentóda1 Ahol a tiéd áll, nekem még ott se zárná be rendesen a szelepet. Lehetséges- e az, hogy amikor összerakod, akkor valami még a "zöld" irányba húzza a szelep mozgató pöckét vagy nálad a te állásodnál be van záródva ?
bringasisti nem ellenőriztem a cekászt, de valamelyik szerelő már elektromosan rendben talált ott mindent. De úgy gondolom, ennek a cekásznak a melegedéskor kezd szerepe lenni, nálam ott nincs gond, nyitja a szelepet, amennyit tud rajta, mert ugye be sincs zárva. Sajnos egyik szerelő se vallotta be, hogy nem tudja mi van, csak beszélnek mindenfélét, emelik az alapjáratot (aztán rakhatom vissza), állítgatják a levegőszabályozó csavart. Úgy vélik, tök hülye vagyok az egészhez. Természetesen nincs sok tapasztalatom ezen a téren, de azért vannak sejtéseim. Sajna nem találok egy olyan szerelőt, aki leinformálhatóan érti ennek a porlasztónak a működését, ezért küzdök én vele. -
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #13430 üzenetére
Már hogyne tudnék várni. Június óta tart az ügy, idáig se kapkodtam el. Nagyon köszönöm, hogy ennyit fáradsz miattam.
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #13445 üzenetére
Nagyon köszönöm bringasisti ! Azt hiszem, egyértelmű a dolog. Nálad a pöcökmozgató hurok ott áll, ahol bejelöltem az én képemen, hogy hol kellene állni, a zöld pöttynél. Csak azt nem értem, hogy hogy került oda, a hengerfejtömítés csere előtt ott lehetett, hiszen jó volt. Durva feltételezés, hogy a szerelő kicserélte....
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #13445 üzenetére
13445-ös hozzászóláshoz. Úgy néz ki, hogy teljes a siker: a kép nagyon sokat segített. Más forrásból megtudtam, hogy a bimetáll helyzetén lehet állítani.A tengelyét egy hernyócsavar rögzíti. Ezt meglazítva, majd a szívatófedélből kilógó hatszög keresztmetszetű tengelyvéget megfogva lehet kis mértékben forgatni az egész bimetált. Sikerült majdnem annyira elfordítani a hurkot, ahogy bringasisti képén látható. De ez már elegendő volt, így már becsukja a csappantyút. 1200 körül van a fordulat hideginduláskor, eztán mire a vízhőmérséklet olyan 50-60 fok lehet, már ki is nyitja teljesen. Köszönöm mindenkinek s segítséget, különösen bringasistinek.
[ Szerkesztve ]
-
dsandor
csendes tag
Üdv. Mindenkinek !
Ismét Hozzátok fordulok, mert már többször segítettetek. '94-es Favorit, még porlasztós. Az indítózással van gond. Első indításra általában indul az önindító, de 2.-ra 3.-ra már gyakran nem. Ekkor az a jelenség, hogy a gyújtáskapcsoló elfordítása után nincs semmi, nincs a kijelzők fényében halványodás, azaz nincs terhelés, ami szívná az akkut. Nincs a behúzó mágnesnél kattanás, semmi. A behúzó mágnes gyújtáskapcsoló csatlakozójára adtam közvetlenül 12 V-ot, ekkor szikra van, tehát áram folyik, de semmi más, nem húz be, nem is erőlködik. Lehetséges, hogy ez a hibás ? De nem tudom, mi baja lehet. Itt a bekötési rajz:A pirossal jelölt kötésnek nem tudom, mi a szerepe. Köszönöm előre is !
[ Szerkesztve ]
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #15261 üzenetére
Köszönöm, bringasisti ! A magyarázatod alapján már teljesen világos a működés. Az erősebb tekercs, ami a motoron keresztül kap testet, csak a behúzáskor dolgozik, amihez nagy energia kell. A behúzás végén a kapcsoló záródik, ez gyakorlatilag rövidre zárja az erős tekercset, közben a motor megkapja a direkt, nagy áramú 12 V-ot, a gyengébb tekercs pedig benn tartja vasmagot, amihez már nem kell nagy energia.
Nálam akkor az van, hogy nem indul meg a behúzás se, de valamennyi áram folyik a tekercsben valahol. Estefelé fogom megvizsgálni ezek ismeretében a helyzetet. Most úgy tűnik, hogy az erősebb tekercs nem működik megfelelően, a kisebb áramfolyás a gyengébb tekercstől lehet. -
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #15266 üzenetére
Igen, megtettem, előtte levettem az anyát, megcsiszoltam az érintkező felületeket és visszahúztam. Sajnos nem hozta a várt sikert. Maradt az, hogy első indításra beránt, de másodikra már nem biztos, harmadikra pedig már biztosan nem húz be. Azonban a hosszas kísérletezések során kiderült valami. Amikor olyan állapotban van a szerkezet, hogy nem húz be, akkor levettem az akkuról jövő vastag vezetéket és egy testvezetéket érintettem az erős tekercs testpontjához, az 50-es pontra 12 V-ot adtam, akkor rögtön berántott. Ezután elvettem ezt a külső testelő vezetéket, így már berántott a normál módon, ahogy kell. Úgy tűnik, minta az indítómotoron keresztül nem kapna jól vezető testet. De akkor a követlen testelés után miért lesz jó ? A motorhoz hozzá se nyúlok. Ezen kívül pedig a vizsgálódás óta, mikor sikeres az indítózás, olyan erőtlen a forgatás, mintha merülőben lenne az akku.Ez korábban nem volt. De olyankor a kijelző lámpák fényereje le szokott csökkenni, miután jelentősen leszívja az indítómotor az akkufeszt, de itt nincs ilyen. Nem értem az egészet, lehet, hogy egy autóvillamossági szerelőnél köt ki, de jobb lenne, ha nem az lenne, hogy cseréljük az egészet húszezerért. Ezt bárki meg tudja csinálni. Persze, ha javíthatatlan, akkor ez van.
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #15269 üzenetére
Már néztem ezt is. A bronzkefék jóval mélyebben vannak. Kb. 1 cm-re a tetejétől, de most csak emlékezetből tudom felidézni. De úgy látszott, a leszorító rúgók erősen nyomják a kisebb darabokat is. Viszont, amikor nézegettem, akkor egyik-másik rúgót kihúztam, lehet, hogy attól lehet erőtlen a forgatás, hogy megbolygattam őket ? Ilyet lehet kapni ? Speciálisan idevaló kell hozzá ?
[ Szerkesztve ]
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #15271 üzenetére
Nem arra gondoltam, hogy a rugó okoz valamit, hanem arra, hogy ott piszkálódtam, megmozgattam a bronzkefét, esetleg ez idézte elő a további romlást. Köszönöm a tanácsaidat, a hétvégén fogom folytatni a kutatást. Úgy láttam, speciálisan ebbe való bronzkefe kell, 2-400 Ft/db körül vannak.
[ Szerkesztve ]
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #15273 üzenetére
Csak az alul lévő védőlemezt szoktam levenni aknában, így már elfér egy normál 16-os kulcs is az alsó anyánál.
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #15275 üzenetére
Megint jól láttad a helyzetet bringasisti. Kibontottam a kommutátoros részt. Így már jól látszott, hogy elég rövidre koptak a bronzkefék. A "slicc" alján volt mindegyik vezeték sodrata, volt, amelyiknek már el is nyíródott egy része. A kefék nem értek hozzá normálisan a kommutátorhoz, ami már kicsit homorúra is kopott, így persze, hogy nem volt megfelelő az érintkezés. Mértem a motor ellenállását miközben forgattam a forgórészt. 0 és 2 ohm között változott, aminek szerintem mindig 0-nak kellene lenni, ez is igazolta a rossz érintkezést. Ezek után már az is érthető, hogy miért nem húzott be a bendix tekercs. Amikor éppen úgy állt meg a motor, amikor 2 ohm körül lehetett az ellenállása, akkor már a viszonylag nagy áramú tekercsre már nem esett elegendő feszültség, hiszen a 2 ohmra is jutni kellett valamennyinek, így már nem tudott berántani.
Miután gyorsabban kellett valami megoldás, a kefék beszerzése hosszabb időt igényel, ezért egy picit reszeltem a "slicceken", így beljebb mentek a kefék kb. fél mm-t, ez már elégnek bizonyult. Ezután már nyugodtan beszerezhetem a bronzkeféket.
Még egyszer köszönöm a segítséget, nagyon jók voltak a képek.[ Szerkesztve ]
-
dsandor
csendes tag
válasz bringasisti #15279 üzenetére
Köszönöm a tippet. Eger mellett lakok, és holnap megkérdezem, hogy az ottani UNIX-ban van-e. A webáruház szerint 1500-ért 10-et adnak.Meglátjuk, ha nem, akkor lehet, hogy jöhetnek a pestiek.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen