Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • emelhu

    aktív tag

    válasz mepet #44 üzenetére

    Azért kell szerzői jogdíj, hogy legyen jövedelme a szerzőnek.

    Száz éve századakkora életjövedelmet tudott szerezni (nem voltak széles csatornák a terjesztésre, százával TV adók, mozihálózatok, nagyipari nyomtatás és terjesztés, internet).
    Volt a nyomtatott kotta meg könyv. Kevés embernél kevés könyv, és kevés kotta. Mára a könyvéből ezer féle módon profitálhat a nyomtatáson kívül. =Reklámszerződéstől forgatókönyvre átdolgozásig és e-könyv kiadásig).
    Ezerszer több módon ezerszer nagyobb volumenben.

    Egyszerűen más a világ!

    De közelítsünk másik irányból.

    SW szerzői joga.
    A könyv vagy zenemű a lassabb világ miatt évtizedekig, akár több évszázadra is aktuális maradt.
    Egy sw meddig "aktuális"... hetven évig jogos a védelme?

    És akkor jön az etikai kérdés. A kultura köztulajdon. Ha nincs kiadója és nem megvehető egy mű (akár zene, akár irodalom, akár sw), akkor 70 évre ki van zárva a társadalmi közkincs kulturából!

    És ugye mára a művek jogai csak elenyésző részben vannak magánszeméályek kezében, aki életundorból vagy valamilyen lelki fordulat miatt ki akarja vonni a művet.... mára szinte minden cégeké, kiadóké. (Tippemre a kifizetett szerzői díjak kevesebb mint 10 százaléka jut emberhez, a többi cégeknél landol. De lehet ez csak 2 százalék. Nem tudom)

    Ott meg még a mű szerzőjének lelke sem érdekes, az csak profit.

    És nem érdemes kiadni, senki ne élvezhesse, mert az "enyim! én akarok profitálni! ha nem tehetem, mindenki pusztuljon!"... hát az emberiséget nem viszi előre. És hát ugye mitől ember az ember és nem csak egy állat? Talán a kultúra?

    Szóval ezek a 70 évre befagyasztott művek mit is védenek a zártságukkal?

Új hozzászólás Aktív témák