Programozás mindenkinek

Játékírásra fel!

Ha valaki arról ábrándozna, hogy játékszoftvereket készít, sőt, azon belül a játékkonzolok világát célozná meg, annak is akad mit tanulmányoznia.  A 2D hobbi játéktervezés az a terület, ahol valóban hamar eligazodhatunk programozási ismeretek nélkül is. Itt is nagyon jól jön egy kis alapvető angol nyelvismeret, de még ebből sem lesz sokra szükség. Annál inkább hasznát vesszük a jó grafikai érzék mellett a kitartásnak, játékérzéknek, hogy a végeredmény elkészüljön és kellően lebilincselő is legyen.

A GameMaker igen régi név ebben a játékfaragós hobbi iparágban és Lite, ingyenes változatával Windows alatt futtatható hagyományos (kétdimenziós) játékokat készíthetünk. Szobákat (játéktereket, pályákat) rendezhetünk be, minden elem viselkedését megadhatjuk, feltételekhez köthetjük (gombnyomás, egérmozdulatok, ütközések). Kódra abszolút nem lesz szükség, folyamatábra jelleggel állíthatóak össze a döntési sémák. Nem nehéz ráérezni a dolgok mikéntjére, de az oktatóanyag is sokat segít, több műfajban is tartalmaz konkrét példákat. A szokásos útvesztős és platformjátékokat igen könnyen megvalósíthatjuk ezzel az eszközzel. Nem csak kipróbálhatjuk a fejlesztőeszközt, hanem működő, használható játékokat hozhatunk létre vele és ugyanazzal a módszerrel dolgozhatunk az ingyenes kiadásban is, mint a fizetősben.

A GameMaker fizetős változatával elvileg nem gond egy új Angry Birds sem
A GameMaker fizetős változatával elvileg nem gond egy új Angry Birds sem

A YoyoGames moduláris upgrade lehetőségeket kínál. 50 dollárért teljes verzióra térhetünk át számos extrával, köztük élsimítással, többjátékos móddal, JavaScript könyvtárak támogatásával, intelligens útkereső algoritmusokkal, töltőképernyővel. A 99 dolláros GameMaker: Studióhoz jár a Box2D fizikai motor, így az Angry Birds klónok egyszerű gyártására is lehetőség nyílik. OS X, Android, iOS és HTML5 alkalmazást is generálhatunk projektünkből, de az opcionális kimeneti modulok elég drágák, a legtöbb 199 dollárért vásárolható meg.

GameMaker: Studio

Platform: Windows

Ár: ingyenes

Erőssége: ár, kódmentes munka, egyszerű használat, kiváló upgrade lehetőségek

Gyengéje: csak klasszikus játékokstílusokhoz használható

Ajánlható: akiknek az ötlet már megvan, csak az eszköz hiányzik

Ha játék, akkor 3D!

Több 3D-s játékmotor is elérhető, akkor is, ha eltekintünk a professzionális, drága platformoktól. Az ingyenesek között a leginkább figyelemre méltó a Kodu, mely a Microsoft gyermeke és lehetőséget ad arra, hogy egy árva kódsor megfogalmazása nélkül hozzunk össze bájos 3D-s játékokat. Magunk gyúrhatjuk a terepet, van néhány készen kapott figura, amit áttervezhetünk és színezhetünk, és persze megszabhatjuk, hogy miként viselkedjen. A program a valóságoshoz hasonló virtuális teret kínál, melynek elemei elég élethűen viselkednek, jó móka lehet akár alsó tagozatos gyermekeknek is a kipróbálása. Nem tudunk olyan professzionális játékról, ami ezzel készült, de az oktatóprojektként szolgáló, halra lövöldözős kis alkalmazást valóban percek alatt össze lehet rántani benne. A kész program Windows vagy Xbox platformon futtatható.

Kodu
Kodu

Game Kodu

Ár: ingyenes

Erőssége: ár, kódmentes munka, 3D, pofonegyszerű használat

Gyengéje: nagyon egyedit nehéz lenne létrehozni benne

Ajánlható: gyerekeknek

Tombolj konzolon!

Még ígéretesebb lehet a Project Spark, mely egyenesen az Xbox címek fejlesztéséhez kínál programfejlesztési eszközt, akár olyanok számára is, akik életükben egy sor kódot sem írtak. A Project Spark bétatesztelői közé már júniusi bejelentése óta fel lehetett iratkozni, de csak most indult el igazán a rendszer, mely a termék várhatóan jövő évi megjelenéséig ingyenes használható lesz (a tesztelők számára). Használatához először is Windows 8-ra (nem RT!) lesz szükség, nomeg kreativitásra és kitartó munkára. A beharangozók közösségi fejlesztői teret ígérnek, ahol kipróbálhatjuk mások alkotásait és sajátunkat is közszemlére tehetjük. A szereplőket, pályákat háromdimenziós virtuális szobrászkodással (sculpting) hozhatjuk létre, majd életet lehelhetünk beléjük a viselkedési minták hozzárendelésével. Az előzmények alapján feltételeznénk, hogy a Koduból merítettek ötleteket a Microsoftnál az új projekthez, de hogy pontosan miként, azt egyelőre nem tudjuk. Mindenesetre a képernyőképek nagyon ígéretesek.

Project Spark
Project Spark

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények