Az iOS még mindig több pénzt hoz

Hiába sokkal nagyobb az androidos eszközök felhasználói tábora, mint az iOS-eseké, az iPhone, iPad és iPod Touch-tulajok még mindig jóval többet költenek az alkalmazásokra – derül ki az App Annie által készített, a tavalyi év mobilalkalmazás-piaci trendjeit ismertető jelentésből. Bár a Google Play Store-ból az év során 15 százalékkal több alkalmazást töltöttek le, mint az Apple App Store-ból,  és a Google alkalmazásboltjában 6-8 százalékkal bővebb is a kínálat, bevétel szempontjából mégis az iOS-re fejlesztők járnak jobban. Az App Annie adatai szerint az Apple eszközökre elérhető alkalmazások kétszer akkora forgalmat generálnak, mint az androidosok, miközben a Google operációs rendszerét futtató eszközök évről évre egyre nagyobb dominanciára tesznek szert.  Az Apple alig egy hónapja jelentette be, hogy alkalmazásboltja 2013-ban 10 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, napi 100 milliós letöltés mellett. A Google sajnos nem adott ki ilyen jellegű információt, de akkor az App Annie szerint statisztikája szerint nagyjából 5 milliárdos forgalommal számolhatunk, ami elég alacsony ahhoz képest, hogy az okostelefonok piacán már 80 százalék felett van az Android részesedése, és lassan a tableteknél is eléri a kétharmados többséget.

A két meghatározó alkalmazásbolt forgalmának alakulása 2013-ban
A két meghatározó alkalmazásbolt forgalmának alakulása 2013-ban

A freemium üzleti modell lassan egyeduralkodóvá válik, 2013-ban már az alkalmazások 93 százalékából próbáltak úgy pénzt szerezni fejlesztőik, hogy az alkalmazásboltokban ingyenesen letölthetővé tették őket, de bizonyos funkciókhoz vagy kényelmi extrákhoz alkalmazáson belüli vásárlással lehetett csak hozzájutni. Lehet, hogy a freemium népszerű a fejlesztők körében, de a felhasználók egyelőre még nincsenek nagyon oda érte. A Gartner tavaly szeptemberben közzétett előrejelzésében csak az éves bevétel 17 százalékát várta alkalmazáson belüli vásárlásokból, bár hozzátette, hogy ez az arány a következő években meredeken emelkedni fog, és 2017-ben már a bevétel 48 százaléka fog alkalmazáson belüli vásárlásokból származni. Az App Annie és a Gartner számai ezen a téren összevágnak, mindkét piackutató cég arra számít, hogy néhány éven belül az alkalmazásboltok kínálatának 94-95 százalékát ingyen le lehet majd tölteni. A freemium üzleti modell korábban elsősorban a játékokra volt jellemző, de mára más alkalmazások is egyre gyakrabban is használják, sőt, tavaly már több volt a freemiumos, mint a hagyományos fizetős vagy teljesen ingyenes.

A freemium terjedése megállíthatatlan
A freemium terjedése megállíthatatlan

Említésre érdemes trend látszik kibontakozni az azonnali üzenetküldők között, amik egyre inkább multifunkcionális médiaplatformokká válnak, ahogy az általában ingyenes üzenetküldést vagy hanghívást fizetős szolgáltatásokkal igyekeznek kiegészíteni. Az egyértelmű kivétel a WhatsApp, amit 99 cent éves előfizetési díj ellenében korlátozások nélkül használhatunk. Az üzenetküldő alkalmazások kategóriájában az eredetileg japán Line hozta a legtöbbet a konyhára alkalmazáson belüli vásárlásokból, a második helyet a világszerte népszerű Skype szerezte meg. Az üzenetküldő programok népszerűségének földrajzi eloszlása is érdekes. A Skype-ot leginkább Európában, Észak-Amerikában és Ausztráliában használják, az ázsiai régióa a Line-t és a WeChatet részesíti előnyben, a WhatsApp pedig jellemzően Európában, Oroszországban és Dél-Afrikában talált magának felhasználókat.

Üzenetküldők népszerűségi térképe
Üzenetküldők népszerűségi térképe [+]

Ahogy egy korábbi cikkünkben már írtunk róla, a hagyományos kézi konzolokra egyre nagyobb nyomás nehezedik az App Store és Play Store felől. Az iOS-es játékok forgalma már 2012 végén túllépte a kézi konzolos játékokét, és néhány hetes késéssel ugyanez történt a Play Store-ban is. Csak viszonyítási alapként: Az App Store és a Play Store játékokból származó bevétele 2013 harmadik negyedévében háromszorosa volt a teljes kézi konzolos játékpiacnak.

Bajban a kézi konzolok
Bajban a kézi konzolok

A zenei alkalmazások bevételei kilőttek, éves szinte 75 százalékos a növekedés, ami főleg annak köszönhető, hogy a streaming zeneszolgáltatások egyre több országban válnak elérhetővé, és a néhány dolláros havidíjért cserébe szinte mindent hallgathatunk legálisan, amit csak szeretnénk.

Hódítanak a streaming zeneszolgáltatások
Hódítanak a streaming zeneszolgáltatások

A kép- és videómegosztó szolgáltatások népszerűsége is megugrott, a kategóriába tartozó alkalmazások (például Instagram, Snapchat, Vine) letöltésszáma 55 százalékkal emelkedett 2012-höz képes. Ugyanekkora növekedést értek el a mobilfizetési, banki és egyéb pénzügyi alkalmazások.

Letöltésszám tekintetében a játékokat leszámítva a top 10-ben a YouTube-ot leszámítva gyakorlatilag csak közösségi és üzenetküldő alkalmazások vannak. A játékok között a korosodó Angry Birds és Fruit Ninja még mindig szépen tartja magát, a listát a Candy Crush Saga vezette.

2013 legnépszerűbb játékai és egyéb alkalmazásai
2013 legnépszerűbb játékai és egyéb alkalmazásai [+]

Azóta történt

Előzmények