Globális lítiumhiányt okozott az elektromos autós trend

Rengeteg akkumulátor kell az elektromos autókhoz, mindez azonban globális készlethiányt okozott a lítium kapcsán.

A jelentések szerint olyan mértékben növekszik az elektromos autók gyártása, hogy a hatalmas akkumulátorszükséglet miatt globális készlethiány alakult ki lítiumból.

A nyugati országok egymásra licitálva nyitnak új bányákat, hogy Kínával versenyezzenek, de iparági szakértők szerint a hiány az évtized közepéig elnyúlhat.

A világ egyik legnagyobb beszállítója egyébként Ausztrália, a teljes globális termelés lítium-karbonátból pedig tavaly 485 ezer tonna volt. Ez idén 615 ezer, jövőre 821 ezer tonnára nő az ausztrál kormány becslései szerint. A Credit Suisse szerint a termelés nem nő majd ennyire, de a kereslet ennél is jobban, jövőre már 902 ezer tonna lesz, ennek kétharmadát pedig az elektromos autók akkumulátoraihoz használhatják.

Értelemszerűen a lítium-karbonát árai rekordmagasságokba lőttek ki tavaly, az év második felében úgy 80 százalékkal emelkedtek. Az egyik legnagyobb gyártó, az Allkem további emelkedésre számít.

Szórakozóhelyet csinálna az autókból a Sony

A trend várhatóan nagyon gyorsan erősödik majd, erre jó példa a Sony esete is. A Sony jelezte: új technológiai partnereket keres az elektromos autós projektjéhez, és az autókat közlekedési eszközökből szórakozóhelyekké alakítaná át. A járműgyártásba elképesztően sok új cég kapcsolódik be, általában az önvezetés és az 5G-képes szolgáltatások ígéretével, az autókból mobilplatformot, információs- és szórakoztatószolgáltatást építve.


[+]

A Sony tájékoztatása szerint konkrétan nagyobb kockázatot látnak az elektromos autóktól elfordulásban, mint abban, amekkora kockázatot az ágazat jelent. Az autók átalakulását olyan folyamatnak látják, mint amilyen során az információs technológia a mobilokból okostelefonokat csinált.

Azóta történt

Előzmények