Európa épp elveszíti az EV-akkumulátorversenyt

A European Court of Auditors szerint bőven van mit tenni, ha Európa nem akarja elveszíteni az EV-ipari akkumulátorversenyt.

A European Court of Auditors (ECA) szerint Európa épp elveszíteni látszik azt a versenyt, hogy globális akkumulátorhatalom legyen: az egyik nagy gond a nyersanyagokhoz való hozzáférés, a másik a növekvő költségek, a harmadik a kiélezett verseny.

Az ECA által kiadott jelentés figyelmeztet: az EU elbukhatja a klímacéljait, ezek elérése ugyanis erősen függ az akkukra építő EV-k elterjedésétől. Az akkukhoz sokféle fém kell, például kobalt, nikkel, lítium.

A független külső auditor szerint már 2021-ben közel minden ötödik új autó elektromos csatlakozós volt az EU-ban, a kereslet úgy megugorhat, hogy 2030-ra 30 millió ilyen autóra számítanak az utakon. 2035-től pedig betiltják a belsőégésű motorral szerelt új járművek eladását, a tervek szerint.


[+]

Az ECA szerint az EU nem vette figyelembe azonban, hogy miként tudná kielégíteni a nagy akkuigényt. Azt mondják, vagy nem sikerül elérni 2035-ig a klímacélokat vagy importált akkumulátorokat kell ehhez használni, ekkor viszont az európai ipar és gazdaság sérül, ráadásul drága is lesz ez az út.

Gondnak látják, hogy az európai nyersanyagkészletek igazából néhány országból érkeznek, amelyek erős geopolitikai kockázatot is hordoznak. Öt kulcsanyag kapcsán 78 százalékos az EU importfüggősége, a helyzetet az orosz gázfüggőséggel hozták párhuzamba. A világ kobalttermelésének kétharmadát például a Kongói Demokratikus Köztársaság adja, a grafit 40 százaléka Kínából jön, a finomított lítium is importból kerül az EU-ba. A globális akkutermelési kapacitás 76 százalékát pedig Kína adja.


[+]

Az ECA szerint az európai bányászat beindítása túl sokáig tart, a legnagyobb lítiumtartalékokkal rendelkező Portugália például 2026-ig biztosan nem termel. Az ECA szerint nincs árverseny sem, magasak az energiaárak, az EB adatai elavultak és hiányosak.

EV-s akkumulátorgyárból egyébként nincs hiány Európában, a legtöbb országban sorra épülnek (de a legtöbb ázsiai partner technológiájára).

Azóta történt

Előzmények