Európában kikapcsolja az arcfelismerést a Facebook

Az európai adatvédelmi panaszokra válaszul felfüggeszti az arcfelismerő modul használatát a közösségi oldalon a Facebook. A lépés kizárólag az európai felhasználókat érinti: az újonnan regisztrálóknál már most sem működik ez a funkció, míg a meglévő tagoknál október 15-ig kapcsolják ki. A cég egyben törli az arcfelismeréshez az európai felhasználóktól eddig összegyűjtött mintákat is.

Amint arról beszámoltunk, a tavaly nyáron bevezetett Tag Suggestions funkciót közvetlenül a startja után bírálta több európai adatvédelmi szakember is. A szolgáltatás képek, albumok feltöltésekor megvizsgálja a képen szereplő személyeket, majd felajánlja a címkézést, ha a feltöltő maga vagy ismerősei szerepelnek rajta. A bírálók többek között azt sérelmezték, hogy a funkció alapértelmezés szerint minden felhasználónál be volt kapcsolva.

Az ügyben több ország, köztük Írország és Németország adatvédelmi biztosa is vizsgálatot indított. Az ír ombudsman, Billy Hawkes hivatala akkor számos javaslatot fogalmazott meg, majd az idén nyáron felmérte, hogy azok közül mit fogadott meg a közösségi oldal. A Facebook a jelentésre válaszul most úgy döntött, hogy átmenetileg kikapcsolja az automatikus címkézést Európában.


Egy tavaly készült riport a szolgáltatás indulásáról

Amint a cég e területért felelős régiós vezetője a BBC-nek elmondta: a funkció visszatér majd, de át szeretnék dolgozni, hogy mindenben megfeleljen az európai adatvédelmi ajánlásoknak. Így például változni fog a tájékoztatás és az aktiválás menete. Az egyik elképzelés szerint az arcfelismerés újbóli bekapcsolását követően a Facebookra fellépő felhasználók egy figyelmeztetést látnak majd az oldal tetején, amire kattintva részletesen is megismerhetik majd a szoftver működését.

Az ír biztos jelentése hangsúlyozza, hogy a Facebook együttműködő volt, és a kifogások jó részének helyt adott. Néhány nyitott kérdés ugyanakkor még mindig maradt: ilyen a törölt fényképek eltávolítása a szerverekről; a fiókjukat hosszú ideig nem használó felhasználók kezelése; illetve az, hogy milyen érzékeny adatokat kapnak meg a hirdetők a személyre szabott reklámokhoz.

Az arcfelismeréshez használt „arclenyomatok” törlésének bejelentése megnyugtatta a hamburgi adatvédelmi ombudsmant is, aki éppen a múlt pénteken helyezte kilátásba, hogy eljárást indít ebben az ügyben. A Facebook lépésével azonban az ügy okafogyottá vált – mondta el most, gratulálva ír kollégájának.

Azóta történt

Előzmények