Az internet „nem ingyenes, és nem is lesz az”


Barry Diller

Újabb nagy hatalmú médiamágnás csatlakozott ahhoz a csoporthoz, melynek szilárd meggyőződése, hogy véget kell vetni az ingyenes internetes tartalomszolgáltatásnak az online sajtóban, s általánosan be kell vezetni azokat az üzleti modelleket, melyek keretében a felhasználók fizetnek a tartalmakért.

A hét végén Barry Diller, az IAC/InterActiveCorp elnök-vezérigazgatója (Fox Broadcasting Company, USA Broadcasting, Ask.com, Match.com) fejtette ki nyilatkozatában, hogy „mítosz” az internetet az ingyenes kommunikáció terepének tekinteni: „Nem ingyenes, és nem is lesz az” – mondta az online utazási ügynökségekben is érdekelt Diller a kaliforniai Pasadenában tartott Fortune Brainstorm konferencián.

A konferencián egy jelentős csoport (például a Liberty Media Corp., vagy a Walt Disney Co. vezetői) propagálta a fizetős modellek elterjesztését. Diller szerint az online tartalomszolgáltatók a jövőben három forrásból szereznek majd jövedelmet: a hirdetésekből, az előfizetésekből és a tranzakciókból. A Disney-nél már dolgoznak egy internetes előfizetési rendszeren, s Robert Iger  elnök-vezérigazgató biztos abban, hogy a fogyasztók igenis hajlandóak a minőségi tartalomért fizetni, csakúgy, mint a hagyományos média esetében.

Hasonló megoldást kívánnak bevezetni a New York Times-nál, ahol előzetes felméréseik szerint a jelenleg a papíralapú változatra előfizetők hajlandóak lennének havi 5, illetve 2,5 dollárt kifizetni az internetes változatért. A News Corp., a (már most is előfizetéses online felületű) Wall Street Journal és a Fox TV, valamint filmstúdiók tulajdonosa is azt tervezi, hogy jelentős mértékben megnövelik az internetes bevételeiket a hírszolgáltatási, illetve szórakoztatóipari területeken. A változtatási terveket a tartalomszolgáltatók a hirdetési bevételek meredek zuhanásával magyarázzák.

Azóta történt

Előzmények

  • Négy év múlva 2,2 milliárdan internetezünk

    A Forrester jóslata szerint fokozatosan szorul vissza Észak-Amerika és Európa részesedése a statisztikában.

  • Idén koppanhat a digitális plafon

    2009 tavaszára Magyarországon jelentősen megnőtt a saját internetkapcsolattal rendelkező háztartások aránya, a közeljövőben viszont megtorpanhat az otthoni internet további térnyerése.

  • A filmipar egyetlen menedéke az internet

    Brit filmes szervezetek egy olyan koncepciót ajánlanak a filmes iparnak, amelynek segítségével stabilizálhatják az illegális internetes letöltések miatt megroggyanóban lévő iparág helyzetét.

  • Itthon is a YouTube a legnépszerűbb

    Felmérés készült a magyar internetezők videomegosztási kedvéről és az online fizetős tartalmak népszerűségéről.