Jól behálózták a hazai közszférát

A Cisco Net Impact felméréssorozata azt vizsgálja, hogy az egyes szervezetek milyen mértékű hatékonyságnövekedést érhetnek el az internetes alkalmazások és a hálózati technológiák bevezetésével, illetve a folyamatok és a szervezet átalakításával. A sorozat közintézményeket vizsgáló tanulmánya (Net Impact: Public Sector) szerint a magyarországi közszférában működő szervezetek internetes ellátottsága, hálózati és technológiai felkészültsége magas színvonalú. A rendelkezésre álló sávszélesség tekintetében a magyar közintézmények megfelelő alapokkal rendelkeznek hatékonyságuk további javításához. A tanulmány ugyanakkor arra is rámutatott, hogy csak akkor tudják teljes mértékben kihasználni a hatékonyságnövelési lehetőségeket, ha sikerül megfelelően átszervezni folyamataikat, számítógépes és önkiszolgáló megoldásokkal könnyebben elérhetővé tenni a lakosságnak nyújtott szolgáltatásaikat, illetve megvalósítani az új technológiákkal támogatott szolgáltatásokhoz nélkülözhetetlen szemléletváltást.

A szervezetek a megfelelő ICT-beruházásoknak köszönhetően jelentős költségmegtakarításokra tehetnek szert. A korábbi Net Impact tanulmányok szerint a hálózati technológiákra, üzleti folyamatokra és alkalmazásokra irányuló beruházásokkal átlagosan 20-30 százalékkal csökkenthetők az üzemeltetési költségek. A közszolgáltatásokat és azok kiegészítő tevékenységeit automatizáló hálózati alkalmazások bevezetésének fő okaként a 8 európai országban elvégzett kutatás során megkérdezett közintézmények 71 százaléka a költségcsökkentést említette.

Magyarországon a közintézmények több mint felétől (55 százalékától) várja el fenntartójuk, hogy ICT-beruházások révén csökkentsék üzemeltetési költségeiket. A tanulmány szerint a megvalósuló költségcsökkenés elsősorban az e-szolgáltatásoknak tudható be. Az önkiszolgáló jellegű szolgáltatásokat ugyanis egyre több állampolgár használja, és az ügyek mind nagyobb hányadát intézik ilyen úton. Az elektronikus ügyintézésben részvevők számának, vagy az ilyen módon elintézett ügyek arányának megkétszereződése egyaránt legalább 10-10 százalékos csökkenést eredményez az üzemeltetési költségekben, miközben az ügyfelek elégedettsége 20 százalékot meghaladó mértékben növekedhet.

Az EMEA régiót vizsgáló első Net Impact: Public Sector felmérés szerint a közszférában működő legtöbb európai szervezetnél (86%) jelenleg folyamatban van az e-szolgáltatások házon belüli bevezetése. Lényegesen alacsonyabb a külső szereplőket, azaz állampolgárokat vagy más intézményeket célzó e-szolgáltatások megvalósításán fáradozó szervezeteknek az aránya (57%). Ezek az arányok a magyarországi közintézmények tekintetében is helytállóak,
azzal a különbséggel, hogy az e-szolgáltatásokat csupán a szervezetek 46%-a terjeszti ki, vagy tervezi kiterjeszteni az állampolgárokra. Ennek egyik oka az lehet, hogy egyelőre háttértevékenységeik fejlesztésére, valamint rendszereik bevezetésére és integrációjára fókuszálnak.

Azóta történt

Előzmények