Az AI-fejlesztőktől retteg a média

Miközben számos nagyszabású együttműködés indul, sok az aggodalom – átlátható és kollektív módon tárgyalnának az AI-megoldások által felhasznált tartalmakról.

Gyakorlatilag sorra állnak be a nagy kiadók és médiaóriások az AI-vonat mögé: automaziálást, költségcsökkentést, új piacokat, főképp pedig több bevételt remélnek ettől. Egyelőre másodlagos kérdés, hogy mi lesz a tartalmak minőségével és hitelességével, ezzel persze inkább a hatóságok foglalkoznak.

Az aggodalmak sorát egészíti ki mindenesetre, hogy a médiaszereplők mielőbbi szabályozásokat sürgetnek az AI-fejlesztő cégek jogvédett tartalomhasználata kapcsán. Nyílt levelet is összeraktak a világ legnagyobb médiaszervezetei ezzel kapcsolatban, ezt a News Media Alliance és a European Publishers’ Council is aláírta.

Kollektív tárgyalásokat követelnek egy átfogó keretrendszer révén, hogy az AI-fejlesztők megfelelő feltételekkel használhassák a tartalmaikat.

A levél szerint a nagy nyelvi modellek és a generatív AI úgy terjesztik a kiadók tartalmait, hogy általában nem nevezik meg az eredeti szerzőt, és nem is kompenzálják őket a tartalmak használatáért. Olyan gyakorlatokkal élnek az AI-cégek, amelyekkel a média alapvető üzleti modelljét ássák alá, tették hozzá a levélben. A botok által tömegével előállított tartalmak miatt sokan kényszerülnek elemezni, hogy mi történik az üzletükkel.

A legtöbb AI-szolgáltatás nem árulja el, milyen forrásokkal tréningezték a modelleket, de annyit tudni, hogy az internetről oldalak és cikkek milliárdjainak adatait fésülték össze. A híroldalak sem kivételek. A kormányzatok azóta is azon tanakodnak, hogyan szabályozzák az AI használatát, működését.

A fentebb vázolt aggodalmak igazából folytatják a média és a tech cégek bonyolult kapcsolatát, amelyben a média eddig is igyekezett kedvező megállapodásokat kötni: a kiadók gyakran vádolják a platformokat, hogy az ő tartalmaikkal szereznek felhasználói tábort, hirdetőket és bevételeket, de a profitot nem osztják meg. Ausztrália és az EU mellett Kanada is lépett ilyen téren, utóbbi egyelőre kevés engedménnyel, ezért a Meta betiltotta a híreket az országban. Hasonló csomagot fontolgat az USA is.

Eközben a kiadók sorra kötik a szerződéseket a tech cégekkel, hogy a tartalmaikkal tréningezhessék az AI-modelleket. Az AI jelentette veszélyekről pedig minden nap tucatnyi cikk születik, nagyjából egy hete a pápa is erről beszélt.

Azóta történt

Előzmények