Nem élt vissza erőfölényével a Microsoft

A disztribútorok részére nyújtott marketingtámogatással nem követett el gazdasági erőfölénnyel való visszaélést a Microsoft Magyarország Kft. – tette nyilvánossá határozatát mai közleményében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Indoklás

A GVH szerint a támogatással azonos (árcsökkentő) hatású kedvezmények tekintetében a szabályok egyértelműek: erőfölényben lévő vállalkozás nem köthet olyan szerződést, amelyben a kedvezmény feltételeként az ügyfele vállalja, hogy adott termék iránti szükségletét kizárólag az erőfölényes vállalkozástól szerzi be, mert azáltal akadályozhatja versenytársai piacra lépését. Az ilyen jellegű (ún. hűségkedvezmények) és a jogszerűnek minősülő tisztán mennyiségi kedvezmények között jelentős különbség van.

A mennyiségi kedvezmény kizárólag az érintett előállítótól vásárolt termék mennyiségéhez kapcsolódik. Ezzel szemben a hűségkedvezmény nem egy konkrét mennyiséghez, hanem a vevő szükségletéhez kapcsolódik, és a kedvezmény a kereslet kielégítésnek kizárólagosságáért cserébe jár.

Speciális esetnek tekinthető, ha mennyiséghez kötött ugyan a kedvezmény, de az valójában nem mennyiségi alapon jár, hanem azon alapul, hogy a mennyiség reprezentálja a vevő feltételezett felvevő kapacitását, így a kedvezmény nem a legnagyobb mennyiséghez kötött, hanem a szükségletek legnagyobb lehetséges százalékához. Utóbbi gyakorlat ugyancsak jogsértő.

A GVH 2007 júliusában indított eljárást a Microsoft Magyarország Kft. ellen, mert észlelték, hogy cég valószínűsíthetően olyan feltétel-, illetve kedvezményrendszert alkalmaz a legjelentősebb szoftverdisztribútor vállalkozások esetében, amelyek miatt e disztribútorok ellenérdekeltek abban, hogy a Microsoft Office irodai szoftvereken kívül egyéb, azzal versenyző termékeket értékesítsenek.

A GVH vizsgálata megállapította, hogy a Microsoft Magyarország Kft. alapvetően csak marketinggel foglalkozik, feladata, hogy a termékek ismertségének a növelésével és oktatással segítse a viszonteladókat, továbbá az ügyfeleknél keresletet generáljon. A Microsoft magyarországi nagykereskedelmi partnereivel (hivatalos disztribútoraival) kötött szerződések feltételeinek kialakításáért, valamint a Microsoft Office-termékek magyarországi értékesítéséért (ideértve a viszonteladóknak nyújtott kedvezmények megállapítását is) az írországi Microsoft Ireland Operations Limited a felelős.

A vizsgálat eredményei szerint a Microsoft Magyarország Kft. a Microsoft hivatalos disztribútorainak (BSC Kft., CHS Hungary Kft., Disztribútor.hu Zrt., Ingram Micro Magyarország Kft., Sved Zrt.) kizárólag marketingtámogatást nyújt. Az öt disztribútornak átlagosan nyújtott támogatás forgalomhoz viszonyított mértéke sem 2006-ban, sem 2007-ben nem érte el az egy százalékot. A támogatásnak nem feltétele a versenytársi termék értékesítésének mellőzése, és olyan kikötés sincs, hogy a disztribútor szükségletének meghatározott százalékát a Microsoft termékek tegyék ki.

Mivel a vizsgálat szerint a Microsoft Magyarország Kft. és a magyarországi hivatalos disztribútorok közötti szerződések marketingtámogatási feltételei nem tartalmaznak sem kizárólagossági, sem a versenytársak termékeinek mellőzését előíró vagy ezt ösztönző rendelkezéséket, ezért nem tekinthetőek hűségkedvezménynek. A Microsoft Magyarország Kft. tehát a disztribútorok részére nyújtott marketingtámogatással nem követett el gazdasági erőfölénnyel való visszaélést.

Azóta történt

Előzmények