Az előfizetéses internetes lap biztos bukás?

Többször beszámoltunk már arról, hogy bizonyos kiadói testületek újra elővették a fizetős online sajtó üzleti modelljét, mondván csak ez lesz a járható út, mivel a reklámokra épített modell nem képes eltartani a minőségi újságírást.

Arra is felhívtuk már a figyelmet, hogy a fizetős tartalom propagátorai szinte kivétel nélkül azok a vállalkozások, melyek nem az internetes világban jöttek létre, hanem a papíralapú sajtóbirodalmak, melyek már működtetnek online kiadásokat is, ám a hagyományos újságok előfizetőnek száma rohamosan csökken, s e veszteség pótlására merült fel többek között az az elképzelés, hogy a részlegesen vagy teljesen a netre költöző lapok ne legyenek ingyenesen hozzáférhetőek, hanem csak díj ellenében. Hogy mindezt nagyon is komolyan gondolják, tanúsítja az, hogy a világ egyik legolvasottabb lapja, a The New York Times nemrég jelentette be, hogy 2011-től előfizetői modellre váltanak, szabadon csak korlátozott tartalmat kínálnak – teszik mindezt úgy, hogy épp ez a lap egyszer már kudarcot vallott az előfizetési rendszerrel, s kénytelenek voltak visszaállni a korábbi, reklámalapú működésre.

Ezeket az elképzeléseket illetően azonban talán figyelmeztető lehet egy másik New York-i lap, a Long Island-i Newsday esete, melyről a The New York Observer számolt be tegnapelőtt.

A legutóbbi felvásárláskor 650 millióért gazdát cserélt Newsday tulajdonosai úgy döntöttek – hasonlóan sok más amerikai laphoz, habár a nem üzleti tematikájúak közül az elsők között –, hogy októbertől az internetes kiadást fizetőssé teszik. Az előfizetési díjat heti 5, azaz évi 260 dollárban határozták meg. Ám januárra kiderült, hogy három hónap alatt összesen 35(!) előfizetőt sikerült verbuválniuk, pedig a vevő, a Dolans négymillió dollárt költött az átállásra – közölte egy sajtótájékoztatón a lap főszerkesztője.

A képet azért árnyalja, hogy sokan azért nem fizetnek elő közvetlenül, mivel már előfizettek a szintén a Dolans tulajdonában lévő kábelszolgáltatásra, s ehhez jár a Newsdayhez való hozzáférés is – körülbelül az olvasók 75 százaléka lehet ilyen.

Ugyanakkor az is kétségtelen, hogy a látogatottság a fizetőssé tétel óta csökkent: a Nielsen Media Online felmérése szerint októberben még 2,2 millió egyedi látogatót regisztráltak, decemberben már csak másfél milliót.

A tavalyi év első három negyedévében hétmillió dolláros veszteséget könyveltek el a tulajdonosok, s nagyon úgy tűnik, a netes előfizetés sem hozta el a megváltást.

Azóta történt

Előzmények