A gödör alján a Nokia – van-e innen visszaút?

A Nokia ma tette közzé harmadik üzleti negyedévének mérlegét, és ezek szerint a cég tovább zuhan: ez a hatodik egymást követő negyedév, amikor veszteségesek, emellett erősen fogy a készpénztartalékuk is. A vállalatvezetők ennek ellenére azzal igyekeztek enyhíteni a részvényesek fájdalmát, hogy közölték: sokat várnak a jövő hónapban boltokba kerülő új termékektől (az ünnepi szezonra érkezik a felsőkategóriás Lumia 920, illetve az olcsóbb árfekvésű Lumia 820), Stephen Elop vezérigazgató pedig hangsúlyozta: tudták, hogy nehéz negyedévük lesz.

Az adatok szerint a Nokia nettó vesztesége ebben a negyedévben 969 millió euró volt (egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban: 68 millió), szemben az elemzők által várt 695 millióval. Ami „eredmény”: az előző negyedévet 1,4 milliárdos veszteséggel zárták. Készpénzállományuk is jelentősen csökkent: a szeptemberi 4,2 milliárdos egyenleg 3,6 milliárd euróra olvadt.

Habár a mobiltelefonos részleg egyre súlytalanabbnak tűnik, a hálózati üzletág, a Nokia Siemens Networks jól teljesített, üzemi eredményük az elmúlt negyedéves 114 millió eurós veszteségből 182 milliós profitba fordult át.

Már alig látszanak a mobilpiacon

A Microsofttal történő társulás, úgy tűnik, még mindig nem hozott eredményt, a szeptember 30-ával záródó negyedévben 7,2 milliárd euró volt az árbevételük, szemben az egy évvel korábbi 8,98 milliárd euróval – igaz, ez valamivel magasabb, mint 6,93 milliárdos előrejelzés. Ez az árbevétel egyébként körülbelül fele a 2010 véginek, amikor Elop új pályára állította a Nokiát.

A darabszámok tekintetében is lehangoló az eredmény: a Nokia 155 eurós átlagáron 6,3 millió okostelefont adott el az érintett negyedévben, míg egy évvel korábban ugyanebben az időszakban 16,8 milliót – az eladott készülékek közül a cég tájékoztatása szerint 2,9 millió volt Windowst futtató Lumia. Amiben még mindig jók – bár ez a korábbi évek sikereinek egyre csökkenő lendületének köszönhető –, azok az alsókategóriás mobilok, ezeket Ázsiában, Afrikában és Dél-Amerikában még mindig keresik. De itt is visszaesés tapasztalható a múlt év hasonló időszakához képest: 2011 harmadik negyedévében 89,8 millió ilyen készüléket értékesítettek, idén már csak 76,6 millió darabot.

Azóta történt

Előzmények