Összeáll a Nokia és a Sanyo

A világ legnagyobb mobilkészülék-gyártója, a Nokia és a japán Sanyo Electric megállapodott arról, hogy egyesíti CDMA-protokollt használó készülékeket gyártó divízióját. A CDMA, azaz a kódosztásos, többszörös hozzáférési technológiát elsősorban Észak- és Latin-Amerikában, Ázsiában és egyes kelet-európai országokban használják. A CDMA-piac a globális mobilpiac mintegy ötödét fedi le, ez tavaly iparági becslések szerint 150 millió eladott készüléket és 28 milliárd dolláros forgalmat jelentett. A Nokia ezen a piacon harmadik, a Sanyo a hatodik számú szereplő. A megállapodás révén a Nokia jól ki tudja használni a Sanyónak a japán KDDI, illetve az egyesült államokbeli Sprint Nextel mobilszolgáltatóval ápolt kapcsolatait, a Sanyo pedig biztos háttérrel folytathatja a divíziói közül egyedül nyereséges mobilüzletág tervezett szerkezeti átalakítását. A közös vállalatnak a japán Oszakában és Tottoriban, valamint San Diegóban lesz termelőbázisa, ahol a tervek szerint évente 35 millió készüléket állítanak elő, összesen 3500 alkalmazottal. Az összeolvadás a Nokia esetében 350 munkahely felszámolásával jár.

A Nokia mindazonáltal nem csupán a CDMA-piacon kíván erősíteni. A cég a Barcelonában most zajló mobiltávközlési konferencián bejelentette: célja továbbra is a 40 százalékos világpiaci részesedés. A céldátum megjelölésétől a Nokia elzárkózott ugyan, annyit azonban közölt: csak harmadik generációs készülékekből idén 40 millió darab értékesítését tervezi (tavaly az összes gyártó adott el ennyit). A Barcelonában bemutatott és a második negyedévben piacra kerülő 6131-es jelzésű készüléktől a cég az elkövetkező néhány évben „több tízmilliós” értékesítést remél. A katalán fővárosban a nagy gyártók többsége előrukkolt néhány újdonsággal. A Siemens mobildivíziójának új tulajdonosa, a tajvani BenQ Corp. bemutatta a világ első nagy sebességű, a letöltést csomaghozzáféréssel kombináló (HSDPA) készülékét, amely a korábbi 3G-s telefonoknál sokkal gyorsabban képes – egyebek között – videofájlok letöltésére. A Sony Ericsson a második negyedévben – egy-egy alsó kategóriás, illetve 3G-s készülék mellett – piacra dobja az M600-as jelzésű, billentyűzettel ellátott, e-mailes intelligens modellt, amelyért akár 400 eurót is elkérhetnek majd a forgalmazók.

Azóta történt

Előzmények