Fájó ponton rúgott oda önvezetésben a Mercedes és a BYD a Teslának

A Tesla egyik legnagyobb piacán, Kaliforniában ért el hatósági előnyt a Teslával szemben önvezetés kapcsán a Mercedes. A BYD szerint pedig csak egy álom az önvezetés, és nem lesz valóság.

Soha sem gondolt magasságokba kapcsoltak a fejlesztések és beruházások az EV-k, az önvezetés, az akkumulátorgyártás és az AI területén, ezek a kategóriák ráadásul átfedésben vannak egymással, és top témát jelentenek a gyártók mellett a politikusoknak és hatóságoknak is, a legtöbb nagy országban.

Bár sokan a Teslát tartják úttörőnek az önvezetés felé vezető úton, a márka egyik legnagyobb piacán, Kaliforniában (a tavaly globális eladások 16 százalékát generálta a régió a Teslánál) végül előnybe került a Mercedes, amelynek automatizált vezetési rendszerét jóváhagyták megfelelő feltételek mellett, már aktív vezetői irányítás nélküli használatra is.

Ezzel pedig a Mercedes lett az első Kaliforniában, amely a nyilvánosság számára eladhat vagy lízingelhet autókat automatizált vezetési rendszerrel. Az engedélyt a Level 3-as DRIVE PILOT rendszer kapcsán adták meg, ezzel már a sofőrnek nem kell figyelnie az utat, csak jelzés esetén kell átvennie az irányítást. A rendszer csak országúton, 40 mérföld per óra alatt működtethető. Benne lesz a 2024-es S-Class és EQS Sedan modellekben is, ezeket már idén szállítják. A Mercedes hasonló engedélyt már Nevadában is kapott.

A rivális Tesla Autopilot és GM Super Cruise rendszereket Level 2-es besorolással illetik jelenleg, ezek átvesznek bizonyos vezetési feladatokat, de folyamatos vezetői figyelmet követelnek. Ennek ellenére a Tesla Full Self-Driving névre keresztelte a rendszert, pedig hivatalosan a sofőrnek folyamatosan felügyelnie kell a történéseket, és beavatkozni, ha szükség van erre.

A BYD összetöri Musk önvezetős álmát?

A BYD elnöke az éves, részvényeseknek szóló találkozón kijelentette, kétli, hogy valaha is megvalósul a teljes önvezetés, amiről Elon Musk álmodik. A kínai óriás szerint ennek egyszerűen jogi és hatósági akadályai vannak, ezek megakadályozzák majd az olyan funkciókat, mint a Tesla FSD-je, hogy valaha is túljussanak a bétán. Hozzátette: ha az önvezetés szempontjából előnyös változások is születnek a törvényekben, akkor is sarokba szorulnak a gyártók, mivel a teljes márka megítélése padlót fogna akár egyetlen nagyobb baleset miatt is. A BYD nincs ellene a technológiának, de az elnök szerint az inkább vezetéssegítő funkció marad, amiből nehéz lesz komoly pénzt termelni.

Elon Musk ennek az ellenkezőjében hisz, a teljes önvezetésben. És abban is, hogy a jövőben az FSD-t már autógyártóknak kezdik el licencelni (ezt külön közölte a Twitteren).

A BYD egyébként (amely az egyik legnagyobb akkugyártó is) már szállít az alap Tesla Model Y-hoz olcsóbb, vasfoszfát-alapú akkumulátorokat, és hamarosan a nátrium-ionos akkumulátorokat is használják a még olcsóbb mezőnyben. A Toyota eközben már 2027-re nagyteljesítményű szilárdtest akkumulátorokat ígér.

A Tesla persze nem panaszkodhat, főleg úgy, hogy a Ford és a GM is úgy döntött, a Tesla EV-töltő hálózatát használja az USA-ban – az elemzők szerint ez nagy áttörés, a Tesla gyorstöltőkből etalon válhat, ráadásul a ritka együttműködés a három legnagyobb amerikai autógyártó között lefedheti az EV-piac több mint 60 százalékát az USA-ban, mint elsődleges hálózat. A Fehér Ház dollármilliárdos támogatásokat helyezett kilátásba ilyen téren is. Sokan már egységes, szabványosított töltőnek tartják a Tesláét, azonban a CCS-t felkaroló CharIN szerint erről szó sincs egyelőre, és a rendszer még nem nyitott a teljes ágazat felé.

Azóta történt

Előzmények