-
IT café
Új hozzászólás Aktív témák
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz Gondwana #147 üzenetére
Szerintem sokkal inkább azt akarja mondani, hogy az eszközödet ne a feladat szempontjából irreleváns tulajdonságai alapján válaszd meg. Szerintem ő nagyon jól érezte, hogy a fotóiparban is lezajlik az az átalakulás a hatvanas-hetvenes évektől, mint a szórakoztatóelektronikában vagy az autóiparban, ahol már nem (csak) funkciót akarnak eladni, hanem életérzést is, ez pedig nagyon csúnyán átveri a vásárlót.
A Fujifilm X-rendszer ezt pont így csinálja. Persze technikai oldalról ezek a gépek kiválóak, de az egész lényük és a nagyon jól átgondolt üzletpolitika által sokkal előbb kelt birtoklási vágyat, mintsem átolvasnád előbb az adatlapjának eldugott paramétereit. Leica-szindróma. Csak ez sokkal szélesebb tömegekhez szól, mert elérhetőbb árban van... főleg az új X-M1.
A másik fontos gondolat pedig az, hogy túl sokat gondolkozunk manapság a technikán. Nem... nem azon a technikán, hogy miként tudod kreatívan megörökíteni az adott témát, hanem a vason, a gépen. Szomorú látni, hogy manapság már az emberek szemében a gép jelenti a legnagyobb értéket, nem a fotó amit létrehoz vele. Ezt az internet még jobban felerősíti, ahol az emberek az e-péniszüket méregetve magyaráznak, hogy "nézd nekem ISO 12890273424 mellett is alig van zaj a jobb alsó sarokban lévő kuka árnyékos oldalán". Na igen. És ki a francot érdekel?
Nézz be egy fotós topikba mondjuk az Index fórumon vagy nézd meg az értékeléseket a Fotózz-on. Valaki feltölt egy jól sikerült utcafotót és erre előáll egy vadbarom azzal, hogy "Nézd ott a hátulról a negyedik sorban a tömegjelenet közepén a csajnak kiégett az orra hegyén megcsillanó izzadságcsepp" (fiktív példa volt). Az ilyenek magabiztosan mutatják meg, hogy igazából fingjuk sincs a fotóművészethez, mert csak ilyen technikai baromságokon találnak fogást. Hány bemozdult, életlen, kiégett, bebukott, zajos sajtófotó van, melyek ikonikus darabjai lettek a fotó egyetemes történelmének?
Ismerd a technikát, az eszközt amit használsz. Válaszd meg a feladatodnak és pénztárcádnak megfelelő gépet, vedd meg és zárd le a témát. Menj fotózni vele és ne azt lesd állandóan, hogy mi a következő amire lecserélheted pár hónap múlva. Na meg persze nem árt, ha nem a gyártók marketingjére hallgatsz és itt visszatérhetünk oda, hogy ismerd a technikát, hogy el tudd dönteni mire van valóban szükséged. Mindegy, hogy egy 50 ezres vagy egy 5 milliós felszerelést akarsz, ha nem tudod eldönteni, hogy mire van szükséged, akkor a gyártók hálójába ragadtál.
Én így értelmezem Henri szavait, már csak azért is, mert elképesztően produktív és pozitív alakja volt a fotótörténelemnek és nekem is ez a véleményem.
Én a nyomába sem érek ennek a zseninek, biztosan még sok élettapasztalat áll előttem, hogy elhagyjam a felesleges sallangokat és értékelhető fotókat készítsek. Két kezemen meg egy lábamon meg tudom számolni azt, hogy az utóbbi 2 évben hányszor fotóztam magamnak, ami nem munka, ami nem robotmunka. Éreztem, hogy le kell tennem a vasat és inkább azon töprengenem, hogy mit csinálok rosszul. Hát nem azt, hogy nem költöttem eleget felszerelésre...
-
optikus
senior tag
válasz Gondwana #146 üzenetére
mi ez az exposzimulator dolog?
ma kivittem a gyerekat a palyaudvarra mert mennek az osztallyal balatonra taborba. persze nagy a nyuzsi szulok rohangalnak stb. kozben lefenykepeztem ahogy bent ulnek a kocsiban, erre odapattan egy biztonsagi or hogy kit fotozok es hogy o rajta volt e... komolyan mondom ezeknek mar teljesen elment a jozan eszuk.
Buy books not gear.
-
FEDman
addikt
válasz Gondwana #146 üzenetére
Panasonic esetében nincs ilyen probléma, M módba kapcsolva mindig helyesen exponált keresőképet mutat az adott expo értékektől teljesen függetlenül. Persze expo szimulációt ilyenkor is lehet nyomni a Panán, csak ebben az esetben ehhez külön gomb kombinációt kell nyomni. Gyakorlatban tökéletesen és gördülékenyen működik.
De amúgy meglennék lepve ha nem lenne erre a Fujinál is valami erre megfelelő beállítás. Szoktam néha látni, hogy stúdióban használják ezeket a Fujikat, de ilyen jellegű panasszal még nem találkoztam. -
Gondwana
addikt
Fileméretek miatt bocs, de a lényeg látszik, szándékosan nem húztam be f/8-ra, hogy azért tudjak bal kézben tartott géppel élességet állítani. A helyzet a keresőben ugyanilyen, amint félig lenyomom az expógombot, leszimulálja nekem az okostojás, hogy milyen fekete lesz a kép, márpedig a témák rendszerint nem világítanak annyira, mint egy laptopkijelző.
A másik ugyanekkora hülyeség a vaku: ha feltolok egy rendszervakut, amit utána bekapcsolok, érje már fel ésszel, hogy használni is akarom...
... megy a csiga hazafelé ... (One World One Dream One More Thinkpad, Please [ o] )
-
FEDman
addikt
válasz Gondwana #156 üzenetére
Utánaolvastam kicsit, M módban félig lenyomott expo gomb mellett szimplán a választott blendére rekeszel. Hát ez így elég nagy baromság, egy gép nekem csak akkor szimulálja a mélységélességet ha arra neki külön engedélyt adok.
Ez így stúdióban vakuk mellett tényleg baromi zavaró tud lenni adott esetben. Kérdés persze, hogy ezt a hülyeséget nem lehet e benne kikapcsolni? Ha nem akkor ez egy egyértelmű rossz pont a Fujinak és még egy plusz feladat a firmware fejlesztőknek. -
lenan
aktív tag
Szép sutyiban lement az áruk, 499e -ért --- x-pro1 35-ös, vagy 18-assal, váz 349e-ért. Nocsak.
-
FEDman
addikt
Egy kis bokeh összevetés:
Halkan megjegyzem, a Fuji obi is f/1,8 rekeszen volt itt, az érdemi különbséget a bokeh karaktere adja. Ahogy azt korábban is írtam ezeknek az új Zeiss üvegeknek meglepően kemény és ideges a kilépő bokeh-ja.
Kicsit bővebben finnül.
-
FEDman
addikt
Persze ez témától is függ hogy épp mennyire jön ez elő. Ha nincs sok kilépő bokeh a képen, vagy csak nagyon gyorsan átlendül rajta akkor a Toiut-nak is finom lágy lesz a bokeh-ja. Meg bizonyos esetekben a kemény bokeh akár hozzá is adhat a képhez, ez helyzet téma meg ízlés kérdése is.
Néha nekem is tetszik a kemény bokeh, megint máskor meg rosszul vagyok tőle. Például itt a fehér pados képnél szerintem sokkolóan ronda és zavaró a Zeiss háttérmosása. -
FEDman
addikt
Ennyire sarkosan azért nem fogalmaznék. Nagyon jó üveg mind a kettő, ezek apró karakterbeli különbségek. Biztos van akinek a Zeiss képe tetszik jobban, megint mások nem is érzékenyek annyira az ilyesmire.
Egy biztos, ha engem kérdezel akkor én gondolkodás nélkül a Fuji 35-öst választanám.Az imádott Lumix 20-asomban is a Zeiss-hez hasonló kemény bokeh az egyetlen ami azért néha egy kicsit zavar.
-
-
lugosi
MODERÁTOR
-
Gondwana
addikt
Ámerikai Egybesült Álmokban meg még följebb is ment az X100s ára, ha jól értelmeztem, akkor megúsztattak egy egész konténernyit belőlük. De majd egyszer lesz rengeteg refurbished kabátgombokért!
... megy a csiga hazafelé ... (One World One Dream One More Thinkpad, Please [ o] )
-
FEDman
addikt
Ezen felül igazából még konkurenciája se nagyon van, vagy legalábbis én most nem nagyon tudnék mondani más nagy szenzoros keresős fix obis kompaktot. Ha figyelembe vesszük, hogy az X100 már 3 éves akkor ez azért több, mint meglepő. A Fujin kívül minden más gyár csak a tökeit vakargatja?
-
FEDman
addikt
Egyiknek sincs beépített keresője, opcionális keresővel meg nekem az már nem elég kompakt forma, egyszerűen túl kiáll a vázból. Szóval vannak próbálkozások, de egyik se az X100 filozófiáját követi.
Azaz ha valaki keresővel együtt szeretne kompakt gépet akkor az olyan túl sok lehetőség közül nem válogathat.
[ Szerkesztve ]
-
FEDman
addikt
A Fuji mintha a Sony NEX ellentéte lenne. Olyan érzése van az embernek mintha fizikalilag képtelenek lennének középszerű obit kiadni a kezeik közül. Ez az új 55-200 is messze túlmutat a szokásos 55-200-as kit obikon. És itt most nem csak a fényerőre gondolok.
Érdemes végigpörgetni a tesztet, plusz ha valaki nem találná itt vannak a képek is.[ Szerkesztve ]
-
FEDman
addikt
Pozitív, hogy az LF1-be került EVF sok szempontból mindenképpen áttörés. Ettől függetlenül azért paraméterei alapján ez LF1 EVF-e azért nem sorolnám a komolyan vehető keresők közé.
Mint ahogy az X10-e, és a Canon G1X-en is van buta átnézeti kereső, ami szintén jó dolog, de azért a használati értéke erősen korlátozott.
És ha már szóba került ez a két gép, sokat szidtuk az X10-nek is a buta keresőjét és mondtuk hogy akkor már jobb lett volna inkább egy EVF bele.
Na most ehhez képest én ledöbbentem, hogy még a Fuji X10-hes képest is mennyivel kisebb szarabb az átnézeti keresője a csoda majdnam APS-C Canon kompaktnak.Nem is írtam anno rá, hogy egy buta primitív féltégla az a Canon.
-
Stauffenberg
nagyúr
A kereső csak egy feature. Mitől lenne másabb a Coolpix A, Ricoh GR és a többiek filozófiája? Ez alapján kategóriák sincsenek a fotós piacon, mert egyik gépből X hiányzik, másikból meg Y.
A felhasználás módja a lényeg. A Ricoh GR, Coolpix A és az X100 vonal pont ugyan annak a célcsoportnak készül, csak az X100/X100s vitathatatlan előnye a kereső HA szükséged van rá. Ettől még nem más kategória vagy filozófia.
-
FEDman
addikt
válasz Stauffenberg #188 üzenetére
Nem mennék bele ebbe a vitába újra, biztos sokan így látják ezt és kisebbségbe vagyok azzal az idejét múlt álláspontommal, miszerint egy fényképezőgép egyik legmeghatározóbb része a keresője.
Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lehetne akár kizárólag a hátsó kijelzőre hagyatkozó fényképezőgépet is tervezni (ma már az is egyfajta kereső), csak az az én szemben már egy másik kategóriát jelent.És tudom ma már mindenki első sorban méret alapján kategorizálja a gépeket, úgymint szenzor, vagy épp külső méretek. Ezzel szemben én még mindig hajlok rá, hogy keresők alapján is felosszam a jelenlegi gépeket.
-
Freddy76
addikt
Ma megint volt a kezemben egy xe-1, nagyon baba gép. De nekem az af továbbra is gyenge pont, figyelemmel arra, hogy az egyik fő témám az egyregyorsabban rohanó gyerekem. Ha az xe-2 itt hoz változást, még lehet, hogy csere lesz belőle.
Szerk.: FEDman, fogalmam sincs, ezt miért neked válaszoltam.
[ Szerkesztve ]
"Uram, Ön részeg." "Hölgyem, Ön pedig csúnya. De én holnapra józan leszek."
-
Stauffenberg
nagyúr
Mások szerint meg vakupapucs nélkül nem gép a gép. Megint mások szerint meg dupla (tripla) vezérlőtárcsa nélkül nem gép a gép. Van aki meg azt állítja, hogy Full Frame alatt nincs világ (neki meg a Sony RX1 válik a mániájává).
Az alábbiakban felsorolt fényképezőgépek ugyan úgy főleg az utcai fotósok számára készülnek, ugyan abban a szellemben. Egyik jobban felszerelt, másik kevésbé (az kétségtelen, hogy az X100s a legjobban felszerelt az összes közül), de attól még pont ugyan az a kategória, mint a többi. A felhasználás módja és célja teszi azzá.
Hozzáteszem az egyáltalán nem baj ha te az X100s-t egy másik világnak tekinted, de azért ez egy fórum, ahova laikusok is járnak informálódni. Kereső alapján is lehet kategorizálni, de ez nem egy tipikus rendezési/rangsorolási elv, így tételesen kijelenteni, hogy az X100s az egyedüli a kategóriájában azért merész.
-
FEDman
addikt
válasz Stauffenberg #192 üzenetére
Hát én nem tudom te hány éves vagy, de még ha ma már ez nem is divat, de azért régen a kereső fajtája elég erősen külön kategóriákra osztotta a gépeket.
Amúgy semmiben nem mondtam neked ellent, csupán én máshonnan közelítem meg ugyanazt és így végeredményben teljesen elbeszélünk egymás mellett.
Kategorizálni többféleképpen is lehet egy fényképezőgépet, úgy mint például mire szánjak, vagy épp úgy hogy milyen a gép felépítése. Az előbbi szerint jársz el te, mikor felhasználási terület alapján sorolod egy kategóriába pl. a Coolpix A-t meg az X100-ast. Ezzel nekem semmi bajom, értem mire gondolsz és a kategorizálási módszered alapján egyet is értek veled, ha ezt nézzük akkor ezek egy kategóriát képviselnek.
Én viszont ezzel szemben szeretem a gépeket azok felépítésük alapján is (pl. kereső) meghúzni a különböző kategóriákat a felhasználási területtől függetlenül. Hogy ez neked miért fáj azt nem tudom..Azt is megmondom én miért így kategorizálok. Vegyünk egy sarkított példát, egy Canon Eos100D-t, meg egy EosM gépet véve. Mindkettőt igényes kezdő amatőröknek szánták, tehát az alapján, azaz ez alapján egy kategória a kettő. Ezzel szemben ha felépítésük alapján vizsgáljuk őket akkor meg már nagyon nem egy kategória a kettő.
Szóval csak egy kis nyitottság kérdése az egész és máris ott vagyunk, hogy megértjük egymást és mindjárt kiderül, hogy nincs is vita köztünk, csak a máshonnan közelítjük ugyanazt.
-
FEDman
addikt
válasz Stauffenberg #192 üzenetére
Ja és a félreértések elkerülése végett én nem vagyok az a fajta aki kijelenti, hogy ez vagy az nélkül nem fényképezőgép a fényképezőgép!
Például ha már a kereső a téma, akkor pl. én boldogan el tudnám képzelni magam egy X-E1-el és egy X-M1-el is. Az esetek többségében bőven ellennék a dönthető hátsó kijelzővel is. Ugyanakkor bár ugyanarra használnám a kettőt, a kereső megléte, vagy nem megléte mégis bizonyos esetekben erősen meghatározná a felhasználás módját.
Szóval értékelem mindkét felépítést, de nálam nem egy kategória ez a kettő.Ja és ha már az RX1 is szóba került. Ez a gép talán a legjobb példa arra, hogy mindez nem mindig csupán felszereltség kérdése. Egy méregdrága RX1 esetében biztosra vehetjük, hogy nem spórolásból hagyták ki a beépített keresőt, hanem itt direkt ilyenre akarták. Valószínű az volt az alap koncepció, hogy a gépet minél kisebbre tervezik, akár azon az áron is, hogy a kereső az csak opcionálisan lesz elérhető.
Na erre mondom én, hogy pl. egy X100 és egy RX1-es felépítésükben eltérő filozófia mentén lettek megalkotva. -
Stauffenberg
nagyúr
Nem vagyok öreg, de ahhoz elég idős, hogy én is távmérős, TLR meg SLR gépekkel kezdtem fotózni. Én is nagyon értékelem a keresőt (a mobilomon kívül nincs is olyan gépem vagy nem használok olyat ami csak LCD képernyőn való komponálást enged). De a felépítés megítélése elválaszthatatlan a felhasználói-fogyasztói igényektől. Ma már egyre kevesebbeknek szempont a kereső megléte. De végső soron nem is annyira a kategóriákról van szó, hanem arról, hogy szerinted a Coolpix A, Ricoh GR, Sony RX1 teljesen más filozófiát követ, mint az X100s. Biztos, hogy más a gépek filozófiája csak a kereső miatt? Szerintem nem.
-
FEDman
addikt
válasz Stauffenberg #195 üzenetére
Egy pillanatra se állítottam olyat, hogy ezek a gépek alapvetően más igények kielégítésére készültek volna. Szörnyű, hogy manapság bármit mond az ember azt mindenki egyből le szeretné fordítani feketére vagy, fehérre. Vannak azért a kettő között árnyalatok is.
Nem értem miért olyan nehéz elfogadni azt, hogy ha egy gépet minél kisebbre akarnak megtervezni és ennek oltárán akár az opcionális keresőt is bevállalják, vagy azt mondják, hogy a kereső mindenképpen kell ezért ezzel együtt oldják meg az ehhez mérten minél kisebb méretet az nem teljesen ugyanaz. Erre mondom én, hogy ugyanazt a témát más filozófia mentén közelítik meg.
És mielőtt megint nagyon sarkosítanánk megjegyezném, hogy mikor a kettő között meghúzom ezt a különbséget akkor még csak nem is feltétlen azt állítom, hogy az egyik jobb lenne feltétlen a másiknál. Mindkét felépítésnek megvan a maga előnye és hátránya.Ami a félrevezetést illeti hát én nem hiszem hogy bármi ilyet tettem volna. Mindig leszoktam írni, hogy számomra a felépítés (és azon belül is a kereső) az egy igen fontos dolog. Ezen felül régi mirrorless tulajként gyakran olvasva az ez irányú tapasztalatokat én nagyon nem mernék olyat állítani, hogy ma már a kereső nem olyan fontos.
Ettől függetlenül lehet sokan így gondolják/gondolták, mert sokan váltanak DSLR-ről kereső nélküli mirrorless-re mondván ellesznek csak LCD-vel is, aztán ezek közül rengetegen rájönnek, hogy valójában mégsem. Ilyenkor egy részük visszavált DSLR-re, megint mások meg keresnek EVF-es mirrorless gépet.
Aztán azzal is gyakran találkozom, hogy az se mindegy sokaknak, hogy beépített, vagy opcionális az az EVF. Van aki az opcionálissal nem tud megbarátkozni. Túl kiáll, túl magas, túl nagy vele a gép, nem annyira stabil érzés, mint egy beépített. Aztán van aki meg direkt az opcionálisat keresi, mert imádja, hogy az meg tiltes.
Sőt még az se mindegy, hogy a kereső hol van elhelyezve. Konkrétan én is a sarokban elhelyezettet preferálom és nem csak esztétikai okokból. A Panákon a DSLR like elrendezés és a kényelmes használat miatt (ne kenődj annyira az LCD-re mikor belenézel) erősen hátra kilóg a kereső. Ez ebben a kategóriában és méretben egy elég szerencsétlen dolog. Egy nagyobb kabátzsebbe, övtáskába betéve könnyen beakad. Lehet vele együtt élni, de néha kicsit kényelmetlen tud lenni. Ezzel szemben a sarokba helyezett keresőt már nem kell ilyen okokból ennyire hátra kitolni, így bizonyos szempontból praktikusabb egy ilyennel az élet. Aztán persze vannak olyanok is akik csak LCD-vel is simán boldogan elvannak
Röviden és tömören szerintem manapság se lett kevésbé hangsúlyos kérdés se a kereső, se a fényképezőgép felépítése. Max erről kevesebbet beszélünk, vagy csak akkor kerül elő, mint téma mikor valaki már megvette szeretett áhított gépét, majd nemsokkal később jön a fórumokra, hogy erős napsütésben nehezen látja a kijelzőt és nincs e erre valami megoldás.
Szóval nem, nem hiszem hogy bárkit is félrevezetnék azzal, hogy kicsit más szemszögből is megvilágítom a dolgokat.Ami meg a régmúltat illeti, a hőskorban még bőszen nyomták például a riportot tükrös és távmérős gépekkel egyaránt, mégse hiszem hogy a kettőt valaha is egy kategóriaként emlegették volna. Ha csak nem az alapján, hogy mind a kettő fényképezőgép.
-
Gondwana
addikt
Az, hogy legyen egy fényképzelőgép kicsi, az mást jelent nekem (1 mázsa élősúlyban) és mást valakinek, aki 45kg vaságyastól. Nekem az X100s kicsi. Volt LX3-am, ugyanekkora táskában hordtam, mint most az X100s-t. Nekem kell, hogy legyen egy pici fogás is a fényképzelőgépemen, illetve nálam a „nagy” gép (a kedvencem) az kb. az EOS1v+16-35, illetve én is úgy húznám meg a kategóriát, hogy nagyszenzoros fixobjektíves, de a keresőnélküliség nálam is érdektelenséget vált ki (maradtam volna a GH1-nél, ha nem jön a Fuji a jó kereső mellé a jobb AF ígéretével, de már kezdem megtanulni, hogy sötétben, élességállításkor, ha berázom picit a gépet, a Pana akkor is boldogul, a Fuji még nem tudja figyelmen kívül hagyni azokat a frame-eket, pedig még mozgásérékelés is van a gépben).
... megy a csiga hazafelé ... (One World One Dream One More Thinkpad, Please [ o] )
-
FEDman
addikt
válasz Gondwana #197 üzenetére
Ilyen téren a Pana mindig nagyon erős volt. Ami meg a Fujit illeti, a hybrid AF kevés fényben jellemzően nem ad semmi pluszt. A Nikon 1 is úgy működik, hogy egy bizonyos fénymennyiség alatt egyszerűen lekapcsol a szenzorba integrált PD AF és innentől átvált csak kontraszt AF-re. Gondolom ez az X100s esetében is így van.
Valószínű ez azért lehet, mert a szenzorba integrált PD AF nem olyan érzékeny, mint egy DSLR-ek külön szenzora. -
lugosi
MODERÁTOR
-
Szulita28
senior tag
Például ha már a kereső a téma, akkor pl. én boldogan el tudnám képzelni magam egy X-E1-el és egy X-M1-el is. Az esetek többségében bőven ellennék a dönthető hátsó kijelzővel is. Ugyanakkor bár ugyanarra használnám a kettőt, a kereső megléte, vagy nem megléte mégis bizonyos esetekben erősen meghatározná a felhasználás módját.
...s akkor el is jutottunk oda, hogy tilt-es fasza LCD-s X-M1, vagy EVF-es X-E1 kell-e. Hogy a pék rakja tele
Kis segítség: CSAT, dicsér, egyelőre, hadd, hagyj, higgy, hirtelen, kulturált, kisebb, lesz, légy szíves, mindig, muszáj, itthon/otthon, sulykol, szerviz, tökély, tudnék.
Új hozzászólás Aktív témák
Üzletelni a Hardveraprón lehet csak!
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen