Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Eastman

    őstag

    válasz tupuk #18 üzenetére

    Szerintem az első marsi asztronauták csak leszállnak, „jönnek-mennek”, mint anno a Hold esetében. Szvsz. második körös lesz a félpanzió...

    https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz tupuk #18 üzenetére

    Igazából nincs is űrverseny, csak mondják. Musk van és ennyi. Mint amikor Katinka 8 testhossz előnnyel beúszik a célba, formálisan verseny, de igazából nem, valójában csak önmagával versenyzik.

    Mások is építenek nagy rakétákat és próbálják azok indításait árúba bocsájtani.

    továbbá a cikkből:
    Viszont megjelentek a piacon egy olyan képességgel, amelyhez hasonlóval jelenleg senki nem rendelkezik rajtuk kívül - az európai Ariane 5 cirka 21 tonnát vihet LEO-ra, az orosz Proton hordozórakéta 22,8 tonnát , az amerikai Delta IV Heavy 28,8 tonnát.

    Nekem laikusként ez eléggé versenynek tűnik. A számok alapján még sehol sincsen nyolc testhossz előny...

    [ Szerkesztve ]

  • Feruendios

    aktív tag

    válasz tupuk #18 üzenetére

    5.-re a válasz:

    Musk olyan gyorsan gondolkodik, hogy mire kimondaná amit szeretne már sokkal előrébb áll ezért ilyen darabos a beszéde. Ilyen ez sajnos Steve Jobs nagyon jól előadta néha a semmit is, Musk még a Falcon Heavy totális sikere után is csak egy nagyon unalmas sajtótájékoztatót tart.

    Sajnos mar nincs magyar billentyuzetem :(

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz tupuk #24 üzenetére

    Név szerint tudsz bármilyen céget, amelyik akár csak egy kicsit is a SpX sikereinek a közelébe ér?

    Nem követem nagyon a témát, ezért lehet hogy ökörséget mondok, de had kérdezzek vissza:

    melyik nem? Milyen nagy dolgot tett eddig le a SpaceX az asztalra, attól eltekintve, hogy újra elhozta a médiafigyelmet az űrutazásnak?

    A sikerességet vállalkozások esetében én elsősorban a pénzügyi sikerben mérem, nem a legjobb mérce, de, de legalább objektív.

    A Proton rakéta a Wikipedia szerint 414 indításon van túl, amelyeknek döntő többsége sikeres volt, ezen túl komoly anyagi siker is. Az árra egy gyors google keresés azt írta, hogy a Falcon9-hez van közel.

    FH: Egy új prototípustól, aminek most volt a tesztútja szerintem elvárható, hogy többet tudjon mint egy pár évtizedes konstrukció, az hogy sikeres lesz-e pedig majd évek múlva derül ki. Demónak meg PR fogásnak ez most jó volt, annyi biztos.

    Mint mondom ezek az én nagyon laikus meglátásaim.

  • apatyas

    Korrektor

    válasz tupuk #18 üzenetére

    Én amikor néztem a kocsis közvetítést, meg most ahogy a végébe belenéztem, apró valamik repültek el időnként a kocsitól. Dunsztom sincs, hogy konkrétan mi, de el tudom képzelni, hogy addigra már elkezdte a., a szemetet - port leszórni róla a töltés b., erodálni a felületeket, leginkább/hamarabb az üléshuzatra tudok tippelni.
    Igen, egy rendes hidegben azért simán megrepedhetne a műszerfal. De nincs erőhatásoknak kitéve, úgyhogy se nem terjed, se nem látszik.
    Arra kíváncsi lennék, hogy akkor az űrruha tele volt-e tömve szenzorokkal, nyomás hőmérséklet sugárzásmérő és ilyesmik, ha ebből bármi infót vissza is akartak nyerni? Gondolom ezek jó része amúgy is benne kell legyen a ruhában.
    A középső első fokozatra: T + 7:50 .. 52 közt úgy néz ki, begyulladt mindhárom emlegetett hajtómű, bár a szélsők később, lehet hogy a középsőről lobbant már be és késő volt. Vélemény?

    [ Szerkesztve ]

    pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz tupuk #28 üzenetére

    Kicsit erősen fogalmaztam, a lényegi mondanivalóm annyi, hogy a SpaceX előtt is küldtek fel kereskedelmi műholdakat pénzért rakétával, ebben nincsen semmi új. A SpaceX-nek most a visszahozható első fokozattal van némi technológiai és ezzel a Falcon Heavy-vel pedig -ha majd produktv üzembe áll- lesz majd méretbeli előnye is, de ezért azt állítani, hogy a SpaceX nyolc testhosszal vezet (míg a Protonok üzemeltetője már rég degeszre kereste magát úgy, hogy a FH jelenleg még önmagát sem termelte ki) szerintem nonszensz.

    Egy prototipus technológiától szerintem reális elvárás az, hogy többet tudjon mint a konkurencia, ha kevesebbet tudna, bele sem kezdtek volna. Az hogy mekkora anyagi siker lesz belőle illetve meddig nem lesz konkurenciája pedig majd a jövőben kiderül.

    Proton fellövés ára:
    Mint mondtam teljesen laikus vagyok, csupán néha olvasom a híreket amelyek alapján bennem az maradt meg, hogy a Proton fellövésekért konkurencia hiányában korábban nagyon sokat kértek, melynek fényében a Falcon9 ár szempontjából több mint versenyképes volt, de a Proton fellövések árát pont a versenyképesség visszaállításáért visszavágták, illetve ők is fejlesztenek, ezeket itt lefelé a kisebb/könnyebb irányba:
    https://spaceflightnow.com/2016/09/22/smaller-variants-of-russias-proton-rocket-on-the-market/

    Nem mellesleg Musk cége anyagilag (is) nagyon sikeres, pont azért mert ez tud a legolcsóbban rakományt vinni az űrbe, tehát nagy árrést tud használni.

    Én nem látom azt a hatalmas nagy anyagi sikert:
    https://www.wsj.com/articles/exclusive-peek-at-spacex-data-shows-loss-in-2015-heavy-expectations-for-nascent-internet-service-1484316455

    Kétség kívül pluszban vannak, de a bevételhez képest nagyon harmatos a profit, és a vad tervek és fejlesztések alapján nekem kicsit "mindent felteszek kétszer a pirosra és négyszer annyi pénzem lesz" érzésem van az üzleti modellel kapcsolatban. Eddig működik, aztán ha egy fejlesztés nem jön be akkor évekre előre leírhatják a profitot. Na ilyen kiindulópont mellett egy évtizedek óta nyereséges üzleti modelt összehasonlítani a SpaceX féle hazardírozással szerintem nem fair.

    Tényleg laikus vagy, ha vitához van kedved, legalább alapfokon mélyedj el a témában mert jelenleg nagyon könnyen cáfolható dolgokat írsz

    Szakértőhöz van szerencsém? ;)

    [ Szerkesztve ]

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #18 üzenetére

    1. Igazából nincs is űrverseny, csak mondják. Musk van és ennyi. Mint amikor Katinka 8 testhossz előnnyel beúszik a célba, formálisan verseny, de igazából nem, valójában csak önmagával versenyzik.

    Ez sacc per kábé azért a jövő. Ha nem lenne verseny, nem lenne megrendelése a többi cégnek. Most még van.
    Az tény, ha dömping módra elkezdik az újrafelhasznált Falcon 9 és Falcon Heavy indításokat beárazni, akkor a SpaceX agyonveri a jelenlegi piaci szereplőket...

    Csakhogy ott van a fekete ló Blue Origin... mögötte a világ leggazdagabb emberével, aki évente mostanában egy milliárdot fektet a saját űrcégébe...

    És ugyan azt a megoldást használja, mint a SpaceX (sőt, ugye eredetileg ők nyújtottak be szabadalmi védelmet rá, akkor, amikor a SpaceX még ejtőernyőkkel bohóckodott).

    2. Bármekkora eredmény is ez, én főleg azért örülök hogy nem robbant fel, mert az visszavetette volna a fő projektet, a Marsot. A BRF így remélem a tervezett időre elkészül.

    Nem a Mars a fő projekt. Ha az lenne, akkor a Red Dragont megvalósították volna....

    A Mars egy szép cél, egy kitűzött cél. De nem a fő projekt...

    3. Ha már BFR és Mars: ugye a Marshoz nem csak a rakéta kell, de kifejlesztett és alaposan letesztelt összelegózható Marsbázis, energiarendszerek, növénytermesztés, levegő, a pontos leszállás helyének kijelölése és felderítése, vízbeszerzés, és még ezer dolog. Nem is szólva az emberek kiválasztásáról és felkészítéséről. Ezek megtervezésére és kifejlesztésére mennyi idő kell? Meg ezek finanszírozásának kitalálására? Mert így ránézésre is több év.... csak azért írom hogy akkor lassan ezeket is el lehetne kezdeni, nehogy már ezek egyike miatt csússzon majd a projektet miközben a kész BFRek ott porosodnak a hangárban...

    Javaslom a Musk IAC előadásait elemző cikkeim újraolvasását. ;)

    Musk továbbra is úgy képzeli el a SpaceX-et, mint a vadnyugati időszakban a vasúttársaságokat. Ő biztosítja a járművet, amivel el lehet juttatni a terhet és az embereket a Marsra. A többi már a telepesek dolga (lenne)...

    5. Ezzel biztos kiváltom pár ember haragját, de most hogy pár percig néztem Muskkal az élő közvetítést, megfogalmazódott bennem hogy ez a fickó azért nem százas. Nagy rajongója vagyok meg minden, tiszta szívemből drukkolok neki, de akkor sem. Nem vagyok szakértő, talán enyhén autista, vagy nem tudom, de egyszerűen nem képes természetes, könnyen kommunikációra, egy egyszerű kérdésre is csapongó választ ad, olyan furi az egész.

    Ajánlom figyelmedbe az IAC előadások videóit. Akkor sem folyamatos és egységes a beszéde, és olykor beledadog a szövegbe, ha nem párbeszéd van, hanem előadás.

    Ettől még én se tartom százasnak, de inkább az üzleti szemlélete miatt. Egy kamikaze a fickó. Aki viszont élő adásban, showműsor keretében adja el azt, ahogy kamikazet játszik. És piszok jól csinálja, mint a kép mutatja...

    Kíváncsi vagyok annak mikor látjuk az első tesztrepülését...

    Most 3-4 év múlva ígéri (alig több, mint fél éve még 2-3 évet mondott)...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #46 üzenetére

    Tavaly ugye 20 (sikeres) kilövése volt a SpX-nek orbitális pályára. Van még olyan magáncég, amelyik akár csak megközelítette ezt?

    Az a 20 valójában 18, és nem nem volt ilyen számú, noha az ArianeSpace mérhető hozzá (az Ariane 5 2 műholdat visz GTO pályára, míg a Falcon 9 csak egyet).

    Csak Bezos lépkedi a mikrolépteit iszonyú szorgalmasan, de olyan nagyon szorgalmasan hogy ahogy elnézem nem csökken, hanem nő a távolság a két cég között....

    Leírtam, hogy szvsz pont a Blue Origin megjelenése ösztökélhette Muskot arra, hogy a BFR felé nagyobb lépéseket tegyen. A New Glenn az F9 és az FH között van nagyságrendileg, és újrafelhasználható módban repül csak - vagyis olcsóbban vihet fel nagyobb terheket, mint a Falcon Heavy....

    Talán pont te írtad (de lehet más?) hogy Musk egyszer már utalt arra hogy egy alap szintű infrastruktúrát ők összedobnak, aztán tényleg vége, de a minimumot megcsinálja.

    Ez volt a terv, azóta nincs előrelépés e téren....

    Ez a fickó már 20 éves kora óta sikert sikerre halmoz, ráadásul többféle iparágban, az IT-től az autóiparig.

    Hátőizé... A SpaceX-et az mentette meg 2007/8-ban, hogy megnyerte a NASA COTS CRS tendert.
    A Tesla a mai napig egy nyereséges évet nem hozott, csak a hype eladja a befektetőknek.

    Azt sose vitattam el, hogy Musk rohadt ügyes üzletember. Valahogy mindig szerez pénzt, hogy folytassa, de ettől még ez egy kamikaze menet.....

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #94 üzenetére

    Nem akarom szegény Zubrint bántani, mert amúgy innovatív és okos megoldásokkal rukkol elő a terveiben, de...

    -"demonstrating a capacity to lift 60 tons to low Earth orbit" Csakhogy semmi ilyet nem demonstrált az FH. Sőt, mivel ugye régebbi Core modulokból épült fel, így valójában jóval alacsonyabb a teherbírása, mint a propagált 63,8 tonna - arra a Block 5. változatú Core modulokkal lesz képes. A Block 5. pedig még sose repült (pár hónap múlva fog).

    -"And, to cap it all, the launch vehicle is three quarters reusable." Nem igaz. Három opció van,

    @LEO:
    3 Core modul visszahozása: ~25 tonna
    2 Core modul visszahozása: ~55 tonna (ha igaz Musk állítása)
    Egyszer használatos: 63,8 tonna

    -Nem tesz említést róla, hogy az FH tesztindítás után kinyilatkoztatásra került, hogy a korábban belengetett kereskedelmi Hold-megkerülő Dragon v2 repülésből nem lesz semmi - a Falcon Heavy-t nem akarják emberes repülésre engedélyeztetni. Így a Marsra se fog senkit vinni....

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #101 üzenetére

    ...de közben nem tudsz kontextusában értelmezni egy cikket.

    Először is ha visszanézed az írásaimat, én messzemenően elismerem Zubrin munkásságát, és ezt ki is fejtettem sok, amúgy Elon Musk neve mellé felvésett "vívmánnyal" (lásd még metángyártás a Marson). De ettől még nem fogok vakon elmenni amellett, ha (hogy diplomatikusan fogalmazzak) költői túlzásokba esik azért, hogy a saját nézetei vagy véleményei vonzóbbak legyenek a hétköznapi ember számára. Egy kicsivel kevesebb túlzás, egy kicsivel több tárgyilagosság nem tette volna értéktelenné a cikket, ellenben tényszerűbb és korrektebb lett volna az olvasóval.

    Nem véletlenül említettem a teherbírás és az újrafelhasználhatóság kontexusát, ugyanis nem szakértő újságíróktól / médiamunkásoktól meg simán jön vissza az egész úgy, hogy a Falcon Heavy 64 tonnát tud pályára állítani, miközben csak 90 millió dollárba kerül és mindhárom Core modult visszahozza.

    Ha most elolvasod laikus szemüveggel Zubrin írását, szerintem ezeket a problémákat te magad is meglátod...

    Az a cikk a Weekly Standard közéleti magazinban jelent meg, nem hozzád hasonló szakértőknek íródott hanem laikusoknak akik két Trumpos botrány között elolvasnak erről max. pár bekezdést.

    Ettől még tárgyi tévedéseket tartalmaz. Mibe került volna azt írni, hogy demonstrálták a Falcon Heavy koncepcióját, a helyett, hogy azt írja, hogy demonstrálták a 60 tonnás teherbírást?

    :F

    Ki ne találjuk már hogy "szegény" Zubrin nincs tisztában a FH műszaki paramétereivel, mert leesek a földre a röhögéstől.

    Hol állítottam ilyet?

    "Szegény" Zubrin egy agyonképzett szenior mérnök, innovátor, több száz könyv írója, egész élete a Mars és az űr körül forgott és forog ma is, az amerikai Mars Társaság alapítója és elnöke, és bármennyire is elismerem a tárgyi tudásod, abban is biztos vagyok hogy az övé még nagyobb.

    Akkor még egyszer olvasd el, hogy mit írtam, és mire.
    Majd dőlj hátra, és olvasd el még egyszer ezt a mondatodat, és helyezd te magad is kontexusba az egészet.

    Ő arról írt mire lenne képes ez a most bizonyított technológia (illetve hogy szerinte mire lenne érdemes használni), és ebben igaza van.

    Miután 19 éve olvastam először Zubrin Mars-terveiről, azt hiszem elég jól le tudom követni azért azt, hogy mi az, amiben Zubrin realista, és mi az, amiben nem.

    Zubrin az 1980-as évek végétől olyan terveket tesz le, ami mindig 10 év múlva elérhetővé teszi a Marsot. Elon Musk Mars terveit is mindig kritizálja, hol élesebben, hogy diplomatikusabban. Ha engem amiatt szapulsz, mert én sehol sem vagyok Zubrin eredményeihez képest, akkor ezzel az erővel azt is mondhatjuk, hogy Zubrint lehetne szapulni amiatt, mert Musk rövidebb idő alatt többett tett a Marsraszállásért, mint Zubrin (lásd az IAC 2016 és IAC 2017-el foglalkozó cikkem). De ez kb. ugyanúgy fals lenne. ;)

    Zubrin cikkével kapcsolatban a tárgyi csúsztatások piszkálják a csőrőm, mert én más értékrendet képviselek ilyen téren. Nekem nem fér bele ez a fajta csúsztatás. Már elnézést.

    Nocsak, de hát ezt írta Zubrin is, akkor mégis egyetértesz vele?

    Abban igen, hogy az FH-ra ezerszer jobban megérné költeni, mint az SLS-re. ;)

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tupuk #111 üzenetére

    Tegyük hozzá, hogy mit látunk. ;)

    Ez a Mr. Steven, a pletykák szerint ezzel próbálják elkapni a visszatérő áramvonalazó kúpot.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák