Új hozzászólás Aktív témák

  • Nagyon matek-orientált a képzés. Amíg matematikusok próbálnak informatikát tanítani, addig felejtős. Be kéne vonni a felsőbb éves hallgatókat tanársegédnek, csak ez sokszor sajnos nyelvi alapon működik. Illetve ott a másik probléma, hogy aki marad Msc-re (vagy akár PhD-zik), az legtöbbször nem a jó képzés miatt teszi, hanem mert szakmai tapasztalat híján nem képes elhelyezkedni. Vagy csak szimplán nem akar.

    [ Szerkesztve ]

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

  • vajon ha valaki hobbiból betör pl a CIA szervereire,8 általános iskolai végzettségel,az szakember vagy nem?

  • bambano

    titán

    ezek még mindig ezen rugóznak, hogy az álmaikban szereplő, teljesíthetetlen vágyakat miért nem teljesíti az oktatás?

    "A legtöbb vállalat kénytelen maga megadni a leendő munkatárs számára a szükséges tréninget, és ez az akár több hónapos betanítási folyamat komoly extra terheket ró a vállalatokra": na végre, kimondták, hogy ezt a terhet is a közoktatásra akarják tolni. ennyi, nincs itt miről vitatkozni.

    egyébként engem érdekelne, hogy hogy is képzelik el a vállalatok ezt: egyik cégnél egyik rendszert használnak, akkor azt oktassa az egyetem? de akkor a másik cégnél használt másik rendszert nem? és ha valaki máshova kerül?

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • azbest

    félisten

    "Gyalázatos állapotban van a magyar informatikai képzés"
    Kis pénz, kis foci. Khm... bár a focira jut.

    "Pár évvel ezelőtti felmérésükből kiderült, hogy csak a hazai piacról több mint 10 ezer informatikus hiányzik."
    És milyen sok fog még hiányozni. Bár nem a legmostohábban fizetett szakma az informatikusé, de stabilabb gazdaasági körölmények és 4-10x fizetés könnyen elcsábítja az embert.

    "A legtöbb vállalat kénytelen maga megadni a leendő munkatárs számára a szükséges tréninget, és ez az akár több hónapos betanítási folyamat komoly extra terheket ró a vállalatokra. Mindezt elfelejthetnék, ha az iskolapadból olyan jelentkezők állnának fel, akik ismerik a gyakorlati folyamatokat, képesek szinte azonnal alkalmazni megszerzett tudásukat, és teljes értékű munkatárssá válni."
    Az iskola sosem fogja tudni egy konkrétan betöltendő állásra felkészíteni a diákot. Az viszont igaz, hogy több egyetemen lehetne közelíteni az oktatást a való élet kihívásaihoz. Betanításra minidg is szükség lesz, ha komolyabb feladatot kell ellátni, persze nem mindegy, hogy nulláról kell-e kezdeni.

    "A tehetségesek elhagyják a tanári pályát"
    Az éhség nagy úr, előbb utóbb az elhivatottságot is aláássa.

    Reklám ide vagy oda, azért örülök, hogy ilyen téma is előkerül az oldalon.

    [ Szerkesztve ]

  • Dhampir

    félisten

    válasz lezso6 #1 üzenetére

    Ezt a túlzott matek-orientáltságot én sem értem.

    Könyvelőnek mutattak olyan infós számolási feladatot, amit az sem tudott megoldani. Oké, az informatika talán speciális ismeretet igényel, de ha számolni tudó ember nem tud eligazodni valamin, akkor ott baj lehet.

    Token ring (vagy valami hasonló) kiszámítására tényleg szüksége van egy rendszergazdának?

    [ Szerkesztve ]

  • persze, erte

    csendes tag

    "Az elhangzott vélemények szerint az általános és középiskolai oktatás nem ad megfelelő tudást: a mai programozási nyelveket ismerő, jó oktatókat azonnal levadássza a piac, és elhagyják a pedagógiai pályát."

    A kettőspontig tartó rész lehet, hogy igaz, de nemigen van kapcsolat a kettőspont utánival. Aki abba a kategóriába esett, kevés kivételtől eltekintve meg sem közelítette a tanári pályát. Diplomát szerezhetett ugyan, de tanítani...

    "Ma az oktatásban aktívan tevékenykedő oktatók többsége nem rendelkezik versenyképes piaci tudással, így azt átadni sem képes."

    Az előző rész első sorával kötöm össze ezt. Szükséges-e egy általános iskolában olyan tanár, aki versenyképes piaci tudással bír? Szükséges-e olyan tudást átadni, amely versenyképes és piaci? Mire gondoltak vajon?

  • azbest

    félisten

    válasz persze, erte #6 üzenetére

    Szükséges-e olyan tudást átadni, amely versenyképes és piaci? Mire gondoltak vajon?

    Ha megnézed az írás forrását, akkor rögtön megérted:
    "Programozó suli. 18 hónap alatt menő kódoló leszel és garantáljuk, hogy munkát kapsz."

    [ Szerkesztve ]

  • persze, erte

    csendes tag

    válasz azbest #7 üzenetére

    Ez önmagában rendben. Csinálja ezt valamely magánsuli az érdeklődő és jó érzékkel bíró, akár középiskolás diákokból. De ezt elvárni az általános és középiskolai oktatástól?

  • válasz Dhampir #5 üzenetére

    Alapvetően nincs baj a matekkal. De nem úgy tanítják, hogy ez meg az majd erre meg arra lesz jó, hanem csak úgy van. Lóg a levegőben az összes matek. Akik tartják, azok se tudják mire készítenek fel. :D

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

  • válasz persze, erte #8 üzenetére

    senki nem várja el,de meg kell adni a lehetőséget a diáknak hogy fejlödjön,illetve a tehetségeket már akkor kiemelni.
    Egyébként én a környezetemben az emberek alapvető informatikai és technikai tudásában is problémát látok sok esetben

  • Dexar007

    veterán

    válasz azbest #7 üzenetére

    "Programozó suli. 18 hónap alatt menő kódoló leszel és garantáljuk, hogy munkát kapsz."

    En ezt nehezen hiszem el. :DDD

    Give me your cum,bull!

  • azbest

    félisten

    válasz persze, erte #8 üzenetére

    Ha más szempontból nézzük az írást, akkor úgy is össze lehetne foglalni a tartalmát, hogy az iskolarendszer nem ad versenyképes tudást, ők viszont azt ígérnek. Szóval valójában nem a közoktatástól várja el a megoldást, hanem kontrasztba állítja az állami képzést a magánképzéssel.

    A nem diploma kell, hanem tudás rész azzal függhet össze, hogy nem akkreditált / államilag elismert végzettséget adnak. A képzésről szóló rész az oldalon emlékeztet a nappali okj képzés kereteire, de valószínűleg ez a képzés nem olyan.

    Persze ettől függetlenül még lehet, hogy teljesítik az ígéretet a versenyképes tudással kapcsolatban. Másfél év alatt már elég jól bele lehet rázódni a mobilalkalmazás fejlesztésbe, amit említenek az oldalon.

    Cégeknek is vállalnak tréninget :) [link]

    [ Szerkesztve ]

  • bambano

    titán

    válasz azbest #12 üzenetére

    "Ha más szempontból nézzük az írást, akkor úgy is össze lehetne foglalni a tartalmát, hogy az iskolarendszer nem ad versenyképes tudást": pontosabban: azt hiszik, hogy nem ad versenyképes tudást. mert mindenki, aki nyilatkozik ezügyben, a saját kis önző érdekei szerint köpködi az oktatást és még véletlenül sem tesz engedményt másoknak.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • beni26k

    csendes tag

    Nagyon nagy gondok vannak a középiskolai informatikaoktatással, én egy átlagnál jelentősen jobb gimibe jártam és semmit használhatót nem tanítottak. Egy emelt szintű érettségit nem vettünk végig normálisan. Amit tudok excelben, sqlben stb. azt csak magamnak köszönhetem.
    Az általános iskolai osztálytársaim szintén erre panaszkodtak, kivéve akik a valamelyik top suliba jártak (Berzsenyi, Trefort, Szent István stb.), ráadásul rájuk már nem is pascalt erőltettek, hanem Ct vagy pythont..

    "Egy jó egyetemen szerzett diploma még nem jelenti azt, hogy a pályakezdő szakember a megfelelő ismerettel bír, és munkát talál. "

    Pont attól jó egy egyetem, mert megfelelő, piacképes tudást biztosít. Amelyik nem képes erre, az nem jó intézmény. A barátaim, akik elvégezték BME-t/Óbudai Egyetemet már úgy diplomáztak, hogy 1 év szakmai tapasztalat "benne volt a lábukban". A 4. félévtől kezdve folyton kaptak céges ajánlatokat gyakornoki munkára.
    Nem hinném, hogy a többi műszaki egyetemen ne így történne. Persze a másik az, hogy az elvégzés után főleg külföldre mentek, de nem szerencsét próbálni, hanem már konkretizált állásajánlattal.

    Viszont az utolsó bekezdéssel kicsit túltoltátok a problémát, mondhatnám úgy is, hogy netto bullshit.

    [ Szerkesztve ]

  • Victoryus

    addikt

    LOGOUT blog

    Talán nem kellett volna drasztikusan lecsökkenteni az óraszámokat. 6. osztálytól van informatika oktatás, akkor is heti 1 óra. Az mire elég? Semmire. Jobb helyeken 4. osztálytól van. De a gimnáziumban is heti 1, meg 1,5 óra van. Az még az érettségihez is kevés, nem hogy programozást oktatni/tanulni.
    De van mondjuk heti 2 tök felesleges etika/hittan az infó rovására, meg minden napi tesi. Az kapásból 7 óra/7.
    Jó, kell a mozgás, de elég lenne heti 3, aki akar meg elmegy úgy is sportolni. (vagy a szülők beíratják úgy is). Ha az alapvető normákat nem hozza otthonról, etika órán se fogja megtanulni. Tuti.
    Ebből következik, hogy azok a tanárok, akiknek addig kijött a minimum óraszám, most szépen lapátra lettek téve, vagy önszántukból azt mondták, velünk nem fognak ki(ba)tolni, amúgy is tele volt már a hócipőjük az alacsony fizetéssel, egyéb szivátásokkal, és inkább elmentek cégekhez.
    Amíg ilyen alacsony az óraszám, esélytelen ezen változtatni. Pedig az alsósok valóban elvannak mondjuk a Scrach- csel. Eljárásokat ugyan nem lehet írni bele, de alapvető játékokat akár egy snake szerűség, vagy lift szimulátor, lövöldözős akármit igen. Felsőben ott a Comenius logo, az egy fokkal komolyabb. Utána meg ugye előjön az, hogy egyetemen pascal volt... esetleg java, de az még rosszabb. Én a C-vel szívesen megismerkedtem volna, de azt nem tanították. Az is igaz, hogy az emelt szintű megoldásokat még mindig pascalban adják meg. Csak aki Pascalon nevelkedett, annak elég fura egy java. Persze a lényeg ugyanaz, de mégis idegen. (Nekem legalábbis az) (SZTE) Lehet azóta már másképpen van.

    [ Szerkesztve ]

    Eladó Lego: 42139 All terrain vehicle

  • izee

    senior tag

    válasz lezso6 #9 üzenetére

    "Lóg a levegőben az összes matek" (tisztelet a kivételnek)

    +1

    Identicalness is the tendency to propagate to collaborate and to interact only with people who are very very very very very much like you. Epitome of this is the selfie. https://www.youtube.com/watch?v=dmXcjvL9VSc&t=39m45s

  • beni26k

    csendes tag

    válasz Victoryus #15 üzenetére

    Nálunk heti 2-3 volt (pár éve érettségiztem), már nem emlékszem, de ez is kevés.

    Amennyi selejt ember van az országban, az etika órát nem vetném el..

  • válasz Victoryus #15 üzenetére

    szerintem az informatika egy olyan tárgy amit iskolán kivül is tanulni kell,vagy legalábbis kellene

  • Zoli0726

    aktív tag

    Sajnos nagyon sok dologgal egyet kell értenem.
    Tényleg lóg a matek a levegőben, ráadásul sokszor haszontalan, miközben fontos, használható dolgok kimaradnak. (3d-ben történő transzformációk és társai).
    Egyrészt az egyetemeken leadott informatikai anyag gyakran nemhogy előre, hanem hátrahúzza a diákokak, azon tanárok miatt, akik szerint a 20 éves technológiák pontos elsajátítása a mérvadó, minden más pedig hanyagolva van.(gondolok itt pl az ansi c89-re, miközben a c++11 vagy c++14 eszközeiről egy szó sem esik egész egyetem alatt, vagy az OpenGL 2.x vs 4.x).
    Többmagos processzorok kihasználásáról egy szó sem esik, kötelező része kellene hogy legyen a törzsanyagnak! GPGPU-ról még álmodni sem lehet.
    Ehelyett van 50 tantárgy matek, 15 informatika az is olyan amilyen.
    De ugye mindenki azt oktatja amihez ért, informatikusból meg kevés van az egyetemeken.

  • Meridian

    senior tag

    A SZÁMLAK-on végeztem az OKJ-s általános rendszergazdait, és mellette az így kedvezményesen elérhető CISCO-s Netacademia-t.
    A magyar képzésben, ami egyébként nem volt rossz, mert erős követelményi szint volt, és az órákról sem lehetett igazán lógni (rendszeresen vezetve volt a jelenléti - hiányzást igazolni kellett), de mégis volt vele baj. Csomó felesleges dolgot is tanítottak, mint leendő informatikusnak rendszergazdának. Pl:
    - műszaki rajzolás (szabadkézzel, és rendes tűrésezett műszaki rajz szinten is)
    - elektronika, elektrotechnika
    - méréstechnika
    Ez utóbbinál maga a tanár is elmondta, fogalma nincs, miért is kell ezt nekünk tanulni, mert azt érti, hogy a villamosmérnököknek kell, de rendszergazdáknak semmiféle használható tudást nem ad.

    Ugyanakkor oltottam a tanárokat, nem kell új rendszert kitalálni, ott van a Cisco féle netakadéia. Azt kell egy-az-egyben átvenni, kiegészíteni szerver és kliensoldali üzemeltetéssel, office-szal és ehhez kapcsoldó hardver szoftver ismeretekkel. A szerveres résznél hozzá kell venni az MS-SQL és az MS Exchange-et (idő lenne rá, ha felesleges tárgyakat kigyomlálnák), rendes hardveren való virtualizációt (ne VM Workstation, meg Virtualbox szinten oktatni az egészet), storage szerverek, és magasabb szintű adatmentés és visszaállítási procedurák gyakorlati kivitelezését, és kész. Nem kell több.
    Ha van itt gyakroló rendszergazda, aki a rendes munkája során bármilyen számítógépes alkatrészt le kellett rajzolnia műszaki rajz szintjén szóljon már itt... szvsz egy sincs ilyen.

    Nyilván a programozással kapcsolatos OKJ-s képzésen is hasonló anomáliák vannak az oktatásban, ott is lehetne célirányosabb a képzés. És ehhez nem kell főiskola, meg 3-5 év. Elég 2 év.

  • Meridian

    senior tag

    válasz Meridian #20 üzenetére

    Ja igen a lényeg még lemaradt.
    Mivel párhuzamosan csináltam a Cisco-s képzést is (emiatt én "szuperhero" voltam az OKJ-s képzésen a hálózati infos - igen durva - teszteken, amin a többiek szó szerint bukdácsoltak), volt összehasonlítási alapon.

    A hülye amcsik tudják mit kell oktatni. Semmi sallang, semmi felesleg, csak az amit használni is fogsz. Igaz, célirányosan a cég a saját eszközeire, azaz a CISCO-s eszközöket tanultad meg konfigurálni, de ha ezt tudod, a többi is hasonlóan működik, és a cisco-t másolják.
    Na, meg az IP protokol, VLAN, routing protokolok mindenütt ugyanazok (ok, EIGRP csak a cisco-n van, de OSPF máshol is úgyanúgy működik), és még lehetne sorolni.

    Szóval példát kellene venni erről, azt az anyagot átvenni, és kiegészíteni, hogy ne csak a hálózatra specializált legyen a képzés, hanem általánosan mindenre ami az üzemeltetéshez kell.

  • bambano

    titán

    válasz Meridian #21 üzenetére

    cisco eszközöket tanultad meg konfigurálni? például switchből melyiket? a 3 millió forintos 2960g-s sorozatot cli-ből, vagy a hulladék linksys utód smart switch webes felületét?

    és mire mész egy 7206vxr/ubr tudással egy arris c3-on? nagyjából semmire. meg ha te úgy döntesz, hogy nem a radius a világ közepe, akkor a tisztán ciscos tudásoddal mire mész bárhol máshol a világon? megmondom: nagyjából semmire.

    "de OSPF máshol is úgyanúgy működik": ez konkrétan nem igaz, de ne menjünk bele mélyebben.

    na ezért sültbaromság az egész, amit itt az úgynevezett szakma akar letolni az oktatáson.

    hogy abba a kézenfekvő témába ne menjek bele, amit rólam sokan gondolnak...

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • mrhitoshi

    veterán

    válasz bambano #3 üzenetére

    Számból vetted ki a szót. Könnyű úgy követelőzni, hogy mástól várják az aranytojást tojó tyúkot.

    Másfelől pedig ez a tanár kérdés is érdekes. Általában az, aki jó valamiben, nem mindig tudja átadni normálisan a tudását, illetve minek szopjon idiótákkal, ha nyugodt környezetben el tud helyezkedni, és dagadttá keresi magát ? Úgy gondolom, hogy alapvetően más a probléma.

    PS4

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #22 üzenetére

    Mindkettő. A linksys-ből csak a SOHO-s Wi-Fi-s router volt (amit otthon is használnak - típust hadd ne mondjak, nem emlékszem -, bár elég drága volt szvsz), de az minden félévben elővették. Ez utóbbi a OKJ-s képzésen is kedvenc volt, vizsgán kötelező darab volt, még ethernet patch kábelt is kellet készíteni hozzá, bár persze ha nem sikerült, az nem számított...

    A switchekből a 2950-es, routerekből 1841-es volt élőben is terminálon keresztül - azaz puttyon keresztül egy adott gépet csatlakoztatva a routerhez/switchhez.

    Mondjuk az oktatás javarészt a PacketTracer-ben ment, ami emulálja mindezeket, de pl a jelszóreseteleést élőben csináltuk meg - meg jónéhány dolgot is. Amúgy a rendes élőhardveres oktatás kicsit nehézkesebb volt mindig, mert ugye be kellett rendezni a kábeleket, eszközöket, stb stb, utána meg a terem elhagyása előtt mindent visszarendezni, ez sok időt elvett, míg packettracer-ben pár másodperc alatt mindezt összekattintottad.

    "7206vxr/ubr tudással egy arris c3-"

    Az elvi működése hasonló lehet - látatlanban mondom. Ha érted az egyiket, akkor könnyen megtanulod már a másikat is. Nyilván ehhez kell valamilyen dokumentáció - de legalább a cisco megadja a módját, igaz drágán, de legalább van ilyen. Míg az Arris? A doksija amúgy elég jónak tűnik (lerántottam megnézni ;) ), viszont ne feledd, én csak az alap CCNA-s szintű tudásról beszélek, nem a CCNP-sről.

  • Rayyy

    senior tag

    Sok ilyen cikket olvastam már, és régebben még én is együtt hőzöngtem a többiekkel ezeken, de ma már máshogy látom a dolgot. Hozzá kell tenni, hogy én abszolút érintett vagyok a dologban, mert 4 évig úgy jártam szakközépiskolába, hogy azt hittem, a végére fogok tudni valamit. Aztán a +2 éves specializálódás alatt, amikor már külső cégnél gyakorlatoztam, rájöttem, hogy kb. 80%-át elölről kell kezdenem a szakmának. Viszont úgy gondolom, hogy az IT világban és környékén végzett szakmákat egyszerűen lehetetlen korszerűen oktatni állami intézményben. Ha a szándék meg is lenne, még akkor is csak erőlködve lehetne loholni a dolgok után, mert méreténél fogva nem tud megfelelő gyorsasággal reagálni egy ilyen rendszer ennek a világnak a villámgyors változásaira. Persze, javítani volna mit, de az szerintem ésszerűtlen elvárás, hogy az ember kijön az egyetemről / szakiskolából és mindent tud. És nem is annyira pénzkérdés, mert még eszközhiány esetén is lehet úgy oktatni, hogy ne legyél fogalmatlan a trendekkel kapcsolatban.
    Egy működő módszer, aminek az előnyeit a saját bőrömön tapasztaltam: rendszeres időközönként előadókat hívni az adott szakma élesben tevékenykedő tagjai közül. Nálunk is voltak ilyenek, és többet értek, mint egy-két átlébecolt hónap a szakiskolában.
    Szerintem mindenki szívesen venné, ha egy-két tapasztaltabb IT szakember (olyanok, akik a gyalázatos állapotról felméréseket készítenek) felajánjla az oktatási intézményeknek, hogy saját idejéből, ingyen elmegy és előadást tart, felzárkóztat, stb. Arról aztán lehetne felmérést készíteni, hogy hány önkéntes felajánlást utasítottak vissza az intézmények és milyen okból. Ezt felülvizsgálva akár felelősségre is lehetne vonni egy-két ostoba őskövületet (mint amilyenek nálunk is voltak), hogy milyen alapon gátolja a fejlődést. Ha nem megfelelő az indoklása, akkor szakmai alapon akár el is lehetne távolítani a posztjáról. És ha egy élesben dolgozó szakember egyre többet jár előadást tartani >>> és ilyen emberből egyre több van, akkor valóban elkezd közeledni a szakma és az oktatás.

    Minden a legnagyobb render!

  • pigster

    senior tag

    válasz Dexar007 #11 üzenetére

    "...garantáljuk, hogy munkát kapsz"
    Na ja... az azért nincs ideírva, milyen munkát.

    Az egész cikk nem más, mint a három linkelt akárkik reklámozása. Kitaláltak valami körítést, hogy ne legyen annyira feltünő.

    [ Szerkesztve ]

    FIGYELEM! A többszázezres Samsung okostévék kéretlen reklámokat tolnak az arcodba.

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #22 üzenetére

    Amúgy úgy tudom, ilyen Arris eszközök voltak a BIX-ben is? Voltak, mert most áttértek(nek) a Cisco-s eszközökre. Pedig valszeg az Arrisok olcsóbbak(?), mint a Cisco-s switchek. Nem?

    Amúgy egyes Cisco-s switchekre az MTBF-re 3-400ezer órát írnak... ez akár 50 évet is jelent, mennyire lehet ez valós?

  • kmisi99

    addikt

    Én épp nemrég voltam választás előtt, hálózat mérnök akartam lenni, most választhattam vagy egyetem ami 3 év 70% matek 20% programozás és én mindet utálom vagy megyek OKJ nappali képzésre de ez kiesett mert 21 éves kor fölött nem lehet. így fogtam beszereztem a Cisco hivatalos oktató könyvét potom 1000+ oldal, jelenleg 150+ oldalnál járok őszre szeretném a CCNA-t megszerezni aztán munka alatt tovább fejlődni és idővel a CCNP-t letenni.

    [ Szerkesztve ]

  • joghurt

    addikt

    A mi legnagyobb gondunk mégsem ez. Legyen állítólag bármilyen gyalázatos állapotban a magyar informatikai képzés, mégis kb. az összes épkézláb szakember elmegy külföldre. Pár éve még csak a profikat szippantották el, manapság már bárkit, aki használható, és nincs valami személyes oka itthon maradni.

    A mi területünkön már a multik sem igazán találnak embert, még fejvadásszal sem. :O

    ON: Az informatikai képzést is megfertőzte a Microsoft. Dőlnek ki a C# fejlesztők a BME-ről, aztán néznek, hogy a kutyának sem kell. Ugyanakkor a BME megteheti, hogy JavaScriptet (valami korszerűbb környezetben, pl. Node.js, vagy TypeScript) mutatóba sem vesz elő a kikerülő infósoknak.

    A tej élet, erő, egészség.

  • Meridian

    senior tag

    válasz pigster #26 üzenetére

    Munkát lehet kapni, de kérdés, hogy megfizetik-e?

    Hallod, elmentem egy szó szerint rám szabott rendszergazdai állásinterjúra, aztán mikor mondtam jelenleg keresek cirka ~290-300ezret (bonuszok, cafetériával együtt), nekem csak úgy érné meg váltani, ha mindennel együtt legalább 350-380-at kapnék (bruttó, nem is nettó...), akkor úgy néztek rám mint a véres rongyra...
    Nem is hívtak vissza... pedig 11 országban jelenlévő logisztikai cég, magyarországon egy nagyobb központi és néhány kisebb telephely, 150 munkaállomás, ebből 30 laptopos, van jogsim, saját autóm, stb.

    Szvsz azért, mert nincs még diplomám.

    Ha nincs diplomád, hiába kuncsorogsz, kurva nagy mák kell ahhoz, hogy megbízzanak benned és rendes fizut kapj. Pedig akik kikerülnek a fősulikról sok esetben annyit sem érnek tudásban, mint egy OKJ-s képzésen átesettek... főként azért mert ott aztán a lényeg helyett mindenféle faszságot is tanulnak. Már csak tudom, mert
    éppen benne vagyok egy ilyenben.

    Ráadásul pont a hírben szereplő cég egyik vezető oktatója is erről számol be közvetett módon:
    "...Végül mérnök-informatikusnak jelentkeztem annak ellenére, hogy fogalmam sem volt miről szól ez a pálya. Ez a helyzet változatlan is maradt kb. az ötödév végéig(!), ekkor vettem rá magam először hogy kipróbáljam mi is az a kódolás. Még ma is emlékszem a frusztrációra, mennyire nem értettem semmit, illetve a kis apró sikerélményekre meg a büszkeségre ahogy végül csak összeállt a szakdolgozatom.... "

  • Meridian

    senior tag

    válasz kmisi99 #28 üzenetére

    HA már van hivatalos vizsgád (sajnos nem olcsó, 250$) akkor sem lesz egyszerű dolgod... de kuncsorogni kell cégeknél, akár éhbérért is, hoyg legyen szakmai gyakorlatod/tapasztalatod. Utána már több lehetőséged lesz, de még mindig nem lesz az igazi, ha nincs diplomád. Hiába a speckó és magasszintű tudásod, nem ez kell nekik. Nekik a papír kell előbb, aztán a tudás.

    Ráadásul a legtöbb lehetőség ezzel a tudással az állami intézeteknél lesz, ahol meg közalkalmazotti bértábla van, ami a ROFLMAO kategória.

  • Apollyon

    Korrektor

    válasz Meridian #30 üzenetére

    "akkor úgy néztek rám mint a véres rongyra..."

    Nem tudom külföldön mi van, de egy munkavállaló után elég sok adót kell fizetni, a bruttó béren felül még valami 50% körüli összeget külön állam bácsinak be kell pocsékba fizetni. Gondolom ez az elsődleges probléma ilyenkor.

    Amúgy a helyzetet tekintve nem úgy tűnik hogy meg fog oldódni a probléma, ha meg fog egyáltalán valaha.

    #1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

  • anulu

    félisten

    válasz lezso6 #1 üzenetére

    részemről a matek miatt hagytam abba az ELTE-t. ill ez nem pontos, amiatt vágtak ki.

    "Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB

  • azbest

    félisten

    válasz Meridian #31 üzenetére

    A közalkalmazotti bértábla a legkisebb fizethető bért jelenti, ettől a felettes eltérhet. Infosoknál azért valamivel el is kell térnie, különben senki sem dolgozna ott. Persze ettől még kb felét fizetik a piaci cégekhez képest.

    [ Szerkesztve ]

  • Meridian

    senior tag

    válasz Rayyy #25 üzenetére

    "Szerintem mindenki szívesen venné, ha egy-két tapasztaltabb IT szakember (olyanok, akik a gyalázatos állapotról felméréseket készítenek) felajánjla az oktatási intézményeknek, hogy saját idejéből, ingyen elmegy és előadást tart, felzárkóztat, stb. Arról aztán lehetne felmérést készíteni, hogy hány önkéntes felajánlást utasítottak vissza az intézmények és milyen okból."

    A SZÁMALK-on a windows szerver telepítése és konfigurálást egy külsős vállalkozó oktatta (asszem még most is), aki nem az oktatásból élt meg, hanem a vállalkozásából. Konkrétan erről van szó:
    http://www.csinfo.hu/csinfo/
    Tar György István volt a tanárom egyébként, szvsz jól is csinálta. Sajnos az időbeli lehetőségek korlátokat szabtak, de azt fentebb már kifejtettem miért. Nemcsak üzemeltetést, de szemléletmódot is oktatott.

  • anulu

    félisten

    válasz azbest #34 üzenetére

    1 éve mehettem volna minisztériumba. se diplomám se "Rigós" nyelvvizsgám nincs (az más kérdés, h angolul teljesen jól elvagyok, német értéssel sincs különösebb gondom). megtudtam mennyiért. kb 10 percig röhögtem egyirányba... fogalmazzunk úgy, h váltani akartam, de nem mindenáron.

    [ Szerkesztve ]

    "Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB

  • Meridian

    senior tag

    válasz Apollyon #32 üzenetére

    "de egy munkavállaló után elég sok adót kell fizetni, a bruttó béren felül még valami 50%"

    Igazából 27% + néhány fix egyéb apróság. Lényegében 28-29%.
    Amúgy utólag kezembe akadt egy fejvadász cég állásinterjú és fizetési igényekkel kapcsolatos oktatóanyaga, és tulképpen jól pozicionáltam a fizetési igényemet. Ott kezdő fizunak 270K, 1-2 év tapasztalat 350K, 3-5 év tapasztalattal 450K-t jelöltek be átlagos bérszínvonalra rendszergazdai munkakörben.

    forrás:
    [link]

    (uhh, jó hosszú a link...)

  • kraftxld

    nagyúr

    válasz Meridian #37 üzenetére

    [link] De ebből nem sok derül ki :D

    [ Szerkesztve ]

    | MCSE+M/S, MCITP, VCP6.5-DCV - ''Life can be hard, but Scooter is harder :)'

  • Meridian

    senior tag

    válasz anulu #36 üzenetére

    Ismerős érzés... :D Szintén minisztériumba kerestek hálózatost, és nem is közalkalmazotti státusszal, hanem kormánytisztviselői(?) státusszal, vagy mivel... az sem sokkal jobb.

  • Meridian

    senior tag

    válasz Meridian #37 üzenetére

    Na mégegyszer
    https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCYQFjAB&url=https%3A%2F%2Fwww.trenkwalder.com%2Fdownload.php%3Fid%3D2574&ei=FKBTVb3sC8GdygPx-IGgBA&usg=AFQjCNFZV7RufXNpl9d4Qy5TwZstIoH8dQ&sig2=xSw-r9Tx_4sklkk1-_Q0Vw&bvm=bv.93112503,d.bGQ&cad=rjaaSgtPyrP7nGZRxjxRA&bvm=bv.93112503,d.bGQ

    [link]

    Ez már jó. Mondjuk 2011-es. Akár már nem aktuális lehet...

    [ Szerkesztve ]

  • bambano

    titán

    válasz Meridian #24 üzenetére

    én tizensok év cisco ios cli tapasztalattal lemartam az agyam, amikor megláttam az új cisco soho smart switchet. *semmit* nem ért, amit eddig gyártóspecifikusan tudtam róla. utána megnéztem egy hasonló kategóriás mikrotik switch konfigját, ismét nullát ért bármi, amit korábban tudtam.

    ubr: a cisco a cnr-en keresztül képzeli el a menedzselését, az arris gyártója bridge-lt módot szeret, ehhez képest rendes routolt hálózatot érdemes csinálni. ismét egy terület, ahol a gyártóspecifikus képzés nemhogy nem segít, hanem csak hátráltat és sokba kerül.

    következmény: mindenféle gyártmányspecifikus tudás erősen ellenjavallt az egyetemen. nem ciscot kell oktatni, hanem alap tudást.

    "Arris eszközök voltak a BIX-ben is?": az arris a kábeltv-ben utazik, mint ahogy az ubr is kábeltv. a bixben nemigen használtak kábeltv-s eszközöket...

    "Munkát lehet kapni, de kérdés, hogy megfizetik-e?": na ez meg a másik kérdés. amíg a cégvezetők nem jutnak el odáig agyban, hogy sokkal olcsóbb kifizetni a "drága" szakembert és elsőre eltalálni a jó megoldást, mint gagyi emberekkel nekifutni többször, addig itt nem lesz informatika.

    nem csak azért mennek el a jó szakemberek külföldre, mert nincs fizetés, hanem azért is, mert a munkához szükséges munkakörnyezet sincs meg. és itt nem kell nagy dolgokra gondolni. volt olyan cégvezető ismerősöm, aki 18-20 hónapokat totojázik egy döntés meghozatalával. 20 hónap után minek? akkor már a következő generáció döntését kellene meghozni... meg amíg mindent érdemesebb okosba', addig te hiába erőlködsz, hogy mit hogy kellene...

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Balu77

    őstag

    Nem lehet egyértelműen kimondani hogy ki a hibás ebben, de ez a jelenség nem újkeletű. Én anno 95-ben léptem a pályára a fősulin és piszkosul nagyot csalódtam, hogy mi a frász ez? Sok matek, meg fizika, mert hogy attól műszaki az informatika, csak épp maga az informatika maradt ki. Azt még értem hogy kevés az apanázs, így a silányok maradtak tanítani. De ez már vezertői, politikai szintű dolog.
    De azért a cégek is szemetek sokszor. Nyilván nem fűlik a foguk kicsengetni az új szakemberek kitaníttatására fizetni és a hajam égnek áll, amikor némely pozicióhoz szuperman képességű tapasztalatot és tudást kérnek. No kérem, de azzal már külföldre is lehet menni többszörös pénzekért! Szóval egyik kutya, másik eb!
    Aki meg volt olyan szerencsés, hogy mégis lehetősége lett mindent kitanulni, az vagy saját vállalkozásba kezd és csinál egy jó startup-ot, vagy külföld.
    El kéne gondolkodni a cégeknek azon, hogy szorosabbra fűzzék az oktatási intézményekkel a kapcsolatot, mert így hiába káricálnak.
    Egyébként visszakanyarodva a régi időkhöz, botrány volt, amikor info szakon az áramlástan, meg a cementgyár automatizálásának matematikai modellezése volt a legfontosabb tananyag, de ami hasznos lett volna, pl. hálózatok, azt meg botrányosan bénán adták le, természetesen csak elméletben, szervert azt egyet sem láttunk. Ha pedig valami hasznos véletlen becsúszott, pl. egy kis java, tök röhejes volt hogy az akkor még 1.0-ás :D Ibm visual age for java tutorial-ját tolta le a tanár egy az egyben órán, semmi egyéni tananyag. Talán ő maga is 1-2 héttel járhatott előttünk az anyagban. :DDD
    Vicc ez az egész.

    izé

  • bambano

    titán

    válasz Rayyy #25 üzenetére

    "Egy működő módszer, aminek az előnyeit a saját bőrömön tapasztaltam: rendszeres időközönként előadókat hívni az adott szakma élesben tevékenykedő tagjai közül.": szerintem egy működő módszer van: éles, jól fizető projekteket kell az egyetemekre vinni, amiben az oktató dolgozhat, fejlődhet, és diákokat is bevonhat.

    persze az egész kóceráj vége úgyis az, hogy túlterhelt az egyetemi oktató. vagyis a kiindulási pénz a probléma.

    a másik alapprobléma, hogy a magyar felsőoktatásban az elismerés egy életre szól. ha 25 évesen valaki írt egy jó cikket matekból, akkor még 70 évesen is azzal kapaszkodik a székébe, hogy anno volt egy jó cikke. így vén ágybavizelősök határozzák meg az oktatást (is), nem olyanok, akik értenek is hozzá. Azt is bevezetném, hogy minden értékelhető produktum x évig érvényes, utána nulla. Akinek nem volt az utóbbi időben értékelhető eredménye, az lecsúszik a ranglétrán a tanársegéd szintjére, és nem tud beleszólni a döntésekbe.

    (#42) Balu77 : a szaktemetők meg a harmadik... nem akarták felszámolni a hasznavehetetlen egyetemeket, karokat, szakokat, így elkezdtek valamihasznavehetetlen informatikust képezni. tipikus példa: nehézipari műszaki egyetem bányamérnök informatikus. mer' olyan bazi sok bányánk van...

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • anulu

    félisten

    válasz Balu77 #42 üzenetére

    "El kéne gondolkodni a cégeknek azon, hogy szorosabbra fűzzék az oktatási intézményekkel a kapcsolatot, mert így hiába káricálnak."

    amikor meg elkezdik szorosabbra fűzni, esetleg vki pénzt is rak bele (felszerelés, labor pld), akkor meg jön a másik oldal, hogy "túlságosan rátelepszenek a cégek a felsőoktatásra"...

    "Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB

  • Neck

    veterán

    válasz bambano #3 üzenetére

    Ugyan kérlek, itt nem erről van szó. Amikor azt látom, hogy a tananyag 2006-ban frissült utoljára, és ezzel relatíve frissnek számít, valamint a számítógépes hálózatok jegyzet még mindig tartalmazza az IBM Token ring rendszert, akkor sírni tudnék... az ilyenek miatt nincs releváns IT oktatás Magyarországon, nem pedig azért, mert egy company-specific rendszer oktatása hiányzik... Bár, a company-specific rendszereket tekintve, ha már kredit rendszer van, nem értem, miért probléma, ha a diák válogatja össze a tananyagot az egyetem helyett,az alapján, hogy mik a tervei...

    An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"

  • azbest

    félisten

    válasz bambano #43 üzenetére

    "ha 25 évesen valaki írt egy jó cikket matekból,"

    naív vagy :D Sok esetben úgy is lehetne fogalmazni, hogy boldog-boldogtalant ráírnak cikkekre társszerzőnek, amin a phd doktoranduszok dolgoznak jellemzően. Persze van azért tényleges munka is a publikációk mögött, de a tudományos fokozatok publikálás kényszere miatt már azt is ráírják, aki csak ráköhögött a dossziéra. Üdítő látni néha olyan publikációt vagy phd dolgozatot, ami nem a fióknak és a statisztikáknak készült.

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #43 üzenetére

    Utánanéztem, BIXen a Forstad(?) E1200-as switheket használtak, mostanában ezek Cisco Nexus 7710-esre cserélődtek.

    [link]

  • Balu77

    őstag

    válasz bambano #43 üzenetére

    Ott a pont! A szaktemetők a legjobb definíció! Azt a sok mihaszna átképezhetetlen matuzsálemet képtelenek leépíteni és a szakokat megreformálni.
    A bányamérnök informatikuson jót nevettem!!! :DD

    A kedvenceim azok az infós tanárok voltak még, akik anno a chip magazin és egyéb hasonló forrásokból éltek. A p1-esek idején az egyikkel egy parázs vitába sikerült kerülni, mert szerinte akkoriban csak 75Mhz fsb volt a maximum - persze az is nem hivatalosan -, aztán elé tettük a 83Mhz-es fsb-vel működő tuning gépet és úgy meghasonlott önmagával, mint a Nyomorultak-ból a főnyomozó. Szerencsétlen okostojás fajátja volt. :D

    izé

  • Meridian

    senior tag

    válasz Balu77 #48 üzenetére

    óó, basszus de ismerős ez nekem... :D

    Volt nekem is összetűzésem még az erdőmérnöki egyetemen, az informatikai tanszékvezetővel... :D egy malacképű vadbarommal.
    A vége az lett, hogy 2x kellett mennem vizsgázni, és második alkalommal jobb híján a legutolsó heti CHIP-et lapozgatva kérdezgetett... és csak 4-est kaptam, mert lefikáztam a Visual Basic 4.0-át, az ő kedvenc programozási nyelvét. Azt találtam véletlenül (mondom véletlenül! története van ennek...) mondani arra, hogy az nem programozási nyelv, az igazi programozási nyelv pl. az assembly. ;) (ez '95 decemberében volt).
    Háttérképnek: az informatika ezen a karon egy mellékes, töltelék tantárgy volt csupán. Az is négyest kapott aki arra a kérdésre, hogy a számítógépnek ez melyik része, és rámutatott az asztalon lévő "baby" fekvő házra, azt válaszolta, hogy az a winchester? :D

  • dchard

    veterán

    válasz azbest #46 üzenetére

    Vagy ami doktori dolgozat címén készül, az egy a Schmitt Paliénál egy árnyalattal szofisztikáltabban összeollózott (értsd: átmegy a plágium detektoron, de önálló hozzáadott értékekkel ettől még nem bír) iromány.

    De jó példa az irreális elvárásokra az egyetemi tanárrá váláshoz szükséges követelményeknek a fizetéssel való összehasonlítása: doktori fokozat nettó 190-ért. Képzeljük el mondjuk azt a villamosmérnököt, aki végigtolta a BSC-t, MSC-t, ledoktorált, letett két nyelvvizsgát, ebből egyet szakmai felsőfokon, eltöltött minimum 10 évet a legszebb éveiből ezzel, majd elmegy 190-ért tanítani.

    A "vén ágybavizelősök" meg nem csak azért vannak még ott, mert kapaszkodnak a székükbe, hanem mert nincsen jelentkező sem ennyi pénzért a helyükre.

    A cikk címére reagálva: nem az informatikus képzés, hanem a teljes mérnök képzés van gyalázatos állapotban, szinte minden aspektusból.

    Dchard

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

Új hozzászólás Aktív témák