A Millward Brown piackutató és tanácsadó cég a Financial Times-szal együttműködve az idén is közzétette a világ legértékesebb márkaneveit rangsoroló toplistáját. 2008-ban – akárcsak tavaly – ismét a Google-t találták a legerősebb brandnek, melynek értéke egy év alatt 30 százalékkal, 86,1 milliárd dollárra nőtt. Nemcsak az első helyen nem volt változás, de a top 5-ben is maradt a tavalyi rangsor: a Google-t a General Electric, a Microsoft, a Coca-Cola és a China Mobile követi.
A tízes elitben viszont már volt átrendeződés. Az IBM a kilencedik helyről a hatodikra ugrott, miután a márka értéke egy év alatt 65 százalékkal nőtt. Ennél is nagyobbat lépett előre az Apple, amelyet 123 százalékos növekedése a 16.-ról rögtön az IBM mögé, a 7. helyre repített. A top 10-be bekerült még egy technológiai vállalat, a finn Nokia is, amely tavaly a 12. volt.
Helyezés | Márka | Érték (Mrd USD) | Változás egy év alatt |
1. | 86,1 | 30% | |
2. | General Electric | 71,4 | 15% |
3. | Microsoft | 70,9 | 29% |
4. | Coca-Cola | 58,2 | 17% |
5. | China Mobile | 57,2 | 39% |
6. | IBM | 55,3 | 65% |
7. | Apple | 55,2 | 123% |
8. | McDonald's | 49,5 | 49% |
9. | Nokia | 43,9 | 39% |
10. | Marlboro | 37,3 | -5% |
Forrás: Millward Brown Optimor BRANDZ Top 100 Most Powerful Brands
A BrandZ rangsort a cégek gazdasági teljesítménye és a vásárlók körében világszerte végzett márkaismertségi kutatások alapján állítják fel. Az idén több mint 50 000 brandről több mint egymillió embert kérdeztek meg. A 100-as listán szereplő márkák összértéke egy év alatt 21 százalékkal, 1,94 billió dollárra emelkedett – körülbelül ennyi Olaszország GDP-je. Míg tavaly a listán a pénzügyi szektor dominált, az idén már a technológiai vállalatok (beleértve a mobilszolgáltatókat is) szerepeltek a legjobban: a 100-ból 28 brand az övék, melyeknek az összértéke egy év alatt 187,5 milliárd dollárral nőtt.