Továbbra is zuhan a PC-s piac

Befutottak az IDC első negyedéves számai a PC-s piac helyzetéről, és az eredmények siralmasak. Az elemzői várakozások 7-8% körüli csökkenéssel számoltak, de az adatok alapján a PC eladások ennek majdnem duplájával, 13,9%-ot estek vissza 2012 első negyedévéhez képest. Az IDC szerint éves összehasonlításban ez a legnagyobb esés, mióta 1994-ben negyedéves szinten mérni kezdték a PC-s piac teljesítményét. A mostani csökkenő trend most már négy negyedéve, a tabletek és okostelefonok robbanásszerű térnyerése óta tart.

Az amerikai piac éves összehasonlításban 12,7%-ot csökkent, 2012 utolsó negyedévéhez képest pedig 18,3%-ot, a PC eladások a 2006-os szintre estek vissza. Az Egyesült Államokban a HP részesedése az első negyedéves eladásokból 3,4%-ot csökkent, a leszállított darabszámot tekintve ez közel 25%-os visszaesés jelent, 4,63 millióról 3,57 millióra. A Dell az előző év hasonló időszakához képest 14,4%-kal kevesebb PC értékesített. Piaci részesedése ennek ellenére alig változott, ez is jól mutatja a piac globális zsugorodását. Az Apple (aki a korábbi években többször büszkélkedett azzal, hogy a csökkenő PC eladások közepette a Mac eladások nőni tudnak) szintén kevesebb Mac számítógépet adott el, ahogy a Toshiba is. Az egyetlen nagy gyártó, aki az amerikai piacon növekedést (világszinten pedig stagnálást) tudott felmutatni, az a Lenovo, aki a tengeren túlon 13%-kal tudta növelni eladásait.


PC értékesítések az Egyesült Államokban, 2013. első negyedév, forrás: IDC

Ha a globális számokat nézzük, a legnagyobb vesztes az Acer, közel egyharmados csökkenéssel, de a HP-nak és az ASUS-nak sem kell a szomszédba mennie egy kiadós pofonért. A Lenovo lassan utoléri a HP-t, és a következő hónapokban jó eséllyel átveheti a legnagyobb PC gyártó szerepét, köszönhetően az agresszív amerikai terjeszkedésnek.


Globális PC értékesítések, 2013. első negyedév, forrás: IDC

A piac vezető OEM-jei az elmúlt hónapok során többször is nyíltan kritizálták a Microsoft Windows 8 operációs rendszerét, melytől eredetileg a mobil eszközök által ostromolt PC-s piac újbóli fellendülését várták. Az IDC az ultravékony és az érintőképernyős számítógépek gyenge szereplése mellett szintén a Windows 8-at jelöli meg a csökkenés egyik fő okaként, és a PC jelenleg nehezen képes olyan egyedülálló fejlesztésekkel megkülönböztetni magát a piacon, amely miatt a vásárlók valamilyen tablet-szerű megoldás helyett inkább a PC-t választanák.

„Sajnos most már tisztán látszik, hogy a Windows 8 nem, hogy segítette volna a PC-s piac fellendítését, hanem inkább tovább lassította azt” – mondta Bob O’Donnell, az IDC vezető beosztású elemzője. „Egyes vásárlók ugyan értékelik a Windows 8 által nyújtott érintőképernyős lehetőségeket és az új operációs rendszer által lehetővé tett új formaterveket, a felhasználói felület radikális megváltoztatása, a mindenki által megszokott Start gomb eltávolítása, és az új érintőképernyős gépek magasabb árazása miatt a PC, mint platform kevésbé vonzó alternatíva, mint például a tabletek.” – tette hozzá.

A Gartner piackutató vállalat közben szintén nyilvánosságra hozta saját eredményeit. Az eltérő mérési módszerek miatt a két cég számai a szokásos módon némi eltérést mutatnak – náluk a csökkenés „csak” 11,2 százalékos (89 millió darabról 79,2 millióra), és arra is felhívták a figyelmet, hogy 2009 óta most először esett vissza az értékesítés 80 millió alá. „Megváltoztak a felhasználók tartalomfogyasztási szokásai, PC helyett tabletet és okostelefont használnak erre a célra. Még az olyan fejlődő országok piacain sem várható lényeges növekedés a PC-k értékesítésében, ahol elterjedtségük alacsony.” – nyilatkozta a Gartner elemzője.

A PC-s piacnak tehát még mindig nem sikerült választ adnia a rendkívül népszerű mobil eszközök által intézett kihívásra, és továbbra sem tiszta, hogy a gyártók a nagy kapkodásban az átszervezések, a Microsoft és a Windows 8 szapulása és a még alacsony PC-penetrációjú fejlődő piacokért folyó harc mellett mivel tudnák megállítani a további csökkenést. Bár a tabletek és az okostelefonok egyáltalán nem tökéletes helyettesítői egy asztali számítógépnek vagy notebooknak, ha munkáról (azaz tartalom létrehozásáról) van szó, a végfelhasználók jelentős része otthoni környezetben inkább tartalomfogyasztói szerepet tölt be, és erre a célra sokkal vonzóbb, újszerűbb, élménydúsabb alternatívát nyújtanak az érintőképernyős, sokszor egy PC árának töredékébe kerülő eszközök. A Gartner szerint 2017-re a fogyasztói számítástechnikai eszközön döntő részén már valamilyen Android alapú operációs rendszer fog futni.

„A Microsoftnak néhány nagyon kemény döntést kell meghoznia, ha fel akarja pörgetni a PC-s piacot” – írja az IDC.

A Wall Street Journal belsős forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a Microsoft 7 colos tabletet tervez piacra dobni az év második felében. Ez a kisebb méretű tablet a cég terveit ismerők szerint eredetileg nem volt opció, de a Microsoft látva a kisebb méretű tabletek sikerét úgy döntött, hogy ő is piacra lép egy ilyen eszközzel. Az IDC adatai szerint a 2012 utolsó negyedévében értékesített tabletek több mint fele a 8 colos méret alá esett. A kategória népszerűségét jelzi az is, hogy a tablet kategóriát a világra rászabadító Apple iPad Minije is kannibalizálja az iPad piacát, annak ellenére, hogy a nagyobb testvér jóval erősebb hardverrel és sokkal magasabb felbontású kijelzővel van felszerelve.

Azóta történt

Előzmények