Ahogy az IT café rendszeresen beszámolt róla, szakmai és tanári körökben igen nagy vihart kavart az informatikai kerettanterv tervezetének megjelenése, ugyanis kiderült, hogy a jövőben jelentős mértékben csökken a közoktatásban az informatikára fordítható órák száma. A vitában elhangzó érvekről részletes tájékoztatást adtunk, most pedig arról számolhatunk be, hogy a talán legtekintélyesebbnek számító magyar szakmai szövetség, a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) is megszólalt az ügyben.
Az NJSZT közleménye szerint a társaság egyetért a kerettanterv ellen tiltakozókkal, és „kiáll a tervezett kerettanterv újragondolása mellett”. Az állásfoglalás hivatkozik Orbán Viktor 2012. október 4-én, Budapesten, a Millenáris Parkban megrendezett nemzetközi kibertér-konferencián mondott beszédére, ahol ő ezt mondta: „Bár az informatika meglehetősen tőkeigényes terület, a tapasztalatok azt mutatják, hogy ebben a szektorban még egy olyan méretű, tőkeszegény ország is képes komoly teljesítményt felmutatni, mint a mi hazánk. Ez valószínűleg azért van így, mert a kibervilág nemcsak az adatállományra, hanem elsősorban a szürkeállományra épül. Ezért a tőkeszegény országok az innovatív kezdeményezéseikkel hozzá tudnak járulni az IT- és a kiberszektor fejlődéséhez […] nekünk, magyaroknak az IT-szektor korlátlan lehetőséget nyújt a gazdaságunk fejlesztésére.”
Az NJSZT ezért a következőkben foglalja össze elvárásait: „Kérjük tehát a tervezet újbóli áttekintését és módosítását úgy, hogy a közoktatásból kikerülők valódi digitális írástudók legyenek. Javasoljuk továbbá, hogy az informatika fakultatív tantárgyként még magasabb óraszámban is elérhető legyen, hogy a jövő informatikus nemzedéke valóban megfelelő alapokkal rendelkezhessen szakmája magas fokú műveléséhez.”
A szöveg további részében Zsakó Lászlónak, az ELTE Informatika Kara Média- és Oktatásinformatika tanszéke vezetőjének, az NJSZT tehetséggondozási szakmai közössége elnökének a korábban az IT café által is idézett szakmai elemzéséből emelnek ki fontos részleteket. Ebből most csak egy igen súlyosnak tekinthető érvre hívjuk fel a figyelmet: „A tehetséggondozásnak azonban a szaktárgyi képzés az alapvető feltétele. Ezt a jelenlegi kerettanterv tervezet sem óraszámban, sem az egyes témakörök tartalmában és arányában nem biztosítja. Ennek egyenes következménye, hogy az informatikai tehetséggondozás tehetős szülők néhány 100 gyermekére fog korlátozódni.”