Motorosokat gázolnak a Teslák, napi 5 millió dollár veszteséget hoz a robottaxi

Aggasztó fényt vet a robottaxizásra a GM Cruise részlege, de Elon Musk állandó személyes botrányai és az FSD rendszer hibái is.

Erősen megosztja az embereket az, hogy jó ötlet-e, ha robottaxik cirkálnak az utakon, és nem csak azért, mert egy-egy hiba esetén jelentősen akadályozhatják a forgalmat – mint amikor nemrég csordába verődtek, és leálltak San Franciscóban. Az irány ugyanakkor egyértelmű, a GM és a Ford is kormány, pedálok nélküli járművek tesztelésére kér engedélyt, utasok és áruk szállításához.

A Tesla FSD-je öl, Elon Musk a szégyenfolt?

A vezetésbiztonság és a tucatnyi cég eltérő megközelítése, filozófiájának kérdése mellett a rendszerek tervezése, összetétele is állandó vitatéma, így folyamatos kritika tárgya például a Tesla FSD rendszere; amelynek neve ellenére köze sincs a teljes önvezetéshez, ráadásul kizárólag kamerákra épít. A témában csak az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság tucatnyi vizsgálatot folytat.

Nemrég egy hacker pedig megmutatta, hogy mit lát ez a rendszer: a valóság állítólag köszönőviszonyban sincs a Tesla prezentációival. Sokan ezzel magyarázzák, hogy az utóbbi időben tucatjával gázolják halálra a Teslák a motorosokat, a vizsgálatok ugyanakkor megosztóak, részben azért, mert az ütközések előtt töredékmásodpercekkel lekapcsol az Autopilot – erről az igen aggasztó gyakorlatról már többször lehetett hallani.


[+]

Az FSD gyermekbetegségeire ugyanakkor hatványozottan rossz fényeket vetnek az immáron 9 gyermekes Elon Musk személyes, egyre sokasodó botrányai, és már nem csak a kriptopiac manipulálásával, egyszerre több óriáscég felelőtlen vezetésével, állandóan befolyásoló tweeteléssel kritizálják a Mars-kolonizációs tervekről fantáziáló, több bolygón élő emberiséget vizionáló vezetőt. Bár Musk állítása szerint tökéletesen képes ellátni a Tesla vezetését (a kritikusai szerint képtelenség elegendő időt fordítani erre, ennyi más teendő mellett) ilyen terheltség mellett is, a képet árnyalja, hogy maga árulja el a Twitteren, hogy az elmúlt hetekben közben Franciaországban, Olaszországban és Görögországban is nyaralt.

Emellett a napokban a cégét egykor megmentő barátjával, a Google társalapítójával, Sergey Brinnel került botrányos viszonyba, ugyanakkor tagadja, hogy lefeküdt barátja feleségével, sőt, állítása szerint évek óta nem volt romantikus viszonya (a nyolcadik és kilencedik gyermeke tavaly novemberben született, a Neuralink cégének egyik vezetőjétől). Az effajta történetek már napi szintűek, mind hozzájárulhattak, hogy a SpaceX dolgozóinak egy csoportja szerint Musk a vállalat szégyenfoltja – ott azonban kirúgták a kritikusokat.


[+]

Égeti a pénzt a Cruise

Bár a robottaxizásba rengeteg pénzt öntenek a befektetők, és sok nagy cég dolgozik ennek jövőjén, arról ritkán hallani, hogy mennyibe kerül ténylegesen egy ilyen újítás.

A GM nemrég elárulta, hogy a Cruise részlege igencsak veszteséges. 2018 óta úgy 5 milliárd dollárt veszített egyetlen városban az ágazat, mióta pedig pénzt kérnek az utakért, rohamosan emelkedik a veszteség. Naponta több mint 5 millió dollár vesztesége van a Cruise részlegnek, és miközben a kutatási projektből jövedelmező üzletet gyártanának, a befektetők elfordulnak a kockázatos technológiáktól, és átértékelik, vajon mikor lehet nagy számban robottaxikkal elárasztani a közutakat.

Több önvezetésre szakosodott cég, például az Aurora vagy a TuSimple is elveszítette piaci értékének 70-80 százalékát egy éven belül, a nagy autógyártók csökkentik a költségvetéseket, vagy partnerekre hárítják a költségeket – a befektetők pedig eleve attól tartanak, hogy a veszteségek jelentős emelkedése nélkül nem lehet skálázni az ilyen szolgáltatásokat.

A Cruise közben mégis azt reméli, 2030-ra évi 50 milliárd dollár bevételt hoznak a robottaxik. Ez persze nagyban függ attól is, mit mondanak végül a hatóságok az effajta technológiák kiterjedt alkalmazására.

Azóta történt

Előzmények