Száz magyar internetezőből csak egynek van táblagépe

A KutatóCentrum friss felmérése szerint habár az asztali számítógépek korszakának koránt sincs vége hazánkban – az internetezők 75 százaléka használ PC-t vagy Macet, ezen belül 85 százalék napi szinten –, már érezhető a mobilabb eszközök előretörése. Ezt jelzi, hogy azok közül, akik az elkövetkező fél évben számítástechnikai eszköz vásárlását tervezik – a megkérdezettek 23 százaléka tartozik ebbe a csoportba –, 67 százalék a laptopok, notebookok vagy netbookok, 15 százalék pedig a táblagépek felé hajlik, míg asztali gépet 46 százalék választana. Elsősorban a fiatalabb (18-24 év közötti) korosztályba tartozó internetezők preferálják a mobilabb lehetőségeket, hiszen esetükben már csak 76 százalék napi felhasználója az asztali gépeknek.

tablet

Laptopot, notebookot vagy netbookot az internetezők 53 százaléka használ, többnyire napi rendszerességgel. Köztük az átlagosnál magasabb arányban vannak a 35 évnél fiatalabbak, az új generációs telefont használók, a tanulók és a magasabb státuszúak. Ám hiába mobileszközök, a megkérdezettek kevesebb mint fele használja őket igazán mobilisan. A férfiak és a nők között nagyok az eltérések: míg az erősebbik nem képviselőinek 57%-a használja a laptopját vagy notebookját legalább két helyen, addig a nőknek csupán egyharmada élvezi ki az eszköz hordozhatóságának előnyeit. Magas azok száma is, akik mind asztali, mind hordozható gépet igénybe vesznek: tízből négyen mindkét megoldást használják.

1% a tableteknek

Míg a PC-k és Macek legtöbbször több embert is kiszolgálnak (csupán minden negyedik internetező használja kizárólagosan), addig minden második laptop- vagy notebookfelhasználó nem osztozkodik. „E tekintetben a nők és a férfiak között nagy a különbség: míg a nők csupán 43 százaléka használja egyedül hordozható számítógépét, a férfiak esetében ez az arány 57 százalék” – emelte ki Szőke Emília, a KutatóCentrum kutatási projektmenedzsere .

A legtöbben e-mailezésre és információk keresésére használják a számítógépüket, majd pedig munkájuk során, leginkább hírek olvasására (77%) és dokumentumok szerkesztésére (69%). Szintén fontos az eszköz, ha kikapcsolódásról van szó: a megkérdezettek több mint fele használja játékra, közösségi médiaoldalak látogatására és zenehallgatásra, de az internetalapú telefonálás lehetőségét is egyre többen kiaknázzák (34%).

A táblagépek elterjedtsége még visszafogott, 100 internetezőből mindössze 1 használja ezt az eszközt, sőt sokan vannak azok, akiknek ez a terület egyelőre fehér folt: a megkérdezettek 30-40 százalékának nem volt véleménye a tabletekről feltett kérdések kapcsán. A jelenlegi penetrációhoz képest azonban arányaiban dinamikus elterjedést prognosztizál az, hogy a megkérdezettek 4 százaléka tervezi, hogy fél éven belül beszerez egy táblagépet.

A felméréshez a primer adatgyűjtés 2011 augusztusában 2214 internetező online megkérdezésével történt. Az adatbázis a legfontosabb demográfiai ismérvekre – életkor, nem, iskolai végzettség, településtípus és régió – reprezentatív a legalább hetente internetező 18-54 éves magyar lakosságra nézve.

Azóta történt

Előzmények