Yahoo!-nak hívják, de valójában Google a neve

Nem kis meglepetést okozott, hogy a Yahoo Japan Corp. tegnap bejelentette (a Google Translate fordította oldal): megállapodást kötöttek a Google-lal, s ennek értelmében az amerikai cég keresőmotorját és hirdetési rendszerét használják a jövőben.

Habár a Yahoo Japan nem azonos magával a Yahoo!-val (az amerikaiak kisebbségi résztulajdonosok a japán cégben), ám a lépés azért váratlan, mivel a Yahoo! nemrég állapodott meg a Microsofttal, hogy a keresőpiacon szinte teljesen teret vesztett cég a redmondi vállalat Bing keresőjét, illetve hirdetési rendszerét fogja használni.

A Yahoo! a Yahoo Japan részvényeinek 34,8 százalékát birtokolja, a másik nagy, többségi tulajdonos a SoftBank, Japán legnagyobb IT-kereskedő cége. „Úgy látjuk, hogy a Microsoft jelenleg több területen is hátrányban van. A Google egy lépéssel előttük jár a japán nyelvű szolgáltatások terén” – nyilatkozta a döntést indoklandó Maszahiro Inoue, a Yahoo Japan vezetője.

A Yahoo Japánban (és Ázsiában) különösen népszerű, mind keresőjét, mind egyéb szolgáltatásait tekintve (például levelezés), és már rég a saját útjukat járják, a Google-lal már 2001 óta együttműködnek, volt már olyan időszak, amikor a Google keresőmotorját használták. A Net Ratings elemzőcég szerint a japán keresőpiacon a Google-nak 37,3 százalékos részesedése van, míg a Yahoo Japan 53,2 százalékkal rendelkezik. Ehhez képest a Microsoft MSN és a Bing mindössze 2,6 százalékot ért el (az Egyesült Államokban a Google 85 százalékon, a Yahoo! 6,2 százalékon áll).

A döntés még támadható, bár a Yahoo Japan egyeztetett a japán kereskedelmi felügyelettel, akik nem gördítettek akadályt a szerződéskötés elé. Ugyanakkor a Microsoft nem fogja szó nélkül hagyni a megállapodást, amit az is bizonyít, hogy a cég nevében Brad Smith, a vállalat vezető jogtanácsosa már kifejezte aggodalmait. Smith egyrészt felhívta arra a figyelmet, hogy az USA-ban egyszer már megtorpedózta a versenyfelügyelet a Yahoo!-Google hirdetési szerződést, és szerinte hasonló versenyellenes helyzet veszélye áll fenn Japánban is, mivel a Google így gyakorlatilag száz százalékig lefedné a japán piacot, s ezt az ottani versenyügyi hatóságok nem engedhetik.

Azóta történt

Előzmények