Új hozzászólás Aktív témák
-
félisten
Nem érted. Az, hogy "statisztikailag", annyit jelent, hogy nem egyedi vagy kevés számú eset alapján, hanem nagyobb mintán nézve. Amely mintának nem kell de facto statisztikának, különösen nem publikált statisztikának lennie.
Én például abból a több száz baleseti elemzésből, amellyel konkrétan foglalkoztam, megállapíthatom, hogy az autóvezetők statisztikailag borzasztóan rosszul teljesítenek baleseti körülmények között.
A velem közös projekten dolgozók, akik viszont ténylegesen rálátással rendelkeztek az akkori vezetéssegítő és önvezető rendszerek tapasztalataival (sőt, konkrét statiszikai elemzésen alapuló adataival is) pedig velem megosztották az ő ismereteiket is, tehát a munkám során közelről ismertem meg mindkét oldalt.A félremagyarázásodból pedig semmilyen ésszerű értelmezéssel nem jön ki az, hogy az egyéni véleményemről lenne szó, csak mert az nem tényleges statisztikán alapul.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
podtibi
senior tag
"egy emberi sofőr biztosan jobban kezelte volna a helyzetet, és nem folytatta volna a vezetést az ütközés után a helyzet elemzése nélkül." Akkor az gondolom mindig is egy hazugság volt, hogy a vezető ott hagyta az elgázolót.
Ezt inkább rád bízom.
-
7Heads Drago
veterán
Pont ezt írtam az előző hsz-ben is. Hibás a statisztikátok. Nagyon nem mindegy mit vesztek bele és mit nem.
A meg nem történt balesetek az embereknél biztos nincsenek benne.
65-70 év fölött nem értem hogy lehet megadni az engedélyt a vezetéshez csak orvosi szempontból. A legtöbb idős nagyon veszélyesen vezet. De ez igaz a nagyon fiatalokra is. Tőlük nem nehéz jobban vezetni a szoftvernek.[ Szerkesztve ]
Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.
-
Danex
addikt
válasz 7Heads Drago #54 üzenetére
Én az új 12-es verzióról beszélek amit kb a héten kapott meg néhány ember összesen eddig.
Az előző verziók azok mind ez a Fix ha stop tábla akkor megállsz típusú kóddal ment, ez a mostani pedig nézi a videókat kb és megtanulja hogy a valós sofőrök hogy cselekedtek. Leegyszerusitve kb.
Ég és föld most a 2 verzió működési elve
-
ddekany
veterán
válasz Sethdobaloah #57 üzenetére
Persze nem ilyen naiv módon működik ez a valóságban, hogy rádobnak sok videókt, aztán csá. Pl. talán először csináltak egy AI-t, ami megállapítja, hogy melyik felvételek mutatnak jó példát, és csak abból oktatják az FSD-be kerülőt.
-
hemaka
nagyúr
clickbait yo. egyébként meg amennyi analfabéta van az utakon, pont az is átment volna rajta, teljesen mindegy.
-
DonToni
aktív tag
"Érzékelte a másik autó gyalogosgázolását, lassított is közvetlenül azelőtt, hogy szintén elütötte a nőt. Azután viszont nem tudta érzékelni, hol van, mert csak a lábainak egy részét látta, a többit nem érzékelte a lidaros rendszer." - Oké, tehát "látta" a gyalogos lábát... innen azért már nem olyan nehéz kiszámolni, hogy merre folytatódhat egy ember... még ha lehetetlen testhelyzetben is van, kb. milliszekundumok alatt végigmegy a rendszer az összes létező permutáción és ha egy is egybeesik az autó nyomvonalával, akkor kiadom a megfelelő utasításokat. Pláne, hogy előre érzékelte "a szomszédos sávban egy másik jármű elütött egy gyalogost, egy autóval előrébb".
-Anti-
-
Alchemist
addikt
Repülésben az AI konzultáns hasznos lenne, de a (folyamatosan képzett, tapasztalt) emberi pilótát nem cserélném le vele. Direct law módban, ellentmondásos műszer információk mellett az AI nem sokat érzékel a gép fizikai helyzetéből.
Vezetési baleseti statisztika: szerintem árnyaltabban kéne nézni a helyzetet, mert extrém stressz alatt, nehéz és gyors döntési helyzetben az emberi sofőrök (de más szakmákban is) többségben mélyen az általános képességi szintjük (értsd: folyamatos vezetés változatos, de jórészt zavartalan körülmények között) alatt teljesítenek.
Ha legalább évente szimulátoros extrém helyzetgyakorlatokat kellene végezniük (mint a pilótáknál), határozottan javulna a helyzet.Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.
-
ncc1701
veterán
válasz 7Heads Drago #55 üzenetére
Csak óvatosan. Te is leszel 60-70, ha megéled, és simán lehet, h olyan helyen fogsz élni, ahol egy autó nem csak státusszimbólum a szomszédok felé.
Szembe szomszéd bácsi 80 évesen még vezetett. Az öreg szellemileg teljesen tiszta volt, fizikailag rendben volt, hetente 1x kimentek anyával a piacra, meg bevásároltak. Igaz, h lassan ment, de nem láttam, h törte volna az autót. Az öregek azért többnyire tisztában vannak a korlátaikkal, és nem egy tengerparti nyaralást vállalnak be. -
brd
nagyúr
Neked nem, mert te ember vagy, tudod, hogy a láb egy emberben folytatódik és nem kellene ráhajtani (még akkor sem, ha már nem abban folytatódik az előző baleset okán - bocs' az érzékenyebbektől). De egy AI nem rendelkezik olyan motivációval, hogy "élő objektumokat nem ütünk el" (és soha nem is fog: az nem azt látja, hogy egy ember repült éppen az autó elé, hanem azt, hogy egy emberként felismerhető objektum - ha pl. később elveszti ezt a tulajdonságát, mondjuk csak a lába látszik, akkor onnantól nem ember a számára; persze ez valamilyen szintig kezelhető, javítható, de sosem fogja elérni egy ember döntési mechanizmusát). Pont ez a baj az "AI"(nem az, de így hívják)-val: az esetek magas százalékában már most sokkal jobb egy átlag hülyénél, viszont a maradék százalékban sokkal rosszabb nála, mert azok megoldásához egy érző, túlélő, anyagi kárt elkerülni igyekvő biológiai lénynek kell lenni. Aki csak a statisztikát nézi, az le van nyűgözve, hogy milyen bámulatos eredményei vannak, aki ellenben a maradék százalék miatt sérül/hal meg, azt nem nyugtatja, hogy ha a statisztika másik hányadával leírható helyzetben lett volna, nem történik vele az, ami.
The only real valuable thing is intuition.
-
Danex
addikt
válasz Sethdobaloah #57 üzenetére
Eloszurik a videókat ha jól tudom, volt is talan gond vele hogy a stop táblánál nem akart először megallni, mivel a tanitovideokban a valós sofőrök se álltak meg,csak nagyon lelassitottak.
-
haxiboy
veterán
Az emberi sofőr jobban kezelte volna a helyzetet
Mindeközben a hétköznapokban:Premium Mining Rigek és Gamer/Workstation gépek: tőlem, nektek :)
-
arn
félisten
Nagyon egyszeru, evente teljeskoru vizsgalatot kell csinalni latas, reakcioido, stb szempontbol, ha vmi egy kuszobertek ala csokken, akkor le kell tenni az autot.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
7Heads Drago
veterán
Leszek és nem is fogok vezetni. Az hogy jó az egészség az nagy öröm, viszont az autóvezetésnél reagálni kell és dönteni és ismerni az új szabályokat és fejlődni kell. Az egyik szülöm pl rossz irányba fordult a körforgalomba, keveset használja az indexet. És hiába mondjuk neki hogy ne vezessen.
Az indokolatlanul lassú autó is balesetveszélyes.
Én ezt nem engedném meg.Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.
-
Attila0
őstag
válasz 7Heads Drago #70 üzenetére
"Leszek és nem is fogok vezetni."
Szóval te már előre látod hogy 70 évesen milyen fizikai, és mentális állapotban leszel? Ugyanis, szerintem 35 évesen is ugyanúgy alkalmatlan lehetsz a vezetésre, mint ahogy 70 évesen is ugyanolyan fitt lehetsz.
[ Szerkesztve ]
-
ncc1701
veterán
válasz 7Heads Drago #70 üzenetére
Persze, persze. Bevásárolni meg majd busszal fogsz járni.
Ezért írtam, amit. Nem mindenki lakik városban, vannak, akiknek az autó kell a napi életvitelhez, bevásárláshoz. És ne gyere azzal, h az idős ember költözzön lakásba/szanatóriumba.
-
Cassi
senior tag
válasz 7Heads Drago #70 üzenetére
A súlyos balesetek nagy részét biztosan a fiatalok követik el. Lehet, hogy a szülőd rossz irányba fordul a körforgalomban, de abból maximum egy jelentéktelen koccanás lesz. A lassú autó is leginkább úgy balesetveszélyes, hogy a mögötte haladó idegbetegnek esetleg bedurran az agya.
Jó lenne, ha publikálnák részletesen a magyar balesetek körülményeit, nagyon tanulságos lenne. Sokat csökkent a halálos áldozatok száma az utóbbi években, de a humán faktoron keresztül is lehetne tovább faragni.
-
seaofcalm
csendes tag
Kell nekünk az A.I. gyerekek. A butaság vagy hibalehetőség pedig határtalan minden irányban. Akik pedig belekényelmesednek hogy mindent gép old meg helyettük, hát igen, lesznek "áldozatok" még.
Gondoljatok csak bele pl. mennyi embernek kellett meghalnia csak addig, hogy rájöjjenek a dokik hogy kezet kellene mosni műtéti beavatkozás előtt.[ Szerkesztve ]
•ß3n6
-
7Heads Drago
veterán
48 vagyok.
És igaz, van aki már 35 évesen se alkalmas rá. Az este is sikerült kifognom egy idegbeteg sofőrt aki a 2 sávos autópályán nem akart bírni elférni. És teljes mindegy hány éves volt, mert ott helyben be kellett volna vonni a jogsit tőle. Sajnos erre nincs szűrés. Meg a reakció időt se vizsgálják. Az autók száma meg csak nő az utakon.
Aztán ott van a másik szülőm aki belátta hogy ő nem tud odafigyelni és nem vezet és nem foglalkozik a jogsival. Egyik napról a másikra történt ez látszólag mindenféle előzmény nélkül.Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.
-
7Heads Drago
veterán
Falun lakom és rengeteg ember él a környéken úgy hogy mások segítenek neki. Bevásárolnak, gyógyszert visznek neki és akár kórházba is elviszik vizsgálatra. És akkor még segíthetnek a rokonok meg ismerősök is. Szóval ez gyenge érv.
Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.
-
TaliGa
aktív tag
válasz 7Heads Drago #70 üzenetére
Egyelőre jussunk el odáig, hogy a 18-50 közti korosztály ne meghosszabbított péniszként kezelje az autóját, továbbá jelentős százalékuk pattanjon le a piáról és a tudatmódosító szerekről, aztán akkor majd lehet baksztatni a nyugdíjasokat. Amúgy meg ezt most nagyon könnyű nagy arccal benyögni, h nem fogsz vezetni, térjünk erre majd vissza ha 70 leszel...
"So say we all"
-
ddekany
veterán
Full self driving esetén (és ez a baleset ha jól gondolom az volt) az utógyártó fizet, ill. ha bizonyíthatóan szándékosan nem tartottak be előírásokat, vagy voltak kirívóan hanyagok, akkor ott megy valaki börtönbe. Akkor is, ha kocsit te birtokoltad. Ez eléggé egyértelmű, hogy máshogy nem működne a valóságban, meg logikus is.
[ Szerkesztve ]
-
ddekany
veterán
válasz 7Heads Drago #82 üzenetére
De nem a véletlen hibázásról van szó. Hanem mikor direkt "csalsz", pl. tudod, hogy valamire kéne írni tesztet a policy szerint, de elsumákolod. És ez persze az ilyesmi jellemzően nem is a programozó szintjén történik (ami a piramis legalja), hanem feljebb.
-
stellaz
addikt
Naponta 16 ezer repülő van a légtérben. Ha a százalékos arányt egy megtett útra vonatkoztatom és egy napra egy repülőre 1,5 utazást számolok (van ami oda-vissza közlekedik, van ami nem), akkor 4-5 naponta lezuhanna egy repülő a világon. Ezzel szemben 2019-ben nyolc repülőgép baleset volt, összesen 240 halálos áldozattal.
-
7Heads Drago
veterán
A levegőben ugye ahol nem kell út a járműnek.
Előttünk a főúton percenként megy el 10-20 autó egy kb 6 méter széles úton. Ez már eleve nem igaz a levegőre. Teljesen más a légi és a földi forgalom. Ha igaz lenne amit írnál már régen pilóta se lenne a repülőn, ehhez képest mégis ott vannak.[ Szerkesztve ]
Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.
-
TaliGa
aktív tag
válasz 7Heads Drago #80 üzenetére
Bocs, nem akartam személyeskedni . De hasonló korúak vagyunk, és 70+-os szülőkkel, nagybácsikkal, stb. nagyon másképp látom, mert ha vhol, hát pont náluk az autó létszükséglet...
"So say we all"
-
stellaz
addikt
2019-ben nyolc civil repülőgép baleset volt, összesen 240 halálos áldozattal.
A wizzairnek van 1870 gépe, ezek ha csak naponta egy útvonalat repülnek (nem igaz, oda vissza ingáznak a gépek), akkor az évente 72 ezer járat, tehát azt jelentené, hogy átlagban 1,5 évente lezuhanna egy wizzair járat.
A probléma ott van, hogy ha egy autóval mennek 30 ezer km-t egy év alatt, és egy km-re vetítve 99,999%-os a rendszer megbízhatósága (ez most a 99%-ot sem érné el normál körülmények között, ami egy ezreléke csak), akkor az azt jelenti, hogy 3 évente balesetet szenved majd az autó, egy kamion vagy robotaxi pedig évente. Ha ezt jelentősen javítani akarjuk és szeretnénk elérni a legjobb sofőrök arányát, ami azt jelenti, hogy évtizedekig nem okoz saját hibás balesetet. akkor azt legalább ki kell tolni 99,99999 százalékra. Ez pedig két nagyságrendi ugrás, azaz 100 szor megbízhatóbbnak kell lennie. A jelenlegi legoptimistább becsléshez képest pedig úgy százezerszeres megbízhatóság növekedés kellene. És pont ez a nehézség, mert a rendszer a kezdetekhez képest nagyon gyorsan képes javulni, de amikor már elég kifinomult a cucc, onnan sokkal, de sokkal nehezebb már javítani a megbízhatóságot, mint azt megelőzően.
Repülésnél ahol 100 ezer/1 -nél nagyobb az kockázati arány, azok gondolom azok a banánköztársaságokban üzemelő csöves légi társaságok, amiket nem engednek be az európai unió területére, meg az usába, meg ilyen mezőgazdasági gépek, lefingott repülők, stb., oda pont nem a legfejlettebb robotrepülők fogják a megoldást kínálni.
[ Szerkesztve ]
-
freeapro
senior tag
Ez azért nem teljesen így működik. 100%-os biztonság nincs.
Fejlesztőként azt kell tudnod bebizonyítani, hogy követted a state-of-the-art -ot. Vagyis betartottál minden szabványt és előírást. Az az alapelv, hogy az újonnan bevezetett rendszer (mint az önvezető rendszer, de az ABS, ESP, AEB segédrendszerek is) ne okozzon több balesetet és sérülést, mint a meglévő rendszerek.
Ma a baleseti statisztikák szerint halálos baleseteknél ez 10^-8 halálos baleset / óra valószínűséget jelent (nem halálosnál 10^-7/óra). A probléma, hogy ezt sem bizonyítani, sem cáfolni nem egyszerű, mert rengeteg tesztet és analízist jelent.
[ Szerkesztve ]
-
stellaz
addikt
Létezik a világon olyan szabvány, amelynek egyszerre megfelel egy termék, de ugyanakkor üzemszerűen okozhat halálos balesetet?
Mert itt erről lenne szó.Mintha azt mondanád, hogy szabvány szerint egy hegymászó kötélnek ki kell bírnia legalább 200 kg-ot, de az sem baj, ha nem, mert ugyan ki tudná ilyen bonyolult dolgot tervezni és legyártani.
Magyarán a szabvány maradéktalan betartása kéne, hogy garantálja a 100%-os megbízhatóságot. Minden egyes hiba annak a tényét jelzi, hogy valamiért mégsem sikerül a szabványt betartani.
De olyan szabványt én nem ismerek, ami elve megrengedi a halálos baleseteket. -
Thrawnad
senior tag
Azért azt tegyük hozzá az esethez, hogy
"a baleset azután következett be, hogy a szomszédos sávban egy másik jármű elütött egy gyalogost"
Tehát ha nincs a másik hibája akkor ő sem üti el. Vajon azt a balesetet elkerüli egy "AI"?
Én pártolom a tisztán önvezető autók bevezetését, és a manuális vezetés betiltását.
Jóval kevesebb baleset lenne szerintem, és a szabályokat is betartanák.
Sőt aki lelép a piros alatt az legyen szabad préda.
Amikor jobbra zöld nekem a kiegészítő lámpa Debrecenben a Fórumnál sorra átszaladnak a piroson előttem mert a busz, troli mögöttem van. Na ilyenkor legszívesebben gázt adnék, csak féltem a karosszériát.
ThrawnadHardver hibára ritkán van jó szoftver...
-
Danex
addikt
Szabvány létezhet ilyen, a probléma ott van, hogy egy szabvány validálása mesterséges /laboratóriumi körülmények között érvényesek. Ergo anyaghiba, emberi mulasztás stb ezt keresztbe húzhatja.
Persze lehet valamiféle redundanciát beépíteni, de ugye itt jön képbe a reális megközelítés, miszerint az embereknél sincs egy tartalék sofőr az anyósülésen...
Jó példa lehetne erre pl a ráfutásgátlós vészfék, vadiúj gumikkal, jó száraz tapadós úton 70km/h-nál is képes elkerülni a balesetet, sőt a szabványositott teszt autót is sikeresen felismeri a tesztüzemben megadott xyz mennyiségű fényben.
De a valóságban, annyival több változó van, hogy arra már nem lehet 100%-ot mondani, kopott szar gumi, jeges aszfalt, szembesütő alacsony napfény / ködös idő.
Tehát valami megfelelhet egy szabványnak, de a szabvány sose fog megfelelni a valós életben előforduló végtelen esetek egészére.
Itt szimplán az a cél, hogy az embernél jobb legyen. -
ddekany
veterán
Nem kell 100%-osnal lenni. Ha ez lenne az elvárás, semmi nem működne. Csak általában van valami szabályozás, amennyiben a tisztelt cégek nem eléggé motiváltak maguktól, hogy ne öljék meg a vásárlóikat. Most is rakás gépet gyártunk, ami hiba esetén emebréletbe fog kerülni, aztán mégis kirugóztuk. Néha vannak botrányok... de néha, és az remélhetően visszavágja a vad hajtásokat.
-
félisten
válasz 7Heads Drago #55 üzenetére
A kutatás módszertanát nem én írtam, hanem közlekedési statisztikákban járatos szakemberek. Nem merült fel vele kapcsolatban, hogy hibás lenne.
Egyébként vizsgáltak benne balesetközeli helyzeteket is, de ezzel én nem foglalkoztam, és ha jól tudom, ennek csak kontrollszerepe volt, de ebbe be sem voltam avatva és érteni sem értek hozzá.
Az én feladatom kifejezetten megtörtént balesetek értékelése volt, nagy, nem előválogatott mintán.
"A legtöbb idős nagyon veszélyesen vezet."
Ezt honnan veszed? Csak mert konkrétan baromság. Harmincnégy éve egyetlen egy olyan ügyem volt (a fenti kutatás nem számít bele, mert abban nem ismertem az életkoradatokat), amelyben hetven pluszos ellen indult eljárás (akár büntető, akár szabálysértési), és ebben az egyetlen ügyben sem a 85 éves vezető lett a felelős.MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Attila0
őstag
válasz 7Heads Drago #77 üzenetére
"Aztán ott van a másik szülőm aki belátta hogy ő nem tud odafigyelni és nem vezet és nem foglalkozik a jogsival. Egyik napról a másikra történt ez látszólag mindenféle előzmény nélkül."
Na pont erre gondoltam. Szóval ők már látják hogy mi van. De, te nem tudod hogy 22 év múlva pont ugyanilyen mentális/fizikai állapodba leszel-e. Maximum sejtheted, de az szerintem ahhoz kevés, hogy 2045-ben automatikusan a kukába hajítsd a jogosítványodat.
[ Szerkesztve ]
-
stellaz
addikt
-
freeapro
senior tag
A 100% biztonságot felejtsd el. Ilyen nincs. Nem lehetséges. Vagy ha lehetséges is lenne, az olyan drága lenne, hogy nem érné meg. 100% még a repülőgép iparban sincs.
Járműiparban több biztonsági szabvány van. A legismertebb a hírhedt ISO 26262. Mérhető metrikákba ez is residual failure rate-ről (~maradék hiba) és hasonlókról (SPF, MPF) beszél, ami az új rendszer risk analízisétől függ, de nem nulla.
Új hozzászólás Aktív témák
- TCL LCD és LED TV-k
- Filmvilág
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- HÁZIMOZI / HIFI / TV beárazás
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Computex 2024: bemutatkozott a Biostar alaplapok AMD-s zászlóshajója
- Politika
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Napelem
- További aktív témák...
- ASUS ROG STRIX RTX 3060 Ti OC LHR - eladó!
- iMac 2019 27" Retina 5K / i5 3 GHz / 32 GB DDR4 / 1 TB SSD / Radeon Pro 570X 4 GB
- AKCIÓZVA! HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 32/512 FHD HUN
- AKCIÓZVA! HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 16/512 FHD HUN
- Dell SE2216H 22" 1920x1080 Full HD LED Monitor
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen