Új hozzászólás Aktív témák

  • Tzombi

    csendes tag

    Nagyon tetszik az áttekintésed.
    A mai tehetségkutató műsorok, kezdeményezésekhez annyit tudnék írni, hogy jócskán bele férne egy külön postba. Sajnos ma már bárkiből lehet „sztár”, akit „megcsinálnak”!!! És itt a fő hangsúly a „megcsinálnak” szón van. Nem kell különösebb tehetség ahhoz, hogy valaki ország szintű híresség legyen, csak legyen mögötte egy olyan stáb, aki jó kis hasznot húz belőle.
    Egy másik gondolat, és ez azt hiszem, méltán tükrözi, hogy az igazi „nagyok” hogyan vélekednek ezekről a sztárocskákról. Egyszer Gálvölgyitől megkérdezték, hogy miért nem parodizál új tehetségeket? Mire lesújtóan csak annyit mondott, hogy „Én csak művészeket parodizálok!”

    Amióta kikapcsolom lefekvés előtt a mobilom, azóta utólérhetetlen vagyok az ágyban....

  • btf

    aktív tag

    Ha már emelt díjas SMS-eknél tartunk:

    A Magyar Survivorban a játék végén a nézők szavazhattak, hogy a 2 játékos közül melyik kapja meg a pénzt. (SMS rulez)

    Ezzel szemben az amerikai verzióban csak a kiesett játékosok szavaznak, hogy ki kapja meg a pénzt a két benntmaradt közül. (itt papírfecnikre ír fel mindegyikük egy-egy nevet)

    Persze, hogy nálunk az első változat éri meg jobban, még több pénzt rakhatnak így zsebre.

    Az írás szerintem nagyon jó. :)

    [ Szerkesztve ]

    “Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great make you feel that you, too, can become great.” - Mark Twain | "PS4 Pro = PS4 Professional" - Alex Battaglia (Digital Foundry - 2021)

  • Kareszovics

    addikt

    Üdv!

    Egy pár gondolat az írás kapcsán:

    Koncz Zsuzsa és Gergely Ági levelezés - "kedélyesen vacsoráztam", nagyon megfogott ez a fajta fogalmazás, ma már ilyet tuti nem hallasz élő beszédben.

    "Van magyar tehetség?" összefoglalód elszomorító ahhoz képest amit a nemzetközi és/vagy angolszász "elemzésedben" leírtál. :( Dehát pénz beszél...

    Összeszedett, frankó írás. Köszönjük. :C

    A YouTube-os videkből meg mindjárt megnézem Gálvölgyit. ;)

    http://steamcommunity.com/id/sgtavitus?l=hungarian

  • Abszolút egyetértek az írással.
    Ezeket a mai "tehetségkutató" műsorokat már nézni se bírom.
    Minden csak a pénzről szól.
    A zsűri meg a műsorvezetés pedig szánalmas :(

    Més que un club!

  • Viszlát

    addikt

    válasz Kareszovics #4 üzenetére

    Az igazán szomorú az, hogy szó sincs arról, hogy a fizetős szavazás nélkül veszteséges lenne a vállalkozás. Én az első Megasztárt végignéztem (zsűri kommenteknél hangerő -> mute), de soha nem szavaztam, mert egyszerűen gusztustalannak tartom, hogy azért fizessek extra pénzt, ami alapvető eleme a műsornak. Nyilván, ha normál díjazással történik, megtettem volna a magamét, hogy ne Tóth Veronika nyerjen, de így...

    A zsűri kiválasztása nagyon kényes téma. Szerintem erre kellene a legnagyobb gonddal figyelni, hiszen, ahogy írtam is, tőlük függ, kik jutnak be azok közé, akik közül választhatunk. Nem csak a hozzáértés számít (bár az eddigi zsűritagok 90%-a már itt megbukik), hanem az objektivitás is, a franc se kíváncsi arra, hogy egy bohóc mennyi szexuális kisugárzást érez az előadásból...

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • Kareszovics

    addikt

    válasz Viszlát #6 üzenetére

    "de soha nem szavaztam, mert egyszerűen gusztustalannak tartom, hogy azért fizessek extra pénzt, ami alapvető eleme a műsornak"

    Erről van szó. :(

    "szó sincs arról, hogy a fizetős szavazás nélkül veszteséges lenne a vállalkozás"

    Persze hogy nem veszteséges, a reklámbevételből is bőven megélne. Egyszerűen arról van szó, hogy nincs kedvük lemondani az extra profitról (amit persze a sok "paraszt" garantál is SMS formájában ;] ).

    http://steamcommunity.com/id/sgtavitus?l=hungarian

  • Menthirist

    veterán

    Nem vagyok és voltam sosem magasztár fan, de el kell ismerni, a legtöbb, akire emlékszem hogy résztvett benne (hirtelen olyan 6-8 főre gondolok perpill), nagyon jó hanggal rendelkezett... Pl szerintem Tóth Vera, még a tesója is, Boogie, Póka Angéla, Puskás Peti, és persze Ruzsa Magdi) veszettül jól tudtak énekelni... Vannak náluk jobbak? Hogyne lennének. Meg ez amúgy is szubjektív. De szerintem kétségtelen, hogy nem fahangú senkik, remek hangjuk van. Ilyen szempontból nem gondoltam, hogy aki benne volt, az ne volna odavaló, biztos kimaradt sok olyan, aki még lehetett volna benne... És hogy egyéb tehetségek is vannak, az természetes, de ugye ezt a műsort sem nyerheti meg az, aki nem indult... Az eddigi kedvencem benne Ruzsa Magdi volt, szenzációsan fantasztikus hangja volt, nagyon imádtam, kár, hogy a saját albumán max 2 szám ha tetszett, de amiket a megasztárban énekelt (az abbától a rocky horror p. s-ig minden), az nagyon tetszett... Szóval respect azért nekik (az meg hogy ki milyen ember egyébként, az más dolog)
    Jah, szavazni sem szavaztam... nincs nekem pénzem arra, hogy csak úgy adogassam a tv2 zsebébe (vagy más tvjébe :D)

    [ Szerkesztve ]

    Star Citizen FAQ http://starcitizen.hu/star-citizen-faq-az-ujaknak/ (Mielőtt kérdeznél)

  • Vakegérke

    veterán

    Gratula, kellett már egy ilyen írás is. :K

    Nos, Megasztár. Megasztár? Van nekünk olyanunk? Talán volt, voltak, de kiöregedtek.
    Ha már zsűri, köztük volt az egyik. Presser Pici.

    Ki Mit Tud.
    Nos, a Generál együttes is indult a mittudoménhanyadikon. Nem nyert. Az első a Beton nevű együttes lett, és ezért azóta is haragszom a zsűrire, de másokra is.
    Koncz Zsuzsa is nyilatkozott, hogy ez igen, ez a jövő, és a Beton az az együttes, amely kiemelkedő teljesítményt nyújt. Ki tudja, talán ezt kellett mondania.
    Nos, a Beton együttes hamar eltűnt a süllyesztőben, a Generál viszont tarolt.
    De ez már (zene)történelem.

    Szép szolidan, szép szolidan, elvégre nem vagyunk otromba állatok... (KFT) Birodalmi Szóvivő és Békenagykövet (:L topic)

  • John Fowler

    tag

    Kösz a cikket; én ugyan nem követem a tehetségkutató műsorokat, -mert a külföldieket vadászni nincs energiám, a magyaroktól meg a szőr is feláll a hátamon-, de örülök hogy belinkeltél pár igazi tehetséget.
    A norvég srác pl. nagyon ott van a szeren, eszméletlen hangja van. És nem, nem olyan mint Bono-é -bár hasonló karakter.

    ''A kocsmáros ért ehez, mert itt már öltek orvost is -régi étterem'' Rejtő: Piszkos Fred, a kapitány

  • sgery

    őstag

    Én is teljesen egyetértek veled, sajnos minőségben messze vannak bármitől is a magyar tehetségkutatók. A zsűrit egyértelműen nem a tudásuk hanem népszerűségük miatt teszik be, lásd Fábrit. Komálom, jó arc, de hogy nem ért semmihez az is tény:)
    És a fizetős sms még csak egy dolgok, de tudni illik, hogy egyik szolgáltató se tud feldolgozni annyi sms-t amennyit valóban küldenek, főleg nem egy óra alatt. Az győz akit a felső vezetők győzni akarnak látni:(
    A dolog amúgy rémegyszerű, nem kell küldeni sms-t. Ha nem kapnak sms-t rájönnek, hogy a reklámból is elég pénz bejön, ezért ingyenessé teszik.

    FurTv-s Lapeno figurát keresek, aki tudja hol lehet venni szóljon!!!:)

  • Godefroy

    senior tag

    Az írás eleje nagyon jó a vége szerintem kicsit kurta lett.

    Amit írsz, az az igénytelenség diadala amit a kereskedelmi csatornák rendeznek nálunk, ott azért ne is várjunk nagy tehetségek megjelenését.

    Esetleg hasonló sors jut nekik majd mint BB győztes Évikének aki teljesen off lett mára, de ezt még van pofája mutogatni annak a TVnek aki ezt tette vele...

    Panem et Circenes - már a rómaiak is tudták mi kell a népnek.
    Tesco és RTLKlub.

    Arra sosem emlékezünk ami nem jut eszünkbe...

  • Vamp

    senior tag

    A tehetségkutató műsorok ötletei nem rosszak, a hazai megvalósítás kalap sz*r. Ha csak a megasztárt nézem, a zsűriben mégis kik ülnek? Presser kivételével kinek a neve mondott bármit is az első Msz előtt? Pély, Soma, Pierrott, meg Settenkedő mégis mit tett le az asztalra, ami alapján őket egy, a TV2 profiljába némi újítást hozó műsorba beválogatták?
    Egész egyszerűen nem hozzáértés, hanem kiállás alapján kaparták össze ezeket a mondvacsinált "sztárokat", aztán jóvan. Szakmailag nagy nulla volt, amit bemutattak, Presser még csak-csak hozta a szinvonalat. Az általuk nyomott szövegek nagy részét bármilyen minimális beszélőkével rendelkező honfitársunk nyomathatta volna. Ez kell a népnek... hát kellett is.

    Volt aztán mit fogni a fejemet, mekkora gyógyegerek kerültek be a döntőkbe (tisztelet a kivételnek). Furcsa volt azt is látni, hogy mekkora eröltetett sz*rság folyik a színfalak mögött, mégpediglen konkrétan Gáspár Lacira gondolok, akit jóféle amerikai mintára "megcsináltak" az egész Msz-es hajcihő után. A hip-hop királya meg ilyenek. Aztán amikor egyszer meghallgattam az albumát, több helyen erős deja vu érzésem volt a dallamokat, a refréneket, meg a szövegeket illetően. Mindent hallottunk már ezerszer. Be is raktam hamarjában egy nagy adag Pink Floydot, utána meg egy rakat Opethet meg Dream Theatert. Kiválóan meghallom egy zenében, ha többszöri hallgatásra gyakorlatilag alkalmatlan. Műfajtól függetlenül.

    A magyar popszakma képtelen a megújulásra. Miért? Egyrészt semmiféle igény nincs rá. Az átlagembernek bőven elég az a 100-150 napi rendszerességgel játszott magyar szám, amit az igényesség szikráját is több liter desztillált vízzel pofánlocsoló kereskedelmi rádiók játszanak. Senkit nem érdekel, ha a munkahelyi zsebrádióból harmadszorra megy egy nap ugyanaz a ratyi R'n'B.

    A Ki Mit Tud?-dal kapcsolatban: visszahoznám. Egy az egyben. Klisék, és végtelen reklámblokkok nélkül. Ilyet hogy SMS-es szavazás? Húzzanak már a búsba. Sok váltottszemű pislogás- és láb szakot végzett honfitársunk küldi el a követhetetlen emeltdíjas francot, aztán meg sopánkodik hogy vizitdíj meg anyámkínja. Ez nagyon off, de kellett.

    Éppen elég "nem hivatalos" (értsd: nem televíziós adásba került) tehetségkutatót követtem már figyelemmel. Egyik-másik összeállt zenészcsapat olyan szinten hozta magát, hogy bezony kiskezüket-lábukat lecsókoltatták a zsűrivel. Mégsem lett belőlük hogy úgy mondjam "sztár". Nem kajolta a nép, maradtak a jól bejáratott "megcsinált" embereknél. Számukra csak az a fontos, hogy könnyen emészthető zenét kapjanak az arcukba, ne kelljen akár passzív agymunkát sem végezni. Valamiért nagyon kezdem azt gondolni, hogy a zenei kultúra nemléte, illetve a mesterségesen fenntartott hazai "zeneipar" is tehet arról, hogy mekkora gyökér emberek mászkálnak az utcán.

  • #64791808

    törölt tag

    válasz Vamp #13 üzenetére

    Nos, a megvalósításról nekem nem a gyenge minőség, hanem más jut eszembe. Gusztustalan.

    1., Van a válogatás. Itt olyan szinten önégetés és alázás van, hogy döbbenet, hogy nekem fájt, amikor előzetest néztem belőle. Döbbenetes, hogy mennyire szeretjük a szenvedést nézni.

    2., Valóban, a zsűri. Érdemes megnézni, csupa máshol el nem adható, kiégett médiaszemélyiség volt a megasztárban. Soma? A kutyám a csontot el nem venné tőle. Bakáts? Láttátok már más műsorban? Esetleg ATV humorfesztivál, ott még lehet, hogy név. Pély Barna? Atyaúristen, kőművesnek kellett volna mennie. Hogyan tudja egy olyan gyenge zenész, mint ő, megítélni, ki a jobb, és miért? Presser? Nagyon szép jövő áll mögötte... Fantasztikus életművet alkotott, de vége van. Talán neki van keresnivalója ott.

    3., Megjelenés, és sztájlisztek. Namost a megasztáros sztájliszeket egész egyszerűen falhoz kellene állítani. Ahogy ezek a nyomoroncok kinéztek a színpadon, az egyenesen szánalmas volt, az meg pláne, hogy mennyire idegen volt számukra a cucc.

    4., Till Attila és Görög Zita. Előbbi ért a szinkronhoz, utóbbi a füleit leszámítva jól néz ki. De hogy ennek mi köze a műsorvezetéshez, és hogyan kerülnek ők oda?

    5., A díjazás. Most a művészetüket díjazzuk, vagy az életkörülményeiket? Egy rakás demagóg beszélgetős snitt volt bevágva a szereplőkről. Bianca Ryanről bezzeg nem kellett kisfilm, kinyitotta a száját és olyat produkált, hogy padlót fogtunk tőle. De nem itthon, neeem. Itthon olyanok kapták a díjat, akikre két év múlva is már csak emlékezni fogunk. Vagy nem.

    Summa: máshol a világon a műsorkészítés és a valóban tehetséges emberek megkeresése a cél, itthon egy cél volt: a tééévéékettő hasszájába soksoksok pízt.

    Mindez nem úgy van, ahogy írtam? De igen, és a jelen engem igazol. Azokban a mocskos kommunista időkben ezekben a coccjalista mocskos kimittudokban ilyen embereket fedeztek fel - akiket a cikkíró is írt -, hogy Kern, Gálvölgyi, de ott volt Kovács Kati, Cserháti, stb. Na és most?

    Itthon az átlag magyar gyereket a következő zenei hatások érik. Aszondja a Fresh, bébigabi, grúvhauz és társaik énekelnek a baszásról. Hétvégén a klábban megy a dübci, szöveg vagy nincs, vagy nem érthető, ami általában jobb is. Hazamegy, vivatv be, és klippek. Zenei színvonal? Kit érdekel? Melyik csaj/faszi van lengébbel öltözve, melyik gesztikulál agresszívebben, és lehetőleg legyen benne Lamborghini, mert különben szar. Énekóra az iskolában: Bartók és Kodály művei, mert mi büszkék vagyunk a magyarságunkra. Az, hogy Viszlát kolléga 5 perces zongorista munkássága többszörösen szárnyalja felül az említett szerzők össz-munkásságát összesen, mert akkora szarokat írtak, az nem téma... Bartók román táncok... világból kifutok. Tehát a gyerek utálja a zenét.

    Húgom egy évig Ausztriában tanult. Megmutatta az énekkönyvét és elmesélte az órákat. Kezdték a gregoriánnál, meghallgattak egy-két szekvenciát, majd eljutottak a barokkhoz, Bach, Händel, Vivaldi, Fux, egy-egy jellemző darab, Bach orgonamunkássága röviden, használt hangszerek hangja. Ugyanígy klasszika és romantika, szerzőkkel, stílusokkal, Chopin-t kiemelve. Na ez eddig mind fél év, a másik fél év az a XX. századról szólt, a Jazz és kialakulása, a Reggae, Ska, Dixieland, stílusok, és aztán szépen 50-60-70-es és 80-as évek szerzői és számaik, stílusaik, majd napjaink zenéje, zenei irányzatok. Ezt mind átvették, mi hogy alakult ki, minek a hatására. Hol kap ma itthon ilyen oktatást egy gyerek? Még zeneiskolában sem biztos. Végeredmény: totális igénytelenség.

    Áh mindegy, egyike azon dolgoknak, amelyek nem változnak itthon.

  • Viszlát

    addikt

    Kiket látnátok szívesen egy ilyen műsor zsűrijében?

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • kicsitomi88

    őstag

    válasz Viszlát #15 üzenetére

    Ha szabad hozzaszolnom, aki mult hetvegen a Tarsulatban meggyozott az Alföldi Róbert, eszmeletlen ertelmes es objektiv az a ficko, en ot. Hirtelen nem tudok mas mondani, persze ez az en hibam, nem azt jelenti, hogy nincs mas aki jo lenne.

    mod: esetleg Réz András, bar nem vag annyira mufajba.

    [ Szerkesztve ]

    90 87.5 87.8 87.5

  • #06658560

    törölt tag

    válasz #64791808 #14 üzenetére

    "Bartók és Kodály művei, mert mi büszkék vagyunk a magyarságunkra. Az, hogy Viszlát kolléga 5 perces zongorista munkássága többszörösen szárnyalja felül az említett szerzők össz-munkásságát összesen, mert akkora szarokat írtak, az nem téma... Bartók román táncok... világból kifutok."

    Viszlátot még nem hallottam zongorázni, ellenben Bartóktól és Kodálytól is hallottam már pár darabot. Szerintem kifejezetten jók voltak. Érzésem szerint nagyon demagóg lett ez a mondatod.

    Az viszotn tény és való, hogy a zenei oktatás gyalázatos Mo-n.komolyzenét, gregoriánt nem lehet megértetni egy tizenéves általános iskolással, mert még nem képes a nagy átlag befogadni őket. Nagy részét meg valóban csak írásban ismeri meg, úgy zenét oktatni meg köhömköhöm. Ellenben ha nem ismételnék meg középsuliban az általános iskolai oktatást még értelme is lehetne az egésznek, és idő is lenne alaposan minden komolyabb korszakot átnézni, tanulmányozni, esetleg nem csak egy mű alapján példálózni vele.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz kicsitomi88 #16 üzenetére

    A művészeti iránytól függően Alföldit én is elsők között tenném be egy Ki Mit Tudos kalandba. Zenészi irányból sokfelől lehetne válogatni: Lovasi, Lajkó Félix, stb. Esetleg Fellegi Ádám. Bár ő komolyzenében utazik. Humoristák közül Hofi óta nem tudok senkit említeni. Egyéb területre meg passz.

  • Vamp

    senior tag

    válasz Viszlát #15 üzenetére

    Vérbeli profi zenészeket, NEM kritikusokat (Bakáts)!

    Ha kicsit szűkítenem kellene, innen-onnan, akkor: Somló Tamás, Presser Gábor, Bródy János, bizony Koncz Zsuzsa, ha lenne rá lehetőség, Cserháti Zsuzsa, Horváth Charlie (őt inkább a munkássága alapján, mert masszív piás) a fiatalabbak közül talán Ákos.
    De komplett zenekart is odaültetnék, az egyik (talán egyértelmű) az LGT, a másik pedig a Back 2 Black. Minden felsorolt név komoly zenei múltat tudhat magáénak, ők KÉPZETT zenészek, de ami fontosabb, a B2B kivételével évtizedek óta a pályán vannak!

    Az utóbbiék igazából besz*rás mit csinálnak, mondjon bárki bármit. Nem, nem a slágereikre gondolok, nyugodtan hallgassátok meg a többi számukat is. A funky hazai királyai.

  • Vamp

    senior tag

    válasz #06658560 #18 üzenetére

    Én tudnék humoristát, Gallát. Az a faszi egyszerűen nem normális! (Más kérdés persze, ő Monthy Pytonos, de ezt elnézném neki:D)

  • delta9

    senior tag

    A 11 éves Bianca Ryan szerintem megérdemel még egy gondolatot. A dal -
    szerintem - nagyon nehéz dal. A címe 'And I'm telling you I'm not
    going'. Egy 1982-ben bemutatott Boadway musicalben volt hallható
    először, aminek a címe Dreamgirls. Akkor Jennifer Holliday adta elő,
    aki Tony Díjat kapott a darabban nyújtott alakításáért, mint legjobb
    főénekes (ezt a díjat csak színpadi színészeknek adják). Még
    ugyanebben az évben megkapta a Grammy-t is, a legjobb női Rythm&Blues
    énekes és a legjobb új előadó kategóriákban. A Time magazin az évtized
    előadójának választotta. (És még néhány díjat kapott). Itt látható
    eredetiben (régi felvételről lett digitalizálva, nem a legjobb
    minőség): Jennifer Holliday

    A 11 éves Bianca a műsorban énekelt még Janis Joplin-t is (take
    another peace of my heart)
    Bianca - Joplin
    Valamint énekelt még egy 'I'm changing' című dalt is, ami szintén a
    Dreamgirls c. darabban volt.
    Bianca - I'm changing

    Azért említettem meg őt külön, mert 11 évesen, fehér emberként olyan dalok elénekeléséhez, amikben olyan hajlítások vannak, amik elsősorban az afroamerikai gospell és R&B énekesek sajátja, tényleg különleges tehetség kell, mert ebben a kategóriában jó fehér bőrű énekes nem sok van, és ez nem véletlen.

    A darabból egyébként film is készült, talán 2006-ban. Jennifer Hudson
    játszotta el ugyanezt a szerepet, Akadémia (Oscar) Díjat kiapott érte:
    Hudson

    A cikkért pedig köszönet a szerzőnek.

  • Viszlát

    addikt

    válasz Vamp #19 üzenetére

    Nem feltétlenül jó dolog, ha csak zenészek ülnek a zsűriben. Éppen Simon Cowell kapcsán jutok mindig oda, hogy akármekkora tapló is az az ember, kellett a válogatásba, mert nem csak zeneileg nézi az előadást, hanem sok egyéb szempontból is (személyiség, megjelenés, egyediség, stb stb).

    Alföldi Robival egyetértenék, ha nem nyomná még mindig ezt a csókolomos kajlafiú imidzs-et, ami nagyon nagyon gáz (főleg, hogy már elhagyta a negyvenet).

    Somló, Presser, Bródy: közülük elég egy, nagyjából ugyanazt csinálják :)

    Galla: abszolúte! Ő tud komoly is lenni és valóban profi az ürge.

    [ Szerkesztve ]

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • Vamp

    senior tag

    válasz delta9 #21 üzenetére

    Jól nyomja a kiscsaj, valahogy a kiejtése nem tetszik... Egyébként OMFG!

  • Viszlát

    addikt

    Feltettem a személyes blogomba az american idol top 12-őt, ha esetleg valakit érdekel.

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • delta9

    senior tag

    válasz delta9 #21 üzenetére

    természetesen a joplin az nem peace, hanem piece of my heart. sry :)

  • babacsillag

    csendes tag

    A problema mar az elnevezessel kezdodik. Megasztar.
    Az meg mi? Kik a sztarok hazankban?
    Akiket a media felkarolt meg nem sztarok. Omega ota nincs olyan zenekarunk, akik hazankbol indultak volna, ismertek lennenek kulfoldon is es otthon is.(ok. Ruzsa Magdit hallhattak a vilagban, Kiraly Linda is tehetseg, de o nem kis hazankban tevekenykedik).

    Szerintem nincsennek sztarok, max. ismert emberekrol beszelhetunk.

  • Vamp

    senior tag

    válasz babacsillag #26 üzenetére

    Azért ezzel vitatkoznék. Az LGT Európa-szerte ismert. Francia utazásom során volt egy faszi, aki LGT-t hallgatott a kocsijában:D

  • delta9

    senior tag

    válasz delta9 #28 üzenetére

    És azért megemlítenék még egy énekesnőt, aki bár nincs állandóan a tv képernyőn, de a Deep Forest - világzene kategóriában Grammy Díjas - albumán (is) szerepel, de énekel az Angol beteg c. film soundtrackjén is, ami legjobb filmzene és zenei motívum kategóriában Oscar nyertes, ő Sebestyén Márta. De ezeken kívül is rengeteg rangos díjjal jutalmazták már.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #64791808 #14 üzenetére

    Úgy kb. egyet is értenék veled, de van néhány gondolatod, ami mellett nem tudok elmenni szó nélkül... Bocs.

    "Énekóra az iskolában: Bartók és Kodály művei, mert mi büszkék vagyunk a magyarságunkra. Az, hogy Viszlát kolléga 5 perces zongorista munkássága többszörösen szárnyalja felül az említett szerzők össz-munkásságát összesen, mert akkora szarokat írtak, az nem téma... Bartók román táncok... világból kifutok."

    Itt épp szerintem is kissé elragadtattad magad. Bartókra még esetleg lehet fujjolni, mert elég - úgymond - rétegzene, amit saját maga írt, a népzenei részt pedig nem építette be annyira a saját műveibe, mint Kodály. Azonban Kodály a magyar népzenét olyan remekművekkel jutatta be az iskolákból és falvakból a színházakba és hangversenytermekbe, mint pl. a Háry János - ki ne ismerné például a Toborzót? :) Nem mellesleg legalább világhírű.

    Hangsúlyozom, nem Viszlát műveit becsmérlem, távol álljon tőlem, nekem azok is nagyon tetszenek - de a ma gondjaira nem megoldás, hogy a régieket szapuljuk - azokat, akik még tudtak.

    Amit az ausztriai énekóráról írtál: ugyan nem ilyen eloszlásban, de ezeket ugyanúgy végigveszik az általános iskolában. Nem a gregorián vagy reneszánsz zenék teszik ki a többségét, onnantól pedig még gyerekfejjel is élvezhetőek. A 20. század zenéivel nyolcadikban foglalkoznak, lévén időrendben haladnak itthon is.

    A zenei ízlést, vagy jobban mondva a zenei igényességet nem ilyenkor, vagy legalábbis nem itt rontják el, hanem sokkal inkább az általad is említett divatzenékkel, azok agyonajnározásával. Na meg az igénytelen "tehetségkutatókkal"... És az eredmény, hogyha esetleg az átlagzenétől meg is undorodik az ember, akkor is inkább az underground felé fordul, mint valami normális vonal felé. (Bocsánat mindenkitől, aki szereti az underground valamely irányzatát, általánosságban beszéltem, az meg úgy elég tág fogalom.)

    M1-en megy most ez a Társulat, nos ott a zsűri teljesen szakmabeli, a zsűrit szerintem jól válogatták össze, bár néha nem igazán értek velük sem egyet. (Azt tudni kell róla, hogy mivel m1, rendesen benne van a keze a szervezőknek a továbbjutásokban.) Példaként ugye Alföldi, aki jó színész; Szulák, aki csípőből leénekli az összeset, Szikora János, aki anno pl a Jézus Krisztus szupersztárt is rendezte (Sasvári Sanyival, és az előadás messze jobb lett a külhoniaknál), Kocsák Tibor zeneszerző (Légy jó mindhalálig, talán rémlik :) )... Öhm, a táncost hagytam ki, de az nem sok vizet zavar.

    [ Szerkesztve ]

  • #64791808

    törölt tag

    válasz #06658560 #17 üzenetére

    Kodály elviselhető, a Háry Jánosnak vannak értelmes részei, de ha te Bartók Bélától elviselhető darabot hallottál, akkor vagy szereted a diszharmóniát, vagy nem saját, hanem gyűjtött darabot hallottál. A demagógia pedig az, mikor sok, magát zeneértőnek nevező sznob állítja komoly képpel, hogy milyen nagy volt BB munkássága. Na az demagógia.

    Crystalheart: valóban, Kodály Zoltán esetében túllőttem a célon, de BB-ről fenntartom a véleményemet, borzalmas, hallgathatatlan műveket írt. Azt ugyanis nem szabad elfelejteni, hogy egy zene hiába fed le egy nagyon érdekes területet és hiába nagyon különleges, ha nem élvezhető, akkor szart nem ér.

    Az általános iskolai énekoktatásról pedig: te hová jártál iskolába? Magyarországon? Mikor láttál utoljára énekkönyvet? Ne mondd már, hogy a XX. század zenéjét évtizedenként és stilizálva átveszik az általános iskolában, mert nem igaz.

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #64791808 #31 üzenetére

    Megértem, hogy Bartóktól kiakadsz, saját zenéit én sem komálom - nekem már túl avantgard, bár ahhoz nem értek, mennyire az valójában. De vannak külhonban is tisztelői, meg kell hagyni, addig meg jó... :D Nem mellesleg énekórán sem igazán kerül be egyáltalán a tankönyvbe, asszem nekünk csak életrajz meg gyűjtött népdalok voltak tőle.

    [ Szerkesztve ]

  • ígyvanferi

    addikt

    válasz #64791808 #14 üzenetére

    Gondolom a húgod ezalatt a két félév alatt mindent megtanult a zenéről kezdve a középkortól a jelen kor muzsikájáig...

    "Hol kap ma itthon ilyen oktatást egy gyerek?" - elég rossz tapasztalataid lehetnek ilyen téren. Pl. az általánosiskola, ahová jártam Cegléden. Minden évfolyamon két zenetagozatos osztály, heti 3 'ének'óra, és (leszámítva a XX. század zenéjét) mindent szép alaposan megtanultunk a zenéről 8 év alatt. Megtanultunk elég sok mindent a zeneelmélet köréből. Kodály módszerrről hallottál már? Azért ez az ember, aki olyan 'szarokat' írt, tett valamit a zenei nevelésért. Bartókról nem nyilatkozom...
    Nagyon szép és jó, hogy a sógoréknál a XX. század zenei irányzatait is átveszik, de gyanítom - ahogy a korábbi korok, stílusok művészetét is - kivégzik két mondatban. És valószínűleg, ha megkérném a húgodat (félreértés ne essék, nem őt akarom minősíteni ezzel), hogy írjon fel nekem egy kürtmenetet avagy csináljon egy hármashangzat-felbontást, fogalma sem lenne, miről is beszélek.
    No, itt a semmilyen zenei oktatás...

    [ Szerkesztve ]

  • Viszlát

    addikt

    válasz Crystalheart #32 üzenetére

    Vannak hát, olyan elborult agyak, mint pl Woody Allen ;)

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • Madárpók

    aktív tag

    válasz #64791808 #14 üzenetére

    Ami az énekoktatást illeti saját tapasztalat: heti egy óra, ebben kellene lennie zenetörténetnek, éneklésnek, kotta hangköz-egyéb elméletnek és zenehallgatásnak. Amúgy mi mindenféle zeneszerzőtől hallgatunk, álalában az adott zenetörténeti korból.

  • Unique girl

    csendes tag

    válasz #64791808 #14 üzenetére

    Egyetértek. Az énekkönyvem tényleg így nézett ki. :) A többség persze itthon azt mondaná: "Minek tanulni a könnyűzenéről? Ha a gyerek kíváncsi valamire, majd meghallgatja a rádióban." Naja... Bob Marley-t mikor hallottatok utoljára bármelyik adón? Esetleg Little Richardot? Vagy legyen a Queen. Az átlagember (ergo aki nem fanatikus rajongó) két számot ismer tőlük: a We will rock you-t (igeeen, abban ütögetjük a térdünket meg tapsolunk) és a We are the champions-t. Nemrég voltam We will rock you musicalen Bécsben a volt osztályommal, fergeteges volt, érdemes lenne még egyszer megnézni. Abban felvonultatták a legjelentősebb Queen dalokat, megkoronázva a Bohemian Rapsody-val. Na AZ zene, még annak is, aki nem egy húdenagy rocker.
    Más: a magyar tehetségkutató műsorokba olyan tehetségtelen emberek is elmennek, hogy az már döbbenet. Nem mondom, hogy mindenkinek jó hangja van, én is borzalmasan éneklek. De nem hirdetem! Nem próbálom elhitetni magammal meg a világgal, hogy én valaha is sztár lehetek.
    Azt hiszem, ennyi elég is lesz, biztosan megkapom én is a magamét, hogy mit ugrálok. :)

  • Unique girl

    csendes tag

    Igazad van, tényleg nem tudok ilyesmiket, holott lehet, hogy hasznos lenne. Viszont rengeteg olyan dolgot ismerek és tudok a zenével kapcsolatban (köszönhetően a volt zeneprofesszoromnak), amit a legtöbb magyar gyerek nem, például hogy egy-egy hangszerelés, hangzásvilág melyik zenei stílusra jellemző, felismerem a hangszerek hangját, és a zenei hallásom is javult egy kicsit... Ezt itthon csak azok a fiatalok tudják, akik maguk is játszanak valamilyen hangszeren, vagy legalább próbálkoznak vele. És nem magamat akarom itt az egekig magasztalni, hogy én vagyok az ész, mert konyítok egy keveset a könnyűzenéhez, hanem sajnálatomat fejezem ki afölött, hogy Magyarországon nem találjuk meg az egyensúlyt a zeneoktatásban (sem).

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz Unique girl #37 üzenetére

    Imént mondtam, hogy nyolcadikban a tenterv része is a XX. század zenéje. Persze nem tudnak annál a kevésnél többet foglalkozni ezzel sem, mint akármelyik másik korszakkal. Ha abszolút nem tanítják napjaink zenéit, az azért lehet, mert elcsúsztak a tananyaggal, és ugye ez a végén van - minden tantárggyal megeshet az utolsó évben.

  • Viszlát

    addikt

    válasz Unique girl #37 üzenetére

    Más: a magyar tehetségkutató műsorokba olyan tehetségtelen emberek is elmennek, hogy az már döbbenet.

    Minden ilyen jellegű műsorban betesznek egy-két nagyon-nagyon rosszat is, hogy legyen min röhögni, szerintem nem ez a baj.

    Az már sokkal inkább, hogy akik bent maradnak, azok között is van olyan, aki karaoke szinten műveli az éneklést. És a legnagyobb baj, hogy egy ilyen sorozatot megnyerhet egy Tóth Veronika, aki folyamatosan felül-intonál, kivétel nélkül, minden egyes előadásában.

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • Viszlát

    addikt

    válasz Crystalheart #39 üzenetére

    Énekórai tananyaggal elcsúszni? Az kissé vicces :)

    Három énektanárom volt általános iskolában, plusz a tanítónő az első három évben ugyebár. Egyikőjük sem rajongott a zenéért, mert ez egy plusz szak a főiskolán, azért választják többnyire, hogy legyen még valami a fő szak mellett. Bár nem ismerem a főiskolai énektanár képzést, de gyanítom, hogy a gondok már ott kezdődnek. Elegendő, hogy tisztán tudjon valaki énekelni, többnyire egyébként is zeneelmélet van.

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz Viszlát #41 üzenetére

    Hát, sztem simán el lehet, pl ha mást is tanít a tanár, és inkább azt veszik énekórán is néha :D

  • delta9

    senior tag

    válasz Viszlát #40 üzenetére

    én már hallottam alulintonálni is, a jégszív c. demjén dal refrénje fogott ki rajta.
    egyébkén meg fel kell transzponálni a dalt néhány hanggal és majd nem fog felülintonálni ;] (gonosz vagyok)

  • Viszlát

    addikt

    válasz Crystalheart #42 üzenetére

    Pfff :)

    delta9: végülis tökmindegy, hogy alul vagy felül, mindkettő elég gáz... meg is lehet nézni, hol van most a lányka (nagyjából sehol).

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • peterszky

    őstag

    válasz #64791808 #14 üzenetére

    Pély Barna:
    Szinte mindenkinek a "Hófehér Jaguár ( :DDD )" jut eszébe róla, nekem is. Ebből tud normálisan megélni. Amúgy állítólag az egyik legjobb zenetanár (azthiszem jazz, nem értek hozzá, egy barátom mondta).

    [ Szerkesztve ]

    What else you gonna do on a Saturday?

  • KrAt

    veterán

    Paul Potts volt (és még máig) a kedvencem, bár rühellem a magyar "felfedezőműsorokat"

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz peterszky #45 üzenetére

    "Szinte mindenkinek a "Hófehér Jaguár ( )" jut eszébe róla, nekem is."

    De más nem is :DDD Míg pl. egy Demjénnek kishíján minden száma sláger vagy hasonló szintű - csak hát ő meg nem megy el bohócnak egy ilyenbe. Előbb biztosíték kellene a minőségre...

  • Viszlát

    addikt

    válasz Crystalheart #47 üzenetére

    Nem megy el, mert nem tudja megoldani, hogy józan legyen egy adás erejéig... Demjént inkább hagyjuk :)

    "How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

  • Unique girl

    csendes tag

    Igen, az elcsúszás ismerős... no nem csak énekből. Igazából mikor osztályozóvizsgára mentem nyolcadik végén, akkor a hetedikes anyagot is számonkérték irodalomból, nyelvtanból, történelemből, meg hasonlók. Ugyanis nem tudtuk befejezni a könyvet... Kérdem én: miért nem lehet úgy megszerkeszteni egy tankönyvet, hogy úgy nagyjából végig lehessen venni? Vagy csak az én sulimban történtek ilyesmik?

    Vissza a Megasztárhoz: rengeteg ilyen "tehetségkutató" műsort indítottak Magyarországon, ott a Megatánc, meg a Csillag születik, meg a mittudoménmi. Nem arra megy ki az egész, hogy az emelt díjas SMS-ekből befolyó pénzből csinálnak egy lemezt a győztesnek? :) Akit érdekel a téma, és még nem látta a filmet, nézze meg az American DreamZ-et, érdemes. :)

  • peterszky

    őstag

    válasz Crystalheart #47 üzenetére

    Most egy IHM szám jutott eszembe :DDD :
    "Zárjon be a bolt
    Zárjon be a bolt
    Zárjon be a bolt
    ahol nem tartanak bort"

    (Sajtból van a Hold dallamára)

    What else you gonna do on a Saturday?

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz Viszlát #48 üzenetére

    Volt egy kritikus időszaka, azt mindeni tudja, de ma már szerencsére messze nem ilyen durva a helyzet. :) Mondjuk olyan birtok és anyi állat mellett nem csodálom, hogy könnyebb visszafognia magát az embernek. (Bár én nem tudhatom annyira, soha nem ittam rendes alkoholt és nem is fogok.)

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz Unique girl #49 üzenetére

    A tananyaggal való elcsúszás azért van általában, mert egyszerűen túl sok az anyag és kevés az óra rá. Hiába, az egyes témákat azért külön kell venni. Én mondjuk olyan iskolába jártam, ahol elég sok órában tanultunk, és mivel "elit" úgymond, senki nem is pampogott érte, de az államilag elfogadott óraszám (pár éve) elég kevéske. És ami van, sok helyen még az is elmegy értelmetlen órákkal.

    [ Szerkesztve ]

  • #06658560

    törölt tag

    Huszadik szazadi zeneoktatassal az is gond, hogy sok olyan terulete van, amirol a tanar sem tud szinte semmit: mert pl egy jazz meddig er el? Sachmo ccsodalatos vilagaig, es ott finito. A tanarok nagyreszenek is. Es jazz, blues, dixie stb. nelkul nem lehet oktatni rendesen a kesobbi "fekete" zeneket sem, mert nicsn meg az alap, ahonnan kiindultak, kinottek.A ropckhoz meg erosen ismerni kene a tortenelmet mikroleptekekben is: miert es miert pont ott alakult ki a beat, a punk, stb. mik voltak a mozgatorugok, miert haltak ki tuntek el egy adott korban. Ennyihez keves a heti egy ora, meg a heti ketto is. Holott zenen keresztul remekul lehetne muvtorit, tortenelmet is tanitani akar.Csak ugy nincs ertelme az oranak, hogy 45 perc, ebbol ot perc hangolunk, tiz elolvassuk a sozveget, ujabb tiz a dalt ovlassuk, megitn tiz megprobaljuk konyv segitsegevel elenekelni, majd pedig a maradekban meghallgatunk egy mu reszletet, plusz konyv neljkul lehetoleg nem tul hamisan elenekeljuk. Szolmizalasrol meg szo sincs sehol.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz delta9 #29 üzenetére

    Hala az egnek vilagzeneben igen csak felulreprezentaltak vagyunk. Onnan sokmidnenkit lehetne beemelni, ha ugy tartana kedvunk, meg a tomegkulturalatlansag elleneben be aakrnank vetni. De sajna ez kimarad. :(

  • #06658560

    törölt tag

    válasz #64791808 #31 üzenetére

    De mitol elvezheto egy zenemu? Es ki donti el, hogy ugy tenylegesen mi az elvezheto? Nekem a Mandarin teljesen jo volt. A Kekszakallu herceg vara es a Csodalatos mandarin szerintem egyaltalan nem veszesek, bar nem vagyok operarajongo. A Fabol faragott kiralyfibol mintha reszleteket hallottam volna, es az sem zavart. ajanlom a wikis szocikket rola, es rajossz egy korabeli nepszeru stilusiranyzathoz kapcsolodik ez a szamodra nem elviselheto zeneiseg. Ahogy Lisztnek is igen sok zongoramuve hasonlo stilusu. Vagy ot is ugyanigy meg kell kovezni es kivetni a magyar zenetortenelembol?

    Egy ember is lehet demagog, nem csak sok. demagogia.

    Az evtizedenkent atvett XX. szazadi zenet nem tudom miert erne meg annyira szetvalasztani, korabban is voltak azert az oktatottnal lenyegesen gyakoribb stilusvaltzasok, divatiranyzat-szuletesek. Azt pedig mar leirtam, hogy valoban, a xx. szazad elegge el van hanyagolva. De a korabbi stilusok nelkul nem lehet megerteni, kell hozza az osszes elozmeny.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #53 üzenetére

    De ezek olyan zenék, amik amúgy is - elvileg - elérik a fiatalokat, és eképpen nincs nagy szükség arra, hogy megkedveltessék velük. Megkedveltetni a komolyzenét, klasszikus zenét kellene, és az más kérdés, hogy sok helyen a rossz oktatási módszer miatt csak megutáljtatják... Megint más lapra tartozik - kultúraművelés -, hogy az értéket képviselő zenekarokat nem támogatják, pedig az ország érdeke is volna. A gagyidivatok pedig eképp szabadon butíthatnak, igényteleníthetnek. :\

    Ráadásul arra is kell gondolni, hogy van, akitől az ének legalább olyan távol áll, mint jogásztól a deriválás; a 20. századi zenék beható ismertetése (azaz a tanuláson kívül mondjuk énekelni is kellene) pedig erősen ráerőltetés-szintű volna.

    (Meg kell említenem, nem magamról beszélek, mert én már csak azért sem énekeltem általános iskola 6. óta. Ahogy verset sem mondtam, inkább kapát kaptam mindig. Utáltam, ha ilyenek miatt dicsérnek meg...)

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #55 üzenetére

    Igen, én is úgy gondolom, hogy innentől már egyéni ízlés. Nekem azért nem tetszenek annyira Bartók művei úgy általában, mert - számomra - nem elég monumentálisak. De attól még a magyar zenetörténelemben helye van.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Crystalheart #56 üzenetére

    Valoban, bizonyos rsszei elerik, de pl a jazz a magyar fiatalsag szamara gyakorlatilag ujkapu. Es ismeretlen. Ahogy sok vilagzenei, nezenei alapokon nyugvo munka is. Ezeket altalaban csak a felsooktatasban ismerik meg az igenyesebb dolgokra fogekonyak, akik pedig nem jutnak el idaig, azok a modern zenei vilagbol megmaradnak a "gagyinal". Mennyire erosen megy most az elektronikus zene? Milyen gyakran ujul meg, valt iranyzatot, stilust? Evente, ketevente? Ha messzi t5avolbol tekintunk majd vissza, mondjuk ketszaz ev mulvarol mi fog ebbol megmaradni? Melyik nagy stilust fogjuk komolynak gondolni es meghatarozonak? Szerintem a xx. elejere a jazz lesz jellemzo, a vegere meg a rock, mint szinte vegig allando, jelenlevo mufaj, ami kevesbe modosult, mint a disco, funky, stb. Es ilyen teren a jazzt megis kihagyjak az oktatasbol. Emlekszem egy fel A5/B5 mennyiseg ovlt az enekkonyvben errol kozepsuliban. Ebbol nem lehet megismerni ezt az iranyzatot. Ahogy egy funkyt sem lehet egy ora alatt megismerni, kell neki minimum harom, a motivumokat atveve, a kialakulast, a fejlodest, es nem szoveggel, hanem peldakkal alatamasztva. CD-rol, vagy a zongora ele leulve. Bar utobbihoz kulonleges zenetanarok kellenek, akik ertenek a zenehez , szinte mar muveszi szinten. Es sokoldaluak is melle.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #58 üzenetére

    Az énekórának azonban nem is feladata ez, igazság szerint még a bécsi klasszicizmusról sem volt sokkal több anyag... (Apáczay Kiadós könyvünk volt, azt hiszem, az a legáltalánosabb.) Az énekkönyv nagyobbik részét bizony az énekek tették ki. Az már egy más tantárgy lenne, ahogy a rajzórán is külön tárgyalják a művtörit, és néha külön óra is van rá.

    És ráadásul mindez nem olyan fontos, mint mondjuk az irodalom, töri, matek, ergo azokat nem szoríthatja ki. (Ellenben van ma egy csomó, újnak számító óra az általános sulikban, amikről hálistennek én épp lecsúsztam, de értelmesebb dolgokkal is el lehetne tölteni azt az időt.)

    Igazság szerint a megoldást abban látnám, hogy ha a művészetet képviselő zenei irányzatokat direkt támogatnák magasabb szintről, hiszen a nevelés nem ér véget az általános sulival... (Pl. megjelenési lehetőséget biztosítanak nekik TV-ben, akár külön csatornán, de a silányabbak természetesen nem kerülhetnének be. Nem volt ez másként a Nyugatnál sem az irodalomban.)

    [ Szerkesztve ]

  • Unique girl

    csendes tag

    válasz Crystalheart #52 üzenetére

    No igen, ez igaz. De valahogy nagyon meg kellene reformálni az oktatást, mert így naggyon nem jó...

    Kopi: igen, így van. Az igényes könnyűzene nem jut el a fiatalok legtöbbjéhez. (Mert uram bocsá', a No thanx meg egyéb divatzenekarokat nem kellene idesorolni...)

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Crystalheart #59 üzenetére

    errte mondom azt, hogy a kozepsuliban nem ujra kene tanulni, amit altalanosban nyolc evig tanitottak, hanem egy folyamatnak kene lennie az egesznek. A masik, szerintem megerne nem szigoruan 45 perces blokkokban gondolkodni es nem ugy felepiteni az oktatast, hogy raajzora, tortenelem, irodalom, stb... inkabb lehetnenek eleinte, kesobb az egyes teruleteket atfedo komplexebb orak, amik esetleg hoszabbak is, es jobban jut ido belemenni kulonbozo kerdesekbe. Mert egy zeneni lazado korszakot nehez megerteni az adott lazadas vizualis, plasztikus megfeleloi nelkul. De ez mar nagyon off, es nagyon messzire vezet, komplett oktatasi rendszer refomrjat vonna maga utan. Amihez a taanrokat is at kene kepezni.

    Hogy mennyire fontos pl egy matek olyan szinten, amilyenen, az erdekes kerdes. Derivalni sokaknak egyaltalan nem kell, szerintem egy kozepsulis tananyagban nem feltetlen kene, hogy benne legyen. Mondom ezt matekbuzikent. Stb.stb. Pl a tortenelmet sem kene olyan modon aszetszabdalni, ahog,y mert rengeteg osszefugges kimarad belole, elvesz a szerkezetben. Egy amerikai rabszolgatartast szerintem konyebb megerteni, ha van melle valamifele zenei hatter, stb.

    [ Szerkesztve ]

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #61 üzenetére

    Deriválni csak emelt szinten kell, a többi az még a mindennapokban is jól jöhet :) (de minimum agytornának jó. Aki bukik belőle, annak úgy is kell, de azért a kettest nem nehéz összehozni erős suliban sem.) A történelem sem úgy megy, hogy mivel komplett úgysem tudják leadni, azért még kevesebbet adjanak - lényegében a történelemtudásunk alapján tudunk pl. társadalmi szintű döntésekben is részt venni, hiszen a konkrét politikát kizárták a suliból. Az iskolában nem is lehet cél minden ismeret átadása, hanem inkább a diákok elindítása az úton. Ha érdekli, úgyis utánanéz még. Nem is ezzel van a baj, hanem hogy néhány éve megpróbálják az iskolából száműzni a nevelést, a gyerek jogaira hivatkozva. Nincs elég pénz az oktatásban, nincsenek nagy közös programok, kirándulások, rendesen szervezett cserkészet, érdekes ismeretterjesztő órák... Az iskolákban már nem nevelés folyik, csak oktatás, holott mindkettőnek egyaránt helye volna, pláne a mai rohanó világban, mikor már a szülőknek sincs elég idejük rá. És bár elsőre kicsit offnak tűnik, de igenis ide tartozik, mert szerintem majdnem minden kultúrabeli hiányosság és igénytelenség, nagyonis beleértve a zenei silányságot, innen fakad. Amit lehet, át akarunk venni a nyugattól, csak azt nem veszük észre, hogy pont azt vesszük át, amit ott épp kezdenek lecserélni... :|

    [ Szerkesztve ]

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Crystalheart #62 üzenetére

    tudtommal ez a derivalas normal kepzesben levoknel is elofordul. Legalabbis gimiben nalunk az osztaly matekidegen fele is tanulta. A torivel az a bajom, hogy tanulunk egy idoaszakot vilagtoribol, majd az baltaval elvagva ugrunk ugyanezen ket datum kozotti magyar tortenelemre, aztan folytatjuk. Nincs egy foyltonos vezerszal, ami menten vegig lehet haladni a tortenelmen. Es mivel szinte kizarolag katonai, politikai dolgokat oktatnak benne kimarad sok esemeny tarsadalmi hattere. Pl a zsidosagot miert kezdtek el utalni, es legfokeppen mikor. Csak megerkezunk a 2. vh-hoz es mar antiszemitizmus, meg rasszizmus. Mintha akkor pottyanna a foldre Hitlerrel. Holott nagyon nem. Stb. Neveles, jo dolog, de azt otthon kellene. Vagy akkro jelentsuk ki, hogy az iskola nevel is, adjuk be oda a gyereket hatevesen, vegyuk ki tizennyolc evesen, es szunetekre, hetvegere vigyuk csak haza. Az sem lenne jo. De a legnagyobb marhasag akkor is az ismetles, mindent ketszer mond ketszer mond elven altalanos kozep szint eseten.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #63 üzenetére

    "Legalabbis gimiben nalunk az osztaly matekidegen fele is tanulta."
    Ajánlott tananyag van, onnantól a tanár azt tanít, amit akar. Ergo elképzelhető. :)

    (Megint más kérdés, hogy ma aki igazán ért a tárgyhoz és az emberekhez, általában nem tanárnak megy. :| Hiába, a fizetés senkit nem csábít túlzottan, és harminc évre előre van elegendő kiképzett tanár...)

    Szerintem nagyobb kavarás volna, ha teljesen megbontanák az időbeli szálat, hiszen azért a magyarországi események elég gyakran szoros összefüggésben álltak a világiakkal. (Jah, hát igen, néhány évtizede is ez még így volt... :DDD)

    Mi történelemkönyvünkben elég nagy blokkokban adták az anyagot, szerintem a szisztéma jó volt, akit érdekelt, az megértette. Akit meg nem, az kapott egy hármast oszt onnantól az ő baja.
    A zsidók helyzetéről a középkorban éppen beszélt a mi tanárunk, meg még a pozsonyi csatáról, meg az utolsó huszárrohamról, meg effélékről, amik úgy amúgy nincsenek benne a könyvekben. A tankönyvek hiányosságait pedig fel lehet róni - egészen egyértelműen - a mai politikának, a mai hozzáállásnak a felsőbb körökben. Ha túl jó képet adnának, az neadjisten több tiszta látású embert eredményezne, az meg nem célja az irányítóknak, hiszen nem azon alapszik a hatalmuk.

    Nevelni márpedig az iskolában is kell. Otthon is, de a mai világban nincsenek olyanok, hogy én aszondom, hogy mostantól minden nő maradjon otthon és nevelje is a gyerekét, ne csak eltartsa. Persze ez még kiküszöbölhető azzal, ha normálisak a szülők, mert akkor azért mégiscsak foglalkoznak vele valamit, de rengetegen vannak, akikre ez nem igaz. Én úgymond elit iskolába járok, és a gyerekek 60%-ának eléggé rendezetlenek a családi körülményei. Akkor milyen lehet azoknál, akik sima középsuliba, átlagos gimibe, ráadásul mondjuk pestibe járnak?
    A nevelés pedig nem csak abból áll, hogy a gyerek alapjellemét jó irányba terelgeti a szülő. Vannak dolgok, amikre a szülő nem képes, nem is lehet, hacsak nem valami szakos végzettségű. Vannak, akik ráéreznek, hálistennek nem kevesen, de többen vannak, akik nem... A társadalom megjavulásának kulcsa szerintem az, hogy a gyerekeket ott kell nevelni, ahol tudjuk. Ahol és ahogyan csak lehet. Sokféle eszköz és út létezik, például hogyha fogékonnyá tesszük őket a szép kultúrára. Ha megtanítjuk nekik, hogy az nem ciki, hogy az igenis értük ésmindannyiunkért van. És mire felnőnek, talán meg is értik.

    [ Szerkesztve ]

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Crystalheart #64 üzenetére

    az, hogy bontjak a tortenelmet azert gond, legalabbis szamomra, mert elvesz a kapocs a vilagtori es a magyar esemenyek kozott. Az altalam anno forgatott tortenelemkonyvekben mintha Mo nem is a vilagban, hanem egy befottes uvegben lett volna sokaig.Aztan csak valamikor a vh korul kezdtek osszemosni. Erre mondom, hurra, lehessen ertelmesen tanulni, osszefuggeseket keresni a dolgok alakulasaban.
    Egyebkent pont nem akarom az idobeli szalat megbotnani, hanem terbelive is tennem, mert jelenleg lougraszeru az egesz. Ami azert nem ilyen volt anno, mint vilag.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #65 üzenetére

    Hány éves vagyol? :D Elég kb is, csak hogy milyen könyvből tanulhattál.

    Mert pl egy rendes törikönyvnek elvileg az volna a lényege, hogy a világ eseményeit időben a magyarokkal is összekösse. (Jó, USA más tém, ők direkte befőttesüvegben voltak jóideig...) Meg ráadásul elég sokáig és elég sokszor nem is lehet átfedések nélkül tárgyalni a kettőt. Persze amikor a gyarmatosításról tanul az ember, érdekes volna túlzottan belekeverni hazánkat, de mikor honi dolgokról tanulunk, a mi könyvünk és főleg a mi tanárunk rendesen elmondta az összefüggéseket. Gondolj csak bele, pl. Mátyás királyunk tevékenységét hogyan érthetnénk meg a Német-Római Császárság ismerete nélkül, Rákóczi-szabadságharc hogy nézne ki XIV. Lajos felemlegetése nélkül, 1848 az európai forradalom-hullám nélkül... Ha ezeket egymástól túl távol tárgyalnák, nem jönnének így ki az összefüggések.

    Gondolj csak bele, két mód lehetséges: egyik, ha korok szerint kb szétosztják, és egyvilági-egymagyar elrendezésben leadják, vagy pedig egyik félév világi, másik félév agyar. Milyen más módot tudnál?

    Hogy középiskolában mégregyszer átmennek az általános iskolai anyagon, az szimplán azért van, mert ha nem tennék, senki nem jegyezne meg semmit. :) Én szeretem a történelmet, de igazság szerint nem sokminden rémlett 9-ikben az 5-6-7-dikes anyagból, pláne a külhoni eseményekből. Ráadásul általánosban még nem is lehet mindent úgy megérteni, pl a politikát. Azonban ha akkor nem tanulnák, csak középsuliban, akkor is gyengébben rögzülne.

    De ezt már durván offba rakom. :DDD

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Crystalheart #66 üzenetére

    1980-as évjárat vagyok, tanulmányilag a 81-es korosztállyal futva. Tanultam egy halom törikönyvből, amikben a fejezetek midnig úgy épültek fel, ahogy írtam. Baltával elvágtuk az eseményeket, hogy akkro it most vége egy korszaknak, és pont. Majd ugyanezen korszakot vettük Mo-n is. A kettő között meg nem votl sok kapocs. a könyvekről elég, ha azt mondom az egyikben Széchenyiről az volt képaláírva egy olajképről készült fekete-fehér példányhoz. sugárzik róla a tettrekészség, a tettvágy. És gyakorlatilag szét volt szedve az egész történelem ilíyen módon egy kis nemzetközi, egy kis hazai, megitn nemzetközi, megitn hazai folyamatra. Pl a monarchia bukásának előzményei, nemzetiségi élet, és problémák, amik midnenestül elvezettek az első vh-ig kicsiben, miközben ment a nagy asztalon is a játék- azaz miért pont itt robbant ki és nem máshol, mondjuk direkbe a poroszok és angolok között, stb. ez midn kimaradt. Meg sem volt említve.

    Szerintem a történelmet nem kéne így szétvagdalni, hanem el lehetne kezdeni beszélgetősen az őskortól, mintegy mesélve a kicsiknek, aztán egyre komolyabbá válhatna, ahogy a legendákon és modnákon, hősi történeteken keresztül eljutnánk a gyerekek fejlődésében a hetedik osztályig, majd onnan tovább a magasabb szitnekig. Ott már lehetne adagolni nomrálisan a dolgot, de egészében szemlélve a folyamatokat, nem tételek szerint, ami jelenleg leginkább zajlik.

    Az, hogy egy magyar eseménycsoport és egy külföldi között száz oldalakat kelljen lapozgatni, az nem működik szerintem.
    Egyébként lehet én voltam túl okos, de számomra rendkívül irritáló volt ez a maga midnent kétszer mond kétszer mondd hozzáállása az oktatásnak gyakorlatilag a teljes tananyaghoz. Amit ének-zene órán leadtak általánosban négy év alatt, az középsuliban már csak három, és asszem kevesebb órában. Ismétléshez is kevés, tanuláshoz meg végképp. Törivel is voltak ilyen ogndjaim, miközben anno felkeltette a tanárom még általános ötödikben az érdeklődésemet az ókor iránt, utána rengeteg könyvet ovlastam abból a korból. Építészet, kultúra, stb. valamint regények, akár még nem egészen tökéletesen dokumentaristákat is.
    És nem érzem, hogy én oylan húdekülönleges lennék.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #67 üzenetére

    Viszont a hülyébbekhez... bocs, khmm, kevésbé értelmesekhez kell igazodni, különben ők leszakadnak. Azt sem lehet.

    A fejezetek közti átfedés és magyarázat igazából szerintem a tanár feladata. Vagy mi másért van, hogy elmondja, ami a könyvbe is le van írva? :DDD Hogy az adott anyagot hogyan adja le, beszélgetősen vagy gépiesen, teljes mértékben tőle függ. Én középsuliban nagyon szerettem a törit, különösen 12-ikben, mert az új tanárunk szövegén csak úgy dőltünk a röhögéstől. (Pl. Rákosinál behozott egy echte komcsi matekkönyvet és felolvasott belőle példákat... :P) És összefüggéseiben is elmagyarázta. Ebben semmi gond nem volt. Szóval talán a tanárokkal kellene valamit kezdeni... Mert vannak normálisak, de messze nem elég.

    Azért tanítanak tételesen, mert az egész anyagot szóbeliben úgysem lehet kérdezni, de szóbeli meg mégis kell. Ahol nem kell, pl. matek köztépszint, ott nem is megy tételek szerint. Emelt szinten meg a tételekben úgyis benne van minden addig tanult.

    Amúgy szerintem éppen a töri az, ahol - talán az évszámmagolást leszámítva - azért kb. meg lehet tanulni és érteni majdnem mindent, mert általában érdekli a fiatalságot.

    [ Szerkesztve ]

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Crystalheart #68 üzenetére

    Nem értek veled egyet. A tételezgetős tanulás nem fog az összefüggések felderítésére, megértésére, keresésére kényszeríteni. Arra azonban igen, hogy egy adott témában keresd ki azokat a pontokat, amiket nagy valószínűséggel fognak fonotsnak tartani. Simán lehet egy szóbeli vizsga beszélgetős, elkezdünk beszélgetni valamiről, és szépen át is vesszük a témát.

    A jelenlegi magyar oktatási rendszer legnagyobb hibája szerintem az, hogy az érettségi benne nem egy köztes lépcsőfok, hanem maga a nagy cél. mindenhonnan ezt szajkózzák, és eszerint is tanítanak, tisztelet a kevés tanárnak.Volt olyan tanárom, akivel lehetett napi akutalitásokat megbeszélni, hogy miről mit gondol, és egyáltalán mik vannak mögötte. Vagy matektanárom, aki tanított olyanokat, amik még a tananyag környékén sincsenek, emelt óraszám mellett sem. Nála pl szóbeli felelet ebben a formájában nem volt, és írásbeli is csak nagyon kényszerből, amikor kellően átrágtuk magunkat egy-egy fontos témán. De az órai munkánkra kaptunk annyi jegyet, hogy Of nem győzte beírogatni őket utólag.

    ami a történelemnél még nagy bajom: kilökjük a térképet a táblára, és letudtuk a szemléltetést. időtengelyt pl alig-alig használnak a tanárok, folyamatábrákat meg mégkevésbé. pedig azokkal többet lehet elmondani, ha okosan hazsnálják, mint akár húsz oldallal.

    Ha meg az ének-zene oktatást nézem, hogy visszatérjek a kezdőtémához is valamennyire: addig nem tanítottak nekem zenetörténetet, amíg nem jutottam el Fellegi Ádám házihangversenyére. Ott megtanultam sokmindent egy-egy darabról, a motívumokról a zenében, egyáltalán mik a motívumok, stb. Egyetlen koncertje érdekfeszítőbb, és több információt tartalmaz, mint egy egész évnyi énekóra suliban. Ehhz megjegyzem, jártam zeneiskolába is, és hááát had ne mondjak semmit.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #69 üzenetére

    Az érettségi 12. év legvége, a tételek pedig a rendes tanulástól függetlenek voltak, legalábbis nálunk. Vettük rendesen az anyagot, aztán valamikor második félévben kilökték egy-egy tárgyból a tételeket, én és oszttársaim pedig 2 héttel a szóbelik előtt belenéztünk, 2 nappal előtte át is olvastuk őket. :) Az érettségi (főleg a szóbeli) gyakorlatilag arra jó, hogy kicsit megízleltesse velünk, milyen az, amikor vizsgáztatnak, mert felsőoktatásban bőven lesz benne részünk. (Persze az érettségi légköre az ahhoz képest lajtos.) Történelemnél én már a modern technikát használnám föl, amit elkezdtek 40 éve fizikában - oktatófilmek. :D Izgalmas oktatófilmek, minimum egy BBC-minőséggel, megérné befektetni. Minden anyaghoz két verzió, egy prezentációszerű, rövidebb, darabolható, akár hang nélkül vagy csak zenével lejátszható az iskolai órára és egy otthonra.

    Miért, akkor mit csináltatok énekórán? :) Nekünk a könyvünk kb. abból állt a műzene megjelenésétől fogva, hogy egy életrajz, pár dal, egy életrajz, pár dal stb. Stílusonként egy kis szösszenet is. Heti 1-2 órába hogy férne több? :) Az iskola feladata az úton való elindítás.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Crystalheart #70 üzenetére

    Nekünk nem mondták meg a tételeket. Egyesek kidolgoztak valamiket, na azt én lefénymásoltam, és átlapoztam egyszer érettségire tanulva. Matek, fizika mint központi külön téma volt, nem is volt vészes. Gyakorlatilag nekem az érettaégiben a cél a két központit leszámítva az volt, hogy görbüljön, és kész. A többi nem hatott meg. De sok helyen hallottam már, hogy a legelejétől tételek szerint tanulják az anyagot. Na az annyit is ér a tényleges jövőt tekintve.

    Történelemhez az oktatófilmek szerintem is jók, második vh-hoz remek filmeket láttam a Discoveryn. apró baja, hogy egy-egy rész is min egy óra, és van belőle kismillió, gyakorlatilag midnen hadszíntérre legalább kettő.

    Énekórán énekelgettünk, olvastunk, halgattuk a lemezt. De a motívumok fontossáka, kiemelése elmaradt. Amit fellegi hozzáad, és amitől egy komolyzenei mű azok számára is érdekes lesz, akik nem vonzódnak érte.

  • Crystalheart

    senior tag

    válasz #06658560 #71 üzenetére

    És most megint ott tartunk, hogy ez a része, amit kifogásolsz, tanárfüggő, teljesen. És mindegyik esetben. :) (Kivéve talán az oktatófilmesdit, manapság azért nem gyártanak olyat direkt tanórákra, merthogy nem éri meg közvetlenül... :()

Új hozzászólás Aktív témák