Új hozzászólás Aktív témák
-
tazman75
csendes tag
Valaki tudja-e, hogy a Bölcske melletti volt laktanyát örzik még?
-
ócskás
aktív tag
válasz tazman75 #902 üzenetére
Hajág kivételével egyik sem bejárható.
Galgamácsán még a nyáron megvoltak az antennák, Szentes, és Tedej is valszeg erre a sorsra jut (jutott?).
Hadsz képein gyönyörűen látszik a kerítés és a zárt kapu.(azt bezzeg nem tudták lebontani )http://fotki.yandex.ru/users/mn5818/albums/
-
Manópapa
csendes tag
Én 86 februártól 87 augusztusig voltam katona, már öregnek számítottam, és az új telephely építése folyt, tehát inkább 87 tavaszán lehetett.
Pont nem voltam kint a terepen, de a többiek mesélték, hogy a gumikerekes földgyalu (glíder? gréder?) egyszer csak kifordított egy nagy ládát a földből, alíg bírták kinyitni. Az lett gyanús hogy ólommal bélelt oldalai voltak. De még ekkor sem gyanakodott senki komolyan. Aztán előkerültek belőle valami jódampullák, ekkor hirtelen fontos lett a dolog, mindenkit elzavartak körletbe, csak egy embert nem, aki a billencs Kamazon kivitte később a laktanyából a dobozt. Állítólag jódizotópok voltak benne (nem akarok hülyeséget írkálni, meg régen is volt már) de kicsit felkészületlenül érte az Építő-Műszaki alakulatot hogy a laktanyán belül ilyesmi fordult ki a földből.
Ezért írtam, hogy csak óvatosan kutakodjatok, ha el is mentek a kármentesítők, a földben még lehetnek meglepetések.
Üdv:
Manópapa[ Szerkesztve ]
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
ócskás
aktív tag
válasz Manópapa #907 üzenetére
Csak nem a Dobóban történt?
Érdekes, hogy az építkezés megkezgése elött nem szedték ki. Megfeledkeztek volna róla? Az a láda csak valaki (valakik) tudtával, jóváhagyásával kerülhetett a laktanyában a föld alá. Azt nem feltételezem, hogy a lelet felszínre kerülése utáni napokban pl. állománygyűlés vagy pol.foglalkozás keretében megemlítették volna nektek, hogy mikor és miért került az a bizonyos láda a föld alá, de gondolom, a laktanyában szárnyra keltek ezzel kapcsolatos feltételezések.
Az esemény utáni időben nem sűrűsödtek meg a "kockaladák" a laktanyában? Nem voltak váratlan személycserék a parancsnoki állomány körében?http://fotki.yandex.ru/users/mn5818/albums/
-
Manópapa
csendes tag
Jól sejtem hogy a Hajag-on látható tornyok tetejét (kompletten az antennákkal) forgatni lehetett? Mintha a forgatótengely egy szürke fémdobozba végződne a földön (hogy ott csak pozíciót rögzített-e, vagy a meghajtás is onnan jött azt nem tudom, de érdekes megoldás, főleg ahhoz képest, hogy a többi BARS objektum fixen telepített tornyokra volt helyezve.
Érdekes módon itt nincsenek meg a ledobált antennák Talán azért mert őrség és kerítés sincs?
[ Szerkesztve ]
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
Manópapa
csendes tag
A helyszín pontos, Dobó laktanya. Az új telephely a hátsó sarokban a disznóólak közelében lett kialakítva.
Én elég sokat mozogtam laktanyán kívülre mint tgk.vez, ezért nem foglalkoztam túl sokat a "kockaladákkal". Annyit tudok hogy bár a ládát a "mieink" hozták a felszínre, a mi egységünknél megmaradtak a parancsnokok, (akik egyébként emberileg is jó arcok voltak).Egyébként ha jól emlékszem azokban az években még nem volt jellemző a kocka-Lada, leginkább parancsnoki Barkasok, és kereklámpás Ladák futottak a "csókos" sofőrökkel.
Van esetleg emlék a Dobóról?
Még annyi jutott eszembe hogy Csernobil miatt ennek az incidensnek akkor nem nagyon tulajdonítottunk jelentőséget, úgy gondoltuk, ha bajunk lesz, az nem attól a ládától lesz, hanem attól ami a levegőben van...
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
Juríj
csendes tag
válasz Manópapa #894 üzenetére
Igen, tényleg az, én főként a Mária Terézia korabeli épületeket sajnálom, meg azt, hogy a címeres, meg kalapácsos téglákat eladják az olaszoknak, szégyen gyalázat ami itt megy nálunk. Nincs becsülete itt már semminek, nemzeti ünnepen még a lobogókat sem rakják ki sokan, de ha kirakod más időben azért b@szogatnak, bocsánat ez már offba csúszott, pedig nem is vagyok jobbos, csak,na mindegy.
Ami Szovjet rossz nem lehet
-
Manópapa
csendes tag
Igen, egyébként érdekes ha jobban megnézitek a Dobót:
47°36'23.21"N, 19° 6'12.86"EA következő látszik: (Első körben agyatlanságnak gondoltam, aztán eszembe jutott, hogy az ingatlanosok sohasem az épületek értékét nézik, hanem a területét)
Tehát: Két bejárata volt a Dobónak, a főkapu ( 47°36'33.55"N, 19° 6'5.14"E) és a MEÁ (Minőség Ellenőrző Állomás, más néven teherporta): 47°36'23.47"N, 19° 5'53.87"E .Az alakulóteret ( 47°36'32.14"N, 19° 6'9.84"E) körbeépítették, sőt inkább beleépítettek, (itt tettem esküt az 500-ast, amiről képet tettem fel elbontották, viszont a három egyforma régi korszerűtlen, hideg-vizes körletépületet meghagyták ( 47°36'33.59"N, 19° 6'14.41"E)
Az alakulótér nyugati szélén állt a főépület, itt volt az ÜTI és más parancsnoki irodák, munkahelyek, ezt meghagyták, sőt továbbépítve ebből lett az a fura formájú cseréptetős nagy épület ami keretezi az alakulóteret.
Ennek az épületnek a helyén volt a régi telephely, (47°36'24.23"N, 19° 6'9.54"E), és itt volt az ominózus új telephely: ( 47°36'16.33"N, 19° 6'17.40"E )
Az alakulótértől délre láttok egy nagy szürke, sima placcot, ott volt az étkezde. Érdekes, hogy erős, jó állapotban lévő épületeket elbontottak, még régi, rossz épületeket meghagytak, erre példa a régi szerelőműhely is, ami megmaradt itt: ( 47°36'25.85"N, 19° 6'15.60"E ) vagy a tökéletes állapotban lévő benzinkút, amit elbontottak, az meg itt volt ( 47°36'26.73"N, 19° 6'5.99"E )
[ Szerkesztve ]
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
ócskás
aktív tag
válasz Manópapa #909 üzenetére
Az 504-es BARS (Hajag) számomra mindíg is egy rejtély volt. A tornyok felépítése,szerkezete eltér a többitől, komoly föld alatti bunkerrendszer, stb. , holott "csak" egy egyszerű "végpont" a láncolatban (a séma szerint csak az 504-esel van kapcsolatban!). Az 501 (Galga) lényegesen puritánabb, bunkermentes kivitel, pedig a hálózat központi eleme,...
A tornyok az 504-esen valóban forgatható szerkezetnek látszanak, de hogy valaha forgatták is...hát, fogalmam sincs.Elvben szükségtelen, de erről szvsz Hadsz kolléga többet tudna.
Az tény, hogy Hajagon nincsenek ledobált antennák. Meg kerítés sincs. No meg az egyik toronynak is már csak a csonkja van meg...http://fotki.yandex.ru/users/mn5818/albums/
-
Manópapa
csendes tag
Nem kizárt hogy a BARS rendszernek volt egy katonailag "publikus" sémája, az amit már láttunk itt a topicon.
És lehet, hogy volt egy másik, amit akkor használtak volna, ha kitört volna valamilyen katonai konfliktus (ne adj' Isten, a III VH)
Lehet hogy Hajag azért volt "átállítható" állványokon, (és ezért készült alá bunkerrendszer is) mert ekkor már nem egy szimpla végpontként üzemelt volna.
Vagy, ami a valószínűbb, ha találatot kapott volna egy BARS objektum, akkor át lehetett volna hangolni egy másikra, viszonylag gyorsan.
Persze ez azt feltételezi, hogy kellett legyen valahol elérhető sugárban egy másik BARS objektum, aminek szintén mobilok a fejegységei (vagy egy mobil BARS objektum teherautóra szerelve, ami ha nem is tesz semmit, csak az érkező jelet "továbbdobja" egy fix BARS objektumnak), akkor a hiányzó láncszem (kilőtt BARS) pótlása ideiglenesen meg is történt).Persze itt rengeteg HA szó szerepel, mindez csak találgatás, viszont valamiért mégis forgathatónak tűnik HAJAG, és ezt leginkább azzal tudom magamnak megmagyarázni, hogy a BARS rendszernek mint üzenetközvetítő láncnak a működését akkor is biztosítani kell, ha valamelyik közvetítői pont megsérül.
Vagy nagyon vad dolgokat írtam?
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
Manópapa
csendes tag
válasz Manópapa #914 üzenetére
Nem kizárt hogy esetleg hosszútávú tervben volt egy másik BARS objektum létrehozása is a hálózat későbbi bővítésre.
Egy biztos: valamiért változtathatóak voltak a Hajagi antennák irányai, és ennek oka kellett legyen. Lehet hogy nem racionális (mint pl a Mezőfalvai gördíthető betonbunkernek) de volt valami oka annak hogy Hajag így készült el.Jó lenne ha valaki hozzáférne a korabeli tervekhez...
Esetleg a Hadtörténeti archívuma?
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
ócskás
aktív tag
válasz Manópapa #914 üzenetére
Egyáltalán nem vad dolog, amit leírtál.
Ha megnézzük a sémán a környező állomásokat, nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy az 501 és a 403 képes egymással kommunikálni, de (még nem mértem utána!) nem biztos, hogy képes az 503-at is elérni (tehát az 501 kiesése esetén átvenni egy központi szerepet), illetve kérdéses az, hogy (pl:503) a fix toronynál milyen mértékben lehetett az antennákkal oldalszögben elfordulni. (ez a feltételezett elfordulás egy mobil állomással történő kapcsolatteremtés esetén is hasznos lehet)
A bunkerrendszer megléte valami lényegesebb felhasználási területet feltételez, mint ami egy szimpla végponttól elvárható lenne.Persze ezek mind teóriák, ráadásul nem vagyok egy nagy BARS-tudor...
http://fotki.yandex.ru/users/mn5818/albums/
-
ócskás
aktív tag
válasz Manópapa #915 üzenetére
A Hadtörténeti archívumában nem hiszem, hogy bármi korabeli dokumentáció fellelhető lenne az 504-es tervezésével, építésével kapcsolatban, ugyanis Szergejék nem nagyon kötötték a magyarok orrára azt, hogy mit építenek és miért.
http://fotki.yandex.ru/users/mn5818/albums/
-
magyarzoltan
tag
válasz bLaCkDoGoNe #891 üzenetére
úúúúúúúúúristen, nekem ez egy álom
-
boeing707
csendes tag
Az 504-es békeidőben volt csak végpont. Adott esetben,ha a tervek szerint történt volna a mozgás, akkor hamarosan Ausztrián keresztül, Udiné-ig kellet vona eljutni a Frontnak. Az 504-es helyzete biztosította a rálátást az egész mozgó arcvonalra. Az időközben ebben az írányban bárhol telepített mozgó le- és átjátszó állomások helyzetét meghatározva a forgatható antenna rendszer biztosította volna az összeköttetést. Ehhez kellett a rendkívüli nagy energia igény és a megbízható álcázás, valamint a feladatot ellátó viszonylag nagylétszámú kezelő személyzet biztonságos elhelyezése. Ez az állomás biztosította volna a továbbítást a többi állomás felé, az adott körülmények között bármelyikhez, amelyek ebben az esetben csak átjátszó szerepet játszottak volna. Sajnos nem áll rendelkezésemre a rendszer üzemeltetési utasítása, de a jelenlegi ismereteim alapján így működött volna a rendszer.
-
hadsz
tag
válasz Manópapa #909 üzenetére
Igen,az 504-es tornyait valóban úgy alakították ki,hogy adott helyzetben /amire szerencsére nem került sor/ az egész kétszintes antenna konzolt 360°-ban lehessen állítani,bármerre is legyen a telepítendő állomás.Tisztán látható a struktúrán ez a szándék noha forgatva valóban soha nem volt.Érdekes,hogy magának a meghajtásnak és a forgatómechanikának sincs nyoma.
[ Szerkesztve ]
-
boeing707
csendes tag
Mivel az említett berendezéseket kb. 20 évvel ezelőtt szerelték le, s sajnos senki sem látta az eredeti műszaki állapotot, valamint figyelembe kell venni, hogy az elmúlt 20 év alatt, a jelenlegi felvételek a mostani, vagy nem régi állapotokat tükrözik, addig 1-2 fémgyűjtő kisdobos csapat már elvitte a mozdítható elemeket. Így lassan úgy járunk, mint a Csesznek-i vár állagmegovói, hogy csak az alapok ismeretében próbálják rekonstruálni az eredeti állapotot. S azt sem szabad elfelejteni, hogy a mai "fiatal" kutató nemzedék csak GPS navigációban s üvegszálas átvitel technikában gondolkodik. Aki viszont igazán szeretné megismerni az akkori "technikát", vissza kell menni a 60-as évekhez. Aki nem tudja "magáévá tenni" az akkori műszaki megoldásokat, azok hajlamosak lesznek a tömegével jelentkező "story-k" elfogadására. Viszont, mint mindig, az igazság a másik oldalon van. Nem tartozom a tolószékes generációhoz, de próbáljatok az akkori idők műszaki szinvonalán gondolkozni, s remélem, hogy rövid időn belül, sok új felfedezésnek fogunk örülni. Előre a 60-as évek technikájának megismerésére.
-
hadsz
tag
válasz boeing707 #922 üzenetére
Azért a BARS-ok esetében inkább a 80-as évek technikájáról beszéljünk,lévén csak a 80-as évek második felében építették ki / 85-87-körül/. Van olyan állomása amit be sem fejeztek /103-as Polonina Runán/.Az antennatornyok álltak,működött is rendszer,de maga a bunker és a garázsok félkész állapotban maradtak,köszönhetően a változó politikai széljárásnak.Ha jól tudom a Balti-tenger partvonalának közelében is tervbe volt véve egy vonal kiépítése,de aztán abból sem sok valósult már meg...
-
boeing707
csendes tag
Szerintem igaz amit mondtam, mert itt van egy másik vélemény. Ahhoz, hogy az 1980-as években telepítsenek egy technikát, ahhoz már a 60-as évek végén kezdeni kellett a tervezést. A tervezés és a gyakorlati megvalósítás közötti időszak abban az időben nem 1-2 év volt. Ma sem ennyi. Csak egy gyakorlati példa: azzal a repülőgéppel. amelyikkel sikerült 25 évet repülnöm, 1973-ban vettem át először s 2000-ben vonták ki a forgalomból. A tervezése a 60-as évek közepén kezdődött, természetesen az adott kor követelményeinek megfelelően többször modernizálták, de az eredeti elgondolás az nem változott. Nem szeretnék vitát nyitni az akkori műszaki színvonal és a mai között, de axiómaként el lehet fogadni. Az az elv vezérel, hogy ha egy kor műszaki színvonalából indulunk ki, akkor könnyebb olyan következtetéseket levonni, amely közelebb visz bennünket az adott kor kérdéseinek megválaszolásához. Nincs szándékomban mélyebbre merülni a hol és mit telepítettek kérdésbe, mert ebben a kérdésben nálamnál sokkal nagyobb szaktekintélyek vannak.Egyszerű műszaki emberként a technika érdekel, amit oda és akkor telepítettek amit az akkori katonai helyzet megkívánt.
-
tazman75
csendes tag
Egyébként, már elgondolkodott valaki, azon, hogy szinte csak a BARS 504 épült a föld alá?
Vagy csak én vagyok vak?
Valami "kakukktojás" érzésem van. Ehhez még hozzájön a valószínűleg állítható antennák rejtélye.
Vagy csak én vagyok paranoiás?! -
Manópapa
csendes tag
válasz boeing707 #926 üzenetére
Teljesen reális amit írsz a tervezési és a kivitelezési idővel kapcsolatban, hiszen a katonai célokra történő tervezések mindig évekkel megelőzik a publikus megjelenés vagy a tényleges létrehozás dátumát.
Értem ezalatt hogy mire megjelenik, láthatóvá válik valami, addigra évek, vagy évtizedek teltek el a pototipus tesztjétől.
Ebből kifolyólag reális a 80-as években a 60-as évek technikájáról gondolkodni.
Ettől függetlenül Hajagról tehát most már teljes bizonyossággal kijelenthetjük hogy a forgatás lehetősége megvolt, de nem azért, mert tesztelni szándékoztak egy irányítható technikát, hanem inkább azért, mert egy irányítható és tesztelt technikát készítettek elő. Arra gondolok hogy talán minden szükséges alkatrész ott lehetett valamelyik közeli raktárban (a vezérléssel együtt) "szükség esetére".Egyébként a tervezés - megjelenés közti idősáv méretét figyelembe véve a nagyjából onnan lehet sejteni hogy hol tarthat a katonai technika, ha megnézünk egy fantasztikus filmet (kis túlzással amit Hollywood-ban fikcióként mutatnak be az részint már megvalósult technika, csak még nem publikus, érdekes dolgokat lehet látni pl a Csillagkapu c. sorozatban. Persze sok benne a mese, de az eszközök egy része minimum tesztelési fázisban lehet.
A mai harci robotokat ([link]) mikor kezdhették el tervezni? Talán a Starwars droid-seregének felbukkanása idején? Gyanítom hogy sokkal korábban...
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
hadsz
tag
válasz boeing707 #926 üzenetére
Teljes mértékben igazad van! Én magának a technika gyakorlati alkalmazásának idejét vettem figyelembe,arra gondoltam
Ami pedig a műszaki színvonalat illeti,úgy gondolom,hogy a lehetőségekhez képest minden korban kihozták a maximumot,főleg ami a katonai fejlesztéseket illeti.Sőt nem egy esetben lehet arról beszélni,hogy jóval a koruk előtt jártak a tervezők,szakemberek. -
Manópapa
csendes tag
válasz tazman75 #924 üzenetére
Gördíthető bunker:
Az egykori építő-műszaki tábor: 46°56'23.92"N, 18°47'52.85"E (Senkit ne tévesszen meg a mostani kicsit alapterület, jól látszik a faházak maradványa a kertésen kívűl északra, a tábor régi (86-87) alapterülete az út mentén húzódó kerítéstől tartott le egészen a Mezőfalvai főútig)
A betonkeverő telep ("ELBA") itt volt: 46°56'14.06"N, 18°48'0.66"E (Ez is a táborhoz tartozott még)
Itt az "ELBA"-n készült el a gördülő betonbunker.
Hogy el tudjátok képzelni a méretarányokat: a bunker kicsiben olyan, mintha fognátok egy májkrémkonzervet, a két végére pedig odaragasztanátok két csavaros uborkásüveg-tetőt, végül az egészet a középvonalán (tengelyén) egy szögletes csúzli-ágasba fogjátok.
Ha megvan ez a hevenyészett vizuális élmény akkor képzeletben pumpáljátok fel akkorára, hogy eldöntve (ráfektetve az uborkásüveg -tetőre) egy ember magasságban kényelmesen elférjen a "májkrémkonzervben" görnyedés nélkül.
Tehát a "májkrémkonzerv" a bunker, az uborkás-üveg-tető a kerék, a csúzli-ágas a vontató-eszköz.
Az egészet megcsinálták vasbetonból, azzal a szándékkal, hogy harci gyakorlatoknál a Kraz után kötik, azzal kivontatják terepre (a bunker a vasalt "kerekein" - uborkás-üveg-tető - gördül ) a terepen daruval elfektetik, a parancsnokok innen irányítanak, majd gyakorlat után kipakolás, eszközt "kerékre" állítják, és visszavontatják a laktanyába.Amikor elkészült ez az iszonyat monstrum, sokáig az "ELBA" sarkában pihent. Leszerelés után mesélte egy később szerelő ismerős, hogy egyszer valóban megpróbálták kivontatni tesztelési céllal terepre.
Daruval "kerékre" állították, eléfogták a KRAZT, és elindultak a szemközti szántásba vele
Amikor átért az úton, olyan mélyen süllyedt a szántásba hogy a Kraz nem tudta tovább vontatni. Ekkor hozták át a nagy Fiat Alis-t (buldózer) ez még húzta egy darabig, amikor egy jókora darab letört az egyik "uborkás-üveg-tető" kerékből.
Ekkor az egész oldalra dőlt a szántásban, és se előre se hátra.
Hagyták is az egészet....Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
Manópapa
csendes tag
Korábban (2008.10 hó) fullextra írt olyan tankokról, amit lezsírozva "elföldeltek". Ez is érdekes téma lehet, küldtem neki p.ü.-t, mert nem emlékszem hogy végül is ezzel kapcsolatban jött-e több infó.
Mint neki is írtam, nem értem, M-zárolt dolgokkal miért tesznek ilyet, hiszen reális esélye van az ilyesminek: [link]
Csak költői kérdés: Adott esetben mennyi idő alatt lehetne hadrafogni egy elásott, lezsírozott, M-zárolt tankot? (ha egyáltalán működőképes maradna)A kérdés egyébként izgalmas, mert azt sejteti, hogy olyan tárgyak vannak a földben, amit valakik nagyon meg akartak menteni (vagy átmenteni) a lángvágók és a privatizátorok elől egy későbbi korszakba (hogy memento, vagy vész esetére, azt homály fedi).
Persze erről mindenképpen tudni kell a katonai vezetésnek is (hacsak nem a CA ásta el őket titokban), ha feltételezzük hogy mindez igaz.
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
ócskás
aktív tag
válasz Manópapa #932 üzenetére
Idestova 20-25 éve hallok keringő híreket egy elásott, M-zárolt tankzászlóajról? tankhadosztályról? ( a megnevezés általában a mesélő hangulatától, részegségi fokától, vagy a jó ég sem tudja mitől függ...), amit lekonzerválás után valahol a föld alatt tárolnak, és majd a III. világháború kirobbanásakor előszednek hős csapataink számára...Ezek a legendák általában úgy terjednek, hogy az ismerős ismerőse mesélte, aki részt vett a műveletben. A mesélők mindíg nagyon határozottak az elásott típusokat illetőlen:hallottam már T-34-ről, T-55-ről, T-72-ről, sőt még JSZ-3-ról is!
A magam részéről nem tudok hinni az elásott tankhadosztály létezésében, szerintem csak olyan legenda, amit a HK-javítgatásokban sokszor megfáradt kezelőszemélyzet harci moráljának fenntartására dobtak be.
Kincsestáborban egykor tároltak lekonzervált (de nem elásott!) T-34, T-54 tip. harckocsikat, (amit később célanyagnak értékesítettek), ez is alapot adhatott ennek a legendának.http://fotki.yandex.ru/users/mn5818/albums/
-
Manópapa
csendes tag
Én is legendának gondolom, de innen-onnan előkerülhetnek "meglepetések".
Kincsestáborra kerestem a neten, és ez is a találatok között volt, itt egy konténert vásárolt valaki, és "talált benne" bontatlan,. sértetlen, 65-ben lecsomagolt kulacsokat és csajkákat.Gyanítom már túladott rajtuk, de a jelenség felettébb érdekes... ..hogyan történhet meg ilyesmi?
[link]Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
tazman75
csendes tag
válasz Manópapa #931 üzenetére
Ja! Arra gondoltál. még ott volt, de nem gondoltam volna , hogy az egy "bunker".
Mozgatáshoz nem kellett "kerékre" fordítani, alapból azokon állt. Két ágykeret, egy "asztal" és agy hordozható TBK alközpont volt benne. Nem messze állt a P-15-ösünktől. Nyáron nem egyszer lógtam ott munka elől, a tiszteknek eszükbe sem jutott ott keresni. Én a gördíthető bunker név miatt valami nagyobbra gondoltam.
Kösz az infót, így már tiszta minden. -
Manópapa
csendes tag
válasz tazman75 #937 üzenetére
Köszi a visszaigazolást!
P-15 alatt ilyesmit értesz?
Ezek szerint felvitték az egykori LÉRAK helyre, vagy elvonszolták a híradós bázisra?
Én nem jártam belül, és csak oldalra fektetve láttam az eszközt. De abban biztos vagyok hogy az ELBA-n volt, és ott nem volt P-15-ös.Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
tazman75
csendes tag
-
Manópapa
csendes tag
válasz tazman75 #940 üzenetére
Tehát 86-87-ben még az építő-műszakiaknál volt, 95-ben pedig a LÉRAK bázisra került.
Nem tudjátok a híradós bázist be lehet járni ( 46°53'38.04"N, 18°41'5.78"E ) vagy még aktív?
Itt hordtam billencs Rábával anno földet a bunkerokra, szívesen megnézném egyszer, hogy tulajdonképpen mit is építettünk. Nem tudom van-e köztünk olyan, aki valahogy el tudná intézni, hogy lássam még egyszer ezt az objektumot "már kész állapotában"?Amekkora elánnal, és amilyen túlbiztosított nyílászárókkal készült, szentül hittük, hogy valamiféle főhadiszállás vagy parancsnoki központot építünk....
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
VinoRosso
veterán
Hehe, ahova jártam 2 évig (PPKE-BTK) egyetemre az egész egy régi ruszki laktanya volt. Voltak elég ..."érdekes" dolgok, főleg az, hogy gyakorlatilag a felújított épületeket bármikor könnyedén vissza lehet alakítani katonai célra
-
VinoRosso
veterán
Nem tudom, már jópár éve nem voltam ott, javarészt csak romokat láttam, illetve pár épületmaradványt akkorra alakítottak át, vagy rendeztek be, van amelyiken eléggé érződött még, hogy milyen céllal épült. De anno még én is részt vettem a tankgarázsok bontásában. Vagyis az inkább egyfajta "felújítás" volt(Pilisi majálisra készültünk), egy nagy vasrúddal ükültem a falról a vakolatot Ott aztán volt minden mint a bucsuban apám! Régi batárnagy ruszki vetítőgép, benne katonai oktatófilmekkel, mindenféle tábla, hogyan kell hidat robbantani, tankcsapdát ásni, gyakorlógránát, ilyen "kikérdezős" tábla (egyik oldalán a vadászgép, hátoldalán meg a paraméterei amiket tudni kelett róla), telis tele volt ehhez hasonló dolgokkal, az élelmesebbek fogták ami mozdítható volt és vitték a relikviákat Az akkori majális után jött egy nagy exkavátor, és legyakta ami ottmaradt. Bele is tört párszor a kanala a falba Érdekes módon egyébként kivételesen stabilra voltak megépítve ezek az épületek, annak ellenére, hogy a falazásnál a szokásos szovjet "egy sor homok-egy sor tégla" koncepciót alkalmazták. Vannak ott még medencék, illetve talán még megvan a kazánház is. Ennek az az érdekessége, hogy van a falán egy hatalmas lyuk. Állítólag ott volt a kazán, és mivel fémből volt, nem akarták itthagyni, ezért fogtak egy tankot és kitépték a falon keresztül, és magukkal vitték. A legérdekesebb dolog azonban, hogy itt is van egy bunkerrendszer a föld alatt! Történészhallgatók voltunk, kis régész hajlammal, és egyik szaktársam észrevett egy részt a földben, amin a szokásosnál puhább talaj volt. Nem is kellett neki több, elkezdett ásni, és valóban egy temetett üreg volt ott, bele volt hányva a szemét, tele volt neylon hulladékkal féltéglával meg hasolnóval. A lényeg, hogy addig ásott, mig egy ajtót nem talált, ezen valahogy bejutott, és mögötte egy másik ajtó volt, ami viszont már le volt lakatolva rendesen, A szemetek ha jól emlékszem talált gázmaszkot, meg egy kis dobozt, ilyen erszény szerűt, szészűrővel ellátva, rajta egy halálfejes jellel, meg valami cirill betűs szöveggel, de benne nem volt semmi. Bement a tanszékre, és elújságolta a dolgo. No ezt nem kellett volna, mert nem örültek neki, és jól lehurrogták, ha ott akar maradni az egyetemen, akkor ne kutakodjon tovább. Mindig is furcsa volt egyébként maga a hely kialakítása, túlságosan mesterségesek azoka dobok, ahogy ilyen lépcsős elrendezése van a hegyoldalnak. Egyébként körbejártam a teljes campust( 21 ha ! ), és számomra még érdekesebb volt, hogy egy helyre összegyűjtve láttam régi torzókat, oszlopfőket, faragványokat, és pillérmaradványokat. Nekem úgy tűnt, hogy egy késő római, vagy kora gótikus kápolna vagy templom maradványai lehetnek, no erre meg azt mondták, hogy az építkezésnél felhasznált és félresikerült építőelemek maradványai. Ezt teljesen kizártnak tartom a mai napig, ugyanis szemmel látható a különbség az ott használt fehér márvány és az enyhén sötét szükrés pilis mészkő közt, amit ha jól tudom nem nagyon használnak manapság semmi ilyesmire
-
tazman75
csendes tag
válasz Manópapa #941 üzenetére
A munkahelyemen a csop vez-em szintén ott szolgált, ahol te. Csak ő 86-ban vonult.
Azt mondta, több ilyen gördíthető bunkert is csináltak. Azt állítja, hogy jó néhányat elvittek a bakonyba és valamilyen módon ezeket össze lehetett kapcsolni. Mondjuk ennek nem igazán értem a lényegét, mivel elég kicsik. Max 2 személyesek. Legalábbis amit én láttam az az volt. Ha meg nagyobbat csináltak volna, nincs az a KRAZ, ami elhúzza.
Amiről mi beszéltünk, a jelek szerint már jóval 94 előtt oda került, ahol bejelöltem. Erre utalt a gaz körülötte plussz amennyire be volt süllyedve a földbe, azt mutatta, hogy már jó pár éve ott állt, akkor is. (Legalábbis az emlékeim szerint.)[ Szerkesztve ]
-
pocok6
csendes tag
Tuti a rajz!
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen okostelefont vegyek?
- Gyúrósok ide!
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Gaming notebook topik
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- Itt van az első fotó a Motorola Razr 50 Ultráról
- 33 280 mAh csak elég lesz
- Külpolitika
- Miskolc és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Escape from Tarkov
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen