Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #802 üzenetére

    Szia Ócskás!
    Egy vadi új tag vagyok itt, szeretnék pár dolgot elmondani Császárral kapcsolatban. Dolgoztam a bázison, de régen. Mint katonai jármű gyűjtő szerveztem 2006-ban egy három napos jármű összejövetelt a bázis területén. Hivatalosan, a tulajdonos engedélyével. Kár, hogy akkor nem találkoztunk. Azóta is rendszeresen járok oda. ebben az évben is tervezek egy hasonló találkozót. Az utóbbi hetekben sok számomra új infót kaptam, úgy látom hamarosan alaposabb látogatást kell tenni. Ha van kedved, PM-ben keressél meg a továbbiakat illetően

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #917 üzenetére

    Az 504-es békeidőben volt csak végpont. Adott esetben,ha a tervek szerint történt volna a mozgás, akkor hamarosan Ausztrián keresztül, Udiné-ig kellet vona eljutni a Frontnak. Az 504-es helyzete biztosította a rálátást az egész mozgó arcvonalra. Az időközben ebben az írányban bárhol telepített mozgó le- és átjátszó állomások helyzetét meghatározva a forgatható antenna rendszer biztosította volna az összeköttetést. Ehhez kellett a rendkívüli nagy energia igény és a megbízható álcázás, valamint a feladatot ellátó viszonylag nagylétszámú kezelő személyzet biztonságos elhelyezése. Ez az állomás biztosította volna a továbbítást a többi állomás felé, az adott körülmények között bármelyikhez, amelyek ebben az esetben csak átjátszó szerepet játszottak volna. Sajnos nem áll rendelkezésemre a rendszer üzemeltetési utasítása, de a jelenlegi ismereteim alapján így működött volna a rendszer.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #920 üzenetére

    Mivel az említett berendezéseket kb. 20 évvel ezelőtt szerelték le, s sajnos senki sem látta az eredeti műszaki állapotot, valamint figyelembe kell venni, hogy az elmúlt 20 év alatt, a jelenlegi felvételek a mostani, vagy nem régi állapotokat tükrözik, addig 1-2 fémgyűjtő kisdobos csapat már elvitte a mozdítható elemeket. Így lassan úgy járunk, mint a Csesznek-i vár állagmegovói, hogy csak az alapok ismeretében próbálják rekonstruálni az eredeti állapotot. S azt sem szabad elfelejteni, hogy a mai "fiatal" kutató nemzedék csak GPS navigációban s üvegszálas átvitel technikában gondolkodik. Aki viszont igazán szeretné megismerni az akkori "technikát", vissza kell menni a 60-as évekhez. Aki nem tudja "magáévá tenni" az akkori műszaki megoldásokat, azok hajlamosak lesznek a tömegével jelentkező "story-k" elfogadására. Viszont, mint mindig, az igazság a másik oldalon van. Nem tartozom a tolószékes generációhoz, de próbáljatok az akkori idők műszaki szinvonalán gondolkozni, s remélem, hogy rövid időn belül, sok új felfedezésnek fogunk örülni. Előre a 60-as évek technikájának megismerésére.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #923 üzenetére

    Szerintem igaz amit mondtam, mert itt van egy másik vélemény. Ahhoz, hogy az 1980-as években telepítsenek egy technikát, ahhoz már a 60-as évek végén kezdeni kellett a tervezést. A tervezés és a gyakorlati megvalósítás közötti időszak abban az időben nem 1-2 év volt. Ma sem ennyi. Csak egy gyakorlati példa: azzal a repülőgéppel. amelyikkel sikerült 25 évet repülnöm, 1973-ban vettem át először s 2000-ben vonták ki a forgalomból. A tervezése a 60-as évek közepén kezdődött, természetesen az adott kor követelményeinek megfelelően többször modernizálták, de az eredeti elgondolás az nem változott. Nem szeretnék vitát nyitni az akkori műszaki színvonal és a mai között, de axiómaként el lehet fogadni. Az az elv vezérel, hogy ha egy kor műszaki színvonalából indulunk ki, akkor könnyebb olyan következtetéseket levonni, amely közelebb visz bennünket az adott kor kérdéseinek megválaszolásához. Nincs szándékomban mélyebbre merülni a hol és mit telepítettek kérdésbe, mert ebben a kérdésben nálamnál sokkal nagyobb szaktekintélyek vannak.Egyszerű műszaki emberként a technika érdekel, amit oda és akkor telepítettek amit az akkori katonai helyzet megkívánt.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1038 üzenetére

    Igen. Az ajtók levágásához min. egy Botond lángvágó, 5-5 oxigén és gáz palack, villás targonca, darus gpk. szállító járművek, de nem is kicsik, valamint eléggé ismert hátsó kijárat kellett, mert a főbejárat a mai napig zárt. Valamint, de legfőkképpen egy átvevő hely is szükséges, ami ismereteim szerint Oroszlány-ban található. Tegnapi ismeret szerint már a Gránit-ok hátsó ajtajairól is levágtak minden mozdíthatót. Onnan pedig kihozni a tonnás darabokat kézzel elég macerás. Ezt már nem nevezném megélhetési fémgyűjtésnek, ez már a FÉM MAFFIA, s nem piros Zsigulikkal, hanem ezüst Merdzsókkal. Remélem, a födém hamarosan rájuk szakad. Ez lesz majd a HÍR.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1039 üzenetére

    Amint a kép mutatja, nem csak nálunk vannak "fémgyűjtők". Eddig azt hittem, hogy a meleget kedvelik, de már ennyire északra is eljutottak!!!

  • boeing707

    csendes tag

    válasz buldog-bódog #1110 üzenetére

    Csak egy kis pontosítás. A műszaki adatok tökéletesek. Az első állomást 1971-ben Nyikolajev (Ukrajna) város mellet telepítették, a hőerőmű közelébe. Az Európa-i Ázsiai légteret figyelte, Kínát is beleértve. Jelenleg szétszedés alatt, nem működik.
    A második állomást 1985-ben adták át Csernobil mellett.Feladata közé tartozott többek között, az Atlanti Óceánon hajózó tengeralattjárók Tomahawk szárnyas rakétáinak indítását is jelezni. Az erőmű baleset után lekonzerválták, majd 1987-ben bezárták. Nem működik.
    A harmadik állomást az Amúr melletti Komszomolszk városnál telepítették. A Távol Kelet-i légteret figyelte, beleértve a Csendes Óceánt is, egészen az USA partvonaláig.1990-ben tűz ütött ki az állomáson, amely teljesen tönkre tette. Nem építették újjá. Nem működik.
    A Sarkkörön túli légtér figyelését nem tudták megoldani, az iónoszférából érkező rendkívűl erős és kaotikus jelek miatt. Így ezen a területen nem is épült ki állomás.
    A rendszer működését a "harkály kopácsolás" jelezte, amely minden rádió készüléken hallható volt. A Munkács-i "tésztagyár" lett az utód.
    A típusajelzése: DUGA.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1107 üzenetére

    Sajnos a szomorú tényen nem változtat, csak a pontosság miatt.
    Az erőmű egyik mérnökének disszertációjához próbáltak anyagot gyűjteni az éjszakai műszakban természetesen engedély nélkül, haveri alapon. Az amúgy is tervszerű leállítást végezték a blokkon, s arra szerettek volna adatokat kapni, hogy a forgórész tehetetlenségi energiájából mennyi nyerhető vissza. Normál esetben az adott blokk generátora látja el energiával a segéd berendezéseket. A leállítás előtt ezeket a másik működő blokkra kell átkapcsolni. Ez nem történt meg és a hűtő rendszer szivattyúi a generátor fordulatszám csökkenésével szintén csökkentették a szállítás mennyiségét. A reaktor hőmérséklet gyorsan emelkedett, mindenki az okát kereste, csak a szivattyúk táplálását nem kapcsolták át a másik blokkra. Sőt a fűtő elemek mozgatása is lehetetlenné vált, mivel a mozgató mechanizmus sem kapott elég táplálást.
    A többi már történelem.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #1102 üzenetére

    Az egész rendszer neve:A-135.
    A rendszer Moszkvát védi az esetleges ballisztikus rakéta támadástól. Moszkva körül 7 db. indító bázist építettek ki, amelyek eltolható tetővel fedett ellenrakéta silókból állnak. Kettő db. 18 silót tartalmaz, amelyekben a nagy hatótávú 51T6 (AZOV) ellenrakéták találhatók. Ezek a rakéták az érkező ballisztikus rakétákat 120 km magasságig, max. 350 km távolságig semmisítenék meg.
    A Moszkva-i körgyűrű mentén 5 db, 12 silós indító bázist építettek ki, amelyekben a 53T6 (AMUR) rakéták vannak elhelyezve. Ezek 30 km-es magasságig és 100 km távolságig hatásosak. A rakéták robbanó feje, 1 Mt-ás termonukleáris. Ez biztosítja a több fejes támadó rakéták megsemmisítését, még a fejek szétvállása után is.
    A rendszer lelke a DON-2N radar, ami a műholdakról beérkező indítási tény vétele után a saját berendezéseivel meghatározza a támadó rakéta röppályáját, adatait, majd meghatározza a találkozási pontot, kidolgozza az ellenrakéta indításához szükséges adatokat, és indítja azt az ellenrakétát, amelyikkel a legvalószínübb a leküzdés. Természetesen a műholdról érkező információk először a Parancsnokságra érkeznek, ahol a valódiságot eldöntve, jut tovább a jel az indító egység számító gépeibe.
    A horizonton túl is látó radarok száma a 70-es évek végére érte el a maximumot, de a SZU szétesése után a Skunde (Látvia), Szevasztopol, Munkács (Ukrajna), Balhas (Kazasztán), kiestek, valamint leállították Misljovka ( Irkutszk) melletti állomás további építését. Így jelenleg Pecsora, Baranovicsi, és Gabal városokban működnek. A negyedik "DON", amely Moszkva alatt épült, látja el a legnehezebb feladatot. Ezt az állomást szolgálja ki az oroszok jelenlegi legnagyobb kapacitású számítógép rendszere az "Elbrusz". A "DON" egy 130 m alap hosszúságú, négyszög alakú, levágott hegyű piramis alakú épületben helyezkedik el. ( csak infó, a Kheops piramis oldala 227m ) A hatótáva 3700 km. A berendezések nagy energia igénye miatt (60 ezer adó egység) nagy mennyiségű víz kell a hűtésre. Töb száz MW az igénye, a működési elve hasonló a mikróhullámú sütőéhez.. Ezért működés közben nem közelíthető meg, körülötte nagyobb távolságban nagyméretű fém visszaverő és elnyelő kerítés van. A kezelő személyzet földalatti, árnyékolt alagútban közelíti meg az épületet, mert a felszínen, mint a mikróban, megsülnének.
    Nem szeretnék kitérni a sikeres elfogás esetén bekövetkező robbanásra, csak annyit, hogy számítások szerint ha kisebb magasságban történne az elfogás, akkor 10%-os azonnali élőerő halálát okozná, a keletkező elektromágneses impulzus tönkre tenné a környék elektromos hálózatát, a távközlési hálózatot s 200 négyzet kilóméteres terület lenne súlyosan sugárszennyezett. Viszont Moszkvát nem érné el a támadó rakéta, mert akkor ott nagyságrendekkel nagyobb károk lennének. Még belegondolni is borzasztó.
    Ezért, jelenleg a rendszer hagyományos robbanó fejekkel van készenlétben

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1119 üzenetére

    Igen, az említett radar ez. Viszont az indítás után a radarnak már csak rávezetési szerepe van, a robbanást az 1 MT-ás fej idézné elő, ami az ellenrakéta része. Az elfogás és a támadó rakéta megsemmisítése nem direkt találattal történik, mert a rendszer nem annyira pontos, hanem területi védelemmel, vagyis a támadó rakéta és az esetleg leválló fejek belerepülnek a robbanás zónájába.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1122 üzenetére

    A jelenlegi információim szerint a DON radar állomások még min. 30 évig szolgálatban lesznek. Nem ismerem,hogy "hányas vagy", de a magam részéről kész vagyok, akár tolókocsiban is, 35 év után megnézni a bázist, feltéve ha eltolod addig a kocsimat. Mert nekem addigra már kelleni fog.
    Sajnos, mivel az ember a legszörnyűbb állat, a másik oldalon is működik egy alapjaiban nagyon hasonló rendszer, csak a neve más. S mivel ott most is több zsozsó áll rendelkezésre, nemcsak Washington DC-t, hanem az egész USA területét védik a nemkívánatos betolakodóktól. Nagyságrendekkel nagyobb megatonnákkal.
    Sosem voltam katona, ezért szeretem a zöld színt és érdekelnek a műszaki csemegék, de akkor érezném magam a legjobban, ha ezekről csak a kihalt laktanyák topicban értekeznénk.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1124 üzenetére

    Ne fogd vissza magad, egy "last minute" akcióra jelentkezhetsz, Manópapa-nak két keze van, így majd sztereóban tudja tolni a kerekes székeinket.
    A BARSZ rendszerről viszont szeretnék új infót közölni.
    Hogy hol és milyen, ebbe nem akarok beleszólni, viszont a műszaki miértje.
    Az 50-es évek végén merült fel a nagy földrajzi területű VSZ-en belül, egy megbizható és működőképes távközlési rendszer igénye. Románia nem tartott rá igényt. 1962-ben adták át a deciméteres sávban működő BAKLAN (R-408) rendszert. 1964-ben már a modernizált R-408M rendszert szállították le. Az antenna átmérője 10 m volt, a hatótáv: 120-150 km. 12 telefon vonal átvitelét biztosította. A rendszer kialakítása lehetővé tette a láncba állítást, nagyobb távolságok áthidalására is. 1967-től az R-410 család lépett be, amelynek antennái 5,5: 7,5: és 10 m átmérőjüek voltak. (ATLET, ALBATROSZ). A hatótáv ennek megfelelően 150 és 250 km között váltakozott. Ezek a troposzféra tulajdonságát felhasználó állomások max. 10 láncszemet alkottak. Már 24 telefon vonal átvitele volt lehetséges, duplex üzemmódban. Az állomások állandó telepítésüek és mobil változatok is lehettek.
    1975-ben készült el az ATLET-D (R-420) rendszer, amely már nagyobb távolságok áthidalására is alkalmas volt. Az antennája, ATLET-ASZ16, 16 m átmérőjű volt, a hatótávja 350-400 km.
    1980-ra készült el a BAGET-1 (R-417) rendszer, amely hatótávja 2000km, 200 km-es átjátszó állomás osztással. 60 telefon vonal vagy 480 kbit/sec átvitelét biztosította.
    1981-ben készült el a BRIG-1 (R-423-1) centiméteres sávban működő rendszer, az átviteli sebessége 2 mbit/sec 150 km, és 64 kbit/sec 230 km-es távolságra.
    1984-re készült az ESELON (R-444) és ESELON D(R-444-7,7) rendszerek a deciméteres sávba működtek, 1mbit/sec átviteli sebességgel 130-150 km távolságra, vagy 48 kbit/sec sbességgel 240 km-es távolságra.1987-ben a VSZ hat országának (SZU, Kelet Németország, Lengyelország, Csehszlovákia, Magyarország, Bulgária) területén kiépítették a BAGET és ATLET-DSZ állomásokból álló BARSZ rendszert. A rendszer 26 csomópontot tartalmazott, amely 29 szakaszt alkotott. Az áthidalt távolság kb. 5000 km. Ehhez 58 adóállomást építettek meg. Hogy ez hogy jön ki, arról később. 54 adó R-417SZ típusú, négy pedig R-420SZ típusú volt. Az R-420SZ több mint 400 km áthidalását biztosította. A rendszer kiválóan és megbízhatóan működött, de a történelem nem adott neki hosszú életet. Ha nem a történelem, akkor a már sokkal korszerűbb műholdas távközlési rendszer lett volna a sírásója.
    A rendszer működése azon alapult, hogy az adóállomásról impulzus nyalábot bocsátottak ki pár fokkal a horizont fölé, igy az a troposzféra végtelen parabola tökrével találkozva szétszóródott és visszatükröződött a Föld felszínére. S pont ott volt egy vevő állomás amely a jeleket felfogta, felerősítette és a megadott irányba kisugározta A jel ismét visszaverődött, ahol megint csak egy állomás volt, s így tovább. Viszont a troposzféra tükör formája állandóan változott, ami jel kimaradást, jel erősség hullámzást sőt elhalkulást eredményezett. Ezért minden állomáson kettő darab vevő és adó egység került beépítésre, amelyek, így biztosítva, hogy ha az egyik jele gyengült vagy kimaradt, a másiké viszont nem, a megbízható összeköttetést. Természetesen nagyon leegyszerűsítettem a folyamatot, a valóságban eléggé bonyolult volt amegoldás. Nem vagyok rádiós szakember, ők ezt jobban kifejtik, ha akarják. Ezért minden állandó telepítésű állomáson dupla antenna rendszer épült ki. A nálunk üzemelők közül Hajag kivétel volt, mert egyben végpont is volt, de szükség esetén a Pó síkságon települt mozgó adók jeleit is kellett vennie és továbbítani Galgamácsa felé. Szentes viszont Romániát áthidalva Bulgária-i állomást kellett hogy elérje. Így ezek ATLET-DSZ állomások voltak, csak míg Szentes fix antennákkal, Hajag viszont forgatható antennákkal rendelkezett. A másik kettő állomás BAGET-SZ típusú volt. A BAGET-SZ állomás KRAZ járművekre építve bárhol telepíthető volt.
    SZEVER... A SZU nagy távolságai miatt a csapatok és bázisok összeköttetését biztosította, de az ionoszféra segítsége kellett a nagyobb távolságok miatt. Az átjátszó állomások hálózatát a megfelelő szakértők már feltették a topicra. Az összekapcsolás a BARSZ-al Ungváron keresztül történt, de nem átjátszó állomásokon keresztül, hanem a SZU akkori területén megfelelően biztosított földalatti kábel hálózat, vagy a Vörös Hadsereg titkos távközlő rendszerének segítségével. Így a Főparancsnoksághoz minden szükséges infó eljuthatott, minden irányból. Ellentétben velünk, ők nagyobb dimenziókban gondolkodtak. Csak még egy érdekesség. Ha valaki megnézi a Szibériai hálózatot, akkor észre kell vennie, hogy az átjátszó állomások energia ellátása eléggé kérdéses. Itt jött viszont a lenézett orosz mérnök és megalkotta a hordozható, lánctalpas járműre szerelt, generátor állomást, amelyet kismérető atom reaktor működtetett. Önállóan, 4 évig működött üzemanyag utánpótlás nélkül. Így csak az átjátszó állomás személyzetének váltását, élelmiszer és egyéb ellátását kellett megoldani, némely állomás esetében, 1-2 ezer kilométerről a legközelebbi lakott településtől. Természetesen úthálózat nélkül. Csak levegőböl. Szerintem a MH logisztikai szakembereinek ott kelett volna kiképzést kapniuk, s rögtön könnyebb lenne az Afganisztán-i misszió ellátása.. De ez csak vicc.
    SZU-INDIA... A jelek a már kiépített vonalon érkeztek a SZU oldali végpontra. Innen a SZEVER egyik hosszútávú berendezése lötte át a Himalája felett az India-oldalon lévő állomásra, s onnan az India-i hadsereg ugyancsak meglevő vonalain jutott tovább Delhi-be. Csak a Himalája pár ezer méteres vonulatait kellett áthidalni.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1124 üzenetére

    A képek nagyon jók. Az első kép jobb felső sarkában egy 53T6 komplex látható, a visszaverő és elnyelő védőgyűrűn kívül.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1129 üzenetére

    Ma ápr. 1 van, így egy kis vidámabb dolgot is megengedhetünk magunknak.
    Manópapának két keze van, de hogy hol lesz 30 év múlva?
    Hát..... ha ott ahol én gondolom, az sem rossz, abban a korban. Csak ne felejtsd el, hogy miért fogtad meg.......
    Köszönöm a keresetlen dícséretet, rögtön az előszobai tükör elé áltam, s kihúztam magamat. Viszont megjelent volt menyasszonyom, (aki a gyengébbek kedvéért most a feleségem) s félretolt a tükör elől, mert én zavartam az összhatást. Hát ennyit a tekintélyről, . Így maradok továbbra is a műszaki dolgoknál, szigorúan kerülvén a politika ingoványos talaját, s nagyon remélem, hogy ezen topicban felmerülő kérdésekre még hosszú ideig, szerény képességeim birtokában, próbálkozom megvilágítani az igaz utat, bár az igazság mindíg a másik oldalon van.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1183 üzenetére

    HADSZ!
    A két szerzemény közül az egyik az enyém. Ha tudod, juttasd el hozzám, előre is köszönöm.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1185 üzenetére

    Szia HADSZ!
    Csak most értem el gépemet, sorry, de egy nagy félreértésen alapult az üzenetem. Privátban megírom az igazat, ami mindig a másik oldalon van.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #1272 üzenetére

    Remélem nem az igazságot kerested a másik oldalon. Különben két féle motoros van: aki már és aki fog..... Remélem a belső fertőtlenítést is az ELBRUSZ előírásai szerint végezted, mert annak hiánya ronda szövődményeket okozhat.
    A Baj-i 459-esek (9K52) a Tata-i lőtér egy részét használták gyakorlás céljából, ahol az egyik állvány a 80-as években kigyulladt és leégett, a jégtelenítő rendszer alap összetevőjének (tiszta szesz) leszívása közben.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #1294 üzenetére

    Nagyobb a valószínűsége a KURD-tól délre található Papdi erdőnek. Y elágazás, beton erdei út. A Kapos felett 80 t-ás a híd.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1298 üzenetére

    Szeretnék egy-két fogalmat tisztázni, ami alapos félreértésekre ad okot itt a fórumon.
    Földbe ásott siló: lehet függőleges és vízszintes írányú is!!
    A vízszintes írányú földbe ásott vagy földréteggel fedett "siló" neve: raktár!!!
    A függőleges írányú földbe ásott siló neve: rakéta indító siló, lásd még gabona siló, ami függőleges, de föld feletti. A mai napig bezárólag,mindkét oldalon csak interkontinentális rakéták esetében alkalmazták. Az átlagos átmérője 4-10 m, a mélysége kb. 20 és 80 m között van, rakéta tipusa válogatja. Rendkívül bonyolult kialakítású, és az ára és az üzemeltetése is ennek megfelelő. Nem volt értelme e felettébb költséges "siló" Magyarországi telepítésére, mivel az interkontinentális rakéták hatótávja nagyobb mint az esetleges célok távolsága. Kizárólag az "orosz" területen voltak ilyenek, még Ukrajna területén sem, mert egy esetleges "kiugrás" után, a leghatékonyabb fegyverek kikerülhettek volna a "szovjet" ellenőrzés alól. Mivel ezek nem helyváltoztatásra képes kilövő állványok!!!
    A silóból indítható rakéták célpontja nem Európában volt, ezért kis hazánk területe, mint indító pont, ebben az esetben nem "játszott". Ezért soha nem is voltunk a másik oldal interkontinentális rakétáinak célpontja. Viszont nagyon sok Németországban lévő Pershing alakulat célpontja itt lett volna. A "silók" nélkül is több mint amit "megúsztunk" volna. Köszönet mindkét oldal katonáinak, hogy "profi" módon végzett munkájuk eredményeként, az egyensúlyt biztosították, s sosem került sor "éles" indításra.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1303 üzenetére

    Igen, sajnos a "gyorsírásom" miatt, (két újjas) kimaradt az Ukrajna után, a Kárpátok inneni terület, amit még szerettem volna közölni. Sorry.
    A Baltikum-i telepítésű R-12 és R-14 -esek hatótávja miatt, nekem csak az a kérdésem, hogy hol voltak a célok? Mert onnan 2000-4500 km-re már megint egy másik kontinens van. Estleg Gander vagy Reykjavik vagy Keflavik? Mint Air Force bázisok. Vagy Alaszka?
    A Kijev-től délre eső területeken lévők közül volt szerencsém 1-2-őt látni, jelenleg már csak gaz van a helyükön.
    Ami a Tu-160-asokat illeti: a SZU széthullása után, minden harci eszközt az az új állam kapta meg, ahol állomásztak. Kivétel az interkontinentális rakéták az atom töltetek és a stratégiai bombázók fegyverzete. A bombázók viszont maradtak. Így jött létre az a furcsa helyzet, hogy Ukrajna rendelkezett Tu-160-asokkal, de fegyverzet nélkül. Így viszont semmi értelme sincs ezek üzembe tartására. Pár darabot az orosz személyzetek át is menekített orosz bázisokra. A maradékot visszavette volna Oroszország, de az "okos" ukránok olyan árat mondtak, ami miatt a nyakukon maradtak. Így kapóra jött a NATO tagság után áhítozó ukránoknak a "látványos" megsemmisítés. Lásd még 9K72 rendszerek "látványos" Táborfalv-i megsemmisítését. Igaz ez nem a Te hozzászólásodra válasz, csak nem akartam új oldalt nyitni.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz rofi1989 #1312 üzenetére

    Ez az, pont ilyenre számítottam. Érdekes módon sem egy bokor sem egy facsemete nem nő ennyi év után a területen, hasonlóan a többi ilyen placchoz.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz rofi1989 #1314 üzenetére

    Szerintem valamilyen magyar vonatkozása lehet a "lekvárgyárnak", mert az oroszok a rakéta testeket föld feletti, föld sánccal körülvett raktárakban tárolták. Lifttel nem nagyon lehetett egy 10m hosszú 1m átmérőjű tárgyat mozgatni..Hacsak a lift nem 11 m hosszú. A városon belüli elhelyezés is ellentmond az orosz "logikának".

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #1323 üzenetére

    A neten kering egy kb. 15 perces film a robbantásról. Még a kaja sátor is szerepel benne, ahol a cirkuszi előadást az úri közönség finom szendvicsekkel az egyik kezükben pezsgős pohárral a másikban, figyelmesen követik. Tapsolni csak azért nem tudnak, mert már nincs mivel. Tele szájjal meg "hurrát" sem tudnak kiabálni. A felszolgálók pincérek dísz uniformisban kínálják a falatokat. SZÁNALMAS!!! Ilyenkor egy kicsit szégyellem, hogy magyar vagyok.
    A DUNA TV műsoráról: adott esetben, ha én lettem volna a kérdezett, az ilyen felkészültségű riportert kb. fél perc után ott hagytam volna.
    Ami a szereplőket illeti, minden tiszteletet megérdemelnek, mert ennyi sérelmes év után sem felejtették el, hogy annak idején mire esküdtek fel. Csak annyit mondtak, ami még vállalható. A parancsnok viselkedését tanítani kellene. IGAZI KATONÁK. Nekik is köszönhető, hogy az egyensúly nem borult fel és most e sorokat írhatom, s az olvasó tábor is teljes.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz rofi1989 #1327 üzenetére

    S itt sem nőnek bokrok és facsemeték ennyi év után. Valaki tudja esetleg, hogy hol lehet venni ilyen gyomírtót, mert a szőlőben nagyon kellene.
    A festett oszlopok tetején nem láttál véletlenül vésett jeleket?

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #1369 üzenetére

    Az eredeti szovjet hadrend szerint a 9K72 rendszer alapja a rakéta brigád (dandár) volt.
    Minden brigádhoz három rakéta divízió (ezred) tartozott. Minden divízióban három század volt. Századonként egy darab 9P117M állvány és kettő darab 8K14 rakéta volt. Az egyik rakéta az állványon, a másik a szállító-feltöltő járművön.
    Mi is ezt a felállást alkalmaztuk, így kilenc darab állványunk volt. Tapolcán, az 5. Önálló (Hadműveleti) Rakéta Dandárnál. Béke időben nyolc darab állvány állt a garázsokban, a kilencedik vagy nagyjavításon volt vagy valahonnan jött volna.
    Most Kecelen egy darab van, Hét darabot a cirkuszosok tönkre tettek, ha volt kilencedik, a suttogó infó lánc szerint, egy különös felségjelű "nagy" repülőgépbe tették, s elszálltak vele. Ha a hír nem igaz, akkor csak a békeidős nyolc darabunk volt.
    A MN RTB-jében 24 db. rakéta volt még raktáron. De sem fej, sem töltet nem volt a MN rendelkezésében. Azért itt nem érvényesült a testvéri barátság. Az MN1480 csak gyakorló fejekkel rendelkezett, valamint súlyarányos, magyarul betonnal megfelelően feltöltött, rakéta testeket és fejeket használt gyakorlás céljából. Volt üres, hajtóanyag feltöltés gyakorlására szolgáló test is, valamint elektronikával rendelkező, töltet nélküli fej is. Vagyis minden feledatra megvolt a megfelelő eszköz.
    Az MN végig ezt a felállást alkalmazta, a Vörös Hadsereg később négy ezredre növelte a brigád erejét, vagyís 12 db állvány volt. Dombóváron azért van ennél több garázsajtó, mert a későbbiek során a szovjet dandárok szállító járműveinek egy részét a 9P117 (MAZ-543) alvázán kialakított darabokra cserélte.
    Csak a "front közvetlen", DDR, Cseh, Lengyel területen állomásozó brigádokat egészítették ki hat ezredre, de négy századdal, így 24 db. állvány volt egy ilyen "megerősített" dandárban.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1354 üzenetére

    Szerintem a film összes szereplője a katonai eskűjükhöz méltóan beszélt. Ne is kívánja senki, hogy az igazat mondják el egy ilyen pongyola fércműben.
    Viszont az első időkben a 8K14 rakéta rendszeresített fejei a következők voltak:
    9N33(RA-17), 9N33-1(RA-104, RA-104-1, RA-104-2) vagy 8F14(296A) max. 10 kt hatással (RDSZ-4 tip. töltet):
    8F44 repesz töltetű:
    8F44G1 (vegyi) a V-gáz súlya 555 kg:
    Mindegyik tipusú fej összsúlya:987 kg.
    Később a 8F14 fejet a 9N33 váltotta fel, de RA-17 töltettel. Plutónium töltet.
    A tovább fejlesztések eredménye a későbbiekben 9N33-1 fej lett, amely különböző töltetekkel szerelhető fel.
    RA-104 max. 50 kt, RA-104-1 max. 100 kt.
    Az RA-104-2 fej töltete már termonukleáris volt.
    A 8K14 rakéta hatótávja: 50-300 km, hajtóanyag nélküli súly: 2076 kg: Start súly: 5862 kg: hossza: 11164 mm: átmérője: 880 mm.
    A 9K76 rendszer egy módosított MAZ-543 alvázat használt, a 9M76 rakéta max. hatótávja 900 km, a a töltet max. 500 kt-ás.
    Tapolcán ilyenek nem voltak, csak szóbeszéd járta, hogy a 9K714 rendszerre váltanak, de közbejött Gorbacsov.
    Hogy Dombóváron volt-e 9K76-os technika, csak az oroszokat kellene megkérdezni.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz benemano #1379 üzenetére

    Sajnos nem fér bele, mert a felhajtásnál nem tud megtörni, mint egy sikló. Viszont az IL-76-os csak egy közepes szállító gép, vannak ennél sokkal nagyobbak is. A felségjel se nem fehér se nem piros csillag volt.
    Az USA-ban tesztelt Elbrusz a volt NDK hadseregének tulajdonából származik. Több fénykép is van a net-en.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz tazman75 #1381 üzenetére

    Minden, a MN légierejében használt MIG-23-as és SU-22-es a Pápa-i stratégiai repülőtér egyik sarkában, egymás mellett rozsdásodik. a GE-ön meg is lehet számolni Őket.
    A volt NDK állománya Németország-é lett, s mivel ők már ab start rögtön NATO ország voltak, így nem kellett a mi kis hazánkat a mai napig jellemző bürokratikus ügyintézést végig járniuk.
    A volt NDK-s Mig-23-asok és Su-22 -esek USA beli fotói oldalakat töltenek meg a net-en. A London-i RAF múzeum magyar MIG-21-ese, viszont bírósági ügy szereplője lett. Jobb ha nálunk eszi meg a rozsda Őket, mint sem ránk fogják, hogy valaki csúszópénzért engedélyezte a kivitelt.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz benemano #1380 üzenetére

    Csak a repülést érintő pár mondatra szeretnék reagálni.
    Nem tudom, hogyan képzelte a lőtér volt parancsnoka, hogy a "vasfüggöny" mögül jelezni tudta, egészen London-ig, az aktív állapotot. Lehet, hogy tudott angolul, vagy "56-os" magyar volt a London-i irányításnál. Semmit sem szabad kizárni.
    De!!!! Sok millió forintjába került a magyar légiközlekedési vállalatoknak, hogy a kedd 0500 órától vasárnap 2300 óráig aktív lőtér területét kikerüljék. Hétfő azért nem, mert akkor volt a felkészülés. Szombat vasárnap meg ki kellett pihenni a fáradalmakat. Viszont a Mo-t érintő összes repülőgép szorgalmasan kerülte a lőtér légterét, Mindenki tudta, hogy ott most mindenki "pihen", viszont a HM illetékes hatósága az akkori LRI felé kiadta a tilalmat, amit ők un. NOTAM formájában közzétettek a polgári légijárművek üzemeltetői felé, s mindeki került, fogyasztotta a keroszint és...De ne is folytassuk tovább.
    Hogy a traktoroknak is be kellett állni az istállóba,.....hát ....lehet, hogy mi nem is kerültünk ott fenn nagyon?

  • boeing707

    csendes tag

    válasz tazman75 #1384 üzenetére

    Igen. Ez a Mig-23-as múzeumban áll. Bárki megtekintheti. Mielőtt kivitték, már nem volt repülőképes.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1386 üzenetére

    Nem szeretném védeni a Kecel-i "Pintér Műveket", de kis hazánk nemzeti Hősei csak akkor tudják magukat fényezni, ha valaki biztosítja az anyagi oldalt. Nagyon szerették volna, ha rövidebb-hosszabb regnálásuk eredményeit, az utókor is megismerte volna. Viszont a "zsozsó". Hát az nem volt.
    Hatalmuknál fogva azt elintézték egy telefonnal, hogy a hadrendből kivont minden eszköz a Múzeum tulajdonába kerüljön. Viszont a Múzeumnak erre anyagi javakat már nem tudtak adni. Így jött a képbe egy magyar "vállalkozó", aki biztosította a területet, pénzt, paripát, s minden eszköz oda tartott. A tulajdon jog továbbra ia a Múzeum-é, csak a fenntartást és az állagmegóvást biztosítja a "vállalkozó".
    Erre mondta Kohn bácsi régen: Nem rossz!!!

  • boeing707

    csendes tag

    válasz benemano #1390 üzenetére

    Ha Te kiszolgáltál ilyen gépet Ferihegyen, akkor ismerjük egymást, mert én meg repültem vele. De ez nem a Topic témája.
    Az AN-22 már akkor is csak a múlt volt, ritkán használták.
    Viszont ahogy írtad, repülős berkekben járatos vagy, akkor biztosan mond Neked valamit ez a rövidítés : B747F-200.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz tazman75 #1391 üzenetére

    Nem kötekedek, csak több mint 15.000 órát repültem, sok helyen megfordultam, a többit Rád bízom.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz benemano #1395 üzenetére

    Hosszú napokig a "futkosón" voltam, ezért bocsi a sűrű hozzászólásokért, végre gépelhetek kedvenc Topic-omban. Nagyon leegyszerűsítettem a dolgokat, hogy mindenki megértse, aki nem "aviatikus".
    Az AIP-ben csak a helyek vannak jelölve, de az aktív mivoltuk a NOTAM-ban van, ami viszont minden személyzet számára kötelező érvényű. A jelzést minden ország Légügyi Hatósága veszi és teszi közzé a felhasználók felé. Sokszor többet kellett kerülni az akkori NSZK felett, mint az egész szoc. tábor területén.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz rofi1989 #1404 üzenetére

    Három terület lehet érdekes:
    46 26 44.68N
    17 24 14,70E

    46 27 26.35N
    17 28 19.86E

    46 29 57,48N
    17 30 05.28E

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1418 üzenetére

    Tisztelt fényképezés témában jártas topic társak!
    Csak a digitális fényképezőgépek megjelenése után tapasztalták többen, s elég sok helyen a világban, hogy bizonyos katonai objektumok fényképezésekor, a számítógépen megjelenített felvételeken, nagyon sok, homályos kis köröknek tűnő foltokat találtak. Egy adott objektumon belül készített képek némelyikén volt, másokon nem. Az optikák ellenőrzésekor szennyeződést nem találtak. Digitális kamerával felvett jeleneteken tisztán látszik, hogy ezek a kis homályos foltok valóban gömbök és mozognak. Mindig az optika felé "támadnak". Ugyanazon helyen és időben hagyományos géppel készített képeken viszont nyomuk sem látszik.
    Itt a topicon lévő képek között, öt ilyen "foltos" képet találtam.
    Lehet hogy véletlen, de ha valakinek a különböző objektumokról készített sorozatainak valamelyik képe ilyen "foltos" legyetek szívesek velem megosztani.
    Előre is köszönöm.
    Az IGAZSÁG mindig a másik oldalon van.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Bedmen #1414 üzenetére

    Ha elfogadod szerény javaslatomat, két variációt próbálj meg:
    -egy másik digitális géppel, azonos helyről, készítsél egy felvételt,
    -egy ősöreg, filmes géppel, ugyan arról a pontról,szintén exponálj egy képet.
    Lehet hogy nem, de valószínűleg rögtön kiderül az igazság

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #1422 üzenetére

    Nem foglalkozom asztráltestekkel, sőt asztal táncoltatással sem. S nem is hiszek bennük. Nagyon egyszerű, "fatengelyes" mérnök agyammal felfogom a porszemcsék esetleges szerepét, de a rendezett mozgásukra nem tudom jelenleg a választ. A topic említett képeit megvizsgálva, talán egy darab készülhetett vakuval, a többi biztosan nem.
    Lehet, hogy az igazság a Te oldaladon van.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1427 üzenetére

    Nem értem, miért kellet volna az egész tornyot mozgatni? Ahogy van egy fix tartón fix SAT tányér, s ugyanazon a fix tartón van egy mozgatható tányér is. Lehet, hogy akkoriban nem computer vezérelte távírányítással a tányér mozgását, de biztosan megoldották valahogy "orosz" módra, és működött is.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1441 üzenetére

    A leírtakkal teljesen egyezik az én elképzelésem is, kiegészítésként:
    A mostani 2 db torony antennáinak egy része fixen volt rögzítve az 501 irányába. A két különálló adó miatt. A harmadik adó antennáinak nem kellett nagy szögtartományban mozogni (l. búgócsiga) mert az adásirány eléggé egyértelmű volt. Viszont az állomás ugyanakkor vett is jeleket, s mint már írtam, a troposzféra követi a Föld görbületét, s még állandóan hullámzik is. Így a vétel volt a macerássabb egy nem állandó helyzetű mobil adóról.
    A mobil adó és az 504 távolsága határozta meg a vevő antenna Y tengelyének helyzetét. A troposzféra visszaverődés erősen függ a ráviteli szög nagyságától, de csak egy kis szögtartomány biztosítja a megfelelő erősségű visszavert jelet. (l. vízen kacsázó kő).
    Így a távolság függvényében három eset fordulhatott elő:
    -optimális távolság a két állomás között (ami a fix állomások között állandó volt), ekkor a vevő antenna Y tengelye függőleges helyzetű volt, vagyis a a visszavert jel és az antenna tengelye egybe esett,
    -ha a távolság a két állomás között ennél kisebb volt, akkor a vevő antenna tengelyét úgy kellett függőleges síkban mozgatni, hogy a vevő állomás "mögé" nézzen,
    -ha a távolság a két állomás között ennél nagyobb volt, akkor viszont a vevő antenna tengelyének a vevő állomás "elé" kellett nézni,
    A két utóbbi esetben a vett jel gyengébb , de használható volt.
    A vita most már számora világossá vált félreértésen alapul, ugyanis az antennákat nem vízszintes síkban (irányszög) hanem függőleges síkban kellett nagyobb szögtartományban mozgatni.
    Manópapa okfejtése teljesen helytálló a felső gyűrű szerepét illetően, az 501-es felé csak az oroszoknál alkalmazott építési AS illesztés pontatlanságát kellett egyszer korrigálni. Esetleg a hullámzás hatását is kompenzálni kellett. Utána akár le is lehetett hegeszteni. A függőleges mozgatás műszakilag könnyebben megoldható. Igaz ennek maradványai már nincsenek meg, vagy eddig ilyeneket nem is kerestünk.
    De az is lehet, hogy a IGAZSÁG a Z tengely körül van valahol.
    A képen látható csőböl kialakított körgyűrű elkészítése nem kis feladat, s biztosan valamilyen okból kifolyólag így kellett megoldani. Ha nem volt különösebb oka, akkor viszont elképzelhető, hogy valamilyen szabvány építő kocka elemekből készítették el a tornyokat, s most is érdekesen néznek ránk, hogy ilyen természetes dolognak keressük lázasan a miértjét. Lásd: Császár-i Gránitok sehova sem vezető, nyitható szerkezetű, szabvány hátsó záró ajtóit. Mert van olyan Gránit is, amelyiken mindkét vég ajtaját nyitni zárni lehet, a Gránit átjárható.!!!!

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1444 üzenetére

    Úgy érzem, hogy a BARSZ tornyainak műszaki megoldásaival egy kicsivel többet foglalkozunk, mint amit megérdemelne.
    Mert: mire szolgáltak ezek a tornyok a rajtuk lévő antennákkal?
    Adatátvitelre. De!!! Hogyan jutott el a tornyok alatt lévő adó/vevő berendezésekhez a jel és honnan? Valamint milyen módon? Hogyan volt biztosítva és milyen megoldással az érintett hírközpontok felé és -től a jelek továbbítása a BARSZ rendszeren belül. Melyik egység vagy egységek voltak "bekötve" a hálózatba? A Dunántúlon települt szovjet egységek milyen módon kapcsolódtak az 504-eshez?
    Úgy érzem, hogy a kihalt objektumok teljesebb megismeréséhez, ezekre a kérdésekre is választ illene kapni, vagy legalább is megpróbálni. Csak az objektumok "fényképezése" szerintem a Topic szinvonalát már meghaladta, a Fórum résztvevőinek hozzáértése megengedi az ilyen kérdésekre adandó válaszok keresését. A Topic-on fellelhető összes fénykép megtekintése után, az az érzés alakult ki bennem, hogy az adott objektumról készített további képek csak az "állag" romlást rögzítené, s sok esetben csak a "brazil" fémgyűjtők tevékenységét tudnánk kommentálni. Viszont ez az út nem ad választ a kérdéseinkre.
    Remélem, hogy még nagyon sok, eddig feltáratlan objektum képeit fogják a tagtársak, néha saját testi épségüket is kockára téve, a Topic olvasói elé tárni, s lesz miről véleményt cserélni
    Természetesen ez nem csak a BARSZ vonatkozásában kívánatos, hanem az összes itt felvetett téma esetében is.
    Lehet, hogy sokat kérek, de kérni még a mai válságos időkben is lehet.
    Ez a személyes véleményem, várom a tagtársak kívánság listáit is.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1447 üzenetére

    Mindennek oka van!!!
    Nem tudom, miért, de hasonló néhány dologról a véleményünk.
    Ami a HM megbízást illeti, felejtsd el, mert a magyaroknak a BARSZ-hoz annyi közük volt, mint a ..........
    Az 501-es masszív felépítménye azt mutatja számomra, hogy a telepítés helye hosszú időre stabilnak tünt. Hogy nem így lett? Hát voltak ennél nagyobb változások is.
    A tornyokat nem ajándékba kaptuk a SZU-ból, mert azokhoz semmi közünk nem volt. Csak annyi, mint Kádár elvtárs "közvetlen" telefon kagylójához, amin csak hallgató rész volt, de a mikrofon rész hiányzott.
    A statikus kérdéshez nem tudok hozzá szólni, mert nagyon messze van tőlem. Ami viszont a Gránitokat illeti, legalább is a Császár-iakat, jelenleg azt tudom kijelenteni, hogy azok 99%-ban az orosz tervgazdálkodás "áldozatai".
    Volt egy terv, amit megvalósítottak. Ez a terv minden Grántra vonatkozott, s ha nem kellett keresztül "szellőztetni" a Gránit-ot, akkor is jött a vonaton a teljes anyag. Szó sem lehetett Rába mixerről, mert az nem oda tartozott.
    A Gránitok építésénél a szabvány elemeket használták, míg a Metrónál un. "tübbinges" elemek szerepelnek. Ezek sokkal nagyobb nyomást bírnak ki.
    A Net-en mgnézheted a Lengyel, Cseh és NDK-ban lévő hasonló objektumok képeit, ugyanazon elemekből építették ott is.
    A Császár-i objektumról a közeli jövőben szándékozunk egy könyvet megjelentetni, ami az ott települt egység működését és feladatát írná le. Eddig nagyon sok feltárást végeztünk, természetesen kerültük a publicitást, több éve, s bátran kimerem jelenteni, hogy az ottani Gránitok hátsó ajtajai nem vezetnek sehová. A mögöttük feltárt aknák a légcsere rendszer porkiválasztói voltak. De erről teljes terjedelmében majd a könyvben.
    Berobbantás nyomait sajnos nem találtunk, nagyon örülnénk, ha ilyen "dolgot" találnánk.
    Ami a figyelmeztetéseket illeti, már jött néhány, de nem a "lezárt" ajtókat illetően.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1458 üzenetére

    Úgy érzem, hogy az általad megtalált cseh oldal képei a kérdések 95 %-ra választ adnak.
    A BARSZ rendszer a VSZ országaiból a SZU felé négy tengelyből állt:
    1-301-202-204-205-101 és tovább,
    2-303-202-201-203-102 és tovább,
    3-504-501-502-1003-109 és tovább,
    4-601-602-603-104 és tovább.
    Az 1 és 2 tengelyek a Nyugati, a 3 és 4 tengelyek pedig a Déli HSCS felügyelete alatt állt.
    Az előbbiek írányító központja a 101-es alatt, mellett, fölött, közelében, stb. található, az utóbbi kettőé pedig a 109-es alatt, mellett, fölött, közelében, stb. volt. A tengelyek indító és vezérlő állomásai, sorrendben: 301, 203, 504, 601. Az összes többi állomás csak átjátszó, erősítő, összekötő feladatot végzett.
    Vagyis a 301, 203, 504, 601 állomások teljesen hasonló kialakításúak úgy a felszín felett, mint alatt.
    Valamilyen műszaki ok miatt az indító és vezérlő állomások berendezései rendkívül nagy mennyiségű hűtővizet és sürített levegőt igényeltek. A 301-es mostani képeit nézegetve elfog a sárga irigység, hogy vajon nálunk miért nem maradt meg legalább az ottani állapot. Mert azt most már a vak is látja, hogy a VH kivonulása után az objektumok legalább olyan állapotban kerültek átadásra, mint a 301-es. Ezek szerint vagy a MN vagy a brazil fémgyűjtők szorgos munkájának eredménye a mai állapot.
    Az 504-es mai képein még látszanak a hűtővíz hőcserélő berendezései a föld felett, legalább is a fele. Valamint felfedezhetők a sűrített levegő tartályok és a kompresszorok és a generátorok beton talpazatai.
    Tehát semmi sincs ok nélkül, a négy indító és vezérlő állomás azért más mint az összes többi, mert ezek voltak a kiindulási pontok, és ezekhez lehetett csatlakoztatni a frontok mozgó adóit is,
    A fő antennák mindegyik állomáson az adott tengely következő átjátszó állomása felé néztek fix-en, míg a többi antenna csak abban az esetben játszott, ha a front megindult volna.

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1463 üzenetére

    Csak egy infó: a 109-est pár hónapja még fegyveres alakulat őrizte!!

  • boeing707

    csendes tag

    válasz ócskás #1438 üzenetére

    Az említett cseh oldal 32.sz. képén a válasz, vamint megtalálod az összes nagyfrekis és magnetron táp képét is, sőt az adócső képét is. Hihetetlen!

  • boeing707

    csendes tag

    válasz hadsz #1471 üzenetére

    Az infóm személyes, januárban voltam ott, de azóta természetesen sok minden változhatott. Ami még szerintem fontos, ne magyar rendszámú gépjárművel jelenjetek meg a helyszínen, mert arra nagyon harapnak az ukrán rendőrök. Ha van rajta H betű azért, ha nincs azért. Nem ilyen messze a Magyar határtól, hanem sokal közelebb, pl. a Vereckei hágónál már "utaznak" a magyar rendszámra, s pl. a hágónál "előretólt határőrizeti pont" alkalmazásával belekötnek az élő fába is. De ez sajnos a mi "árpádsávos" zászlós "különítményeinknek" köszönhetjük, mert ők teljesen mást akartak ott, mi Ti!!!

  • boeing707

    csendes tag

    válasz Manópapa #1472 üzenetére

    Sajnos a BARSZ rendszer felett már a 80-as évek végén eljárt az idő. Működtetésük olyan lenne, mint az ősrégi GS-35-ős Hoffer traktort neveznénk be a szántási versenybe a John Deer traktorral szemben. Történelem, csak a működésési rendszerét érdemes kutatni!!
    Az összes többi rendszer ugyanúgy műszakilag O-ra írható, mert ma már teljesen más alapokon működik a kommunikáció. Csak nekünk, a "régmúlt" műszaki megoldásait kutató megszállottak számára jelent érdekességet. Ezek a rendszerek többé nem indíthatók újra, mert sem indító sem fogadó végpont állomások nincsenek, s ebben a rendszerben már nem is lesznek.

Új hozzászólás Aktív témák